Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
JHAN,
Håll nu Robert Lindqvist inlägg ovan i minnet. Inlägget är mycket viktigt eftersom det går på tvärs med Tunanders o OlaFs teorier. Händelsen som Robert beskriver ovan inträffar INNAN REAGAN kommit till makten i USA,.. o således har inte den Amerikanska utrikes politiken ändrats än. I Mars 1980 är det fortfarande "containment" som gäller.
Har ingen aning om vem som stödde Stefenson,.. men jag tycker absolut att Röde Börje, Sten Andersson, Sven Andersson, Palme, ÖB, Fälldin, Sverker Åström, o Flygvapenchefen hör hemma i diskussionen du nu har med MagnusL.
B.
Håll nu Robert Lindqvist inlägg ovan i minnet. Inlägget är mycket viktigt eftersom det går på tvärs med Tunanders o OlaFs teorier. Händelsen som Robert beskriver ovan inträffar INNAN REAGAN kommit till makten i USA,.. o således har inte den Amerikanska utrikes politiken ändrats än. I Mars 1980 är det fortfarande "containment" som gäller.
Har ingen aning om vem som stödde Stefenson,.. men jag tycker absolut att Röde Börje, Sten Andersson, Sven Andersson, Palme, ÖB, Fälldin, Sverker Åström, o Flygvapenchefen hör hemma i diskussionen du nu har med MagnusL.
B.
Intressanta inlägg av Bergman, Stighult och MagnusL,
Om nu Stefenson agerade MOT ÖB, Moderatregering, framtida Socialdemokratregering och en stor del militärer så vill iallafall jag veta vem han jobbade tillsammans med. Helt själv är det ju omöjligt att han agerat, det finns ju inte en chans att det skulle kunna fungera rent praktiskt.
Jag tyckte det verkade självklart att det var Palme som satt ned foten men nu är jag inte så säker längre, Stefenson har ju helt klart en central roll i detta.
Fortfarande är frågan öppen om tillämpningen av gällande IKFN sedan 70talet följdes under Horsfjärden, jag tycker ju att det verkar så.
Att man den 7 oktober återgick till att tillämpa IKFN så som den tillämpats tidigare.
Om nu Stefenson agerade MOT ÖB, Moderatregering, framtida Socialdemokratregering och en stor del militärer så vill iallafall jag veta vem han jobbade tillsammans med. Helt själv är det ju omöjligt att han agerat, det finns ju inte en chans att det skulle kunna fungera rent praktiskt.
Jag tyckte det verkade självklart att det var Palme som satt ned foten men nu är jag inte så säker längre, Stefenson har ju helt klart en central roll i detta.
Fortfarande är frågan öppen om tillämpningen av gällande IKFN sedan 70talet följdes under Horsfjärden, jag tycker ju att det verkar så.
Att man den 7 oktober återgick till att tillämpa IKFN så som den tillämpats tidigare.
Hagenbo kanske har rätt i sina påståenden. För övrigt så tycker jag också att det som är intresserade kan läsa den text Stighult lagt in av Bynander) (Jag länkade den redan förra året) //Thule
http://hagenbo.blogspot.se/2016/02/om-o ... nlagg.html
http://hagenbo.blogspot.se/2016/02/om-o ... nlagg.html
I Ljungs dagböcker står det bl.a
Kl. 2200 ringde Cfst Stefensson som var i Stockholm. 3 mineringar manuellt utlösta mineringen.
Efter diskussion med Cfst så gav jag order att inga mineringar fick utlösas mot ubåtsekon, och inga sjunkbomber fällas mot ubåt "
Det här hade att göra med säkerheten efter att det blivit mörkt
Så enligt Ljungs egen dagbok så var det han som gav order till Stefensson att inte använda vapen makt mot främmande ubåtar.
Alltså agerade Stefensson på order av Öb.
Och jag har skrivit det förut, och skriver det igen. Stefensson agerade på order av sin chef, ej på egen hand. Och Öb agerade på order av ?
//Thule
http://docplayer.se/18981130-Utdrag-ob- ... akten.html
Kl. 2200 ringde Cfst Stefensson som var i Stockholm. 3 mineringar manuellt utlösta mineringen.
Efter diskussion med Cfst så gav jag order att inga mineringar fick utlösas mot ubåtsekon, och inga sjunkbomber fällas mot ubåt "
Så enligt Ljungs egen dagbok så var det han som gav order till Stefensson att inte använda vapen makt mot främmande ubåtar.
Och jag har skrivit det förut, och skriver det igen. Stefensson agerade på order av sin chef, ej på egen hand. Och Öb agerade på order av ?
//Thule
Men ÖB beslutar ju rimligen i dessa frågor? Måste det alltid finnas någon "högre upp"? I fallet ÖB är det ju lite svårt att tänka sig...
Det var mer en retorisk fråga från min sida Millgard, till spekulanterna . Min poäng är att jag inte delar uppfattningen att Stefensson agerat på egen hand, utan på order av sin Öb. Och släpptes någon ubåt ut ? så var det inte Stefensson som tog det beslutet, utan statminister och Öb.//Thule
En fråga från en okunnig.millgard skrev:Men ÖB beslutar ju rimligen i dessa frågor? Måste det alltid finnas någon "högre upp"? I fallet ÖB är det ju lite svårt att tänka sig...
ÖB:s närmsta chef är väll försvarsministern? Så han får väll order från honom?
Ja men självklart är det ÖB som tagit det beslutet, det är ju vad han själv skriver och ingen har väl ifrågasatt det.Thule3 skrev:I Ljungs dagböcker står det bl.a
//Thule
Frågan är ju att det är intressant att Stefensson är inblandad även här när nedtrappning sker. ÖB skriver ju att Stefensson ringde och efter diskussion med Stefensson så tar ÖB beslut att "trappa ner" eller vad man ska kalla det. ÖB skriver ju rakt ut att beslutet tas efter påringning av och diskussion med Stefensson. Det kan ju inte vara så värst långt borta för någon att då dra slutsatsen att det är Stefenssons förslag på åtgärder som ÖB beslutar om (baserat på Stefenssons argument som ÖB också redogör för) efter den diskussion de hade.
Tunander avslöjad "
Han har ju tidigare ombetts lämna sin tjänst vid Oslo fredsforsknings institut, men vägrat. denna gången lär han få sparken "
//Thule
https://www.minervanett.no/tunander-og- ... ropaganda/
Han har ju tidigare ombetts lämna sin tjänst vid Oslo fredsforsknings institut, men vägrat. denna gången lär han få sparken "
//Thule
Utan att kunna något om norsk arbetsrättslagstiftning, så är det nog en smärre omöjlighet att avskeda någon för dess åsikters skull. En professor har också betydligt större skydd mot avsked än oss vanliga. Då en professors arbete är friare än för de flesta.Thule3 skrev:Tunander avslöjad "
//Thule
Man kan ju alltid hoppas
//Thule
-
Ola Frithiofson
- Medlem
Länkar till en dokumentär om ubåtskränkningarna i de svenska vattnen på 1980-talet som ZDF, Zweites Deutsches Fernsehen, offentligt TV-företag i Mainz i Tyskland, med förbundsländerna (delstaterna) som huvudman, sänt. Särskilt intressant är intervjuerna med representanter för amerikansk militär och politik. Marinminister John Lehman säger att de visste att de skulle besegra den sovjetiska norra havsflottan på en vecka, om det blev krig. Något helt annat än vad som sades från svenskt militär då på 1980-talet. Om den sovjetiska norra havsflottan besegrades på en vecka, hur lång tid skulle det då ta att besegra lillebror Östersjöflottan. Går också på tvärs mot vad som Gordon H. McCormick skrev i sin märkliga RAND-rapport 1990 och som i delar återfanns i Carl Bildts tal inför krigsvetenskapsakademin lite senare 1990. Också intressant att amiralen James Lyons inte dementerar att det var deception bakom U-137 grundstötning och att de svenska kollegorna till US navy stod vid sidlinjen och höll upp ytterocken åt de amerikanska soldaterna, medan de genomförde sina operationer. Andra konstaterar att Olof Palme var ett problem, ja nu är han död, mördad sedan februari 1986. Gorbatjov säger det var ett politiskt beställt mord.
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/ ... me-Krieger
Ola Tunander kan efter beslut av hans arbetsgivare på PRIO numer betitla sig professor emeritus, jobbar kvar med projekt på PRIO, där han fortfarande har en arbetsplats.
Jag fick nyligen en information från en kontakt som återkommande deltar på säkerhetspolitiska konferenser och som jobbar med säkerhetspolitiska analyser med fokus på flottstridskrafter. Denne hade varit på internationell säkerhetskonferens nyligen och där träffat en marinofficer från den norska flottan. Min kontakt skriver "We talked about the intrusions and he told me that his Navy knew as a fact that the USUK were behind many Swedish intrusions including the Harsfjarden. As usual, I don't think that he would like to be quoted."
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/ ... me-Krieger
Ola Tunander kan efter beslut av hans arbetsgivare på PRIO numer betitla sig professor emeritus, jobbar kvar med projekt på PRIO, där han fortfarande har en arbetsplats.
Jag fick nyligen en information från en kontakt som återkommande deltar på säkerhetspolitiska konferenser och som jobbar med säkerhetspolitiska analyser med fokus på flottstridskrafter. Denne hade varit på internationell säkerhetskonferens nyligen och där träffat en marinofficer från den norska flottan. Min kontakt skriver "We talked about the intrusions and he told me that his Navy knew as a fact that the USUK were behind many Swedish intrusions including the Harsfjarden. As usual, I don't think that he would like to be quoted."
Var står det du citerar ?Thule3 skrev:Tunander avslöjad "
//Thule
Mvh
/John
Du har Pm John // Thule
Kära Ola F, du kanske vet att professor emeritus är den titel en professor får när han går i pension?Ola Frithiofson skrev: Ola Tunander kan efter beslut av hans arbetsgivare på PRIO numer betitla sig professor emeritus, jobbar kvar med projekt på PRIO, där han fortfarande har en arbetsplats.
Med andra ord har Thule minst halvt rätt, han har fått lämna PRIO. men eftersom han är 67 år gammal så är det kanske helt naturligt.
På samma sätt som pensionerade professorer oftast får komma tillbaka och föreläsa så har nog du halvt rätt också.
Men jag har svårt att få ihop det som att PRIO är hans arbetsgivare, men Ola brukar ju inte vara så noggran med detaljerna som inte passar.
Mvh
/John T.