ger filmen rättvis bild av boken?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Lord Elladan
Ny medlem

Inlägg av Lord Elladan » 2 april 2003, 16:54

Jag måste säga att jag blev lite besviken på "Sagan om de Två Tornen", eftersom den nästan enbart bestod av action scener. Men jag betvivlar inte att Peter Jackson har tagit med så mycket av boken som han kan.
För om den skulle hålla sig strikt till boken skulle bara de riktiga Tolkien fansen gå och se den, och då skulle de förlora enormt mycket pengar.

Fast det känns ändå tråkigt att han tog bort Glorfindel, Radagst, Kummelgastarna och Tom Bombadill. :(

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 2 april 2003, 18:21

Ja, jag hade velat se hur PJ skulle ha framställt Kummelgastarna och Gravkummlen.

tobbel
Medlem

Inlägg av tobbel » 3 april 2003, 11:08

Det jag stör mig mest på i "Sagan om de Två Tornen" är att de förändrat Éomer och Gandalf roller så pass mycket. I boken var ju Éomer med vid Helms Klyfta, och Gandalf "organiserade" försvaret. I filmen rider han ju bara och hämtar Éomer.

Sen stör jag mig, som säkert de flesta på Frodo och Sam i Osgilath. Annars är ju filmen kanon! Fast den kommer nog bli ännu bättre i EE...

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 3 april 2003, 12:25

det jag stör mig mest på är att Faramir framställspå fel sätt. han ska va klok. han ska inte ha en tanke på att ta ringen. och dessuton så ska han ha korpsvart hår! inte brunt som han har nu

Användarvisningsbild
Beorn
Medlem

Inlägg av Beorn » 3 april 2003, 15:51

Jag håller med Eowyn om Faramir jag blev skit sur över hela det "stycket"

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 12 april 2003, 12:44

jag blev så sur av att han framställdes som han gjorde...

Faramir
Ny medlem

Inlägg av Faramir » 15 april 2003, 15:54

Ja faramir framställdes väldigt dumt tycker helt fel av PJ.........

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 16 april 2003, 22:27

ja, faramir framställdes helt fel. hoppas PJ fixar ill det i RoTK! annars...*grrrr* :x

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 17 april 2003, 14:44

Jag tycker inte PJ han ska ändra det till RotK. Om han väl har bestämt sig för att göra en person på ett sätt, så kan han inte ändra det. Då skulle det bli väldigt förvirrat. Valet kanske inte är så bra, men gjort är gjort och kommer aldrig igen.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 17 april 2003, 19:06

jag menar inte att han ska direkt ändra i RoTK, jag vill bara att Faramir ska framställas lite på ett annat sätt...faat jag kan inte förklara riktigt hur...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 17 april 2003, 20:24

Han kanske blir god och sitt gamla vanliga jag igen då han träffar och gifter sig med Éowyn.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 17 april 2003, 21:05

Jag tycker inte PJ han ska ändra det till RotK. Om han väl har bestämt sig för att göra en person på ett sätt, så kan han inte ändra det. Då skulle det bli väldigt förvirrat. Valet kanske inte är så bra, men gjort är gjort och kommer aldrig igen.
Fast detta kommer att hända. PJ har nämligen velat låta Faramir genomgå en utveckling, och kommer nog i slutet av RotK vara betydligt mer den Tolkiens Faramir, som vi alla älskar... :)

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 17 april 2003, 22:18

jaha? man kan ju hoppas på att få se en snäll och gosig liten pojke till Faramir... :)

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 28 april 2003, 17:11

den här sidan kan man se en gondoriansk rustning ur filmen. Snygg förstås, men är det bara jag som tycker att den känns för medeltida? Tolkien var visserligen väldigt sparsam med tekniska detaljer, men min känsla är att Midgårds människor har närmast ett bronsålderssamhälle (med lite "utomjordiska" inslag som t ex númenoranernas proffsiga byggnadsteknik). Rustningen på bilden är nästan något en medeltida riddare skulle kunna ha på sig och verkar lite för modern. Dessutom ser den lite för tung ut för den typ av krigföring som beskrivs, tycker jag.

Bild

Elrohir
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 30 april 2003, 08:51

Det som irriterar mest med Filmen är väl det faktum att PJ har frångått boken så mycket att man kan jämföra TTT med hans gamla skräckfilmer som han har gjort innan.

Detta fatala misstag att göra om Faramir skakade mig ganska mycket. Dock inte lika mycket som Haldirs intågande i Helms klyfta!

Skriv svar