Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Fide sed " Qui Vide"
//Thule
//Thule
Eller så ljuger inte Hanell men har fel ändå, människans minne är väldigt bedrägligt och har en himla förmåga att efterkonstruera (och inte sällan förbättra) minnesbilder. Jag förstår inte hur en okänd persons (påstådda) trettio år gamla minnesbilder har kunnat få en sådan tyngd i den här diskussionen.Magnus L skrev:Jag tycker då att det är väldigt intressant att chefen för kustflottan skyller tydligt på Palme så jag skulle inte avfärda något scenario alls. Och det här är ju egentligen inget nytt, antingen ljuger chefen för kustflottan att Palme gett order (varför ljuger han?), eller så ljuger bla Hanell... Mfl.JHAN skrev:Visst släpptes den ut men det föll liksom inom ramen för hur man agerat sedan 70-talet, man ändrade alltså på ingenting, det kan ju ha irriterat militären något oerhört men ingen politiker ändrar väl på ett sådant beslut under press, alltid enklare att göra ingentingThule3 skrev:Det kan ha att göra med den oberoende kommissionen från 1980 att göra Bergman, "gemensam säkerhet" som väl sattes i verket 1982 ? Den sk. Palme kommissionen. Han ville ju ha ett närmare samarbete med Sovjet . Och Palme tillträdde den 8:e Oktober 1982. Eventuellt utsläpp av ubåt skedde efter den 8.e //Thule![]()
Vi kom precis ett stort steg framåt men just biten med att Palme hade gett en order under Horsfjärden känns det inte som det finns något mera bakom.
Säger det igen - efter detta klarläggande finns det inte längre någon koppling mellan utsläppanden och NATO per automatik och det var en viktig pusselbit för mig.
Äh, det löser sig.
För att dessa uppgifter om Palme är väldigt spridda inom dessa kretsar. Och för att Thule säger att det är så.NIL skrev:Eller så ljuger inte Hanell men har fel ändå, människans minne är väldigt bedrägligt och har en himla förmåga att efterkonstruera (och inte sällan förbättra) minnesbilder. Jag förstår inte hur en okänd persons (påstådda) trettio år gamla minnesbilder har kunnat få en sådan tyngd i den här diskussionen.Magnus L skrev:Jag tycker då att det är väldigt intressant att chefen för kustflottan skyller tydligt på Palme så jag skulle inte avfärda något scenario alls. Och det här är ju egentligen inget nytt, antingen ljuger chefen för kustflottan att Palme gett order (varför ljuger han?), eller så ljuger bla Hanell... Mfl.JHAN skrev:Visst släpptes den ut men det föll liksom inom ramen för hur man agerat sedan 70-talet, man ändrade alltså på ingenting, det kan ju ha irriterat militären något oerhört men ingen politiker ändrar väl på ett sådant beslut under press, alltid enklare att göra ingentingThule3 skrev:Det kan ha att göra med den oberoende kommissionen från 1980 att göra Bergman, "gemensam säkerhet" som väl sattes i verket 1982 ? Den sk. Palme kommissionen. Han ville ju ha ett närmare samarbete med Sovjet . Och Palme tillträdde den 8:e Oktober 1982. Eventuellt utsläpp av ubåt skedde efter den 8.e //Thule![]()
Vi kom precis ett stort steg framåt men just biten med att Palme hade gett en order under Horsfjärden känns det inte som det finns något mera bakom.
Säger det igen - efter detta klarläggande finns det inte längre någon koppling mellan utsläppanden och NATO per automatik och det var en viktig pusselbit för mig.
Var Fälldin också i maskopi med ryssen?Thule3 skrev:Fide sed " Qui Vide"
//Thule
Nu lägger du nästan lite rökridåer efter hela din diskussion med ThuleMagnus L
Jag tycker då att det är väldigt intressant att chefen för kustflottan skyller tydligt på Palme så jag skulle inte avfärda något scenario alls. Och det här är ju egentligen inget nytt, antingen ljuger chefen för kustflottan att Palme gett order (varför ljuger han?), eller så ljuger bla Hanell... Mfl.
1 Palme agerade efter gällande IKFN
2 Horsfjärden var helt nytt, en tre veckor lång skarp insats - självklart vill väl militären tvinga upp något?
3 Militären uppvaktar Palme som säger - följ gällande IKFN, som vilken politiker som helst hade gjort.
4 Militären är sur, det är här Harnell kommer in, prat om Palme som förrädare, krocka med en ubåt osv.
5 Ubåtar släpptes motvilligt ut enligt gällande IKFN, detta har ju pågått sedan 70-talet.
Varför du tycker att ingenting skall avfärdas är oklart, helt plötsligt klarnade detta för mig och det var tack vare Harnell och du har ju i regel legat på andra sidan Thule i dom här diskussionerna så jag utgår ifrån att det vi kommit fram till om Palme är vad du ansett?
Nästa viktiga punkt är att utsläppanden per automatik inte gör inkräktaren till NATO, man följde gällande IKFN för både NATO och Sovjet, det här var också ett viktigt klargörande.
Nu kanske detta varit klart för dig tidigare men för mig var det inte det. Vad är det du vill diskutera vidare i ovan?
EDIT: jag har ju gissat att utsläppandet den 7 Oktober och Mälsten måste ha varit NATO för att dom blev utsläppta, så var det nu alltså inte.
Tack JHAN för att du påpekade det eventuella utsläppandet (utsläppet?) av ubåt inte fungerar som identitetsindikator, den kopplingen hade jag inte gjort. Helt rätt att det inte bevisar något. Detta utesluter såklart inte att utsläppandet kanske är snäppet mer rimligt för väst än öst (eller vice versa), och det utesluter ej heller att det kan kopplas samman med nya bevis som målar ett indiciemönster, men för närvarande fungerar det inte som identitetssbevis. Bra påpekande, man tackar!
Edit: Det kän s som att vi närmar oss Hanlons rakkniv - är vi verkligen säkra på att vi måste misstänkliggöra beslutsfattare i denna situation? Kan inte det hela förklaras med IKFN-relaterade dumheter, bristande utrustning, och generell inkompetens?
Edit: Det kän s som att vi närmar oss Hanlons rakkniv - är vi verkligen säkra på att vi måste misstänkliggöra beslutsfattare i denna situation? Kan inte det hela förklaras med IKFN-relaterade dumheter, bristande utrustning, och generell inkompetens?
Nu kanske to.m Magnus L BEGRIPER
//Thule
//Thule
Tror inte vi ska dra allt för stora växlar på en order från Palme.
Utan det handlar nog mer om det allmänna Palmehatet som förekom på den tiden.
Som vanligt så skylldes väldigt mycket på Palme, oavsett om han var statsminister eller inte. Och fortfarande tydligen aktuellt.
På 80-talet agerade EAP kraftigt för att sprida hatet, hade en lärare på komvux som på fullt allvar började prata om skumraskaffärer som Palme var involverad i. Lät rätt intressant och vettigt till han inte kunde hålla sig och gick in på Engelska hovets knarkaffärer. Såg senare att läraren hade en hög post i EAP:s lokalavdelning.
Glöm inte bort att det även förekom ett revirpinkande mellan de olika försvarsgrenarna som var ganska hårt. Ka med Kviman i spetsen var rätt sugna på att plocka ubåten, men Stefenson såg till att de inte fick chansen.
De som gjorde karriär inom försvaret på högre poster härstammade oftast från flottan eller flyget. Titta lite på vilka som tog över i Töre när lokala KA-befälet som pangade på med allt han hade och släpade dit timmersläpen hette.
Som vanligt så skylldes väldigt mycket på Palme, oavsett om han var statsminister eller inte. Och fortfarande tydligen aktuellt.
På 80-talet agerade EAP kraftigt för att sprida hatet, hade en lärare på komvux som på fullt allvar började prata om skumraskaffärer som Palme var involverad i. Lät rätt intressant och vettigt till han inte kunde hålla sig och gick in på Engelska hovets knarkaffärer. Såg senare att läraren hade en hög post i EAP:s lokalavdelning.
Glöm inte bort att det även förekom ett revirpinkande mellan de olika försvarsgrenarna som var ganska hårt. Ka med Kviman i spetsen var rätt sugna på att plocka ubåten, men Stefenson såg till att de inte fick chansen.
De som gjorde karriär inom försvaret på högre poster härstammade oftast från flottan eller flyget. Titta lite på vilka som tog över i Töre när lokala KA-befälet som pangade på med allt han hade och släpade dit timmersläpen hette.
Töre 1987 så kom ett telefon samtal under sista dagen av ubåtsjakten med order att avbryta. Enligt flera som deltog så kom ordern från regeringen.
Och då var Palme död. Det finns ett mönster , som går igen . Så argumentet med Palmehatet håller inte . Det kommer alltid fram när man inte hittar andra förklaringar, eller vill tro på att Sossarna mörkat sin dubbla bokföring" //Thule
Och då var Palme död. Det finns ett mönster , som går igen . Så argumentet med Palmehatet håller inte . Det kommer alltid fram när man inte hittar andra förklaringar, eller vill tro på att Sossarna mörkat sin dubbla bokföring" //Thule
Tror inte din logik håller där. Pammehatet dog uppenbarligen inte med Palme,och sossarna ärvde gissningsvis en del av det. Han smkttade av sig, kan man nog säga. Och även om han inte gjorde det så skulle ditt argument inte hålla, eftersom din logik ej påvisar att orsakerna till misstron MÅSTE vara desamma före och efter Palmes död. Det blir alltså en logisk non sequitur; beviset tar dig ej till slutsatsen du just argumenterade för. =)Thule3 skrev:Töre 1987 så kom ett telefon samtal under sista dagen av ubåtsjakten med order att avbryta. Enligt flera som deltog så kom ordern från regeringen.
Edit: Med detta ej sagt att sossarna aldrig an använder Palmehatet som en reaktionssköld även när den ej är en faktor. Sådana hyss kan säkert förekomma. Men ditt bevis för att så är fallet här är faktisnt inget bevis alls.
Det är lika omvänt också, att många hatade Palme är inget bevis för att Sossarna" inte gjorde upp med Sovjet bakom lykta dörrar.
Skillanden är väl i så fall vad man tror eller ej . Och jag är övertygad att så var fallet, jag är orubblig på den punkten, tills jag blir överbevisad att jag har fel . Även om jag inte kan föra det i bevis . //Thule
Skillanden är väl i så fall vad man tror eller ej . Och jag är övertygad att så var fallet, jag är orubblig på den punkten, tills jag blir överbevisad att jag har fel . Även om jag inte kan föra det i bevis . //Thule
SimonB skrev:
Pierre:
Vi fick endast rätt att sänka sjunkbomber i syfte att skrämma bort den och vi var då tvungna att med 100 % säkerhet veta att föremålet i fråga befann sig minst 2 distans ifrån sjunkbomben.
När man läser vad han skriver så undrar i alla fall jag om han någonsin var utanför köket på HMS Visborg.
2 distans är alltså 3704 meter.
Marinen sprängde 44 sjunkbomber och 4 minor i Hårsfjärden under ubåtsjakten 1982.
Hårsfjärden är max 7500m om man skall mäta där det finns djup nog för en ubåt och kanske 2000m bred.
Man kunde alltså bara sjunkbomba från helikopter om Pierre vittnesmål skall stämma.
Magnus L skrev: Hanell "bekräftar" bara den historia som spreds av chefen för flottan. Hans berättelse säger INGET om huruvida det är sant eller om det är påhittat att Palme gick Sovjets ärenden eller beordrade utsläppen. Angående det har det NOLL värde och det hoppas jag du klarar av att begripa. Det är ju inte direkt så att han är en förstahandskälla för den informationen utan källan till den infon är ju fortfarande likadan som tidigare. Begriper du?
Att det fanns en order att inte sänka ubåtar utan att släppa dem har jag själv hört från höga militär när jag varit med på ubåsjakt om den ordern sedan kom i från politikerna eller ÖB är en annan fråga.
JHAN skrev:Det har varit lite brevväxling med H I Sutton som jag har tillåtelse att posta i tråden, se nedan,
http://www.hisutton.com/
Angående Project 1808,I do not have much additional information on the project 1808. All the internet sources are copied from the same Russian book. It's a good source but in this case the craft may be a paper-design only as there are no other sources. So either a) never built b) very unsuccessful and thus forgotten or c) secret.
One unusual feature is that it had a fuel cell system instead of batteries. That's what the spherical objects are in the keel. Not clear why not just use batteries. And that is one reason that I do not think it was built. The Soviets did experiment with the same type of fuel cells on a WHISKEY class boat, and it wasn't unsuccessful. But if this boat was out there they'd be bragging about having AIP midget subs.
In design terms it's a generic lock out sub with basic ocean engineering capability. Limited endurance like the rest. No sign that it was designed to be carried by a host sub. But that's all based on one source and one drawing so not 100% certain.
Kul att läsa att H I Sutton inte tror att 1808 ens byggdes och om den byggdes hade dålig uthållighet, knappast något som passar in på de som kränkt Svenska kuster
Thule3 skrev:Jag har precis haft ett trevligt och mycket intressant telefonsamtal med denne Pierre Hanell.
Han berättar att det eventuella västubåtar som förkom , låg utanför den Svenska territorialgränsen, ej inne på svenskt vatten. Och att det möjligen rörde sig om ubåt från VästTyskland. Vid ett tillfälle inne i Hårsfjärden, fick man bild på ett ca 4 meter långt föremål som sannolikt var banddrivet, det hade gjort avtryck på botten,
efter någon typ av bandaggregat. Han vidhåller även att det kom en order från högsta ort att släppa ut farkosterna ur Hårsfjärden, via chefen kustflottan. Denna order hade gått ut till samtliga fartyg i marinen. Skrämma men inte skada sänka någon inkräktare.
HMS Visborg följde sedan med för att eskortera "inkräktarna" ut på internationellt vatten . "Se till så att det lämnade Svenskt vatten". Det finns flera personer som skulle kunna intyga detta enligt honom. Men man väljer av olika skäl, b.la tystnadsplikt att inte prata.
Och det där med minkar och sillar, det kan vi glömma enligt honom .
//Thule
Klart att kocken vet allt detta
Kan du bevisa motsatsen Kent ? //Thule
Bevisa motsatsen till vad Thule??Thule3 skrev:Kan du bevisa motsatsen Kent ? //Thule
Att Hanells uppgifter inte är riktiga naturligtvis ! //Thule