Quiz: Kulturhistoria

Låst
Femtiotrean
Medlem

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 4 september 2016, 20:59

Behan blev ju adrig en gammal man. Men det är sant att i bilden jag valde ser de två nästan kusligt likadana ut - om nu Behan hade levt en aning sundare liv och hållit vikten i schack, det vill säga:

Bild

Den efterfrågade personen var några år äldre (och levde ett över trettio år längre och produktivt liv) och han var född engelskman (som levde större delen av sitt liv utomlands).

Det finns andra likheter med Behan: båda män var katoliker och om den irländske författaren gärna fotograferades med en dryck eller en flaska i hand så kan det bli svårt att hitta en foto av vår man utan en cigarr i handen eller i munner,

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 september 2016, 23:26

Anthony ''Clockwork Orange'' Burgess

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 5 september 2016, 04:40

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anthony_Burgess
http://www.bestofsvt.se/klipp/21059/

En alltid underhållande och i sina bästa verk mycket läsvärd författare (och en mycket tacksam intervjuobjekt, YouTube är proppfull, räddade en vinter av inomhuscykling för mig...).

Varjagen har antagligen läst Burgess eller sett honom på TV eller i alla fall känner till Stanley Kubricks film och fortsätter på nya villovägar!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 september 2016, 13:01

Tack Femtiotrean
Nästa -
- en besjungen man -.jpg
- en besjungen man -.jpg (8.83 KiB) Visad 483 gånger
Besjungen av vem och vad hette han?

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 september 2016, 23:45

...han var ''mannen i guldgaloner'' - som hjälpte Fritiof..... :wink:

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 september 2016, 00:44

Besjungen av vem och vad hette han?
Diktaren/sångaren hade personligen träffat frågans man och fått inspiration av dennes gärningar i fjärran land -
till några strofer i ett av hans mest sjungna verk.... :wink:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 8 september 2016, 06:51

-Med kinesiskans hjälp kom jag sen till Singapore
utan pass och pengar står jag på ett torg
när en man i guldgaloner plötsligt fram emot mig går,
Sveriges konsul, kapten Fredrik Adelborg.

Bild

? :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 september 2016, 11:06

Möte i monsunen är en sjömansvisa av Evert Taube, publicerad 1935 i Till flottans män[1] i samband med grundandet av föreningen Flottans män och 1936 i sångsamlingen Ultra Marin[2]. Evert Taube berättade 1952 i Jag kommer av ett brusand' hav att hans far i hemmet på Vinga berättade historien om mötet mellan landsmän till havs.[3]

Sin slutliga form fick visan på Operakällaren, där konsul Fredrik Adelborg (som förekommer i visan), Sveriges generalkonsul i Singapore åren 1928–1934,[4] beskrev för Taube hur han hade hjälpt sjanghajade svenska sjömän i Singapore. Sången berättas av en gammal barndomskamrat till Fritiof Andersson, som oförhappandes stöter på denne när deras fartyg möts på Indiska oceanen, men ganska snart tar Fritiof över och berättar om sina halsbrytande äventyr. Bland annat berättar han om en resa från Siam (Thailand) då de hade vilda djur i lasten som sålts till Hagenbecks djurpark i Hamburg. På vägen råkar de ut för en cyklon som orsakar hela besättningens död (utom Fritiofs) och alla djurens död utom en elefant. Skeppet driver så småningom in till Camarin på Malabar.
Amund knäpper vidare på mandolinen

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 september 2016, 18:37

Tack Varjag!

Kapten Fredrik Adelborg, som under spanska inbördeskriget, kanske lite okänt för många innehade tjänsten Högste observationsofficer vid internationella kommissionen för nonintervention. En tjänst vars huvudsakliga uppdrag var att sätta käppar i hjulet för regeringssidans försök att inhandla vapen – eller åtminstone blev det så i praktiken.

Adelborg nämner inga möten med Evert Taube i sina böcker men de två kan mycket väl ha känt varandra i alla fall. Vad gäller lasten av vilda djur i sången Möte i monsunen, är min övertygelse att Evert Taubes inspiration kommit från berättelsen jag skrev om här:
viewtopic.php?f=76&t=46214

Nästa fråga: Jag söker ett land. Följande artister har kanske ingenting särskilt med landet att göra men i ett av deras verk finns ett ord – alltså tre ord som var för sig i rätt ordning representerar en del av någonting som sammansatt representerar en nation... :wink:
Number ett.png
Number ett.png (38.09 KiB) Visad 1167 gånger
Number tva.png
Number tva.png (43.85 KiB) Visad 1167 gånger
Number tre.png
Number tre.png (56.08 KiB) Visad 1167 gånger
Vilken nation då?

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 10 september 2016, 08:16

En ledtråd är att svaret går via landets flagga – från vänster till höger! :wink:

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 10 september 2016, 13:30

Ja du Amund, där har du planterat en bra nöt :D ! Omedelbums känner jag bara till han i mitten, Bing Crosby - och hans mest kända verk är väl White Christmas...det skulle vara mittenfältet på flaggan, alltså vitt.

De andra? Är ettan svensk? Har tyvärr dålig koll på dagens svenska musik...

Hans K

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 10 september 2016, 14:46

Ettan är Tomas Ledin - men vilken färg det gäller har jag ingen aning om... :roll:

/ currahee

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 10 september 2016, 16:24

Tack för Ledin, currahee - låten som avses...kanske Blå, blå känslor...? Det ger färgen blå, och utan att veta den sista gruppens namn eller låt, så kanske något med rött? Så har vi blått vitt rött - et la douce France...!?

Hans K

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 10 september 2016, 16:46

Tror att bild 3 är engelska gruppen UB40.

/ currahee

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 10 september 2016, 17:10

sveahk skrev:Tack för Ledin, currahee - låten som avses...kanske Blå, blå känslor...? Det ger färgen blå, och utan att veta den sista gruppens namn eller låt, så kanske något med rött? Så har vi blått vitt rött - et la douce France...!?

Hans K
Och Sveahk har med litet hjälp av Currahee löst gåtan. :D

De flesta kommer säkert ihåg denna ölreklam för Prippsblå (naturligtvis lättölet då :wink: ).
https://www.youtube.com/watch?v=0oQM6e_BHh0

Bing Crosby var alldeles rätt. Måste vara en av världens kändaste melodier?
https://www.youtube.com/watch?v=SvfhoWIPoVw

Och trean var alltså det brittiska bandet UB40 vars största hit var Red Red Wine.
https://www.youtube.com/watch?v=-T2MIGuA8p4

Från vänster - Blå + vit + röd och vi har den franska trikoloren.

Hedersomnämnande för Currahee medan Sveahk fortsätter som kulturens fanbärare – Varsågod! :)

Låst