Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Det kan vara den bilden Bergman . Har bara hört att boken skall innehålla en bild på henne. Poängen är att även David Miller då hänvisar till att fartyget låg på redden 1982 i slutet September, med sonar domen intakt . Så alltså både Kevin Kyle, och David Miller har bilder på HMS Porpoise med sonar dom, på redden, vid tiden för Hårsfjärden incidenten.
//Thule
//Thule
Thule,Thule3 skrev:Det kan vara den bilden Bergman . Har bara hört att boken skall innehålla en bild på henne. Poängen är att även David Miller då hänvisar till att fartyget låg på redden 1982 i slutet September, med sonar domen intakt . Så alltså både Kevin Kyle, och David Miller har bilder på HMS Porpoise med sonar dom, på redden, vid tiden för Hårsfjärden incidenten.
//Thule
Är det där samma bild som du och OlaF diskuterar om eller är detta en annan?
Det är lite för många spår för mig
EDIT: fast det kan ju vara så att båda har samma bild/källa och då blir det bara en oberoende av hur många som disluterar bilden?
Jamen då är ju allt löst! Jävla sossar som hindrat publiceringen av dessa säkra inspelningar av Sovjetiska ubåtar. Vi lägger ner diskussionen och väntar på banden!Thule3 skrev:Det ingår förmodligen i det material som är sekretess på . Men man har 21 säkra inspelningar gjorda mellan 1982 och 89/90.
Du kan kontakta fm , det har nog inte tappat dem . Men det är juste att du värnar om dem , så det bli nog glada om du supportar din oro //Thule
28,3 meterUrban skrev:Boken Kustflottan ägnar en del sidor om ubåtsjakter och där anges att man i maj 1984 i Vidingefjärden kunde mäta upp en främmande ubåt till 28,3 meter via avbildning med röjdykhydrofon (sidan 214).
Där finns också uppgifter om att det fanns bild på en 28 m lång miniubåt med torn från 1979. Ingen källa var och hur man tagit denna bild dock. (sidan 205). Skulle vara intressant att se detta foto!
Det var inte något ungefär mått det.
JHAN skrev:Thule,Thule3 skrev:Det kan vara den bilden Bergman . Har bara hört att boken skall innehålla en bild på henne. Poängen är att även David Miller då hänvisar till att fartyget låg på redden 1982 i slutet September, med sonar domen intakt . Så alltså både Kevin Kyle, och David Miller har bilder på HMS Porpoise med sonar dom, på redden, vid tiden för Hårsfjärden incidenten.
//Thule
Är det där samma bild som du och OlaF diskuterar om eller är detta en annan?
Det är lite för många spår för mig![]()
EDIT: fast det kan ju vara så att båda har samma bild/källa och då blir det bara en oberoende av hur många som disluterar bilden?
Det finns hur många öppna källor som helst på att HMS Porpoise togs ur tjänst 1982 //Thule
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Porpoise_(S01)
https://translate.google.se/translate?h ... rev=search
Deep Quest var inte heller på plats i Hårsfjärden, hon gjorde sin sista uppgift 1980.
Ubåten Uss Cavalla var på annan ort. Turtle var staionerad vid Keahole Point Hawai , HMS Porpise låg i Portsmouth, Nr 1 var i Usa. Listan börjar krympa på lämpliga kandidater . //Thule
http://www.hullnumber.com/SSN-684
Ubåten Uss Cavalla var på annan ort. Turtle var staionerad vid Keahole Point Hawai , HMS Porpise låg i Portsmouth, Nr 1 var i Usa. Listan börjar krympa på lämpliga kandidater . //Thule
http://www.hullnumber.com/SSN-684
Hej Thule kul att du postar det här,
När det gällde Alvin tex. Så var det ett universitet i kalifornien som hade listat sin research 1982 och där var Alvin med under september och oktober, det ansåg jag vara en icke-korrumperad källa.
Då kan vi ju exkludera Deepquest, inga av linkarna till HMS Porpoise fungerade dessvärre. Dock så är ju shipspotting också en källa som man kan anta är icke-korrumperad och användaren som postade bilden har postat hundratals bilder.
Vem har pitchat den amerikanska ubåten USS Cavalla?
Har aldrig hört om den förut det har mest varit Halibut och den andra EDIT Seawolf? Kanske dags att lista potentiella kandidater snart för vi har ett bra avtryck, 6m hög och 35m-40m lång.
Det finns så vitt jag vet ingen indikation på två mindre konventionella ubåtar den 1-5 oktober?
När det gällde Alvin tex. Så var det ett universitet i kalifornien som hade listat sin research 1982 och där var Alvin med under september och oktober, det ansåg jag vara en icke-korrumperad källa.
Då kan vi ju exkludera Deepquest, inga av linkarna till HMS Porpoise fungerade dessvärre. Dock så är ju shipspotting också en källa som man kan anta är icke-korrumperad och användaren som postade bilden har postat hundratals bilder.
Vem har pitchat den amerikanska ubåten USS Cavalla?
Har aldrig hört om den förut det har mest varit Halibut och den andra EDIT Seawolf? Kanske dags att lista potentiella kandidater snart för vi har ett bra avtryck, 6m hög och 35m-40m lång.
Det finns så vitt jag vet ingen indikation på två mindre konventionella ubåtar den 1-5 oktober?
Ja du Jhan, vem tror du
//Thule
Vi kan lika bra titta på USS Grayback, när vi ändå håller på. Vet inte om den varit uppe?
"She was re-classified from a guided missile submarine to an amphibious transport submarine with hull classification symbol"
Inte någon 40 meters ubåt men kanske en kandidat som transportör. Vet inte om någon har koll på var den huserade.
"She was re-classified from a guided missile submarine to an amphibious transport submarine with hull classification symbol"
Inte någon 40 meters ubåt men kanske en kandidat som transportör. Vet inte om någon har koll på var den huserade.
"6m hög o 35-40m lång" föll som bevis för mig igår.JHAN skrev:Kanske dags att lista potentiella kandidater snart för vi har ett bra avtryck, 6m hög och 35m-40m lång.
Jag uppfattade det som att den här uppgiften inte fans med i krigsdagboken utan att det var Tunanders egen uppgift, utan källa? Jag tar gärna med den igen om/när Tunander kan visa vart uppgiften kommer ifån.
Har jag fel?
EDIT.
Nu har Thule visat mig att Tunander har med uppgiften ovan i den Svenska versionen av boken. Sid 62 o att uppgiften kommer från Krigsdagboken. Det här kan man inte se i den engelska orginal? versionen.
Vidare så kan man se att Tunander är överens med mig att felet i mätningen är +-20%. Minsta längd 25m någonting o högsta längd kring 50 m. Det samma torde gälla höjden.
B.
Uss Grayback var med om en olycka med dykare Januari 1982, Oktober så låg den i Mare Island .
Och så har vi plockat bort 9 Oberon av 13 st. Återkommer med data på det övriga fyra .
Bergman, jag tycker Professorns " krigsdagbok ser märklig ut, hemma snickrad "
varför har han inte lagt ut original sidorna ?
//Thule
Och så har vi plockat bort 9 Oberon av 13 st. Återkommer med data på det övriga fyra .
Bergman, jag tycker Professorns " krigsdagbok ser märklig ut, hemma snickrad "
varför har han inte lagt ut original sidorna ?
//Thule
Tunander skriver om oljefläckarna i Hårsfjärden, som marinen antar kommer från gamla ojefat. Oljan kan komma från den amerikanska Nr 1:s hydraul system , om det skadats. Någon som vet vad på den ubåten som är hydraul drivet med oljetryck ? Vad jag förstått så är endast armen med gripklon teleskopisk, hydraulisk . Och alla andra liknade rörliga system drivs elektriskt , med tryckluft hydraulik och elmotorer. Nu var inte Nr 1 i närheten av Hårsfjärden, men bara för att få saken utredd.
Han skriver också att det var färsk olja, hur han nu kan dra en sådan slutsats. Oljefläcken försvann, och det berodde enligt honom på att den var färsk och tunn . Min slutsats är att vattnet var i rörelse efter detonationen och då drev även olje filmen iväg . Några prover på oljan har jag inte hört att Professorn" tagit , så slutsatsen att den var färsk är knepig? //Thule
Han skriver också att det var färsk olja, hur han nu kan dra en sådan slutsats. Oljefläcken försvann, och det berodde enligt honom på att den var färsk och tunn . Min slutsats är att vattnet var i rörelse efter detonationen och då drev även olje filmen iväg . Några prover på oljan har jag inte hört att Professorn" tagit , så slutsatsen att den var färsk är knepig? //Thule
Senast redigerad av 1 Thule3, redigerad totalt 18 gånger.
Uss Halibut gick från Keaport början av månaden , till Pearl Harbour , och gjorde ett fem dagars uppehåll i Mare Island kring den 5.e Oktober 1982 //Thule
HMS Onyx gjorde en 116 dagars patrullering 1982 Falklands"
HMS Oxley anlade Sydney Harbour , såldes till RAN
HMS Ovens (genomgick en stor modernisering) och HMS Otway redan sålda till Australien (Ran)
Så slutsatsen blir att ingen av det amerikanska eller brittiska ubåtarna i Professorns uppslagsbok " befann sig i Hårsfjärden under Oktober månad 1982.
Och det Italienska Cosmos ubåtarna verkar vara sålda samtliga vid tiden.
Maritalia 3 GST 9 var inte operabel förrän 1988 .
//Thule
HMS Ovens (genomgick en stor modernisering) och HMS Otway redan sålda till Australien (Ran)
Så slutsatsen blir att ingen av det amerikanska eller brittiska ubåtarna i Professorns uppslagsbok " befann sig i Hårsfjärden under Oktober månad 1982.
//Thule
Allvarligt, tror du att en ubåt som är på "special operations" uppdrag skriver in sitt verkliga uppdrag in någon officiell krigsdagbok??Thule3 skrev:HMS Onyx gjorde en 116 dagars patrullering 1982 Falklands"
//Thule