Sorry jag som förstod fel.JohnT skrev:Inte i boken som diskuterasfestis skrev:Vilken sida hittat du att dom letade igenom lokalbussen med osäkrade vapen?JohnT skrev:
(Osäkrade vapen när man kontrollerar passagerare åp lokalbussen osv.)
Mvh
/John
Det var från nyhetsrapporteringen på den tiden.
Mvh
/John
Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Är det fler än jag som noterat en förändring i Gyllenhaals uttalande angående nationaliteten på 80 talets undervattenbesökare i dagens SVD?
Gyllenhaal säger nu såhär:
- Helt kort så anser jag att vår bok presenterar tillräckligt med underlag om Almö 1984 för att de händelserna måste kunna klassas som sannolika incidenter med främmande makts dykare. Frågan är närmast om de var sovjetiska eller östtyska, säger Gyllenhaal som dock inte kan utesluta att det lika gärna kan ha handlat om Nato-dykare eller något annat.
Om det är en förändring så undrar jag vad som ligger bakom?
Hela artikeln här.
http://www.svd.se/befal-beklagar-att-vi ... are#sida-8
Bill.
Gyllenhaal säger nu såhär:
- Helt kort så anser jag att vår bok presenterar tillräckligt med underlag om Almö 1984 för att de händelserna måste kunna klassas som sannolika incidenter med främmande makts dykare. Frågan är närmast om de var sovjetiska eller östtyska, säger Gyllenhaal som dock inte kan utesluta att det lika gärna kan ha handlat om Nato-dykare eller något annat.
Om det är en förändring så undrar jag vad som ligger bakom?
Hela artikeln här.
http://www.svd.se/befal-beklagar-att-vi ... are#sida-8
Bill.
Med tanke på hur Palme" och grabbarna" skötte prostitutions härvan, så förvånar inget längre. Sossarna har ljugit svenska folket rakt upp i planeten"
och jag är ännu mer övertygad idag att man mörkat sovjetiska ubåtsintrång med en massa utredningar och taxibåtar, plus sillar, minkar och annan skit för att inte tappa ansiktet. Theutenberg har rätt, fienden finns i huset / Thule
Och för att förtydliga kopplingen till ubåtarna.
Frågan har ju ställts av några tidigare ! Skulle statsministern ljuga inför hela svenska folket ?
Och det är precis vad han gjorde !
Om en Socialdemokratisk statminister med Palmes dignitet" kan stå i riksdagen och ljuga för att skydda kamrater" från kompromenterande leverne, då är det inte långsökt att förstå att samma socialdemokrater kunde gå hur långt som helst för att hålla god min i elakt spel med Sovjet. För att relationerna till Sovjet borde vara långt mer viktiga .
och jag är ännu mer övertygad idag att man mörkat sovjetiska ubåtsintrång med en massa utredningar och taxibåtar, plus sillar, minkar och annan skit för att inte tappa ansiktet. Theutenberg har rätt, fienden finns i huset / Thule
Och för att förtydliga kopplingen till ubåtarna.
Frågan har ju ställts av några tidigare ! Skulle statsministern ljuga inför hela svenska folket ?
Och det är precis vad han gjorde !
Om en Socialdemokratisk statminister med Palmes dignitet" kan stå i riksdagen och ljuga för att skydda kamrater" från kompromenterande leverne, då är det inte långsökt att förstå att samma socialdemokrater kunde gå hur långt som helst för att hålla god min i elakt spel med Sovjet. För att relationerna till Sovjet borde vara långt mer viktiga .
Nu har jag inte läst boken men omständigheten att det fortfarande ska finnas (ur SvD-artikeln) handlingar som är sekretessbelagda till 2035 anser jag tyder på ett annat ursprung än Sovjetunionen/Östtyskland.
Det är väl lite spekulativt framställt i artikeln. En annan tolkning är att det finns material som ingen begärt ut och då gäller hemligstämpeln tills vidare i 70 år men materialet i sig kan vara helt banalt. Synd att man inte är konkret kring detta i artikeln.Wedman skrev:Nu har jag inte läst boken men omständigheten att det fortfarande ska finnas (ur SvD-artikeln) handlingar som är sekretessbelagda till 2035 anser jag tyder på ett annat ursprung än Sovjetunionen/Östtyskland.
Står även i boken att det finns en del som är hemligstämplatWedman skrev:Nu har jag inte läst boken men omständigheten att det fortfarande ska finnas (ur SvD-artikeln) handlingar som är sekretessbelagda till 2035 anser jag tyder på ett annat ursprung än Sovjetunionen/Östtyskland.
-
Blacksmith
- Ny medlem
Vaktbestämmelser är lätta att kringgå. Minns väl att ett befäl på den tiden vi hade ett försvar sa till oss att skjuta verkanseld om vi ansåg.det befogat. Bara tomhylsorna räckte för.att visa att vi skjutit varningsskott först. Detta vid bevakning av relativt nybyggda robotförråd.
Det kommer alltid att genomföras en juridisk prövning efter en händelse där man som tjänsteman var tvungen att nyttja våld.Blacksmith skrev:Vaktbestämmelser är lätta att kringgå. Minns väl att ett befäl på den tiden vi hade ett försvar sa till oss att skjuta verkanseld om vi ansåg.det befogat. Bara tomhylsorna räckte för.att visa att vi skjutit varningsskott först. Detta vid bevakning av relativt nybyggda robotförråd.
Jag lärde mig "djungeltricket" att om man nu råkat skjuta verkanseld utan föregående varning så kunde det avhjälpas genom att därefter följa upp med varning och varningsskott. Vittnen skulle tydligen ha svårt att i efterhand komma ihåg ordningen mellan olika händelser.Blacksmith skrev:Vaktbestämmelser är lätta att kringgå. Minns väl att ett befäl på den tiden vi hade ett försvar sa till oss att skjuta verkanseld om vi ansåg.det befogat. Bara tomhylsorna räckte för.att visa att vi skjutit varningsskott först. Detta vid bevakning av relativt nybyggda robotförråd.
Intressant att det dyker upp nya dokument "Undervattensverksamhet som riktas mot vårt land, läge hösten 1987".Thule3 skrev://Thule
http://jagarchefen.blogspot.se/2016/01/ ... tverk.html
Det är samma kvalhemliga ÖB-rapport som alltid. Rätt säker på att den har figurerat här i tråden i PDF-form tidigare, men den har varit inne på ny sekretessgranskning och fått lite nya bitar avmaskerade, tror jag. Ska finnas i Överbefälhavarens kvalhemliga arkiv i KrA och har enl uppgift diarieinummer OpB KH 010:723, daterad 1987-12-18. Man kan maila KrA och be om en kopia om man vill punga ut med 4 kr/sida plus porto för drygt 80 sidor. Eller så kan man hoppas att nån vänlig själ går dit och fotar den.Probos skrev:Intressant att det dyker upp nya dokument "Undervattensverksamhet som riktas mot vårt land, läge hösten 1987".Thule3 skrev://Thule
http://jagarchefen.blogspot.se/2016/01/ ... tverk.html
Mitt under en svensk marinövning 2015 siktade personalen ett ubåtsperiskop. Det togs för svenskt, men var enligt Försvarsmakten en främmande inkräktare. Händelsen klassas som ”sannolik ubåt”, näst högst på en sexgradig skala och rapporterades till regeringen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/okant- ... id-ovning/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/okant- ... id-ovning/
noterade att palmegruppen gatt ut med att dom nu tittar pa stay behind och barbrogruppen. Ganska spektakulart da dessa grupper officiellt inte existerade for bara en vecka sedan...
Det har saklart skrivits om dom (Jallai bla.) men jag har aldrig hort ett medgivande forut sa det kanske finns hopp om att det skall ta fart aven i denna fraga framover
Rejalt OT, fraga - om nu Jallai haft ratt angende Stay Behind och Barbro tror ni ovrigt material kan ha en viss sanningshalt, han har skrivit ganska mycket om vastubatarna pa sin hemsida och mycket verkar stamma med det som diskuterats i traden?
Kan man anse att vasts inblandning ar faststalld sa langt det gar utan att handfasta bevis lagts fram?
Rickard och Ola (har jag glomt nagon) har trots allt serverat en stark indiciekedja som jag har svart att finna fel i - den fragan anser jag vara utredd. Syftet kanske man kan spekulera vidare i men att tex. vanda oponionen mot Sovjet, okad budget, traning av NATO forband som skulle operera i omradet och SOSUS ar kanske inte sa daliga gissningar och har ju forts fram i traden.
For ett tag sedan kande jag inte till Lill-Klas och Stor-Klas som koptes in fran Jugoslavien. Bor dom inte kunna forklara ett antal observationer? Tex. de "undervattensmopeder" som siktats under en bro (var det Thule?).
Laste nyligen en artikel angaende att ubatsjakten inte alltid kande till att det var egna forband i traningssyfte och att Lill-Klas och Stor-Klas anvandes flitigt - fick ubatsjakten alltid reda pa att det var B-styrka i efterhand?
Om inte kan val dom forklara en del insatser som diskuterats? Detsamma galler val Spiggen (argang 1990) som anvants som B-styrka?
Det stora fragetecknet forefaller vara Sovjets forehavanden i den svenska skargarden, om nagot. Det argumenteras i traden att det aldrig var nagra sovjetiska intrang for att det saknas bevis. Dock har ju Rickard och Ola lyckats visa pa vasts inbladning utan nagon "smoking gun".
Att stat och militar standigt pekat mot sovjet ar iofs. en stark kontraiindikator och en hel del bevisning i den riktningen forefaller fabricerad och har val varit en del i psyopskampanjen kan jag gissa?
Fram tills for ett par ar sedan var ju trots allt Sovjets inblandning "bevisad" fran officiellt hall pa ungefar samma premisser som traden nu lyckats reda ut vasts inblandning pa eget bevag - problemet ar ju bara att traden har lyckats visa pa graverande fel i bevisningen angaende Sovjetiska intrang.
Det bor finnas incidenter som inte passar in pa Vast/NATO eller Lill-Klas, Stor-Klas och spiggen, nagra forslag?
For egen del kanns det som att luska vidare i vad Vast och NATO hade for sig inte kommer ge mycket mer, dom star med byxorna nere och det ar hapnadsvackande att serios media inte har tagit upp den bollen annu, det ar ju oppet mal. daremot skulle det vara intressant att reda ut vad Sovjet hade for sig under den tiden - det enda bevis for intrang som finns ar ju trots allt U137...
Det har saklart skrivits om dom (Jallai bla.) men jag har aldrig hort ett medgivande forut sa det kanske finns hopp om att det skall ta fart aven i denna fraga framover
Rejalt OT, fraga - om nu Jallai haft ratt angende Stay Behind och Barbro tror ni ovrigt material kan ha en viss sanningshalt, han har skrivit ganska mycket om vastubatarna pa sin hemsida och mycket verkar stamma med det som diskuterats i traden?
Kan man anse att vasts inblandning ar faststalld sa langt det gar utan att handfasta bevis lagts fram?
Rickard och Ola (har jag glomt nagon) har trots allt serverat en stark indiciekedja som jag har svart att finna fel i - den fragan anser jag vara utredd. Syftet kanske man kan spekulera vidare i men att tex. vanda oponionen mot Sovjet, okad budget, traning av NATO forband som skulle operera i omradet och SOSUS ar kanske inte sa daliga gissningar och har ju forts fram i traden.
For ett tag sedan kande jag inte till Lill-Klas och Stor-Klas som koptes in fran Jugoslavien. Bor dom inte kunna forklara ett antal observationer? Tex. de "undervattensmopeder" som siktats under en bro (var det Thule?).
Laste nyligen en artikel angaende att ubatsjakten inte alltid kande till att det var egna forband i traningssyfte och att Lill-Klas och Stor-Klas anvandes flitigt - fick ubatsjakten alltid reda pa att det var B-styrka i efterhand?
Om inte kan val dom forklara en del insatser som diskuterats? Detsamma galler val Spiggen (argang 1990) som anvants som B-styrka?
Det stora fragetecknet forefaller vara Sovjets forehavanden i den svenska skargarden, om nagot. Det argumenteras i traden att det aldrig var nagra sovjetiska intrang for att det saknas bevis. Dock har ju Rickard och Ola lyckats visa pa vasts inbladning utan nagon "smoking gun".
Att stat och militar standigt pekat mot sovjet ar iofs. en stark kontraiindikator och en hel del bevisning i den riktningen forefaller fabricerad och har val varit en del i psyopskampanjen kan jag gissa?
Fram tills for ett par ar sedan var ju trots allt Sovjets inblandning "bevisad" fran officiellt hall pa ungefar samma premisser som traden nu lyckats reda ut vasts inblandning pa eget bevag - problemet ar ju bara att traden har lyckats visa pa graverande fel i bevisningen angaende Sovjetiska intrang.
Det bor finnas incidenter som inte passar in pa Vast/NATO eller Lill-Klas, Stor-Klas och spiggen, nagra forslag?
For egen del kanns det som att luska vidare i vad Vast och NATO hade for sig inte kommer ge mycket mer, dom star med byxorna nere och det ar hapnadsvackande att serios media inte har tagit upp den bollen annu, det ar ju oppet mal. daremot skulle det vara intressant att reda ut vad Sovjet hade for sig under den tiden - det enda bevis for intrang som finns ar ju trots allt U137...
Senast redigerad av 1 JHAN, redigerad totalt 26 gånger.
I traden - En Amerikansk Atomubat i Karlskrona lankas det till en artikel fran DN1991.
http://www.dn.se/arkiv/debatt/marinen-b ... ona-skulle
"Då kan man erinra sig att Sovjet 1980-81 hade avslöjat mycket avancerade amerikanska kabelavlyssningsanläggningar - med en reaktor som drivkälla och inspelningsband som måste bytas två gånger om året - som gick under namnet "Ivy Bells" på botten i Ochotska sjön i Stilla havet. I en senkommen sovjetisk protest härom 1988 nämns särskilt Ivy Bells-anläggningens driftreaktor.
Det var den amerikanske spionen Ronald Pelton (avslöjad 1985) i signalspaningsorgansationen NSA utanför Washington som hade röjt "Ivy Bells"-lägena för ryssarna".
Finns det nagon indikation pa att Ronald Pelton avslojade att det fanns avlyssningsanlaggningar i Ostersjon, tiden for avslojandet stamer ganska bra med okade intrang i ostersjon kan val noteras?
Ett till stycke som ar intressant -
"Men när bl a bandspår vid ön Kobeus upptäcktes i januari och utlöste en svensk bottenundersökning riskerades i så fall att anläggningarna skulle avslöjas, och en stor bärgningsoperation måste sättas in för att hindra internationell skandal."
Har traden identifierat en NATO farkost med bandspar som artikeln foreslar? Bandsparen tycker jag fortfarande ar outredda, Thules F21(?) bla. och det finns liksom ingen direkt kandidat men man far val anta att det varit ett arbetsredskap/robot snarare an en miniubat som bandat upp pa land som en val pa hjul.
Nagon som vet nagot om Tommy Lindfors, har verkar ganska valinsatt?
http://www.dn.se/arkiv/debatt/marinen-b ... ona-skulle
"Då kan man erinra sig att Sovjet 1980-81 hade avslöjat mycket avancerade amerikanska kabelavlyssningsanläggningar - med en reaktor som drivkälla och inspelningsband som måste bytas två gånger om året - som gick under namnet "Ivy Bells" på botten i Ochotska sjön i Stilla havet. I en senkommen sovjetisk protest härom 1988 nämns särskilt Ivy Bells-anläggningens driftreaktor.
Det var den amerikanske spionen Ronald Pelton (avslöjad 1985) i signalspaningsorgansationen NSA utanför Washington som hade röjt "Ivy Bells"-lägena för ryssarna".
Finns det nagon indikation pa att Ronald Pelton avslojade att det fanns avlyssningsanlaggningar i Ostersjon, tiden for avslojandet stamer ganska bra med okade intrang i ostersjon kan val noteras?
Ett till stycke som ar intressant -
"Men när bl a bandspår vid ön Kobeus upptäcktes i januari och utlöste en svensk bottenundersökning riskerades i så fall att anläggningarna skulle avslöjas, och en stor bärgningsoperation måste sättas in för att hindra internationell skandal."
Har traden identifierat en NATO farkost med bandspar som artikeln foreslar? Bandsparen tycker jag fortfarande ar outredda, Thules F21(?) bla. och det finns liksom ingen direkt kandidat men man far val anta att det varit ett arbetsredskap/robot snarare an en miniubat som bandat upp pa land som en val pa hjul.
Nagon som vet nagot om Tommy Lindfors, har verkar ganska valinsatt?