Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Helt rätt, frågan går till Borussia.
/ currahee
/ currahee
Danke,
Vart och vad? Inte den mest kända men väl den största.
Vart och vad? Inte den mest kända men väl den största.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."
Vi befinner oss på Balkan...............
.............i närheten av Belgrad
Jajinci Memorial Park, f.d. tyskt koncentrationsläger - med tusentals mördade 1914-44 ???
Varjag
Varjag
Så där ja, med ca 80 000 avrättade gör det Jajinci till den enskilt största avrättningsplatsen under WW2 (förintelselägren undantagna).varjag skrev:Jajinci Memorial Park
Över till varjagen.
Tack Borussia
En man som först blev - - för ett mord han begått...men senare mördad - för samma brott
Vem och vilket var hans brott?, Varjag
En man som först blev - - för ett mord han begått...men senare mördad - för samma brott
Vem och vilket var hans brott?, Varjag
samme man....
, Varjag
Horst Wessel (tror jag, han var väl tämligen tatuerad?)
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Näe gostap - men mannen som skjöt honom bar ''en bilderbok av bläck'' .....gostap skrev:Horst Wessel (tror jag, han var väl tämligen tatuerad?)
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Men det kanske är Horst Wessels mördare, Albrecht Höhler?
Bingo patrik!patrik blom skrev:Men det kanske är Horst Wessels mördare, Albrecht Höhler?
''Mannen som skjöt.....Horst Wessel''
https://sv.wikipedia.org/wiki/Albrecht_H%C3%B6hler
''fick sitt'' i ett dike vid Frankfurt a.d. Oder i September 1933.....
Din fråga, Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Tackar!
Då försöker vi med denna fråga:
Adolf Hitler var en av alla tiders största ogillare av tobaksrökning, åtminstone i hans egen närhet. Under krigsåren - då det annars röktes mycket - rådde i praktiken rökförbud när Hitler var närvarande. Detta respekterades av alla i välförstått egenintresse, utom av en person. Vem?
Då försöker vi med denna fråga:
Adolf Hitler var en av alla tiders största ogillare av tobaksrökning, åtminstone i hans egen närhet. Under krigsåren - då det annars röktes mycket - rådde i praktiken rökförbud när Hitler var närvarande. Detta respekterades av alla i välförstått egenintresse, utom av en person. Vem?
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Kanske...
?
Hans K
?
Hans K
-
patrik blom
- Medlem
Tredje riket hade, till skillnad från flertalet andra länder vid samma tid, vad vi i dag skulle kalla en modern och progressiv inställning till tobaksrökning och dess hälsorisker. Den motiverades av vetenskaplig forskning, där det nazistiska Tyskland var världsledande, samt av samhälleliga attityder som får anses emanera ur Adolf Hitlers personliga avsky för tobaksrökning.
Hitler hade rökt i unga år men kom sedan att intensivt ogilla rökning, och allt mer med åren. Frågan tidsbestämmer jag till ”under krigsåren” därför att hans avsky för rökning då var som störst och ett allmänt bekant faktum, omnämnt i litteraturen.
Bland det som brukar nämnas är att ”Ingen fick röka när Hitler var närvarande”. Med tanke på Hitlers position och personlighet skulle det oerhört mycket till för att någon skulle ignorera detta påbud. En person, som min fråga gäller, gjorde det likväl.
Samtidigt konstaterar vi att vi på denna bild ser Goebbels, en devot Hitlerbeundrare, benägen att lyda Führern i minsta detalj, blossa på en fimp bara några decimeter från Hitlers andningsorgan. Bildtexten kan uppfattas som att bilden är från 1933, även om jag tycker att de uniformer som bärs ger mig – som inte är särskilt uniformskunnig - intrycket av att vara av senare datum.
Om bilden är från 1933 eller åren närmast därefter hade Hitlers rökaversion ännu inte slagit ut i full blom, och då gäller inte frågans villkor ”under krigsåren”.
Så jag hoppas att Hans vill ungefär datera bilden! Är den från början av nazi-epoken eller från krigsåren?
Jag beklagar att detta har dröjt lite. Jag tilldelades oväntat en uppgift i förberedelserna till Valborgsfirandet, som tog lite tid. Eller Siste april, som jag hellre säger.
Hitler hade rökt i unga år men kom sedan att intensivt ogilla rökning, och allt mer med åren. Frågan tidsbestämmer jag till ”under krigsåren” därför att hans avsky för rökning då var som störst och ett allmänt bekant faktum, omnämnt i litteraturen.
Bland det som brukar nämnas är att ”Ingen fick röka när Hitler var närvarande”. Med tanke på Hitlers position och personlighet skulle det oerhört mycket till för att någon skulle ignorera detta påbud. En person, som min fråga gäller, gjorde det likväl.
Samtidigt konstaterar vi att vi på denna bild ser Goebbels, en devot Hitlerbeundrare, benägen att lyda Führern i minsta detalj, blossa på en fimp bara några decimeter från Hitlers andningsorgan. Bildtexten kan uppfattas som att bilden är från 1933, även om jag tycker att de uniformer som bärs ger mig – som inte är särskilt uniformskunnig - intrycket av att vara av senare datum.
Om bilden är från 1933 eller åren närmast därefter hade Hitlers rökaversion ännu inte slagit ut i full blom, och då gäller inte frågans villkor ”under krigsåren”.
Så jag hoppas att Hans vill ungefär datera bilden! Är den från början av nazi-epoken eller från krigsåren?
Jag beklagar att detta har dröjt lite. Jag tilldelades oväntat en uppgift i förberedelserna till Valborgsfirandet, som tog lite tid. Eller Siste april, som jag hellre säger.