Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Tackar. Vi går lite framåt i tiden.
Vad var det för krig som fick den här mannen att dra lite väl stora växlar på användning av något (i hans tycke) bättre än stridsvagnar?
Vad var det för krig som fick den här mannen att dra lite väl stora växlar på användning av något (i hans tycke) bättre än stridsvagnar?
- Bilagor
-
- Här fattas visa beslut.jpg (193.85 KiB) Visad 671 gånger
En ledtråd kan vara att de som flankerar honom ser något obekväma ut 
AT 3 Sagger nyttjade av Egypten mot Israel under Yom Kippur -73?

Stämmer utomförträffligt. Även om undertecknad inte hade nått några högre grader så kunde jag och mina infanterikamrater kamrater inte undgå att märka debatten mellan stridsvagnsvännerna och förespråkarna för pansarvärnsrobotar. Orsaken var förstås Yom Kippur där egypterna inledningsvis skördade stora framgångar med pvrobotar mot israelerna.MD650 skrev:AT 3 Sagger nyttjade av Egypten mot Israel under Yom Kippur -73?
En av de starkaste förespråkarna för pvrb var arméchefen Nils Sköld som kom att förknippas med djupförsvar och "sega gubbar". Här spelade nog Vietnamkriget också in med tanken om ett folk i vapen, guerillakrigföring och ett folkligt motstånd över hela ytan.
Till slut kom man fram till att pvrb och sega gubbar var förträffliga saker i sig men att de knappast kunde förväntas slå en redan landstigen fiende.
Lustigt nog passade strv 103 ganska bra in i Skölds scenarier eftersom pansarvärnskanonvagnar är defensiva vapen som står i förberedda ställningar och bekämpar framryckande fiender.
MD650 tar nästa debatt.
Vilken svensk vagn var i sitt original utförande utrustad med ovanstående vapen?

-
Stefan Karlsson
- Medlem
Pbv 501
Rätt.Stefan Karlsson skrev:Pbv 501
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Det ingick i angriparkunskapen på OHS, Karlberg osv att veta detaljerna om deras vagnar och någon annan Fi än han från Öster hade vi aldrig
Då tar vi en liknande gåta - det finns en svensktillverkad stridsvagn som haft PV-robot monterad på försök - vilken?
Strv 103?, Varjag
Strv 101??????? Rb 52 eller 53???????

Man diskuterade på 80-talet att förse Ikv 91 med pvrb 55 men Ikv 91 är ju ingen stridsvagn...
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Strv 103 - inte vad jag vet
Strv 101 är inte svensktillverkad
Ikv 91 är ingen stridsvagn
Rb 52 är dock rätt
Strv 101 är inte svensktillverkad
Ikv 91 är ingen stridsvagn
Rb 52 är dock rätt
Strv m/42 eller 74?

Jag har ett dunkelt minne av strv m/40
Men om dom dunkla hjärnvindlingarna minns rätt så ska vara i Dominikanska republiken.
Antingen blir jag utskrattad eller så minns jag rätt -
/John
Men om dom dunkla hjärnvindlingarna minns rätt så ska vara i Dominikanska republiken.
Antingen blir jag utskrattad eller så minns jag rätt -
/John
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Strv 74 var det som jag tänkte på, och den har ju en gång i tiden varit en m/42
.
Men det blev bara försök och jag har inga uppgifter om det funkade bra eller ej. Jag tror att det kan vara knepigt att kombinera flera olika vapen i samma vagn. Skytten eller vagnchefen måste ju då vara lika bra på att skjuta robot som att skjuta kanon och det krävs ganska lång utbildning för att bli en bra skytt. Separata robotfordon/skyttar är nog att föredra.
Bilden är stulen från gamla Pansarmuseets hemsida
Jag tror inte att m/40 någonsin testats med pvrobot däremot hade vissa Strv m/40K 8 cm granatkastare på bakpansaret
25 st Strv m/40L hamnade i D/R, men jag tror inte att de utrustades med robot.
MD650 styr roboten vidare
Men det blev bara försök och jag har inga uppgifter om det funkade bra eller ej. Jag tror att det kan vara knepigt att kombinera flera olika vapen i samma vagn. Skytten eller vagnchefen måste ju då vara lika bra på att skjuta robot som att skjuta kanon och det krävs ganska lång utbildning för att bli en bra skytt. Separata robotfordon/skyttar är nog att föredra.
Bilden är stulen från gamla Pansarmuseets hemsida
Jag tror inte att m/40 någonsin testats med pvrobot däremot hade vissa Strv m/40K 8 cm granatkastare på bakpansaret
25 st Strv m/40L hamnade i D/R, men jag tror inte att de utrustades med robot.
MD650 styr roboten vidare