Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Ja vilka andra kanditater finns det?
Vilka kan ha kommit in i Östersjön utan att Sverige visste om det?
Nu var väl Oberon och Porpoise för långa för att vara innanför spärrarna i Horsfjärden men MagnusL påminde oss om Kiel-kanalen för ett tag sedan och där kan dom ju slinka in ganska obemärkt tror jag?festis skrev:Ja vilka andra kanditater finns det?
Ja som sagt, Kielkanalen.festis skrev:Ja vilka andra kanditater finns det?
Nej, jag tror inte på att köra hemlig ubåt den vägen.Magnus L skrev:Ja som sagt, Kielkanalen.festis skrev:Ja vilka andra kanditater finns det?
Risken att någon utomstående skulle se ubåten är väldigt stor, max djupet är 11 meter och det finns ett antal slussar.
jag har extremt svårt att tro att Västtyskarna skulle kunna hålla undan journalister, fredsaktivister och shippspotters från att rapportera andra länder ubåtar. En västtysk ubåt skulle kanske orsaka lite uppmärksamhet, men att köra igenom en Britt eller Amerikansk ubåt tror jag inte skulle funka.
Mer troligt att gå igenom Bälten i alla fall.
Mvh
/John
Men man har ju kört ubåtar genom Kielkanalen. Har det förekommit protester då? När?JohnT skrev:Nej, jag tror inte på att köra hemlig ubåt den vägen.Magnus L skrev:Ja som sagt, Kielkanalen.festis skrev:Ja vilka andra kanditater finns det?
Risken att någon utomstående skulle se ubåten är väldigt stor, max djupet är 11 meter och det finns ett antal slussar.
jag har extremt svårt att tro att Västtyskarna skulle kunna hålla undan journalister, fredsaktivister och shippspotters från att rapportera andra länder ubåtar. En västtysk ubåt skulle kanske orsaka lite uppmärksamhet, men att köra igenom en Britt eller Amerikansk ubåt tror jag inte skulle funka.
Mvh
/John
https://youtu.be/0J_b-o5bcQY
Jag menar var är dramatiken och uppmärksamheten? Tydligen en holländare detta då...
Men väl synlig...Magnus L skrev:Men man har ju kört ubåtar genom Kielkanalen. Har det förekommit protester då? När?JohnT skrev:Nej, jag tror inte på att köra hemlig ubåt den vägen.Magnus L skrev:Ja som sagt, Kielkanalen.festis skrev:Ja vilka andra kanditater finns det?
Mvh
/John
Jag menar var är dramatiken och uppmärksamheten? Tydligen en holländare detta då...
Har missat det du skrev innan om vilka ubåtar det kunde varit.
Så du får gärna skriva det igen.
I boken Sanningen om ubåtsfrågan står det att Sverige Danmark Norge delat upp Östersjöutloppet från Lysekil till öster om Bornholm och upp till Stenshuvud.JohnT skrev:Nej, jag tror inte på att köra hemlig ubåt den vägen.Magnus L skrev:Ja som sagt, Kielkanalen.festis skrev:Ja vilka andra kanditater finns det?
Mvh
/John
Man rapporterade alla ubåtsrärelser till marincheferna i respektive land. I praktiken förmedlade Danskarna alla rörelser inom detta område till Sverige främst även de västtyska unåtarna.
Festis;
Nej jag vet inte vilka ubåtar som är max för att kunna gå där. Men nog sväljer den kanalen rätt många intressanta typer, alldeles säkert.
Bara som svar på påståendet att inget kan komma in i Östersjön utan att Sverige vet det; jo det kan det visst. Typ så. Och då har jag verken sagt mer eller mindre än det utan bara konstaterat vissa grundläggande förhållanden.
Är det nån som tittat på holländska ubåtar förresten, bara som kuriosa?
Nej jag vet inte vilka ubåtar som är max för att kunna gå där. Men nog sväljer den kanalen rätt många intressanta typer, alldeles säkert.
Bara som svar på påståendet att inget kan komma in i Östersjön utan att Sverige vet det; jo det kan det visst. Typ så. Och då har jag verken sagt mer eller mindre än det utan bara konstaterat vissa grundläggande förhållanden.
Är det nån som tittat på holländska ubåtar förresten, bara som kuriosa?
Försöker du föra en seriös diskussion?Magnus L skrev:Men man har ju kört ubåtar genom Kielkanalen. Har det förekommit protester då? När?JohnT skrev:Nej, jag tror inte på att köra hemlig ubåt den vägen.Magnus L skrev:Ja som sagt, Kielkanalen.festis skrev:Ja vilka andra kanditater finns det?
Mvh
/John
Ubåten skulle behöva gå i ytläge igenom det tyska landskapet i sex knop i minst tio timmar.
Du har hittat klippet på youtube, så någon ansågs det så uppseende att dom la upp det på internet.
Det är inte omöjligt att köra ubåt genom kielkanalen, men jag har mycket svårt att tro att något NATO-land skulle se det som ett bättre sätt att ta sig in i Östersjön än att gå igenom Bälten.
mvh
/John
i ytläge nästan alla ubåtar som någonsin byggts. Ryska Thyphoon har för stort djupående men även en jätte som Oscar class, skulle komma igenom.Magnus L skrev:Festis;
Ja, absolut.Magnus L skrev:Festis;
Danmark är ett NATO-land.
Dom hade ubåtar och attackdykare.Magnus L skrev: Är det nån som tittat på holländska ubåtar förresten, bara som kuriosa?
Men jag tror inte man ska gå längre än till Kielkanalens ände, det västtyska ubåtsbasen utanför Kiel.
Om NATO kränkte så borde det enklaste vara att använda västtyska ubåtar som redan finns där och sedan bjuda in attackdykare från olika länder att delta i övningarna.
Mvh
/John
Jo men det var det man gjorde. Bjöd in attackdykare från andra länder.JohnT skrev:i ytläge nästan alla ubåtar som någonsin byggts. Ryska Thyphoon har för stort djupående men även en jätte som Oscar class, skulle komma igenom.Magnus L skrev:Festis;
Ja, absolut.Magnus L skrev:Festis;
Danmark är ett NATO-land.
Dom hade ubåtar och attackdykare.Magnus L skrev: Är det nån som tittat på holländska ubåtar förresten, bara som kuriosa?
Men jag tror inte man ska gå längre än till Kielkanalens ände, det västtyska ubåtsbasen utanför Kiel.
Om NATO kränkte så borde det enklaste vara att använda västtyska ubåtar som redan finns där och sedan bjuda in attackdykare från olika länder att delta i övningarna.
Mvh
/John
Ja Danmark är ett natoland men tydligenhade man ett samamrbete med Danmark där man meddelade varandra om ubåtar som passerar.
Ja, det är dokumenterat att Västtyskarna fick hjälp i sin utbildning av US Navy SEALS.festis skrev:
Jo men det var det man gjorde. Bjöd in attackdykare från andra länder.
Svårt att tänka mig att Västtyskarna inte utbyte mellan andra NATO-länder också.
Svenskarna hade det ju lite mer problematiskt, men det fanns svenska officerare med SEAL utbildning under kalla kriget.
(Jan Guillo baserar sig på vissa faktiska omständigheter i Coq rouge böckerna)
I normalfallet,festis skrev:
Ja Danmark är ett natoland men tydligen hade man ett samamrbete med Danmark där man meddelade varandra om ubåtar som passerar.
Men jag har svårt att tro att OM NATO-länder ville skicka in ubåtar i östersjön utan att meddela Sverige så skulle lojaliteten med NATO gå före nordiskt samarbete.
(Som en ren parantes så rapporterade danska "kustbevakningen" tyska fartygsrörelser till svenskarna efter att tyskarn ockuperade danmark,
Tills tyskarna kom på dom och tvingade dom att sluta.)
mvh
/John
Självklart får man ju tro på det man vill.JohnT skrev:Ja, det är dokumenterat att Västtyskarna fick hjälp i sin utbildning av US Navy SEALS.festis skrev:
Jo men det var det man gjorde. Bjöd in attackdykare från andra länder.
Svårt att tänka mig att Västtyskarna inte utbyte mellan andra NATO-länder också.
Svenskarna hade det ju lite mer problematiskt, men det fanns svenska officerare med SEAL utbildning under kalla kriget.
(Jan Guillo baserar sig på vissa faktiska omständigheter i Coq rouge böckerna)
I normalfallet,festis skrev:
Ja Danmark är ett natoland men tydligen hade man ett samamrbete med Danmark där man meddelade varandra om ubåtar som passerar.
Men jag har svårt att tro att OM NATO-länder ville skicka in ubåtar i östersjön utan att meddela Sverige så skulle lojaliteten med NATO gå före nordiskt samarbete.
(Som en ren parantes så rapporterade danska "kustbevakningen" tyska fartygsrörelser till svenskarna efter att tyskarn ockuperade danmark,
Tills tyskarna kom på dom och tvingade dom att sluta.)
mvh
/John
Jag tror själv att man delade med sig av all sådan information.
Västtyska ubåtar + dykfarkoster med tillhörande seal måste ju definitivt vara ett av de heta alternativen?
Vad är oseriöst i att påminna om Kielkanalens existens? Fanns youtube eller annan motsvarighet på 80-talet? Var det aldrig mörkt på 80-talet? visste Danmark och därmed automatiskt Sverige vad som passerade Kielkanalen på 80-talet?JohnT skrev:Försöker du föra en seriös diskussion?Magnus L skrev:Men man har ju kört ubåtar genom Kielkanalen. Har det förekommit protester då? När?JohnT skrev:Nej, jag tror inte på att köra hemlig ubåt den vägen.Magnus L skrev:
Ja som sagt, Kielkanalen.
Mvh
/John
Ubåten skulle behöva gå i ytläge igenom det tyska landskapet i sex knop i minst tio timmar.
Du har hittat klippet på youtube, så någon ansågs det så uppseende att dom la upp det på internet.
Det är inte omöjligt att köra ubåt genom kielkanalen, men jag har mycket svårt att tro att något NATO-land skulle se det som ett bättre sätt att ta sig in i Östersjön än att gå igenom Bälten.
mvh
/John