Hej Ola
eftersom jag inte tycker att du klarar av att återge vad jag har sagt så tänkte jag visa vad jag har skrivit och vad du påstår att jag har skrivit.
Bara för att kunna koncentrera os på sakfrågan, hur vet vi att en ubåt med 400Hz elsystem är västerländsk?
Ola Frithiofson 16 okt 2016, 01:55 skrev:
4. Den signal från den 11 oktober 1982 som Lars Borgnäs tog fram i sitt program för Uppdrag granskning 2008 visar att den hade sänts från en västlig ubåt. (En konventionell ubåt som använder 400 Hz är ett bevis för en västlig ubåt. Nukleärt drivna sovjetiska ubåtar använde också 400 Hz men de var aldrig inne i Östersjön).
JohnT » sön okt 16, 2016 12:35 pm skrev:
400 Hz använde i elsystem där man vill ha kompakta elmotorer, bland annat de flesta flygplan, västerländska fartyg, och vad som är känt även i den sovjetiska Alpha-klassens kärndrivna ubåtar, Alpha ubåtarna byggdes i Leningrad så när du skriver att de aldrig var inne i östersjön så är det inte med sanningen överenstämmande.
Sedan är det så att mig veterligen ingen dokumentation är offentliggjord över vilka elsystem som fanns i sovjetiska miniubåtar.
Vi vet bara att alla misstänkta länder använde 400 Hz i fartyg när man ville få kompakta elmotorer.
Om du vet mer så får du presentera källor som stödjer dina åsikt.
än så länge vet vi bara att du inte talar sanning rörande sovjetiska ubåtar med 400Hz elsystem aldrig skulle ha varit inne i Östersjön.
Varken mer eller mindre
Sedan kom ett inlägg (sön okt 16, 2016 6:36 pm) där Ola F pratar om Bill och Bull istället för sakfrågan, jag uppmanar Ola F att-
JohnT » sön okt 16, 2016 7:25 pm skrev:
Vad sägs om att istället presentera någon fakta som visar att Sovjetunionen inte hade några ubåtar med 400Hz elsystem i Östersjön?
Ola Frithiofson tis okt 18, 2016 3:11 pm skrev:
JohnT argumenterar för att ryska nukleärt drivna ubåtar kan ha funnits i Östersjön, därför att vissa av dessa ubåtar byggdes i Leningrad. Okej, men de opererade inte i Östersjön och signalen på 21 KHz som hade sänts från en farkost som använde 400 Hz för frekvensen för nätspänningen till sändaren kan inte ha kommit från en sådan, för de opererade inte i Östersjön.
Var det det jag skrev sön okt 16, 2016 12:35 pm?
Ola Frithiofson tis okt 18, 2016 3:11 pm skrev:
JohnT menar att det kan ha varit en nukleärtdriven Alpha-klassubåt på plats vid Hårsfjärden och att signalen skulle kunna ha sänts från den. Även om några Alphaklass byggdes i Leningrad togs de upp till Arkhangelsk och till Murmansk innan de togs i bruk. Det har jag läst i ett CIA dokument.
Var det det jag skrev sön okt 16, 2016 12:35 pm?
Och när vi sedan fick se detta "CIA-Dokument", så står inte det Ola F säger står i dokumentet.
Ola Frithiofson » ons okt 19, 2016 1:57 pm skrev:
Jag skrev att signalen på 21 KHz vid Mälsten hade sänts från en ubåt med 400 Hz nätspänning, sovjetiska ubåtar i Östersjön använde 330 Hz. Jag skrev också att det ”nukleärt drivna sovjetiska ubåtar använde också 400 Hz men de var aldrig inne i Östersjön”, underförstått att dessa ubåtar inte opererade i Östersjön, och därmed kunde uteslutas som upphov till signalen. JohnT påpekar att några nukleära ubåtar har byggts i Leningrad och att de därmed har varit inne i Östersjön, och jag utgick då ifrån att han menade att en sådan ubåt skulle kunna ha sänt signalen, eftersom det var det saken gällde, men nu är JohnT plötsligt inte intresserad av signalen utan bara huruvida det har funnits en nukleärt driven ubåt i Östersjön. Han frågar om jag missuppfattar vad han skrev ”avsiktligt” och hävdar att jag far med ”osanning”. Vad är det för dumheter? Varför vill JohnT inte diskutera sakfrågan?
Ola F, jag diskuterar gärna sakfrågan,
hur vet du att Sovjetunionen inte använde 400Hz i någon annan ubåt än kärndrivna?
Mvh
/John