Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Jättekul att du pratat med Hanell Thule och att du postar det i tråden. Ibland blir det lite tråkigt när vi sitter och ältar samna gamla citat, fler skulle göra som du och SimonB
Vi får rota efter ca 4 meter långa bandgående apparater Jhan
Någon som kommer ihåg vad den där bandgående historien" ryssarna hade för att svetsa rör ledningar med under vattnet hette?
Var inte aggregatet ca 4 meter ? Thule
Någon som kommer ihåg vad den där bandgående historien" ryssarna hade för att svetsa rör ledningar med under vattnet hette?
Var inte aggregatet ca 4 meter ? Thule
Hanell "bekräftar" bara den historia som spreds av chefen för flottan. Hans berättelse säger INGET om huruvida det är sant eller om det är påhittat att Palme gick Sovjets ärenden eller beordrade utsläppen. Angående det har det NOLL värde och det hoppas jag du klarar av att begripa. Det är ju inte direkt så att han är en förstahandskälla för den informationen utan källan till den infon är ju fortfarande likadan som tidigare. Begriper du?Thule3 skrev:Man förde en dubbel agenda , så är det bara. Och Hanell bekräftar med eftertryck vad andra berättat, så är det också. Att du är dåligt påläst är ditt eget problem, du hade samma problem med att navigera kust och skärgård, tills du gick på grund" . Så vad du anser eller inte har ingen betydelse överhuvud taget för min del. //Thule
? //Thule
Senast redigerad av 1 Thule3, redigerad totalt 13 gånger.
Magnus L. En frågar till dig,.... Varför är det alltid andra som skall göra det jobb som du föreslår? Varför gör du inte jobbet själv?Magnus L skrev: Förresten kan inte någon som har kontakt med diverse nyckelfigurer i svenska marinen ta och fråga var och när de så kallade inträngningsövningar ägde rum? Jättejätteintressant...
B.
Men ge dig. Jag kom med ett förslag som jag tycker är relevant, men orkar inte engagera mig. Såäre.Bergman skrev:Magnus L. En frågar till dig,.... Varför är det alltid andra som skall göra det jobb som du föreslår? Varför gör du inte jobbet själv?Magnus L skrev: Förresten kan inte någon som har kontakt med diverse nyckelfigurer i svenska marinen ta och fråga var och när de så kallade inträngningsövningar ägde rum? Jättejätteintressant...
B.
Magnus L,Magnus L skrev:Men ge dig. Jag kom med ett förslag som jag tycker är relevant, men orkar inte engagera mig. Såäre.Bergman skrev:Magnus L. En frågar till dig,.... Varför är det alltid andra som skall göra det jobb som du föreslår? Varför gör du inte jobbet själv?Magnus L skrev: Förresten kan inte någon som har kontakt med diverse nyckelfigurer i svenska marinen ta och fråga var och när de så kallade inträngningsövningar ägde rum? Jättejätteintressant...
B.
Om du lägger mindre tid på att skriva på Forumet o mer tid på att följa upp dina egna förslag så kanske vi kan komma till en lösning på Ubåtsfrågan. Det är väl det vi båda har som mål? Vad tror du?
B.
JHAN,JHAN skrev:Är dock nyfiken på retoriken, vi har ju flera källor, SOU tex. som säger att ÖB och regeringen var överrens om att nu skulle en inkräktare tvingas upp, inte skjutas i småbitar men tvingas upp.
Du skrev:
"ÖB och regeringen var överrens om att nu skulle en inkräktare tvingas upp"
o jag lägger till att direktivet även innehöll att det skulle göras inom ramen för IKFN. Detta betydde i praktiken att det var omöjligt att tvinga upp en Ubåt, det kunde helt enkelt inte göras såsom IKFN såg ut 1982.
Jag tolkar Hanells uppgift så det att det var därför CKF gav en order till ALLA Marinens fartyg att om de fick chansen så skulle de ramma en Ubåt,.. o att man sedan kunde få det att se ut som en olycka o därmed bröt man inte mot IKFN. Jag ser även en möjlighet att Hanell o hans kollegor uppfattade den strikta efterlevnaden av IKFN i kombination med bristen på materiel o resurser så att regeringen valde att släppa ut en Ubåt. Jag är dock inte säker på att det är samma sak.
Under Horsfjärden måste någon ha gjort en analys av vad en Ubåt i tex Djupviken kunde uppnå o uträtta för att sedan väga detta mot att riskera att spränga en eventuellt kärnvapenbestyckad Ubåt i småbitar långt in i Svensk skärgård.. med de långvariga konsekvenser detta skulle innebära för lokal befolkningen, djurliv osv. Jag har förståelse för att beslutsfattarna valde att följa IKFN strikt,.. eftersom en Ubåt i Horsfjärden inte gjorde ett direkt hot mot Sverige.
Vad jag inte förstår är att Hanell framhärdar att ordern kom direkt från Palme,.. även Hanell är givetvis medveten om att Palme INTE var statsminister vid det tillfälle han beskriver o vi måste få en bättre förklaring hur han resonerar.
Om Jag fattat rätt så tillkommer paragraf 15 i IKFN först 1994.
"15 § En utländsk ubåt som påträffas i undervattensläge inom svenskt inre vatten skall hindras från att bedriva fortsatt verksamhet där. Därvid får vapenmakt tillgripas utan föregående varning. Om det behövs, får sådana vapen användas som medför risk för att ubåten sänks eller görs manöveroduglig på något annat sätt. Om ubåten intar övervattensläge, skall den identifieras och för vidare åtgärder föras till en ankarplats. En utländsk ubåt som påträffas i undervattensläge inom territorialhavet skall avvisas från territoriet. Om det är nödvändigt skall vapenmakt tillgripas. Då särskilda förhållanden kräver det, får därvid enligt Försvarsmakten bestämmande vapenmakt i syfte att förhindra fortsatt verksamhet tillgripas utan föregående varning. Förordning (1994:533)"
B.
Haha, patetiskt, saknar andra ordBergman skrev:Magnus L,Magnus L skrev:Men ge dig. Jag kom med ett förslag som jag tycker är relevant, men orkar inte engagera mig. Såäre.Bergman skrev:Magnus L. En frågar till dig,.... Varför är det alltid andra som skall göra det jobb som du föreslår? Varför gör du inte jobbet själv?Magnus L skrev: Förresten kan inte någon som har kontakt med diverse nyckelfigurer i svenska marinen ta och fråga var och när de så kallade inträngningsövningar ägde rum? Jättejätteintressant...
B.
Om du lägger mindre tid på att skriva på Forumet o mer tid på att följa upp dina egna förslag så kanske vi kan komma till en lösning på Ubåtsfrågan. Det är väl det vi båda har som mål? Vad tror du?
B.
Det kan ha att göra med den oberoende kommissionen från 1980 att göra Bergman, "gemensam säkerhet" som väl sattes i verket 1982 ? Den sk. Palme kommissionen. Han ville ju ha ett närmare samarbete med Sovjet . Och Palme tillträdde den 8:e Oktober 1982. Eventuellt utsläpp av ubåt skedde efter den 8.e //Thule
Nu tycker jag Bergman summerat detta ganska bra, kan vi lämna det stickspåret? Jag gissar att det var så det också gick till med den skillnaden att man hade en annan retorik utåt flr att lugna medborgarna. Inget av det tycker jag egentligen är anmärkningsvärt annat än att dom var urusla chefer som lyckades få hela flottan emot sig.
Jag tycker också att militären tänjde på gränserna så mycket som gick och det kunde man också nästan vänta sig.
- inget att rota vidare i angående order under Horsfjärden incidenten.
Om vi däremot skall spinna vidare så blir det hela ju lite mindre mystiskt och lite mindre NATO, man släppte ut enligt gällabde IKFN, inte för att dom var NATO allierade, väsentlig skillnad och bra att vi rett ut det
Jag tycker också att militären tänjde på gränserna så mycket som gick och det kunde man också nästan vänta sig.
- inget att rota vidare i angående order under Horsfjärden incidenten.
Om vi däremot skall spinna vidare så blir det hela ju lite mindre mystiskt och lite mindre NATO, man släppte ut enligt gällabde IKFN, inte för att dom var NATO allierade, väsentlig skillnad och bra att vi rett ut det
Visst släpptes den ut men det föll liksom inom ramen för hur man agerat sedan 70-talet, man ändrade alltså på ingenting, det kan ju ha irriterat militären något oerhört men ingen politiker ändrar väl på ett sådant beslut under press, alltid enklare att göra ingentingThule3 skrev:Det kan ha att göra med den oberoende kommissionen från 1980 att göra Bergman, "gemensam säkerhet" som väl sattes i verket 1982 ? Den sk. Palme kommissionen. Han ville ju ha ett närmare samarbete med Sovjet . Och Palme tillträdde den 8:e Oktober 1982. Eventuellt utsläpp av ubåt skedde efter den 8.e //Thule
Vi kom precis ett stort steg framåt men just biten med att Palme hade gett en order under Horsfjärden känns det inte som det finns något mera bakom.
Säger det igen - efter detta klarläggande finns det inte längre någon koppling mellan utsläppanden och NATO per automatik och det var en viktig pusselbit för mig.
Jhan " Det ligger ju då helt i linje med en annan mans uttalande.
" Det var egentligen Palmes närmaste som var mest pådrivande "
//Thule
" Det var egentligen Palmes närmaste som var mest pådrivande "
//Thule
Jamen nu får du väl ta och ge dig!Bergman skrev:Magnus L,Magnus L skrev:Men ge dig. Jag kom med ett förslag som jag tycker är relevant, men orkar inte engagera mig. Såäre.Bergman skrev:Magnus L. En frågar till dig,.... Varför är det alltid andra som skall göra det jobb som du föreslår? Varför gör du inte jobbet själv?Magnus L skrev: Förresten kan inte någon som har kontakt med diverse nyckelfigurer i svenska marinen ta och fråga var och när de så kallade inträngningsövningar ägde rum? Jättejätteintressant...
B.
B.
Jag tycker jag har ett bra och väldigt relevant förslag och jag överlämnar det med varm hand till den som är intresserad att följa upp. Eller har vissa aktiviteter blivit obligatoriska för att få delta här? Tycker du mitt förslag är relevant/bra för diskussionen eller inte? Försök koncentrera dig på sak och inte på person är mitt tips till dig.
Jag tycker då att det är väldigt intressant att chefen för kustflottan skyller tydligt på Palme så jag skulle inte avfärda något scenario alls. Och det här är ju egentligen inget nytt, antingen ljuger chefen för kustflottan att Palme gett order (varför ljuger han?), eller så ljuger bla Hanell... Mfl.JHAN skrev:Visst släpptes den ut men det föll liksom inom ramen för hur man agerat sedan 70-talet, man ändrade alltså på ingenting, det kan ju ha irriterat militären något oerhört men ingen politiker ändrar väl på ett sådant beslut under press, alltid enklare att göra ingentingThule3 skrev:Det kan ha att göra med den oberoende kommissionen från 1980 att göra Bergman, "gemensam säkerhet" som väl sattes i verket 1982 ? Den sk. Palme kommissionen. Han ville ju ha ett närmare samarbete med Sovjet . Och Palme tillträdde den 8:e Oktober 1982. Eventuellt utsläpp av ubåt skedde efter den 8.e //Thule![]()
Vi kom precis ett stort steg framåt men just biten med att Palme hade gett en order under Horsfjärden känns det inte som det finns något mera bakom.
Säger det igen - efter detta klarläggande finns det inte längre någon koppling mellan utsläppanden och NATO per automatik och det var en viktig pusselbit för mig.