Quiz: Militär utrustning
-
KoteGaeshi
- Medlem
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Mja, US Army var ju tidiga med M1/M14, men jag ska inte svära på att du inte har rätt. Det var däremot inte det jag tänkte på men du är på rätt väg. 
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
-
KoteGaeshi
- Medlem
Nåja, ledtråd 2. Det rör sig mycket riktigt om ett automatiskt vapen.
KoteGaeshi skrev:Nåja, ledtråd 2. Det rör sig mycket riktigt om ett automatiskt vapen.
-
KoteGaeshi
- Medlem
Jag tänkte på C1A1, som canucksen kallade sin "vanliga" FAL, som de var först i världen att köpa in till sin krigsmakt 1954.varjag skrev:KoteGaeshi skrev:Nåja, ledtråd 2. Det rör sig mycket riktigt om ett automatiskt vapen.C2(A1) ????, Varjag
Ta frågan!
Tack KoteGaeshi
vad vad detta för ett - - och vad, var den svenska kopplingen?
Varjag
vad vad detta för ett - - och vad, var den svenska kopplingen?
Varjag
Vapnet, ett amerikanskt - kom på tapeten under Sveriges ''desperationsköp'' av allting som small - 1939/40....
Svenskarna gavs intrycket amerikanerna sålde en kulsprutepistol,.....i själva verket rör det sig om en pistolkarbin......
Varjag
Svenskarna gavs intrycket amerikanerna sålde en kulsprutepistol,.....i själva verket rör det sig om en pistolkarbin......
Varjag
För de läsare som är obekanta med termen -
- betyder den ett lätt karbinliknande ''gevär'' som skjuter pistolpatroner
Frågans, och ovanligt för ett amerikanskt vapen - använde 9mm Parabellum. Varav magasinet t.h. på bilden
hade plats för 20 stycken. MEN - det sticks inte in i magasinshållaren underifrån....utan ett mycket klantigt omladdningssätt.
För den som undrar varför magasinshållaren är så onödigt bred....Jo, dess bakre den - är en ''kanal''
varigenom tomhylsorna skall ramla ut i en prydlig liten hög....Det är därför bössan saknar ukastaröppning.
Ingen speciellt briljant idé -
Varjag
Frågans, och ovanligt för ett amerikanskt vapen - använde 9mm Parabellum. Varav magasinet t.h. på bilden
hade plats för 20 stycken. MEN - det sticks inte in i magasinshållaren underifrån....utan ett mycket klantigt omladdningssätt.
För den som undrar varför magasinshållaren är så onödigt bred....Jo, dess bakre den - är en ''kanal''
varigenom tomhylsorna skall ramla ut i en prydlig liten hög....Det är därför bössan saknar ukastaröppning.
Ingen speciellt briljant idé -
Varjag
-
KoteGaeshi
- Medlem
Jag vet att jag sett en video om den kopisten, av samme herre vars videor jag postat i gamla pistoler-tråden, men jag ids inte tråla genom det digra arkivet... 
Vi kommer nog inte längre här - suck
Vapnet var ett Smith & Wesson ''Light Rifle'' från 1940. Exakt vad - vapnet konstruerats för, är lite av en gåta.
England - sökte ett automatgevär 1939 avancerade 1 Million $ till S & W för att konstruera och bygga ett vapen
i pistolkalibern 9x19mm Parabellum.
https://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26 ... ight_Rifle
Britterna var inte imponerade, vapnen havererade efter 1000 skott eller mindre och - hela ordern annulerades.
Det måste varit i denna veva, som Sverige kom med i bilden......Som jag fattat det, sökte svenskarna efter en K-pist
och jag gissar att S&W erbjöd en helautomatisk variant.....fast någon byggd och provad sådan inte är känd.
Med ''American business etc etc......''
Dels, som kan ses I videolänken nedan - var vapnet föga fältmässigt och som k-pist nästan odugligt med bara ett 20-skotts magasin
och klantig omladdning.....
https://www.youtube.com/watch?v=yoeGGm_V9mw
Frågan är fri.
Varjag
Vapnet var ett Smith & Wesson ''Light Rifle'' från 1940. Exakt vad - vapnet konstruerats för, är lite av en gåta.
England - sökte ett automatgevär 1939 avancerade 1 Million $ till S & W för att konstruera och bygga ett vapen
i pistolkalibern 9x19mm Parabellum.
https://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26 ... ight_Rifle
Britterna var inte imponerade, vapnen havererade efter 1000 skott eller mindre och - hela ordern annulerades.
Det måste varit i denna veva, som Sverige kom med i bilden......Som jag fattat det, sökte svenskarna efter en K-pist
och jag gissar att S&W erbjöd en helautomatisk variant.....fast någon byggd och provad sådan inte är känd.
Med ''American business etc etc......''
Dels, som kan ses I videolänken nedan - var vapnet föga fältmässigt och som k-pist nästan odugligt med bara ett 20-skotts magasin
och klantig omladdning.....
https://www.youtube.com/watch?v=yoeGGm_V9mw
Frågan är fri.
Varjag
Bryter ''tystnaden'' med nåt
Vad kallas det?, Varjag
En sån där har min far, hemförd från Kenya vid någon resa på 60-talet. Tror det är ett massaj-vapen men vad det heter...?
-
KoteGaeshi
- Medlem
Det är inte nån sorts assegai?
Nej KoteGaeshi - det är, precis som Sarvi svarade - massaiernas ''simi'' - ett fruktat vapen i händerna påKoteGaeshi skrev:Det är inte nån sorts assegai?
fruktade krigare i, just det - Kenya!
Sarvi - din fråga, Varjag
Tack! Var är då detta för kreatur?
Det är en nordkoreansk SP-gun, av amerikanerna kallad M 1978 Koksan. Vad Kim-grabbarna kallar den vet jag inte.
Pjäsen är av 17cm kaliber och den kunde skjuta på Soul från DMZ
Varjag
Pjäsen är av 17cm kaliber och den kunde skjuta på Soul från DMZ
Varjag