Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Låst
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av varjag » 29 juni 2016, 12:42

Höftskott; brist på starkare motorer?????

Varjag

Ola Häggström
Medlem

Inlägg av Ola Häggström » 29 juni 2016, 13:40

Dito: Fabriksportens dimensioner?

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 29 juni 2016, 14:37

Den förklaring som jag fick av Tom Jentz var att fabriken inte klarade av att göra större och tyngre vagnar. Att man hade velat ha vagnar liknande Stug III eller IV men att det inte gick - om det var portarnas storlek eller lyftkapacitet på traverser vet jag dock inte.
Jag har inte hittat något i skrift om detta men det låter ganska rimligt med tanke på att den producerades så pass sent i kriget och att Hetzer har betydligt klenare pansar än Stug. Tyvärr har ju Tom lämnat oss men jag skall kolla med hans kollega Hilary när jag pratar med honom nästa gång och höra om han vet mer.

Ola var närmast och får lägga nästa beställning.

Tyghantv
Medlem

Inlägg av Tyghantv » 29 juni 2016, 23:44

Stefan Karlsson skrev:Den förklaring som jag fick av Tom Jentz var att fabriken inte klarade av att göra större och tyngre vagnar. Att man hade velat ha vagnar liknande Stug III eller IV men att det inte gick - om det var portarnas storlek eller lyftkapacitet på traverser vet jag dock inte.
Jag har inte hittat något i skrift om detta men det låter ganska rimligt med tanke på att den producerades så pass sent i kriget och att Hetzer har betydligt klenare pansar än Stug. Tyvärr har ju Tom lämnat oss men jag skall kolla med hans kollega Hilary när jag pratar med honom nästa gång och höra om han vet mer.

Ola var närmast och får lägga nästa beställning.
Die Panzer-Kampwagen 35(t) und 38(t) und ihre abaraten; sid 254.

"Anfang Dezember 1943 wurde nach nochmaliger, eingehender Prufung festgestellt, dass eine Fertigung von Sturmgeschützen aufgrund der vorhandenen Fertigungseinrichtungen nicht aufgenommen werden konnte. Hitler erklärte sich darufhin einverstanden, die für einen leichteren Jagdpanzer gegebene Fertigungsmöglichkeit in diesem Werk zu nutzen. Es handelt sich dabei um einen Entwicklungsvorschlag der Bömisch-Mährischen Maschinenfabrik für einen Jagdpanzer auf Panzerwagen 38(t)-Basis mit etwa 13 t Gefechtsgewicht. Die bei stark geniegert Vorderfront bieten. Die seiten des Fahrzeuges sollten nur gegen Splitter geschütz sein. Der Vorschlag wurde am 17. Dezember 1943 angenommen."

Bekräftelse: någonting med befintliga produktionslokal, men som sagt inte vad.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 4 juli 2016, 21:04

Lite stiltje på pansarfronten.
På vilken vagn fanns den här mystiska apparaten?
Bilagor
Nacht und Nebel.jpg
Nacht und Nebel.jpg (101.35 KiB) Visad 936 gånger

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 4 juli 2016, 21:24

Tornet ser ut som en Strv M/42, men skrovet var väl ombyggt till en Strv74? Vi gissar på sk. travel lock på strv 74?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 4 juli 2016, 21:55

Nej, faktiskt inte.
Strv m/42 hade inte den här finessen och strv 74 hade inte dubbla MG.

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 4 juli 2016, 21:56

Jag tävlar inte om att vinna denna fråga, för jag anser att Gunship redan svarat rätt.

"Grunkan" - som gav världens bäst skyddade lampa - satt på Strv 74, Ikv 73 och Pvkv m/43 - men inte på Strv m/42.
Vagnen på bilden är jag 99,99% säker på att det är den som fanns hos Jaques Littlefield och som jag är lite osäker på om den har hamnat hos Collings Foundation. Vad jag vet finns det ingen annan Strv m/42/Strv 74 hybrid utomlands - det finns ett par strv 74.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 4 juli 2016, 22:57

Stefan Karlsson skrev:Jag tävlar inte om att vinna denna fråga, för jag anser att Gunship redan svarat rätt.

"Grunkan" - som gav världens bäst skyddade lampa - satt på Strv 74, Ikv 73 och Pvkv m/43 - men inte på Strv m/42.
Vagnen på bilden är jag 99,99% säker på att det är den som fanns hos Jaques Littlefield och som jag är lite osäker på om den har hamnat hos Collings Foundation. Vad jag vet finns det ingen annan Strv m/42/Strv 74 hybrid utomlands - det finns ett par strv 74.
Men strv 74 hade inte dubbla MG, inte heller pvkv m/43 utan frågan handlade om på vilken vagn som anordningen för mörkerkörning satt på och som jag förstår det på bilden så kan det bara vara ikv 73.
Men nya klokskaper mottages gärna :)

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 5 juli 2016, 00:11

Lasse Odrup skrev:
Stefan Karlsson skrev:Jag tävlar inte om att vinna denna fråga, för jag anser att Gunship redan svarat rätt.

Men strv 74 hade inte dubbla MG, inte heller pvkv m/43 utan frågan handlade om på vilken vagn som anordningen för mörkerkörning satt på och som jag förstår det på bilden så kan det bara vara ikv 73.
Tornet med dubbla MG är från en Strv m/42,

ganska säkert denna vangnen. Ursäkta stilen på videon, den riktar sig till lite mer populistiskt till ungdomar som spelar ett visst dataspel.

https://youtu.be/xVx-phkM6F4

Jag hade dock ingen aning om att prylan var för mörkerkörning!

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 5 juli 2016, 08:46

Lasse Odrup skrev:

Jag kanske var lite otydlig - Lasse du har helt rätt, likaså Gunship.

Men som ja skrev så fanns dessa lampskydd på Strv 74, senare varianter av Pvkv m/43 och Ikv 73.

Vagnen på bilden och i filmen var från början en Strv m/42, byggdes sedan om till Strv 74 med nytt torn och då fick den även det "atombombsäkra" lampskyddet. På 1980-talet blev vagnen omodern efter att ha varit stormkanon i några år. Tornet lyftes av och hamnade som värntorn vid kusten och chassiet hamnade på skroten.
Just det här chassiet (som är en strv 74) hamnade efter lite olika turer hos ett par killar som fick liv i vagnen igen, satte på ett torn från Strv m/42 och efter några år hamnade vagnen i Californien.
Vagnen är i princip en Strv 74 där man "enbart" satt på ett m/42 torn. Alla andra modifieringar som 74:an fick sitter kvar, skyddet för mörkläggningslampan, stötvågsluckorna över luftintagen fram, andra framskärmar, lister för torrluftkapell, bredare band osv. Det är mao en hybrid - bara delvis återställd för att likna en Strv m/42. Mig veterligen den enda vagnen utanför Sverige som har m/42 torn på.
I Sverige finns ett litet antal vagnar som är modifierade på samma sätt - fast där man gjort mer för att återställa till som det såg ut från början. Beredskapsmuseets vagn är den vagnen där man kommit längst, men det är fortfarande en Strv 74 som återställts till att likna en Strv m/42.
Den mest "äkta" m/42 som finns kvar är den Ikv 73 som står på Arsenalen, på den vagnen är det bara gjort vissa mindre förändringar när den blev Ikv 73.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 5 juli 2016, 09:59

Då får Gunship frågan. Tack för lektionen, Stefan.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 5 juli 2016, 19:59

Tackar!

Vi frågar oss vad det är vi ser?
Bilagor
åbäke.jpg
åbäke.jpg (58.94 KiB) Visad 800 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 juli 2016, 02:03

Brittisk TOG ?, Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 6 juli 2016, 13:59

varjag skrev:Brittisk TOG ?, Varjag
Precis, brittiska TOG 1! Något av en anakronism inom stridsvagnsdesign!

Varjags fråga!

Låst