Nån som var på SF-bokhandeln 19:00 idag?
Danne - gör det ...
och kan vi inte starta en kampanj för att få en översättning gjord
AV FANS FÖR FANS!
inte av någon som inte fattar mycket av Tolkiens midgård ...
alternativt - kan vi försöka övertyga Nordstedts om att det skulle funka med ett online-forum där vi kunde diskutera tillsammans med översättaren???????
och kan vi inte starta en kampanj för att få en översättning gjord
AV FANS FÖR FANS!
inte av någon som inte fattar mycket av Tolkiens midgård ...
alternativt - kan vi försöka övertyga Nordstedts om att det skulle funka med ett online-forum där vi kunde diskutera tillsammans med översättaren???????
-
Trippad kick
- Medlem
Jag angrar att jag inte var pa sf(äckliga usa..
) hade varit kul att se vad den där Erik hade att säga. Namnen hade jag hoppats fa en liksom bättre översättning pa, inte att dom bara skulle aterga till engelskan. Trodde faktiskt att han skulle lägga ner lite tid pa att få den här översättningen bra, att behalla dom engelska later i mina öron lite slött..Jaja, sa han nagot mer om den övriga översättningen? Da namnen ju egentligen inte är allt far vi hoppas att han lyckas med det andra bra..hum
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
I SF-bokhandelns sammanfattning av evenemanget får man en lite bättre bild av hur Erik Andersson ser på översättningen. Där framgår bl a att det inte är klart, eller ens lutar åt, att behålla de engelska namnen som det har verkat i en del andra rapporter, utan att det helt enkelt inte är bestämt än hur det skall bli.
Det finns alltså hopp! Dock tycker jag inte att "lillefar" är någon vidare nyöversättning av "the Gaffer"...
Det finns alltså hopp! Dock tycker jag inte att "lillefar" är någon vidare nyöversättning av "the Gaffer"...
- Per Andersson
- Medlem
'Lillefar' leder in mina tankar på mycket märkliga banor.
The Gaffer är förvisso kort, precis som den historiska 'lillefar', men jag tror inte att Tolkien nämner hans Saddam-mustasch. Inte heller verkar paranoia, hämdlystnad och långsinthet vara utmärkande drag i hans personlighet. Ej heller är hr Gamgee skyldig till ett omfattande förtryck av och massmord på befolkningen i Fylke. Den historiske person som i vissa sammanhang kallats 'lillefar' är nämligen Josef Stalin.
'Hobbit' är inte heller i mitt tycke ett bra ord på svenska. De enda svenska ord jag på rak arm känner till som slutar på -it är olika kemikalier (sulfit) eller kristallstruktorer i stål (martensit). Dessutom bör väl uttalet bli hobb-it?
The Gaffer är förvisso kort, precis som den historiska 'lillefar', men jag tror inte att Tolkien nämner hans Saddam-mustasch. Inte heller verkar paranoia, hämdlystnad och långsinthet vara utmärkande drag i hans personlighet. Ej heller är hr Gamgee skyldig till ett omfattande förtryck av och massmord på befolkningen i Fylke. Den historiske person som i vissa sammanhang kallats 'lillefar' är nämligen Josef Stalin.
'Hobbit' är inte heller i mitt tycke ett bra ord på svenska. De enda svenska ord jag på rak arm känner till som slutar på -it är olika kemikalier (sulfit) eller kristallstruktorer i stål (martensit). Dessutom bör väl uttalet bli hobb-it?
Jag ber om att detta aldrig blir av iaf..
"Ett kontroversiellt alternativ som han lanserade under kvällen var att behålla samtliga engelska namn i berättelsen, och på så sätt undvika eventuella översättningsmissar vad gäller dessa. Sagan, menar Erik, utspelar sig ju ändå i något som kan ses som England - Fylke - och hobernas perspektiv bibehålls berättelsen igenom. "
"Ett kontroversiellt alternativ som han lanserade under kvällen var att behålla samtliga engelska namn i berättelsen, och på så sätt undvika eventuella översättningsmissar vad gäller dessa. Sagan, menar Erik, utspelar sig ju ändå i något som kan ses som England - Fylke - och hobernas perspektiv bibehålls berättelsen igenom. "
- D. Andersson
- Medlem