Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JHAN
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 5 maj 2016, 14:52

SimonB
Men det där bevisar ju inte att det inte var dimma när de gjorde testerna? Mängden dimma som torpedens och ubåtens strålkastare måste penetrera är ju ganska liten då det är i höjdled
Du glömde distansen under vattnet :D
EDIT: och att det var en lampa inte fyrljus som är byggd för att synas
Jag tror nog att dom väntat med testerna med sina säkerhetskriterier om det sett ut som Besedin sade, vad tror du?
Ola - Vidare beskriver Besedin att när de gått på grund och Gusjin beordrade att strålkastaren skulle tändas såg de bara vitt.
Och ryssarna påstod ju själva att de kunde urskilja Utklippans fyrs ljus även i djupled (med feltolkning), vilket ju måste penetrera mycket mer dimma än torpedens strålkastare
Ryssarna har påstått väldigt mycket, dom ser nästintill ingenting men navigerar efter tre fyrar, jag tycker dom har låg trovärdighet vid det här laget :)
Så det där citatet bevisar inte särskilt mycket då det så vitt jag vet inte alls utesluter ens tjock dimma?
Läste du hela mitt svar till Ola, det här var ju bara en liten del som kom efter?
JHAN Det som återstår att förklara är nog isåfall, om det var 200-600m sikt hur kunde dom se Utklippans fyr, som dom tog för en fiskeprick, på 4M avstånd?
FredH har också slagit mig på fingrarna igen :)
FredH
Du får skilja på molnighet och sikt. SMHI anger 5/8 molnighet, dvs. hur mycket av himlen som är täckt av moln. Det påverkar ljuset från månen, men inte sikten nämnvärt. Det kan vara 8/8 molnighet och ändå god sikt.
Lokal morgondimma, verkar det ha varit i skärgården, inte ute till "havs", därmed borde det inte ha påverkat torpedtesterna. Om uppgifterna stämmer att det var lokal morgondimma i skärgården. Den lokala dimman avtar relativt snabbt ute till havs, om det blåser lite, som det verkar ha gjort, 4-6m/s.

EDIT: av ren nyfikenhet, det blir ju mycket fokus på de små detaljerna när vi diskuterar, vad tycker du om helheten, felnavigering eller inte :D

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 5 maj 2016, 18:03

Jag fick fiskebåtar och fiskeprick i fel ordning i mitt förra inlägg. Här från den sovjetiska utredningen, översatt till svenska, som återfinns i en avhemligad del av Emil Svenssons rapport från Moskvasamtalen (1992-94). Slutrapport i ubåtssamtalen 24 januari 1995 samt som bilaga 2 till regeringsbeslut 2000 30 mars.
Utklippan från U-137.pdf
(238.78 KiB) Nerladdad 41 gång
Tror inte jag kan bidra i diskussionen om vem som ljuger om vad. Däremot om forumet har dragit slutsatsen att U-137s besättning tog ljuset från Utklippan för en fiskebåt så är det nog inte rätt, i vart fall om vi ska tro den svenska utredningen från 2001. Besedin skriver i sin bok att de såg ett blinkande ljus från en fiskebåt, men den svenska utredningen skriver inte det utan fiskeprick. Möjligtvis kan det vara en felöversättning från ryska till svenska.

Först när de bytte kurs till 065 gick de upp till ytan, ca 40 minuter efter att de såg ljuset genom periskopet, enligt den ryska rapporten översatt till svenska. De dök strax efter att det sett det ljus de säger de tog för en fiskeprick och de gick upp till ytläge efter att de girat till 65 grader säger den ryska rapporten. Men enligt Besedin gick man i ytläge runt Utklippan. Enligt den svenska utredningen från 2001 och så som Rickard har skrivit här på forumet gick de i ytläge efter att de sett ljuset genom periskopet. Besedins bok gavs ut 2009 och den svenska utredningen är från 2001.

Och hur ska det gå att säkerställa exakt hur god sikten var? Vad vi kan säga om sikten är oklart. Men när Karl Andersson kom till den grundstötta ubåten nästa förmiddag/morgon var den mycket dålig, 100 meters sikt.
Senast redigerad av 1 Ola Frithiofson, redigerad totalt 5 gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 5 maj 2016, 18:27

Har i tråden läst en del om hur U-137 tänkte sig att vända på en liten yta, det pratas om att ”saxa med motorerna” och en fullskalig 180-graders gir. Nu är jag inte insatt alls i några detaljer men om jag vore befälhavare och skulle vända på minsta tänkbara yta så skulle jag gå runt på ankaret, dvs. låta ankaret fästa i botten samtidigt som jag man med ’Mycket sakta framåt’ och fullt roderutslag borde vända båten på minsta möjliga yta. Ankarna har många fina användningsområden. :)

Jag skrev tidigare:
”Fiskeprickar brukar vara så svagt upplysta att de knappast kan förväxlas med en båts lanternor.”
Kent svarade:
Jo de kan de visst göra, jag gör det själv ibland faktiskt om det är grov sjö eller dålig sikt.
De kallas lyktor:) Har blixtljus numera och har otroligt bra ljus dessutom har de nästan alltid reflektortejp utav SOLAS klass. På 80-talet hade man väl en lampa motsvarande en stark fisklampa vill jag minnas.
Jag går enbart efter hur jag upplevde min sjömansperiod under 80-talet. Som jag minns det var de så svaga att de inte syntes överhuvudtaget vid horisonten utan endast på ett avstånd där det inte råder någon tvekan om att det är mycket nära, med reservation för att min minnesbild inte är gällande för svenska farvatten.

Jag vill dock tillägga att jag inte satt min fot på ett riktigt fartyg sedan 1989, fast det kanske är en tillgång i rekonstruktionen av U-137:s förehavanden den där natten? :D

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 5 maj 2016, 19:56

Hej Ola,

Vi har nog i ivern helt enkelt gjort ett misstag och så blev det att Utklippan togs för en fiskebåt, ett ärligt misstag tror jag och nu är det korrigerat till fiskeprick, tack. Jag tror inte att någon i tråden ifrågasätter det?

Har du möjlighet att posta den avhemligade rapporten på forumet om det går? Det brukar alltid vara lättare när man har helheten än lösa stycken som man inte vet var dom kommer ifrån men just här verkar det ju vara ganska klart vad vi pratar om.

Jag tror nog att den skissen över U137 sista ödesdigra färd in till Torhamskär har ansetts vara korrekt av många på forumet och också av SOU 1995 (som gjorde den) eftersom den kom från Navigationsjournalen och dom hade slutdestinationen, lätt att jobba sig bakåt?
Den passar ju dessutom ganska bra in runt Utklippan så den kan ju inte vara helt fel tänker jag och stämmer då med Ryssarnas egen uppgift att dom girade :) Vad som sägs i olika rapporter och böcker skiftar ju uppenbarligen men just den skissen har väl varit konstant, ifrågasätter vi verkligen den?

Dock så kvarstår väl faktum, i din Pdf. och i SOU 1995, att Utklippans fyr togs för något annat än vad den var på 4M avstånd och som din Pdf. visar så girade dom babord runt det dom trodde var en fiskeprick, Utklippan - vi är väl då tillbaka till det forumet trodde förut innan ditt första inlägg?

Vi byter alltså ut Fiskebåt mot Fiskeprick men problematiken kvarstår :)

Jag undrar nog fortfarande hur dom kunde se Utklippan överhuvudtaget om det var 200-600m sikt och hur dom visste att det var klar sikt 10-15m över ytan övergår mitt förstånd. Ryssarna i övrigt bör ju ha haft samma väderraport som SMHI?
OlaF Och hur ska det gå att säkerställa exakt hur god sikten var? Vad vi kan säga om sikten är oklart. Men när Karl Andersson kom till den grundstötta ubåten nästa förmiddag/morgon var den mycket dålig, 100 meters sikt.
Har du källan, jag har ju själv inte läst detta och det vore ju kul med den informationen också?

FredH slog mig på fingrarna lite angående vädret,
Du får skilja på molnighet och sikt. SMHI anger 5/8 molnighet, dvs. hur mycket av himlen som är täckt av moln. Det påverkar ljuset från månen, men inte sikten nämnvärt. Det kan vara 8/8 molnighet och ändå god sikt.
Lokal morgondimma, verkar det ha varit i skärgården, inte ute till "havs", därmed borde det inte ha påverkat torpedtesterna. Om uppgifterna stämmer att det var lokal morgondimma i skärgården. Den lokala dimman avtar relativt snabbt ute till havs, om det blåser lite, som det verkar ha gjort, 4-6m/s.
Att säkerställa hur god sikten var kan vi nog inte göra själva så här 2016, bra poäng :)

Men vi kan väga källors trovärdighet och SOU 1995 har väl ansetts hålla hög klass?
I en bok är man ju fri att skriva vad man vill, lögn eller sanning, så det bör väl vägas in i bedömningen? Besedin verkar dessutom ha sagt lite av varje, till Rolf Landin (skipper artiklarna) så lät han ju meddela att dom medvetet gick in i Gåsfjärden.

Vad vi däremot vet är att dom såg Utklippan från 4M och girade babord och då blir det konflikt med deras egen uppgift att dom bara såg 200m-600m,
Eftersom Navigationsjournalen styrker att dom girade som dom säger så bör väl det rimliga antagandet bli att uppgiften om 200m-600m är fel?

Dessutom bekräftas inte det Ryska antagandet av svensk vädertjänst och hur U137 kunde veta att det var klar sikt 10-15m över båten är för mig ett oerhört mysterium, det låter som ett falskt påstående om nu inte Besedin klättrade upp på flaggpålen och dinglade omkring med ett blött pekfinger ovanför huvudet för att bestämma vindriktningen, låter som en omöjlighet om man sett honom :)

Jag tycker nog allt att vi kan dra ganska långtgående slutsatser från det vi har tillgång till - dom såg Utklippan på 4M avstånd och girade och dom hävdar att det var en Fiskeprick. Då kvarstår problematiken - forumet har kommit fram till att Utklippans fyr kan/bör inte kunna misstas för någonting annat än vad den är - Utklippans fyr.
Dessutom så är deras eget påstående om 200m-600m sikt misstänkliggjort.

När vi diskuterade fiskebåt så kunde väl dessutom navigationsljusen med lite god vilje likna en fyrs men om dom nu, efter att ha patrullerat i området förut och haft tid att bekanta sig med närliggande fyrar, misstog ett fyrljus för en fiskeprick (fast vitt sken)? - så blir det ju nästan ännu orimligare än det var innan vi började denna diskussion och närmast en förstärkt problematik :)

Och så till sist så tycker jag fortfarande att om dom bara kunde se 200m-600m så hade dom en otrolig flax vid kursändringen, misstänkliggjort tycker jag nog allt att det påståendet är hur man än vrider och vänder på det.
SOU 1995 (s.265) En omständighet av intresse i sammanhanget är vidare den sista kursändringen som ubåten enligt rekonstruktionen gjorde innan den gick in i Gåsefjärden. Den skedde vid den punkt där fyrarna Flöjten och Flundrebådan är ens och Utlängans fyr går över från röd till grön
sektor. Där ändrades kursen till 30 grader och ubåten gick nu rakt mot inloppet till Gåsefjärden.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 5 maj 2016, 19:59

Jag skulle nog inte våga mig på att släppa ankare hursomhelst i dessa farvatten...

Intressant nu att det plötsligt skall bevisas att det inte var dimma. Skall det bevisas att det inte var marsianer som släppte ned U137 på Torhamnsskär också?

Och slutligen: inte ens med god vilja och övertygad sovjetvänlighet kan man ta påståendet att förväxla Utklippans fyr med en fiskeprick på allvar. Släpp de dumheterna nu.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 5 maj 2016, 20:00

Emil Svensson skriver i sin bok
"Sikten vid Utklippan var20-25 Km , det verifierades av en svensk ubåt, och det verifierades av ett flertal andra källor"
U-137 befann sig 5,5 km från fyren och hade därmed inga problem att vare sig se den eller identifiera den "

U-137 fart kollades i loggboken och man såg och kom fram till att dess typiska varvtal legat på 190 varv per minut, vilket ger en fart på 3,6 till 4,9 knop.
//Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 5 maj 2016, 20:00

Amund ”saxa med motorerna”
hehe, just det där var nog vild spekulation från mig, skjuter ganska brett ibland, och jag tror nog inte på det själv :D :D

Du kom dock dragandes med någonting annat spännande, när dom passerat Torhamnskär så torde planen varit att sakta ned vid något tillfälle, helst inte alltför långt in. Stoppsträckan är enligt uppgift <1000m. Om man kör ett släpankare så kanske man kunnat korta den ytterligare?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 5 maj 2016, 20:07

Thule3 Emil Svensson skriver i sin bok
"Sikten vid Utklippan var20-25 Km , det verifierades av en svensk ubåt, och det verifierades av ett flertal andra källor"
U-137 befann sig 5,5 km från fyren och hade därmed inga problem att vare sig se den eller identifiera den "
Skulle du kunna skaka fram lite mer om sikten på 20-25km?
Emil är trots allt "part i målet" på sätt och vis men vi kanske kan syna det påståendet om vi får lite mer information tänker jag?
U-137 fart kollades i loggboken och man såg och kom fram till att dess typiska varvtal legat på 190 varv per minut, vilket ger en fart på 3,6 till 4,9 knop.
//Thule
Det där med hastigheten vill du inte släppa och du har Kent med dig där skall väl tilläggas :D
Jag går endast på SOU 1995 och har inte sett annan starkare bevisning tror jag?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 5 maj 2016, 20:11

millgard
Intressant nu att det plötsligt skall bevisas att det inte var dimma. Skall det bevisas att det inte var marsianer som släppte ned U137 på Torhamnsskär också?
Vi hade fel med fiskepricken får nog erkännas men dimman är väl rejält misstänkliggjord, jag kan framförallt inte förstå hur dom kan veta att det är klart 10-15m över båten om dom inte kan se så högt, låter som man haft ett syfte med just det stycket, att komma runt SMHI väderraportering för den ryska väderlekstjänsten har ju samma rapport som SMHI :D

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 5 maj 2016, 21:47

JHAN skrev:
Vi byter alltså ut Fiskebåt mot Fiskeprick men problematiken kvarstår :)
Jag skulle vilja säga att det blir ännu mer långsökt.
JHAN skrev:

Jag undrar nog fortfarande hur dom kunde se Utklippan överhuvudtaget om det var 200-600m sikt och hur dom visste att det var klar sikt 10-15m över ytan övergår mitt förstånd. Ryssarna i övrigt bör ju ha haft samma väderraport som SMHI?
OlaF Och hur ska det gå att säkerställa exakt hur god sikten var? Vad vi kan säga om sikten är oklart. Men när Karl Andersson kom till den grundstötta ubåten nästa förmiddag/morgon var den mycket dålig, 100 meters sikt.
Har du källan, jag har ju själv inte läst detta och det vore ju kul med den informationen också?
Tenderar att vara morgondimma just på morgonen, har att göra med relativa temperaturen mellan vattenytan och luften.
Väldigt svårt att se hur det ska påverka läget kvällen innan.
Och här pratar en meterologassistent.
JHAN skrev:

FredH slog mig på fingrarna lite angående vädret,
Att säkerställa hur god sikten var kan vi nog inte göra själva så här 2016, bra poäng :)
Man kan gå på de observationer som gjordes skulle ha rapporterat markdimma, det finns med som en egen kod.
Så det går att säga att OM det plötsligt uppstod morgondimma på kvällen så skulle den ha uppstått och försvunnit mellan observationerna.

JHAN skrev:
Men vi kan väga källors trovärdighet och SOU 1995 har väl ansetts hålla hög klass?
I en bok är man ju fri att skriva vad man vill, lögn eller sanning, så det bör väl vägas in i bedömningen? Besedin verkar dessutom ha sagt lite av varje, till Rolf Landin (skipper artiklarna) så lät han ju meddela att dom medvetet gick in i Gåsfjärden.

Vad vi däremot vet är att dom såg Utklippan från 4M och girade babord och då blir det konflikt med deras egen uppgift att dom bara såg 200m-600m,
Eftersom Navigationsjournalen styrker att dom girade som dom säger så bör väl det rimliga antagandet bli att uppgiften om 200m-600m är fel?
ABSOLUT.
JHAN skrev:
Dessutom bekräftas inte det Ryska antagandet av svensk vädertjänst och hur U137 kunde veta att det var klar sikt 10-15m över båten är för mig ett oerhört mysterium,
Joo, det ser man, att det bara är dimslöjor på några meters höjd. Men jag tycker det luktar efterrekonstruktion.

Mvh
/John

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 5 maj 2016, 22:21

JohnT Men jag tycker det luktar efterrekonstruktion.
Det har vissa drag av det :D

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 6 maj 2016, 05:14

Om sikten var 20 - 25 km på natten vid Utklippan , och 137 befann sig 5,5 km från fyren, så är det helt omöjligt att den sett fel på fyren och en "fiske prick" Och även om det var dimma värre än i Lytzen " hur kan en befaren besättning komma 180 grader fel, och "TRO" att man är i Polen ?
Som dessutom enligt egen (Besedins) utsago är på hemligt uppdrag, beväpnade med kärnvapen. Vilken stolle" hade skickat iväg en sådan besättning, på ett så viktigt uppdrag, när det inte ens kunde skilja på fiskeprickar" öar, fyrar, och tydligen inte heller läsa sjökort ?
//Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 6 maj 2016, 05:47

Biscaya bukten kan vara besvärlig, framförallt från slutet av September och över vinterhalvåret, det vet alla som passerat . Jag har gjort det många gånger , och många gånger i riktigt dåligt väder. Men fyren på Cap Finistere" syns ändå, på långt håll när man börjar närma sig Spanien. Förvisso står hon på en klippa, men ljuset från en fyr går inte att missta sig så kapitalt på, så man tror att det är en fiskeprick. Och när man saxar fartygs dieslar , så kör du en motor fram, och den andra back. För att utveckla det hela, du flyttar fartygets pivo punkt genom att saxa maskinerna. Fungerar ungefär som bogpropellrar. Nu känner jag inte till pivo punkten på en Whiskey, men generellt kan man säga att om pivo punkten ligger långt föröver, så kommer aktre delen att göra en vidare sväng, och vice versa . Men det är en metod man kan använda sig av i trånga farvatten. Tror att färje trafiken använder metoderna emellanåt. Vad beträffar flodljus eller liknande lampor. Det har nog Kent bättre koll på än mig, men har inte det en styrka på 500 till 1000 W, och brukar uppskattas vara synliga till ca 1 km ? //Thule
Bilagor
utklippan_flygfoto_2.jpg

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 6 maj 2016, 06:58

Min invändning angående farten, gick hon med 8 knop så borde sonar domen blivit illa tilltygad, eller så gick hon i sidled upp på grundet och det är därför hon lutar på det bilder som publicerats. Men har hon gått med 8 knops fart rakt upp , så borde skadorna vara större . //Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 6 maj 2016, 08:53

Ola Frithiofson skrev: Jag har aldrig tidigare - och jag får utmana forumets deltagare att redovisa sina erfarenheter på området - hört ljus från en fiskbebåt benämnas fiskeprick.
Alla säger picka, ingen säger fiskeprick.

Ola Frithiofson skrev: Kent har beskrivit att han i dåligt väder med dålig sikt om natten vid tillfällen har misstagit ytnäts ljuslyktor för fyrljus.
Nej, så här skrev jag, det är tvärtom mot vad du påstår.
Kent skrev: Helt ärligt så om jag någonsin tar fel på en fyr och en annan båt så skall jag frivilligt lämna in mina skepparpapper och aldrig mer föra befäl på en båt.
Ola Frithiofson skrev:
Vidare beskriver Besedin att när de gått på grund och Gusjin beordrade att strålkastaren skulle tändas såg de bara vitt.
Tända ljus i dimma är meningslöst.

Skriv svar