Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Thule3
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 19 september 2016, 04:35

När det gäller ordern Bergman, så hade fartygschefen direkt till Hanell sagt att detta får inte skrivas ner i loggboken"
så i det fallet är uppmaningen direkt till honom.

Ordagrant så säger han
" så vänder sig fartygschefen till mig och säger, det här får inte Hanell anteckna i loggboken"

//Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 19 september 2016, 07:34

Thule3 skrev:När det gäller ordern Bergman, så hade fartygschefen direkt till Hanell sagt att detta får inte skrivas ner i loggboken"
så i det fallet är uppmaningen direkt till honom.

Ordagrant så säger han
" så vänder sig fartygschefen till mig och säger, det här får inte Hanell anteckna i loggboken"

//Thule
Men var det inte Chefen för kustflottan som sagt till Pierre Hanell att han inte fick skriva ner det i dagenboken?

Om det stämmer att Pierre Hanell skrev krigsdagbok under hela ubåtsjakten på HMS Visborg så måste ju han veta svaren på alla de frågor vi har kring ubåtsjakten i Hårsfjärden men ändå tycks han inte veta något direkt hansfast och det verkar underligt enligt mig.

1. Den gröna fläcken?

2. Den upphittade transpondern som sände ut en signal med 24kHz.

3. De hamrande och knackande och ljud som Hydrofonisten Rolf Andersson registrerade.

4. Varför skrev ÖB i sin dagbok 12 oktober 1982 "eventuellt sänkt ubåt”

En annan sak är ju att Bror Stefenson kan har ljugit vilka många tror, till ex. Kviman och Chefen för Stockholms kustartilleriförsvar, överste Lars Hansson.

Det lär ju varit ett möte i Geneve..
Vad föranleder detta plötsliga eldförbud den 7 oktober kan man fråga sig? Ola Tunander skriver följande i sin bok Hårsfjärden sid 85: ”Överbefälhavaren gav order om eldförbud på rekommendation av försvarsstabschefen Stefenson.”

Två dagar senare rapporterar den italienska nyhetsbyrån ANSA att ett hemligt möte ägt rum mellan svenskarna och den kränkande makten. ANSA:s källa berättade senare för Tunander att mötet hade hållits mellan två eller tre svenska representanter, fyra amerikanska och en hög italiensk underrättelseofficer med namnet Accame. Två av amerikanarna var från den militära sidan och de andra två var civila, förmodligen CIA. Nyheten läckte ut följande dag och tidningarna skrev att Sverige hade hållit möte i Genéve med främmande makt om att släppa de instängda ubåtarna.Samtliga, inklusive jag själv, trodde då att den främmande makten var Sovjetunionen. Det intressanta är att enligt Tunanders källor så var de svenska representanterna inte från UD eller regeringen. De kom istället från militär och industriell sida. Det som stärker den bilden, är att Kabinettssekreteraren vid UD, Pierre Schori, dementerar att Sverige skulle haft samtal i Genéve med främmande makt (SvD 11/10-1982). Min tes är att de svenska representanterna kom från Deep State (den dolda staten) eller Stay Behind nätverket i landet som ingår i Deep State. Därför var inte Pierre Schori informerad.
Men om man tror på att i stort sett samtliga bevis, ljudinspelningar, foton, vattenprover, krigsdagböcker, vittnesbeskrivningar som faktiskt i olika grad skulle kunna fastställa nationaliteten ..... försvunnit så är det klart att det är svårt att komma fram till sanningen.
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 19 gånger.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 19 september 2016, 07:48

Kent skrev:Om det stämmer att Pierre Hanell skrev krigsdagbok under hela ubåtsjakten på HMS Visborg så måste ju han veta svaren på alla de frågor vi har kring ubåtsjakten i Hårsfjärden men ändå tycks han inte veta något direkt hansfast och det verkar underligt enligt mig.

1. Den gröna fläcken?

3. De hamrande och knackande och ljud som Hydrofonisten Rolf Andersson registrerade.

Inte nödvändigtvis, eftersom att en loggbok eller krigsdagbok förs för det aktuella fartyget, d.v.s. det som det aktuella fartyget är inblandat i. Loggboken förs inte för allt som sker i en operation, speciellt inte det som sker på andra platser än där fartyget befinner sig.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 19 september 2016, 07:52

FredH skrev:
Kent skrev:Om det stämmer att Pierre Hanell skrev krigsdagbok under hela ubåtsjakten på HMS Visborg så måste ju han veta svaren på alla de frågor vi har kring ubåtsjakten i Hårsfjärden men ändå tycks han inte veta något direkt hansfast och det verkar underligt enligt mig.

1. Den gröna fläcken?

Inte nödvändigtvis, eftersom att en loggbok eller krigsdagbok förs för det aktuella fartyget, d.v.s. det som det aktuella fartyget är inblandat i. Loggboken förs inte för allt som sker i en operation, speciellt inte det som sker på andra platser än där fartyget befinner sig.
Nej givetvis inte men HMS Visborg var trots allt ledningsfartyget för hela operationen och var på plats hela tiden mitt i centrum.

Var förresten Jan Enquist eller Bror Stefenson chef för kustflottan oktober 1982, de verkar bytt under detta år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kustflottan

Bror Stefenson (1980-1982)
Jan Enquist (1982-1985)

Jag la 5 minuter på att kolla in Pierre Hanells Facebook, han verkar tro på Chemtrails :D, är uppenbarligen en riktigt Palme hatare fortfarande, och en massa andra konspirationsterorier.

Inte direkt något sanningsvittne enligt mig.

https://www.facebook.com/pierre.hanell?fref=ts
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 19 gånger.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 19 september 2016, 08:03

Enligt Emil Svensson så står det i krigsdagboken
"eldtillstånd råder , under dager och god sikt"
Detta tolkas av chefen på Mälsten som att det är eldförbud under mörker och dålig sikt vilket också beordras till det enskilda tropparna.

Bror Stefensson berättade att han och Kviman nu var överens, och hade försonats" som han uttryckte det .

Emil Svensson
" ungefär klockan 23 00 den 13:e Oktober indikerar minorna igen. Enligt chefen på Mälsten är indikationerna tydliga och kan dessutom kopplas till påstådda ubåtsljud i det utplacerade mikrofonerna. Skall man vara lite kritisk till rapporteringen så finns det egentligen inga andra indikeringar enligt hans uppfattning . Just det aktuella indikeringarna är dock inte så tydliga att han gör någon anteckning om detta i sin egen krigsdagbok. Istället återfinns det i Chefen för Stockholms kustartilleri försvar krigsdagbok över en timme senare som en anteckning om att Chefen på Mälsten anhåller om eldtillstånd på grund av att ubåt passerat under eldförbudstiden-dv.s under mörker.
"Denna händelse bildar sedan grund för den seglivade myten om en utsläppt ubåt" "Det förefaller helt osannolikt att en ubåt utan att vidta försiktighetsåtgärder skulle passera igenom minspärrtropparna efter det att flera minor sprängts"
"det är omöjligt att den främmande ubåtsledningen inte skulle ha uppmärksammat sprängningarna"

//Thule

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 19 september 2016, 13:12

Thule3 skrev:Enligt Emil Svensson så står det i krigsdagboken
"eldtillstånd råder , under dager och god sikt"
Detta tolkas av chefen på Mälsten som att det är eldförbud under mörker och dålig sikt vilket också beordras till det enskilda tropparna.

Bror Stefensson berättade att han och Kviman nu var överens, och hade försonats" som han uttryckte det .

Emil Svensson
" ungefär klockan 23 00 den 13:e Oktober indikerar minorna igen. Enligt chefen på Mälsten är indikationerna tydliga och kan dessutom kopplas till påstådda ubåtsljud i det utplacerade mikrofonerna. Skall man vara lite kritisk till rapporteringen så finns det egentligen inga andra indikeringar enligt hans uppfattning . Just det aktuella indikeringarna är dock inte så tydliga att han gör någon anteckning om detta i sin egen krigsdagbok. Istället återfinns det i Chefen för Stockholms kustartilleri försvar krigsdagbok över en timme senare som en anteckning om att Chefen på Mälsten anhåller om eldtillstånd på grund av att ubåt passerat under eldförbudstiden-dv.s under mörker.
"Denna händelse bildar sedan grund för den seglivade myten om en utsläppt ubåt" "Det förefaller helt osannolikt att en ubåt utan att vidta försiktighetsåtgärder skulle passera igenom minspärrtropparna efter det att flera minor sprängts"
"det är omöjligt att den främmande ubåtsledningen inte skulle ha uppmärksammat sprängningarna"

//Thule
Fast så var det väl inte riktigt. Såhär säger kustartilleristerna enligt vår medlem här på forumet, Rickard, om dessa eldförbud och icke-eldförbud;
viewtopic.php?t=40534

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 19 september 2016, 15:43

Bergman skrev:
JohnT skrev:
Bergman skrev: Pierres tre olika versioner. Är de olika eller är Svaret det samma?
B.
JA.
Hej JohnT, dina inlägg brukar vara kristallklara,.. men inte den här gången. :D

Är inte klar om DU ser Hanells tre svar som olika eller samma?

Bara Kent o magnusL har ifrågasatt om det är rimligt att Hanell förde logboken.

Angående IKFN så är vi helt överens.
Thule3 skrev:På min fråga varför han som köks chef befann sig på bryggan, svarade han att fartygschefen kallade upp en del av besättningen för att informera om denna order .
Från orginal inlägget:

"Pierre Hanell skrev:
Jag jobbade som sjöofficer på Stabsfartyget Visborg och var den som förde loggbok under ubåtsjakt tiden i Hårsfjärden mfl. "

De två svaren ovan skiljer sig enligt min mening.

FredH. Du brukar ha bra koll,.. skulle uppskatta om du kan hjälpa oss/mig med detaljerna i Hanells svar.
FredH skrev:Hanell är en primärkälla,
I det första inlägget verkar Hanell vara en primärkälla,.. men nu är jag inte säker,..

B.
Har jag verkligen ifrågasatt det? Kanske, minns inte. Det jag ifrågasatte från början är ju att denna Hanells utsagor skulle vara ytterligare bevis på att Palme låg bakom utsläppandet av ubåt/farkost. Vilket det såklart inte var för källan är ju tydligen utsläpparen själv. Läs tråden jag länkade i förra inlägget. Så fort Stefensson är inblandad hopar sig ologiskheterna.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 19 september 2016, 15:44

Det står exakt ordagrant så på sidan 121 i Emil Svenssons bok.

Enligt Bengt Gustavsson så hade sovjet 24 st triton 2 både torra, och våta, 6 st för varje marin. Ej 13 som angivits tidiagre.
Det förändrar förutsättningarna ytterligare

//Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 19 september 2016, 16:27

Kent skrev:
Om det stämmer att Pierre Hanell skrev krigsdagbok under hela ubåtsjakten på HMS Visborg så måste ju han veta svaren på alla de frågor vi har kring ubåtsjakten i Hårsfjärden men ändå tycks han inte veta något direkt hansfast och det verkar underligt enligt mig.

1. Den gröna fläcken?

Kent,

Du/Vi diskuterar HMS Viborgs krigsdagbok ovan,.... Du listar sedan 4 händelser som inte skedde i Horsfjärden där HMS Visborg befann sig,.. de skedde vid Mälsten. Varför denna röra? Vi måste väl hålla isär de olika händelserna o diskutera skeendet enligt STIGHULTS tidslinje om vi skall ha en chans att förstå o sedan kunna analysera händelserna?

B.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 19 september 2016, 17:37

:D
//Thule

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 19 september 2016, 18:18

Thule3 skrev:Det står exakt ordagrant så på sidan 121 i Emil Svenssons bok.

Enligt Bengt Gustavsson så hade sovjet 24 st triton 2 både torra, och våta, 6 st för varje marin. Ej 13 som angivits tidiagre.
Det förändrar förutsättningarna ytterligare

//Thule
Ja Emil Svensson får ju skriva vad han vill.

Har du några kommentarer om gången vad gäller eldtillstånd eller inte från hårsfjärdentråden där mängden konstigheter från tex Stefensson avhandlades för flera år sen?

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 19 september 2016, 19:57

Jo, jag har pratat med Stefensson om saken, och han berättade att det var precis som Emil Svensson skrivit i sin bok :lol:
//Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 19 september 2016, 22:37

Bergman skrev:
Kent skrev:

1. Den gröna fläcken?

Kent,

Du/Vi diskuterar HMS Viborgs krigsdagbok ovan,.... Du listar sedan 4 händelser som inte skedde i Horsfjärden där HMS Visborg befann sig,.. de skedde vid Mälsten.

B.
Så du men ar att stabsfartyget inte visste något om vad som hände 2-3 distans i från dem?

Om alla var lika naiva som dig så är det inte underligt att det gick som det gick osv...

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 19 september 2016, 23:24

Kent skrev: Så du men ar att stabsfartyget inte visste något om vad som hände 2-3 distans i från dem?
Horsfjärden ligger väl inte 2-3 distanser från Mälsten? :D
Kent skrev:Om alla var lika naiva som dig så är det inte underligt att det gick som det gick osv...
:D

Kan vi fortsätta med analysen av Hanells text?

B.
Senast redigerad av 3 Bergman, redigerad totalt 20 gång.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 19 september 2016, 23:41

Kent

1. Den gröna fläcken?

Vänta nu :)

Om du inte var ironisk så måste ju vän av ordning påpeka att av de fyra stycken händelser du listat så tror jag bara att den sista om eventuellt sänkt ubåt var signifikant nog att hamna på Hanells radar. Vi kanske skulle fråga honom om den?

Skriv svar