Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 12 mars 2016, 16:25

Thule3 skrev:Än en gång,
Slutsatserna av båda Töre händelserna 1983 och 1987 har samma innebörd, och eventuellt att det observerade spåren vid Tjuvholmen kan ha ett samband.
Nu var det ju alltså inte det du skrev, utan du påstod dig presentera "Försvarets slutbedömning" av de spår du sett vid Tjuvholmen. Eftersom detta inte var sant vore det ju ärligare att bara backa ifrån det.

Thule3 skrev:Det fanns en tid Rickard , då jag trodde på dig. Men numer gör jag inte det, och avstår från att kommentera något du skriver framledes.
Ah. Så när jag visar att en mängd saker du skriver inte är riktiga så kommer du istället på att du inte tror på mig(!) och därför inte vill svara. I vanliga fall ignorerar du ju bara all fakta som inte överensstämmer med dina teorier, men det här är ju faktiskt ännu lite sämre.

Faktaresistens, kolla gärna upp det.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 12 mars 2016, 16:43

FO :
Senast redigerad av 1 Thule3, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 12 mars 2016, 17:07

Thule3 skrev:Förstår du inte människa ?
:)

Thule3 skrev:Slutsatsen av Töre incidenterna 1983 och 87 var det jag angav. Slutsatsen rörde inte spåren enbart.

Tröttsamt eller inte: du skrev ju inte så. Det är ju bara att säga att du skrev fel eller uttryckte dig otydligt istället för att fortsätta trassla in dig.

Thule3 skrev:Du försöker bara fiska efter små saker där du kan komma med nålstick" Rickard.
Jag funderar om det är så att konceptet diskussionsforum är otydligt? Kan det vara något missförstånd kring att andra faktiskt kan invända/kritisera saker man skriver, även om det känns tråkigt att se fakta som motbevisar teser, som gör att en saklig diskussion helt enkelt inte är möjlig?

Thule3 skrev:Dessutom så var innehållet i texten om Ekéus precis vad jag skrev.
Det kan du kolla upp själv.

Jag skrev ju ut den korrekta versionen inklusive sidhänvisning efter att jag kollat upp den i Bo Theutenbergs bok. Det var inte direkt "precis" som du skrev.

Thule3 skrev:Och jag har inte några muntliga andrahands uppgifter , jag har dem på papper nedskrivna.
:)

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 13 mars 2016, 09:26

Jag vet att detta diskuterats men forstar inte varfor den avskrivits och skulle vilja lyfta fram den igen.

Modifierad India (project 940 Lenok)

Tva India modifierade for transport av mindre DSRV farkoster, (project 1855 och 1837, tex. AS-28) och dykare.
Bada var operativa senare halvan 70-talet och bagge togs ur bruk forsta halvan 90-talet (det varierar lite med artalen).
Konventionella ubatar, dykdjup 300 meter, 106m lang och en mindre kol som loper undertill runt 60m lang och propellrarna sitter hogt vilket borde vara en fordel om man vill parkera sig pa havsbotten.

BS-486 (S-486) tillhorde Pacific Fleet och ar valdokumenterad som submarine rescue vid ett flertal tillfallen och syns ofta pa bild med tva polkagrisfargade DSRV.
BS-203 (S-257) tillhorde Northern Fleet och den gynnaren hittar jag ingen information om annat an att den blev moderniserad 1989.

Jag vet inte om det ar ok att man klipper och klistrar andra anvandares kommentarer om India utan tillatelse, avfardanden var dock ungefar – inga uppgifter pa att den opererat i ostersjon (tillhorde norra flottan) och att dess tva DSRV inte var lampliga for sabotageoperationer.

Har tycker jag nog att man rort till det lite,
-Det var val ingen engelsk eller amerikansk eller italiensk ubat som tillhorde nagon Ostersjoflotta?
-Att Vitahavskanalen kan transportera ubatar ar val utrett, modifierad India kan ocksa tacka over dockningsluckorna under transport (utan DSRV) men den skulle fortfarande kannas igen i ytlage nar den jobbade sig forbi Danmark skall val noteras?
-Modifierad India ar val ocksa lamplig som moderubat for informationsinhamtning mot undervattensinstallationer det ar ju inte helt olikt ubatsraddning.
-Om nu inte DSRV pa 13m var lamplig for sabotage, gar det inte att byta ut dom mot en Triton2, dockan finns ju och ar tillrackligt stor? (jag haller med om att DSRV inte dog till skarpa spetznaz operationer)?
-Man kan val ocksa anvanda sig av en DSRV och valfri annan farkost i den andra dockan?

Nu ar jag kanske lite lat men vilka NATO kandidater till moderubat fanns det? Nar det galler Harsfjarden 82 bestammer sig Tunander for att ett 60m langt kolavtryck passar en engelsk Oberonubat men diskuterar inte vidare de bandspar som gar till och fran kolavtrycket, hade Oberon docknigsmojlighet for DSRV eller bandgaende farkoster?

Pa de flesta sidor om India finns samma mening som inte gar att folja upp “they (India min anmarkning) have also been observed working in support of Russian spetznaz operations”.

OT: meningen nedan fran ett gammalt spanskt forum dar bildlankarna tagits bort, det lat ju som ett riktigt scoop men gav inget annat an jadrigt mycket bilder pa tuffa spetznaz jeepar...
But sometimes when not used in missions "SAR" (India min anmarkning) served as a basis for reconnaissance vehicles IRM of Spetsnaz, they could move around the seabed with their caterpillars
India.png
India.png (9.29 KiB) Visad 622 gånger
India 3.jpg
India 3.jpg (49.87 KiB) Visad 622 gånger
India 1.png
India 1.png (9.51 KiB) Visad 622 gånger

http://www.ops.mil.pl/component/joomgal ... 41#joomimg
http://fas.org/man/dod-101/sys/ship/row/rus/940.htm
http://defence.pk/threads/indias-submar ... on.369400/

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 13 mars 2016, 10:47

Bergman
Det har jag och andra också noterat. Det är denna detalj i kombination med annat i rapporterna som ligger till grund för påståendet att man inte kan se dem som den "absoluta sanningen". Det finns mer bakomliggande info, (Thule hävdar att det finns mycket mer).

Bill.
Hej Bill,

Rejält sent kanske men det här med bandspåren börjar nu intressera mig,

Det går att läsa överallt på google att filmer, skisser osv. på bandspåren presenterats vid ett flertal tillfällen men jag kan inte hitta informationen i öppna källor (har någon tillgång till dom digitalt?). Det som Tunander lyfter fram är det som passar hans tes och det som finns i SOU är inkomplett som sagt (verkar vara ett korrekt antagande från er sida att det finns mer bakomliggande information då det presenterats för media vid ett flertal tillfällen och SOU valde att inte inkludera det).

Min fråga blir väl varför ingen tagit ett helhetsgrepp på fotatrycken nu när vi vet lite mer om olika modeller av farkoster under kalla kriget?

En annan detalj är att bandspåren har häcklats flitigt i diverse artiklar från 80-talet och framåt samtidigt som Spetznaz operationer lyfts fram som ett reellt hot och det vi skulle skydda oss för. Jag tycker dock det verkar som att informationsinhämtning mot fasta undervattensinstallationer varit primärverksamheten för sovjet.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 13 mars 2016, 15:40

JHAN skrev: Min fråga blir väl varför ingen tagit ett helhetsgrepp på fotatrycken nu när vi vet lite mer om olika modeller av farkoster under kalla kriget?
Jag har samma fråga. Det finns säkert kilometervis med rå material att gå igenom. Jag tror att om man skall vara framgångsrik så krävs det att man fokuserar sig på en enskild incident o studerar den i detalj.

Klintehamn, Töre eller Karlskrona II kan vara utmärkta exempel.

Bill.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 13 mars 2016, 16:12

Thule
Bilagor
Pärm 4.jpg

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 13 mars 2016, 16:15

Hej Thule, vad är källan här?

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 13 mars 2016, 16:38

No comments" //Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 13 mars 2016, 16:40

Thule3 skrev:No comments" //Thule
Haha! Ja, jisses. Intellektuell toppnivå.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 13 mars 2016, 17:22

Hej JHAN,
JHAN skrev:Jag vet att detta diskuterats men forstar inte varfor den avskrivits och skulle vilja lyfta fram den igen.

Modifierad India (project 940 Lenok)
Det är jättebra att ifrågasätta ifrågasättanden. Det är förstås genom att utmana olika uppfattningar man kan komma framåt.

JHAN skrev:Jag vet inte om det ar ok att man klipper och klistrar andra anvandares kommentarer om India utan tillatelse,
Man kan alltid utan problem citera något någon har skrivit här på forumet, det är ju inget konstigt med det. Är det från en diskussion längre tillbaka kan jag själv tycka det är bra att infoga även en länk till det specifika inlägget så att någon annan kan vid behov se kontexten som citatet är taget ifrån, men någon tillåtelse i sig behövs aldrig.

JHAN skrev:avfardanden var dock ungefar – inga uppgifter pa att den opererat i ostersjon (tillhorde norra flottan) och att dess tva DSRV inte var lampliga for sabotageoperationer.Har tycker jag nog att man rort till det lite,

-Det var val ingen engelsk eller amerikansk eller italiensk ubat som tillhorde nagon Ostersjoflotta?
Fast jag vet inte hur ändrar det på faktumet att just India inte fanns i Östersjön?

JHAN skrev:-Att Vitahavskanalen kan transportera ubatar ar val utrett, modifierad India kan ocksa tacka over dockningsluckorna under transport (utan DSRV) men den skulle fortfarande kannas igen i ytlage nar den jobbade sig forbi Danmark skall val noteras?
Att olika kanalvägar fanns inom Sovjetunionen är precis som du skriver utrett, finns t ex i SOU 2001:85 sid 295, och det bör ha gått att använda dessa för att transportera även större fartyg/ubåtar.

I sig skulle det säkert varit möjligt att överföra ubåt av India-klass också. Att dock diskutera det alternativet menar jag skulle vara mer relevant om det skulle handlat om en engångsföreteelse med ubåtskränkning i Sverige, d.v.s. att det bara exempelvis handlade om Hårsfjärden 1982 och aldrig något mer.

Problematiken som jag ser det är att det istället är en mer eller mindre löpande ubåtsverksamhet under hela 80-talet som pågår varje år och till synes under hela sommarhalvåret. Detta faktum menar jag starkt pekar på att det inte är något tillfälligt omflyttande av en viss ubåtsmodell, t ex India, som är ansvarig utan något system som har någon form av närhetsprincip till Östersjön.

Vid ett enstaka tillfälle är det teoretiskt möjligt att västerländsk underrättelsetjänst, inklusive satelliter, skulle kunna missa att en India-klassubåt transporteras till Östersjön, men den måste ju förutom eventuella intrång även mellan uppdrag baseras någonstans och att både basering/transport fram och tillbaka över Östersjön/intrång på svenska vatten skulle kunna göras under hela 80-talet utan att någonsin bli upptäckt menar jag är mindre sannolikt.

Emil Svensson, f.d. chef för marina analysgruppen, nämner India-klassen i sin bok "Under den fridfulla ytan", 2005, sid 128, och noterar att det är "stora ubåtar på ca 4000 ton" och som man "naturligtvis" inte tror var den som angav spåren vid Hårsfjärden. Han nämner att det så vitt känt bara fanns två ubåtar av India-klassen och att dessa var baserade i Norra respektive Stillahavsmarinen. I övrigt visar han inget intresse för ubåtsklassen alls och återkommer ej till dessa.

Samma sak gör tidigare överbefälhavare Bengt Gustafsson i sin bok "Sanningen om ubåtsfrågan", sid 146, där han noterar att de ej fanns i Östersjön, men nämner att räddningsfarkosterna den kunde bära möjligen kunde användas mot NATO:s avlyssningslinjer i norra Atlanten. Han antyder inte på något vis att dessa någonsin misstänkts agera i svenska vatten.

Även i ubåtsutredningen 2001, sid 299, noteras att någon India aldrig veterligen varit i Östersjön.

Wikipedia-sidan om India finns även en flygbild på India med dess farkoster som är tagen år 1985. Det visar att både India-klass och dess burna farkoster är kända på västlig sida minst 1985. Samtidigt konstaterar analysgruppen i sin kvalhemliga rapport 1987 att man ej lyckats koppla de ständigt observerade ubåtstyperna till någon sovjetisk motsvarighet.

Jag menar att det inte verkar specifikt sannolikt att Sovjet år efter år skulle lyckas i total hemlighet överföra en sådan stor ubåt (106 meter lång, 16 meter hög) till Östersjön, hyst den där under längre tid varje år och utfört diverse intrång i Sverige - utan att dess närvaro någonsin skulle upptäckts av den samlade västliga underrättelsetjänsten.

JHAN skrev:-Modifierad India ar val ocksa lamplig som moderubat for informationsinhamtning mot undervattensinstallationer det ar ju inte helt olikt ubatsraddning.
Jo, möjligt på stora djup i världshaven tror jag.

JHAN skrev:-Om nu inte DSRV pa 13m var lamplig for sabotage, gar det inte att byta ut dom mot en Triton2, dockan finns ju och ar tillrackligt stor? (jag haller med om att DSRV inte dog
till skarpa spetznaz operationer)?
Nu tror jag inte i sig Triton2 heller är lämplig för djupa intrång på främmande nationers vatten i fredstid, men det är ju diskuterat här tusen gånger i sig. Huruvida det rent principiellt skulle gå att bära en valfri annan farkost i Indias dockor vågar inte jag uttala mig om, men det är ju inte säkert att det bara handlar om att "lägga dit" godtycklig farkost utan den kanske har utformningar för att passa just vissa typer. Men helt oklart för mig.

JHAN skrev:Nu ar jag kanske lite lat men vilka NATO kandidater till moderubat fanns det?

Jag tror personligen inte heller det nödvändigtvis måste vara "moderubåtar" som transporterade miniubåtar i någon större utsträckning. Ett mer uthålligt alternativ är någon typ av specialbyggd ytfartyg.

JHAN skrev:Jag tycker dock det verkar som att informationsinhämtning mot fasta undervattensinstallationer varit primärverksamheten för sovjet.
Tänker du med "fasta undervattensinstallationer" som undervattensförsvarsanläggningar i svenska vatten eller annat här?

JHAN skrev:trevligt att klintehamn och kappelhamsviken fanns med i SOU:1995 men irriterande tomt pa data fran bottensparen.
Bergman skrev:Det har jag och andra också noterat. Det är denna detalj i kombination med annat i rapporterna som ligger till grund för påståendet att man inte kan se dem som den "absoluta sanningen".
Jag tror ingen har menat att de statliga utredningarna i frågan är någon "absolut sanning", inte minst i form av tekniska detaljer. Vet du någon som menat det Bergman?

I princip all form av teknisk data som är öppen återfinns i senare avhemligade dokument. Om det skulle gå att få ut närmare information kring exempelvis misstänkta bandspåren vore det ju jättebra, även om det i sig är brist på saker att jämföra dessa mått med.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 13 mars 2016, 17:42

Bergman skrev:
JHAN skrev: Min fråga blir väl varför ingen tagit ett helhetsgrepp på fotatrycken nu när vi vet lite mer om olika modeller av farkoster under kalla kriget?
Jag har samma fråga. Det finns säkert kilometervis med rå material att gå igenom. Jag tror att om man skall vara framgångsrik så krävs det att man fokuserar sig på en enskild incident o studerar den i detalj.

Klintehamn, Töre eller Karlskrona II kan vara utmärkta exempel.

Bill.
viewtopic.php?f=22&t=18837&hilit=bandsp ... 05#p660253

Så här uttrycker sig regeringens handlägare:
5. Bottenspår har upptäckts i Kappelhamnsviken i år. De är till bandbredd med mera liknande de som upptäcktes i Hårsfjärden 1982, liksom i Älvsnabben 1983 och Östergarn 1984.
Kommentar: Utseendet (dubbla spår) och måtten är likartade men inte lika. Mellan de fyra spårfynden finns rätt betydande skillnader i bredder mellan spåren. Och även om spåren 1987 skulle vara lika eller nästan lika de som avsattes 1982 är det inget belägg för att samma inkräktare varit framme. Kunskapen om bredden torde vara känd för främmande underrättelsetjänster.

Och Då regeringens politiskt tillsatte UD-tjänsteman inte vill nationalitetsbestämma en farkost utifrån spårvidd beroende på att "andra sida " skulle kunna byggt en "lika dan"
så anser jag att man lugnt kan dra slutsatsen att regeringen officiellt inte ville veta.

OM detta beror på att regeringen trots allt visste vilka som kränkte:
Ger det två möjligheter
absolut inte ville förstöra samarbetet med NATO
Eller
Visste att det var Sovjet men inte såg någon mening med att offentliggöra det.

eller OM man inte visste, att regeringen gjorde en bedömning att det inte skulle gynna Sverige att veta.

Vilket av dessa fall som är "sanningen", det är utanför min kapacitet att bedöma.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 13 mars 2016, 17:57

JohnT skrev: Och Då regeringens politiskt tillsatte UD-tjänsteman inte vill nationalitetsbestämma en farkost utifrån spårvidd beroende på att "andra sida " skulle kunna byggt en "lika dan" så anser jag att man lugnt kan dra slutsatsen att regeringen officiellt inte ville veta.
Hej John, jag håller med dig i sig att resonemanget att någon annan kunde byggt en farkost med likadan spårvidd är väldigt långdraget och orealistiskt.

Däremot stämmer det ju inte som du skriver att UD inte ville nationalitetsbestämma på grund av detta. Det man konstaterar är ju att man från militär sida uppger sig ha upptäckt ett antal olika spår genom åren med i sig olika bredd, (vilket i sig är mycket konstigt förstås), men som man i inget fall kunnat koppla till någon viss farkost eller nation.

Eftersom man från svensk underrättelsetjänst i denna kvalhemliga rapport 1987 rapporterar till regeringen att man faktiskt inte vet så blir resonemanget från granskningsgruppen om att någon annan skulle kunna byggt liknande bandfarkoster trots allt bara hypotetiskt, hur dumt det än må vara.

Jag kan inte se att det från detta går att dra den slutsatsen du gör att regeringen inte ville veta?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 13 mars 2016, 20:22

JHAN skrev: Jag noterade att traden borjat sjalvdo och gjorde ett forsok att skaka liv i den.
JHAN, Du har lyckats med ovanstående!

Men,.. diskussionen går som du ser runt, runt, mycket lite nytt kommer fram.

Jag är av uppfattningen att det finns både dokument och framför allt personer som var med när det begav sig som vet mycket mer än vad som står att läsa i alla 3 SOUerna. Jag menar att det finns en annan nivå att nå till, en nivå där Marin Officerare, värnpliktiga, skärgårdsbor och andra inblandade talar öppet om vad som skedde. En nivå där även en komplex bild av en i tiden skapade dokument existerar.

Jag menar också att SOUerna beställdes för att tillfredställa ett visst behov,.. inte för att få fram "sanningen",.. och därför skall de heller inte ses som "sannings" dokument.

Bill.

festis
Medlem

Inlägg av festis » 13 mars 2016, 20:39

Rickard skrev:
Thule3 skrev:No comments" //Thule
Haha! Ja, jisses. Intellektuell toppnivå.

Ja faktiskt.
O jag håller med Thule.

Skriv svar