Wedman
* Klockan 21.50 låg ubåten på kurs 30° med sju knops fart med dieselmotorerna igång.
* Klockan 21.52 passerade ubåten 40 meter från ön Flaggskär.
* Klockan 21.55 korrigerade befälhavaren ubåtens kurs med 10° åt babord för att få kursen 20°.
* Klockan 21.57 gick ubåten på kurs 20° och med åtta knops fart på ett grund vid ön Torumskär i position 56°04' N och 15°44' O.
Jag hittar inte Flaggskär, kan han mena Flakskär, vi pratar minuter till grundstötningen och Flakskär ser ganska lämpligt ut?
Är babord vänster
Förstår jag detta rätt om - ungefär mitt emellan Flakskär och Torhamnskär så girar U137 10grader åt vänster eftersom det är 2min efter Flakskär och 2min till grundstötning?
Nu skulle det som sagt vara jädrigt spännande att se 030 och 020 kurserna plottade på Eniro sjökort och se om dom träffar grundstötningsplatsen och var den kursen ligger i förhållande till Danaflöt och Svartaflt
EDIT: med kursändringen mitt emellan utstickaren på Flakskär och grundstötningsplatsen
EDIT SOU 1995 har samma information från sovjetiska kommisionen + denna pusselbit.
Kl. 21.10 girade U 137 till kurs 065 in mot ön Inlängan. Farten
ökades till 8 knop, förmodlingen for att få bättre styrfart, varvid
förmodligen intermittent radarsändning utnyttjades. På lämpligt avstånd
girade ubåten till kurs 030 grader mot inloppet till Gåsefjärden varvid
radarsändning förmodligen utnyttjades under passagen in i skärgården.
Angöring på detta sätt är enkel och inloppet syns distinkt och tydligt på
radar. Sista ledkursen mot grundkänningsplatsen är enligt sjökortet 037
grader.
Inlängan ligger Öster om Flakskär på andra sidan Källefjärden, nu kan väl de sista kursändringarna läggas som inte var med i skissen i SOU 2001?