Wedman skrev:Bergman skrev:Wedman skrev:
När jag läser Hårsfjärden, sidan 62, framgår att MB 95 var en mätbåt för sjömätning och mer specifikt en ledarbåt som ska kunna leda en kratta under sjömätning.
Wedman, Stör det inte dig att all den information vi får fram hela tiden kommer från samma källa? Ser du inga problem med det?
B
Jo, det stör mig oerhört mycket. Förklaringen till att det är så är att Ola Tunander är den ende forskare som behandlat frågan med en vetenskaplig metod, det vill säga bedrivit arkivstudier, intervjuat befattningshavare mm och publicerat resultatet.
Wedman, Nu väntar vi på att du skall beskriva den vetenskapliga metod som Tunander använt för den 5e Oktober 1982.
EDIT.
- Beskriv gärna varför man använde Sjömätningbåtar överhuvudtaget. Varför använde man inte tränade o taktiskt erfarna Ubåtsjaktenheter.
- Beskriv gärna Sjömätnings enheternas tekniska prestanda,.. befälens o beväringarnas tidigare erfarenhet av att jaga Ubåt o att leda in sjukbombsanfall mot förmodat mål.
- Beskriv gärna MB95s exakta läge o målets exakta läge när MB95 lokaliserade målet.
- Beskriv gärna de uppföljade tester som gjordes med sjömätnings fartygen för att bestämma deras förmåga att upptäcka o läges bestämma ett undervattensmål. Vilka var dess styrka o vilket var dess svagheter?
- Beskriv gärna hur MB95s närskydd fungerade,.. hur skulle de skydda sig i det fall undervattensmålet sköt tillbaka?
- Beskriv gärna Patrullbåtarnas förmåga att jaga Ubåt den 5e Oktober 1982.
- Förklara hur Patrullbåtarnas minsta hastighet på 7 knop, bullrande dieselmaskineri o (franska?) (för Atlanten avsedda?) hydrofoner fungerade i Horsfjärden den 5e Oktober 1982.
- Förklara hur de tester som gjordes med Patrullbåtar o Svenska Ubåtar 1983-1984 passar med Horsfjärden. Under de tester som gjordes 1983-84 under Emil Svenssons ledning så har jag för mig att Patrullbåtarna var helt oförmögna att upptäcka de Svenska Ubåtarna Detta även fast de hade ordentlig förvarning om att Ubåtarna skulle gå igenom ett visst sund inom en viss tidsperiod.
- Förklara det faktum att enligt IKFN så skulle ledningstrafiken av de Svenska enheterna gå via öppen, icke kodad radio. Hur påverkade detta insatsen.
- OSV.
Ovanstående frågor är en del av de saker som Tunader enligt min uppfattning skulle ha tagit med i sin analys av den 5e Oktober 1982, ovanstående borde ha ingått i Tunanders Vetenskapliga metod. Du skriver att Tunander använder en Vetenskaplig metod,.. vad är det jag missar?
Min sista fråga är vem som utfört PEER REVIEW av Tunanders arbete. Har den som utfört PEER REVIEW godtagit Tunanders vetenskapliga metod.
B.