Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JHAN
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 19 oktober 2016, 22:13

Bergman
Svensk installerad, Tillverkad i Norge. På försök,.. Rolf Andersson var ansvarig.

OLA F, jag o även Thule? tror att US hade ett hydrofon system installerat i Östersjön from mitten av 60-talet. Detta system är skiljt från Mälsten systemet. Sverige hade inte kunskap om att detta system fanns. Jag kopplar ihop detta för Sverige dolda system med Weinbergers uttalande att US i REAL tid kunde följa ALLA Ubåtar i Östersjön.

B.
där ser man, för mig är nationaliteten avgjord för den gruppen fram till den 6 Oktober, bredden på banden pekar ju dessutom på en sovjetisk UV traktor, jag postade det ett par inlägg bak.
Det kokar liksom ned till, varför skulle USA spana mot en svenskinstallerad hydrofonlinje?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 19 oktober 2016, 22:24

Just har under en längre ti funderat på vad Djupviken, Varsnäsfjärden o Kappelhamnviken har gemensamt? Varför dessa trånga vikar med ett antal bandspår på botten. Vad var det som fanns där i vikarna som var så intressant att undersöka eller att underhålla att det var värt risken att bli instängd om de upptäcktes?

B.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 19 oktober 2016, 22:29

Tittade på UG dokumentären 24min och framåt.

Den där transpondern, vet att det diskuterats mycket här i tråden, använde sig NATO av transpondrar?

Om vi utgår ifrån att gruppen efter den 6 Oktober var västlig så bör väl transpondern ha varit västlig, om den inte glömdes kvar av den sovjetiska gruppen som lämnade den 6 Oktober förstås :)

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 19 oktober 2016, 22:31

Hej Ola
eftersom jag inte tycker att du klarar av att återge vad jag har sagt så tänkte jag visa vad jag har skrivit och vad du påstår att jag har skrivit.
Bara för att kunna koncentrera os på sakfrågan, hur vet vi att en ubåt med 400Hz elsystem är västerländsk?
Ola Frithiofson 16 okt 2016, 01:55 skrev: 4. Den signal från den 11 oktober 1982 som Lars Borgnäs tog fram i sitt program för Uppdrag granskning 2008 visar att den hade sänts från en västlig ubåt. (En konventionell ubåt som använder 400 Hz är ett bevis för en västlig ubåt. Nukleärt drivna sovjetiska ubåtar använde också 400 Hz men de var aldrig inne i Östersjön).
JohnT » sön okt 16, 2016 12:35 pm skrev: 400 Hz använde i elsystem där man vill ha kompakta elmotorer, bland annat de flesta flygplan, västerländska fartyg, och vad som är känt även i den sovjetiska Alpha-klassens kärndrivna ubåtar, Alpha ubåtarna byggdes i Leningrad så när du skriver att de aldrig var inne i östersjön så är det inte med sanningen överenstämmande.

Sedan är det så att mig veterligen ingen dokumentation är offentliggjord över vilka elsystem som fanns i sovjetiska miniubåtar.
Vi vet bara att alla misstänkta länder använde 400 Hz i fartyg när man ville få kompakta elmotorer.

Om du vet mer så får du presentera källor som stödjer dina åsikt.
än så länge vet vi bara att du inte talar sanning rörande sovjetiska ubåtar med 400Hz elsystem aldrig skulle ha varit inne i Östersjön.
Varken mer eller mindre
Sedan kom ett inlägg (sön okt 16, 2016 6:36 pm) där Ola F pratar om Bill och Bull istället för sakfrågan, jag uppmanar Ola F att-
JohnT » sön okt 16, 2016 7:25 pm skrev: Vad sägs om att istället presentera någon fakta som visar att Sovjetunionen inte hade några ubåtar med 400Hz elsystem i Östersjön?

Ola Frithiofson tis okt 18, 2016 3:11 pm skrev: JohnT argumenterar för att ryska nukleärt drivna ubåtar kan ha funnits i Östersjön, därför att vissa av dessa ubåtar byggdes i Leningrad. Okej, men de opererade inte i Östersjön och signalen på 21 KHz som hade sänts från en farkost som använde 400 Hz för frekvensen för nätspänningen till sändaren kan inte ha kommit från en sådan, för de opererade inte i Östersjön.
Var det det jag skrev sön okt 16, 2016 12:35 pm?

Ola Frithiofson tis okt 18, 2016 3:11 pm skrev: JohnT menar att det kan ha varit en nukleärtdriven Alpha-klassubåt på plats vid Hårsfjärden och att signalen skulle kunna ha sänts från den. Även om några Alphaklass byggdes i Leningrad togs de upp till Arkhangelsk och till Murmansk innan de togs i bruk. Det har jag läst i ett CIA dokument.
Var det det jag skrev sön okt 16, 2016 12:35 pm?
Och när vi sedan fick se detta "CIA-Dokument", så står inte det Ola F säger står i dokumentet.
Ola Frithiofson » ons okt 19, 2016 1:57 pm skrev: Jag skrev att signalen på 21 KHz vid Mälsten hade sänts från en ubåt med 400 Hz nätspänning, sovjetiska ubåtar i Östersjön använde 330 Hz. Jag skrev också att det ”nukleärt drivna sovjetiska ubåtar använde också 400 Hz men de var aldrig inne i Östersjön”, underförstått att dessa ubåtar inte opererade i Östersjön, och därmed kunde uteslutas som upphov till signalen. JohnT påpekar att några nukleära ubåtar har byggts i Leningrad och att de därmed har varit inne i Östersjön, och jag utgick då ifrån att han menade att en sådan ubåt skulle kunna ha sänt signalen, eftersom det var det saken gällde, men nu är JohnT plötsligt inte intresserad av signalen utan bara huruvida det har funnits en nukleärt driven ubåt i Östersjön. Han frågar om jag missuppfattar vad han skrev ”avsiktligt” och hävdar att jag far med ”osanning”. Vad är det för dumheter? Varför vill JohnT inte diskutera sakfrågan?
Ola F, jag diskuterar gärna sakfrågan,
hur vet du att Sovjetunionen inte använde 400Hz i någon annan ubåt än kärndrivna?

Mvh
/John

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 19 oktober 2016, 22:38

Bergman skrev:Just har under en längre ti funderat på vad Djupviken, Varsnäsfjärden o Kappelhamnviken har gemensamt? Varför dessa trånga vikar med ett antal bandspår på botten. Vad var det som fanns där i vikarna som var så intressant att undersöka eller att underhålla att det var värt risken att bli instängd om de upptäcktes?
B.
Ja, här har vi en annan liten vital pusselbit, de enda farkoster som använde bandaggregat var ju till för att spana mot undervattenskablar och liknande, det var väl inga seals eller spetznaz som drog ut i strid i 0.3knop krälandes längs sjöbotten direkt.

Vad fanns det där som var värt att spana mot?

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 19 oktober 2016, 22:38

JHAN skrev:Tittade på UG dokumentären 24min och framåt.

Den där transpondern, vet att det diskuterats mycket här i tråden, använde sig NATO av transpondrar?

Om vi utgår ifrån att gruppen efter den 6 Oktober var västlig så bör väl transpondern ha varit västlig, om den inte glömdes kvar av den sovjetiska gruppen som lämnade den 6 Oktober förstås :)
Ett problem är att om det var psy-ops så skulle man lämna ´spår som pekade på motståndaren istället för sig själv,
eller så ska man göra det för att fejka en gång till, att det är motståndaren som bedriver psy-ops mot Sverige.
hur man än vänder på det så kan någon skapa en hypotes som bygger på motsatsen.

Mvh
/John

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 19 oktober 2016, 22:43

Bergman skrev:Just har under en längre ti funderat på vad Djupviken, Varsnäsfjärden o Kappelhamnviken har gemensamt? Varför dessa trånga vikar med ett antal bandspår på botten. Vad var det som fanns där i vikarna som var så intressant att undersöka eller att underhålla att det var värt risken att bli instängd om de upptäcktes?

B.
Bandspår verkar ha funnits på flera platser både på ost och västkusten där det är lämpligt att landstiga.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 19 oktober 2016, 22:48

JohnT
Ett problem är att om det var psy-ops så skulle man lämna ´spår som pekade på motståndaren istället för sig själv,
eller så ska man göra det för att fejka en gång till, att det är motståndaren som bedriver psy-ops mot Sverige.
hur man än vänder på det så kan någon skapa en hypotes som bygger på motsatsen.
Mvh
/John
Det kan man naturligtvis göra men är inte den rimligaste förklaringen att man hade en operation i området och använde en transponder?

Det finns väl ett antal enklare psyops operationer än ta till än att lämna transpondrar och spår på havsbotten.

Följdfråga, använder konventionella ubåtar transpondrar?
Den västliga gruppen verkar ju ha varit två konventonella ubåtar.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 19 oktober 2016, 22:56

Kent skrev:

B.
Bandspår verkar ha funnits på flera platser både på ost och västkusten där det är lämpligt att landstiga.
Kent, Min poäng var väl här att jag inte ser varken Djupviken eller Varsnäsfjärden som lämpliga ställen att landstiga på,..... Landstiga i Djupviken? Varför inte istället Årsta brygga eller Vitså? Där finns bra kommunikationer eller gott om bilar att stjäla om det skulle behövas,...

B.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 20 oktober 2016, 03:59

Vänligen Läs från sid 19 i all hands Jhan, 82 var hon troligtvis med i Potomac floden och deltog i bärgning av Air Florida planet, 83 Japanska sjön.

Om" Usa eller väst hade ett hydrofonsystem Bergman. så tror jag Sverige kände till det .
//Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 20 oktober 2016, 04:23

Skall göra Kent glad och lämna Skalman nu till förmån för skrivande. Men läs gärna artikeln, och se närheten till både flottiljen och kanalen in till hamnen.
Jag har även efter dryga 30 år fått skoavtrycken analyserade, det fanns det som visste vad det var. Lev väl, och tack för mig //Thule
http://www.hisutton.com/

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 20 oktober 2016, 04:31

Thule3 skrev:Om" Usa eller väst hade ett hydrofonsystem Bergman. så tror jag Sverige kände till det .
//Thule
Ovan är en kittlande tanke.

B.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 20 oktober 2016, 06:43

Vill bara förtydliga varför jag tror att Sverige i så fall visste om hydrofonlinjerna.
Dels Dc-3 hitoriken, dels att vi hade en direkt förbindelse med Natos flyg hkv i Wiesbaden, Fra:s signalspaning var gemensam med Natos, utplaceringen av Loran C på bl.a Bromma och Torslanda, Trondheimsdepån, och att det fanns förberedelser för att basera Nato fartyg på Väst kusten.
Allt detta skedde under 50 och 60 talet. Att Usa/ Nato då utan svensk vetskap skulle placerat ut hydrofoner I Östersjön utan Svensk vetskap anser jag för het osannolikt. Samarbetet var för tajt, och det skulle gå stick i stäv med samarbetet om det placerades ut i lönndom"
//Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 20 oktober 2016, 08:48

Nu känner jag att iallafall jag hittat en pusselbit till,

Informationsinhämtningen mot Danziger Gatt avslutades den 6 oktober och dom lämnade en transponder bakom sig, gruppen var sovjetisk och dom spanade mot den fasta hydrofonlinjen.

Gruppen inne i Horsfjärden var SPLT och HI Sutton skrev att små bandgående fordon transporterades under ubåtar, om SPLT kunde transportera någonting vet jag dock inte.

Den västliga gruppen var två konventionella ubåtar, en följde efter de två SPLT in i Horsfjärden och gav sig till känna den 1 oktober för att dra dit ubåtsjakten, inte fanken hade väl en sovjetisk konventionell ubåt gjort det, och hade den gjort det och sedan lämnat området hade väl SPLT också lämnat, operationen var avslöjad?

Den andra låg och spanade mot operationen vid Danziger Gatt.

De båda ubåtarna fanns kvar i området och en av dom skadades vid mälsten, dom möter upp vid danziger gatt den 14 och tar sig sedan ut via danmark.

Ovan scenario passar ju faktiskt in på båda sidors versioner och är väl ungefär den roll jag gissar att väst hade?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 20 oktober 2016, 11:39

Thule3
Jag har även efter dryga 30 år fått skoavtrycken analyserade, det fanns det som visste vad det var. Lev väl, och tack för mig //Thule
http://www.hisutton.com/
Go Thule :thumbsup:

Skriv svar