Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JHAN
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 4 juli 2016, 17:24

Ola Frithiofson Här en kopia på den del i örlogsbasens krigsdagbok där det skrivs om ljusen under ytan
Kul OlaF att du lyckades få tag på den sidan :D

Jag kan nog tycka att det är intressant information som borde ha tagits med i beskrivningen av förloppet för det kan ju tyda på innästling in i själva örlogsbasen och då kan vi ju bocka av en punkt där Tunander har rätt. även då det kanske inte var så dramatiskt som jag trodde så togs det ju på tillräckligt stort allvar för att dom skulle ta sig en nogrannare titt.

Har vi möjligen en sida om den gröna fläcken den 4 eller 5 och 40m ubåten som bekämpades? Dom lyckades väl tom. mäta upp den enligt Tunander?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 juli 2016, 17:27

Magnus L
Hur är det med försvarsstabens krigsdagbok under dessa händelser i oktober 1982 ?
Ja, hehe, den hade vi ju också. Här får jag intrycket av att sidorna försvunnit efter att tunander kopierat dom men att ÖB krogsdagbok var färdigmanipulerad innan någon läst den?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 4 juli 2016, 18:27

JohnT skrev: Heja Bergman!

Såg du att det saknades i pagineringen (sidnumreringen)?

Eller kan det vara så att det ligger i andra arkiv.
Det kan finnas ett öppet arkiv, et hemligt arkiv och ett kvalhemligt arkiv på varje "arkivenhet".
Fick du verkligen tag i de hemliga el kvalhemliga delarna?

Visa gärna hur det stod i NAD - Nationella arkivdatabasen så kan jag kanske hjälpa till.

Mvh
/John
JohnT,

Det var ingen sid numrering, bara sorterat efter datum. Jag gick igenom luntan ett antal gånger för att se att inget var i oordning. Rapporten hade jag beställt två veckor i förtid o den hade hämtats i Frihamnen. Krigsarkivet hade även jämfört med Tunanders bok o datum bara för att vi skulle vara säkra på att jag fick se rätt rapport.

Här är länken från NAD.

https://sok.riksarkivet.se/Home/Arkivso ... S08_Balder

B.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 4 juli 2016, 22:50

Bergman skrev:
JohnT skrev: Heja Bergman!

Såg du att det saknades i pagineringen (sidnumreringen)?

Eller kan det vara så att det ligger i andra arkiv.
Det kan finnas ett öppet arkiv, et hemligt arkiv och ett kvalhemligt arkiv på varje "arkivenhet".
Fick du verkligen tag i de hemliga el kvalhemliga delarna?

Visa gärna hur det stod i NAD - Nationella arkivdatabasen så kan jag kanske hjälpa till.

Mvh
/John
JohnT,

Det var ingen sid numrering, bara sorterat efter datum. Jag gick igenom luntan ett antal gånger för att se att inget var i oordning. Rapporten hade jag beställt två veckor i förtid o den hade hämtats i Frihamnen. Krigsarkivet hade även jämfört med Tunanders bok o datum bara för att vi skulle vara säkra på att jag fick se rätt rapport.

Här är länken från NAD.

https://sok.riksarkivet.se/Home/Arkivso ... S08_Balder

B.
Om du tittar på den sida som Ola F visade så står det den längst upp till höger "bladnr 130" som är en löpande numrering.
Om någon plockat bort sidor så bör det synas i numreringen.

Men det ser ju ut som det skulle vara det som Tunander hänvisar till.
Stod det något om att det var Muskö ?
Vilket står i Tunanders referens, men det är kanske samma sak som sjöbevakningscentralen..

Mvh
/John

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 5 juli 2016, 06:45

Det finns väl alltid en handskriven förlaga till det som sedan skrivs ut på maskin ? För under händelsernas gång skrivs väl uppgifterna för hand ?
En annan sak . Tunander har skrivit angående Hårsfjärden 1982, samtliga foton och samtliga inspelningar har försvunnit ? Vilka fotografier rör det sig om ? Och det brukar ju finnas med i arkivhandlingar som bilagor ! Men eftersom Tunander kan säga att det förvunnit, bör han ju veta att det funnits . Jallai har ju presenterat flera bilder , och dessa har ju uppenbarligen inte försvunnit, så vilka är det andra ? Och varför är det olika typsnitt" i texterna från dagboken, titta på te.x siffran 3 ? Ola F uppgifter , är inte skrivet på samma skrivmaskin som den bild Jallai har från samma dagbok ?//Thule
Bilagor
kdb.jpg
kdb.jpg (40.82 KiB) Visad 551 gånger

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 5 juli 2016, 08:15

Angående fartygs trafik kring området runt Hårsfjärden Oktober 1982 så skriver ÖB Lennart Ljung i sin dagbok för den 11:e Oktober
"på kvällen rapporteras både ett Polskt och ett Sovjetiskt fartyg utanför territorialvattengränsen"
"Det Sovjetiska fartyget var av samma typ som vi en gång tidigare antog skulle deltagit i en ubåtsbärgning i Östersjön"

//Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 5 juli 2016, 08:28

Hydrofonisten vid Mälsten" hade väl uppfattat ljud som han ansåg kunde härröra från en docknings manöver . Och spår vid senare dykningar visade att så kunde vara fallet ? Och vilka Brittiska / Amerikanska / Västtyska respektive Sovjetiska ubåtar hade den utrustningen 1982 ? Agosta klassen hade en tidig variant med dykfarkost. //Thule
Senast redigerad av 1 Thule3, redigerad totalt 5 gånger.

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 5 juli 2016, 08:42

Utdrag från Ljungs hemliga dagbok hämtad från Jallai`s sida.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 5 juli 2016, 10:24

Om man tänker på vad Tunander skriver,
"centralt placerade personer inom Us Navy och Cia påstår att en amerikansk ubåt skadades allvarligt i Stockholms skärgård 1982 "

Kom aldrig det uppgifterna till den Svenska regeringens kännedom ? Och om det gjorde det , så ingår ju även delar av regeringen i en konspiration!
Åtminstone det som kände till händelsen, om den inträffat. För enligt Weinberger så var vår regering medveten om samarbetet, fast det sköttes navy to Navy"
Men då faller Weinbergers uttalande att det uppstod aldrig några konfrontationer mellan Sverige och Usa (Nato) vid det "planerade" intrången .
Och om intrången var förbeställda" varför försökte man då att sänka, eventuellt skada inkräktaren ? Min poäng är den, att om det här skulle fungera så måste väldigt många människor vara inblandade ? Min anmärkning angående skillnader typsnittet i uppgifterna från krigsdagboken är endast för att jag tycker det verkar vara avskrifter, ej kopior direkt från boken/böcker. Jallais däremot förefaller vara en direkt sida ur en krigsdagbok. Och då blir frågan i det andra fallet, är det en avskrift där man utelämnat uppgifter, (SOM TUNANDER HAR) eller är det en direkt utskrift från någon bok/böcker ?//Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 5 juli 2016, 12:24

Thule3 skrev:Och varför är det olika typsnitt" i texterna från dagboken, titta på te.x siffran 3 ? Ola F uppgifter , är inte skrivet på samma skrivmaskin som den bild Jallai har från samma dagbok ?//Thule
Helt klart olika typsnitt.

Någon som vet om det fanns skrivmaskiner på denna tiden som kunde skriva med olika typsnitt?

Känns inte som att det där är original rapporten.
Rickard skrev:
FNP skrev:Den handskrivna tuggades vanligen därefter.
I SOU 2001:85 står det beskrivet på följande sätt:

"I både den handskrivna och maskinskrivna version som finns bevarad på Högkvarteret förefaller en eller ett par sidor vara borta."

Den formuleringen visar att både hand- och maskinskrivna versioner i övrigt finns kvar från oktober 1982. Vi behöver alltså finna en logisk orsak till att både kopiorna är borta.
I inlägget nedan utav Rickard finns exempel på hur krigsdagböcker brukar se ut från denna tiden.

viewtopic.php?t=40534&start=90#p630422

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 5 juli 2016, 12:51

Ok så thules sida verkar vara en sammanfattning från flera krigsdagböcker men maskinskriven och ser ut som ett original, vilket den väl inte kan vara?

OlaF ser hyfsat lik ut den rickard beskrivit.

Jallai har väl utdrag från ÖB krigsdsgbok som ser annorlunda ut?

Lite förenklat så skriver väl alla att det är utdrag från krigsdagboken men det kan vara avskrift, original och i värsta fall en filtrerad kopia. Sen kan ju kvaliten variera, en tidig scan ser väl lite risigare ut?

Bergman, har du någon kopia från "källan" som vi kan jämföra med?

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 5 juli 2016, 15:27

Typsnittet i Rickards är likvärdigt med Jallais om man jämför siffrorna//Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 5 juli 2016, 16:07

Thule3 skrev:Typsnittet i Rickards är likvärdigt med Jallais om man jämför siffrorna//Thule
Svårt det här :D
Skulle vara kul att se Bergmans format för det är väl samma källdokument som OlaF postade. Man kan väl gissa att hela FM inte hade en standardiserad krigsdagboksföring på den tiden så dokument från olika enheter osv. Kanske inte såg på pricken lika ut?
Att vissa ser riktigt risiga ut kan det inte bero på tidiga scanners och kopiatorer?

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 5 juli 2016, 16:58

Det kan säkert vara så, men min tanke är om man gjort avskrifter från original dokument , och i sådana fall filtrerat" innehållet . Men då är det verkligen inte seriöst, för man skall väl skriva att vissa avsnitt saknas i sådana fall. Min fru arbetar på stadsarkivet här i Luleå, och jag vet att det finns
mycket bestämda regler hur sådant skall hanteras. Och är KV hemligt borttaget så bör det vara noterat . Min fråga är vad som fattas? och hur i sådana fall man skall veta vad som fattas .För någon har ju tillgång, eller haft tillgång till original dokumenten ? Om det nu är avskrifter av avskrifter, av original? För då finns ju en möjlighet att man kunnat filtrera" Men vem f.n är ansvarig , och hur skall vi ta reda på det ? //Thule

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 5 juli 2016, 17:12

Kent skrev: Någon som vet om det fanns skrivmaskiner på denna tiden som kunde skriva med olika typsnitt?
Det krävdes i grunden ett par innovationer. Först kom den elektriska skrivmaskinen runt 1970. Därmed fick man ett jämnt anslag hela tiden men det var fortfarande typarmar med versaler och gemener av samma typsnitt. Men nästa innovation stod runt hörnet:

Skrivmaskiner med kula som kunde bytas ut introducerades under 1970-talet. Detta gjorde det möjligt att skriva med olika typsnitt på samma maskin. Till och med i samma text. Bara man hade tillgång till olika skrivkulor. Hade själv ett par dussin för att kunna producera dupliceringsfärdiga original som var snygga att se på. Ungefär samtidigt kom även skrivhjul som också var utbytbara. Men den här tekniken hade en kort storhetstid därför att ordbehandlaren var inte så många år bort - även för "vanligt" folk.

Skriv svar