Men varför peka ut då militären inte kan leverera bevis som håller. Alls. Och det visar sig att det första utpekandet var på HELT felaktiga grunder. Du får prata om GB, NO och Wallen hur mycket du vill, bara för att de tycker en sak så måste fakta fram.Thule3 skrev:Tack för mycket intressanta och klargörande inlägg Simon, det är alltid uppfriskande med andras synsätt och det är lätt att bli hemmablind"
Min åsikt att Sovjetunionen i huvudsak var skyldig till Uv intrången bygger inte bara och endast på uppgifter från Bengt Gustavsson, Nils Ove Jansson
Göran Wallen. Det bygger även på samtal jag har haft med väldigt många personer utanför Fm, främst då vad gäller Töre incidenten 1987, men även med personer som haft speciella kunskaper och befattningar inom Fm. Samt det faktum att när det gäller utveckling av ubåtar och miniubåtar och olika typer av utrustning typ dykfarkoster, så har Sovjetunionen varit främst på området. Att alla konstruktioner inte varit så lyckade kan man förstå, men det har fortsatt konstruera och utveckla. Om man då till detta lägger de olika uppgifter som finns tillgängligt offentligt te.x Bengt Gustavssons 87 rapport" samt det böcker han och andra fd, företrädare för Fm har skrivit, och där det redogjort för händelseförlopp m.m. så får man en samlad bild.
Till detta kan läggas annan typ av litteratur, Jag har ett digert bibiotek) Jan Breemer , Norman Polmar , m.fl och det jag tidigare skrev om MOTIVET" Behovet"närheten "det tekniska kunnandet" sovjetunionens syn på sitt närområde : När jag adderar alla dessa saker så inser jag att möjligheten att det var Sovjet som var det skyldiga, är 95 % .
Jag var mycket tveksam till en början , och tog mer eller mindre inte uv kränkningarna på allvar. Och om det skett, så var det väst ubåtar som var här och övade, som jag då skrev "med vår regerings goda minne .
Och finns det något rimligt skäl till varför två tidigare sovjetiska försvarsministrar , till två svenska politiker, vid två olika tillfällen , lovar att upphöra med intrången på våra vatten, om det inte vore så att man gjort dem ?
Och jag är idag helt övertygad att det var i huvudsak sovjetiska förband, och att detta pågått sedan efterkrigstiden, men eskalerade 81/82 med operation Ryan .
Dessutom så tror jag att om Olof palme själv fått avgöra frågan, så hade han inte haft någon svårighet med att peka ut Sovjet en gång till.
Men andra inom partiet fick honom på andra tankar, och man kom till slutsatsen att fria i stället för att fälla. Det var rent taktiskt och politiskt
den bästa (officiella ) lösningen. Men jag är övertygad att man tog skuldfrågan via andra kanaler som är inofficiella, och därmed också tog beslutet att
hemligstämpla och sekretess belägga allt som kan vara till men för regeringen och den kränkande nationen , och framtida politik.
//Thule
Kriminalkommissarie Seppo Penttinen, Åklagare Christer van der Kwast och försvarsadvokaten Borgström var alla GENUINT övertygade om Thomas Quicks skuld. När man läser bakgrunden till hur det gick till så förstår man hur grupp-psykos och vanföreställningar fungerar. Trots TOTALT överbevisade söker dessa lurade fortfarande efter "sin" sanning.
Och detta gäller ju alla sidor inom detta med ubåtshistorien, inte bara du Thule
Många är TOTALT låsta. Det går att hitta bevis för ALLT om man bara vill och om man bortser från "komplicerande" faktorer.