Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Tack gunship -
Vem kan berätta vilken typ av Pv-kanon dom har och vilken stridsvagnsmodell som ''bet i gräset'' ?
Bonus för var & när blderna togs......
Varjag
Bonus för var & när blderna togs......
Varjag
Kanonen är väl en Vickers tvåpundare?
Stridsvagnen är en japansk Typ 95
Grupperingen ser lite underutvecklad ut så förberedelsetiden har sannolikt varit kort, man bryter en marschformering för att möta ett hot. Delar av ett transportfordon kan skönjas till höger i bild och den tycks ha marschriktning från fienden, man flyr alltså...Malaya sent '41 eller tidigt '42?
Grupperingen ser lite underutvecklad ut så förberedelsetiden har sannolikt varit kort, man bryter en marschformering för att möta ett hot. Delar av ett transportfordon kan skönjas till höger i bild och den tycks ha marschriktning från fienden, man flyr alltså...Malaya sent '41 eller tidigt '42?
Äh, det löser sig.
Full Pott - med Bonus till NIL!NIL skrev:Kanonen är väl en Vickers tvåpundare?
Och ja - det var inga offensiva operationer i Malaya - bara ''rädde sig den som kan...'' Troligen tidigt 1942
Du knallar/rasslar vidare - valfritt
Varjag
Tack varjag
Vi fortsätter med en bildfråga, jag söker namnet på denne högt dekorerade pansarprofil.
Vi fortsätter med en bildfråga, jag söker namnet på denne högt dekorerade pansarprofil.
Äh, det löser sig.
De fientliga fordon som finns på hans scorecard var till en överväldigande majoritet tillverkade i Sovjetunionen.
Äh, det löser sig.
Jo
När man hör om hans gärningar som tjugoettårig löjtnant och jämför honom med de hemmaboende och handlingsförlamade morsgrisar som idag...
nä, den diskussionen hör nog inte hemma i detta forum.
varjag tar befälet
När man hör om hans gärningar som tjugoettårig löjtnant och jämför honom med de hemmaboende och handlingsförlamade morsgrisar som idag...
varjag tar befälet
Äh, det löser sig.
Tack NIL - men medan jag klurar ut en ny fråga - kan våra ''panzarlufvor'' gott få läsa om Zvi's insats under Yom Kippurkriget....NIL skrev:Jo
varjag tar befälet
https://aw.my.com/us/news/general/man-against-army
Illuminerande läsning - även f morsgrisar
Varjag
åkhej -
- som kunde skjuta hål på nästan vilken vagn som helst......
Men vad är det för en Pv-kanon?
Varjag
Men vad är det för en Pv-kanon?
Varjag
En tysk kanon - på fransk lavett......
Varjag
Varjag
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Improviserad pansarvärnskanon baserad på KwK 42 L/70, samma som satt i Panther?
HGS
HGS
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Glöm mitt gamla försvar...Panther-kanonen var längre och smalare.
Gissar på 128 mm-kanonen i Jagdtiger.
HGS
HGS
Det är rätt - en 128 mm's K 44, kallad PAK 44 med hjullavett som Pv-kanon. Frågans, är en K 81/1 - samma eldrör och funktionHomeGuardSoldier skrev:Glöm mitt gamla försvar...Panther-kanonen var längre och smalare.
HGS
men satt på en fransk artillerilavett avsedd för deras 155:a. I.s.f. de franska ''artillerihjulen'' med gummiskoning - använde
tyskarna fyra pneumatiska hjul för bättre rörlighet.
Nackdelen med K 44, var att den använde ''delad laddning'' - granat och separat hylsa med laddning. Vilket reducerade eldhastigheten.
Kanone 81, skjöt en pansarbrytande granat som vägde 28 kg med m/v om 950 m/sekund - som klarade 200mm's pansar vid 30° vinkel -
m.a.o. - vid träff överlevde ingen stridsvagn 1944-45.
Du pangar vidare, Varjag
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Tack varjag.
Då undrar jag kort och gott...
Vad var det här för en konstig sak?
HGS
Då undrar jag kort och gott...
Vad var det här för en konstig sak?
HGS
Ja ''tro't eller ej'' men trots dessa engelska linjer - är det en tysk kopia kallad A7V/U.
De tyska A7V är nog välbekanta - men U-et på denna stod för Umlaufende Ketten (omlöpande band)
vilket var en nyhet för tyskarna....Varjag
De tyska A7V är nog välbekanta - men U-et på denna stod för Umlaufende Ketten (omlöpande band)
vilket var en nyhet för tyskarna....Varjag