Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Stark koppling till föregående fråga. 
Ett gäng tullare som var hatade av sjöfolk. Brukade komma ombord och noga söka genom fartyget.
Alldeles riktigt!unmo300 skrev:Ett gäng tullare som var hatade av sjöfolk. Brukade komma ombord och noga söka genom fartyget.
Unmo300 tar över tullistan - Varsågod!
Tack för frågan Amund, och vi kör ett annant gäng som också i princip har försvunnit. Vad var Oslobaletten?
unmo300 skrev:Tack för frågan Amund, och vi kör ett annant gäng som också i princip har försvunnit. Vad var Oslobaletten?
Varjag
Hmm, Varjagen besökte kanske aldrig Oslo som sjöman. Tyvärr fel.
Intresserade Skalmaniter kan använda sökmotorn i http://www.landgangen.se/ för att finna svaret.
Frågan är därmed fri.
Frågan är därmed fri.
Såg inte frågan förrän nu. Men den kan jag svara på därför att jag upplevde deras föreställningar på parkett om man så säger. Oslobaletten var alltså unga jäntor som samlades ombord på fartyg som låg i hamnen. De var ute efter en fest med brännvin, öl och cig och sjöfolket var ute efter damer. En "win-win" situation alltså som man skulle säga på modern Svenska. De var inte horor i den klassiska bemärkelsen där det betalas med kontanter. Även om kontanta bidrag mottogs med tacksamhet. Framför allt flockades de på båtar som kom in till Skandinavien utifrån. Många linjer hade ju Oslo som första hamn, sedan blev det "kustresa" och det var inte helt ovanligt att unga Oslotjejer påträffades ombord långt upp i Östersjön. Varvid "den ansvarige", dvs den som hon "bodde hos" fick betala för hemresa genom dragning "på boken".
Hade onekligen på känn att Donkeyman hade kunskap om detta. Man skall kanske inte lägga moraliska aspekter på verksamheten och det var en del av dåtidens mer "fria" sjömansliv, men det var knappast familjeflickor som kom ombord och många hade missbrukarproblem.
Varsågod och ställ nästa fråga.
Varsågod och ställ nästa fråga.
I rättvisans namn måste man nog nämna att i stort sett alla städer av någorlunda format i Sverige eller Norge på den tiden hade en eller flera bulor dit "ordentligt folk" inte gick. Men de hade också sin stampublik, bland annat damer av ungefär samma karaktär som "Oslobaletten". De här damerna hade en mycket finjusterad radar när det gällde vilka herrar som var stadda vid kassa och vilka som var blacka. Och en nyavmönstrad sjöman var högvilt. Här fanns någon som kunde och ville spendera drinkar, cig och stå för fiolerna den kvällen. Samma där- det var inte frågan om cash ersättning men den som spenderade tillräckligt belönades med sällskap för natten.
Jag fortsätter på det omoraliska temat. Alla hamnstäder hade en "skrikargata". Vad hette gatorna i Antwerpen, Rotterdam och Sydney.
Jag fortsätter på det omoraliska temat. Alla hamnstäder hade en "skrikargata". Vad hette gatorna i Antwerpen, Rotterdam och Sydney.
Shipperstraat, Katendrecht (???), Kings Cross....
Varjag
Varjag
Självfallet var detta en enkel fråga för en gammal sailor. Schippersstraat, Kattendrecht och Kings Cross var svaret. Där kan man konstatera att Schippersstraat har förändrats att det i ena änden finns ett 100 meter långt "Red Light District" medan resten i grunden inte är något som helst. Medan resten av stadsdelen har blivit exklusivt bostadsområde. Se gärna ett reportage jag skrev för 14 dagar sedan på min blogg http://www.nordens-paris.blogspot.com. Exklusivt bostads- och shoppingområde är också stickordet på Kattendrecht numera. Man kan inte över huvud taget ana vad som fanns där för inte så länge sedan. Kings Cross däremot lever kvar som vanligt enligt vad jag vet. Varjag vet nog bättre, det är nog 15 år sedan jag var i de trakterna.
Och Varjag för oss vidare i Sjöfartens underbara värld.
Och Varjag för oss vidare i Sjöfartens underbara värld.
Tack Donkeyman!
Har inte varit på ''the Cross'' på många år - men vad du hört är nog rätt...mycket litet har förändrats. Utom,priserna -
När vi ändå är inne på detta ämne vill jag inte undanhålla forumnisterna - en av Evert Taube's bästa......
Om hans hjältesjöman Fritiof Andersson... som PC-maffian lyckats trampa ned i glömskan då den ''inte passar'' deras moderna världsbild......
I visan hamnar den frejdige och muntre karlakarlen Fritiof i klorna på en lömsk och förförisk kreolska – "akten er, I sjömän, för kreolskorna
de små..''. –
på Paséo de Colón i Buenos Aires. Han tar henne i famn, ty – "så gör en sjöman när han går i land".
Detta skulle han naturligtvis inte ha gjort: när han vaknar upp på morgonen har skeppet gått och själv sitter han inlåst under kreolskans krog:
Där satt han i mörkret uti en källare
och undra var han lagt sin portmonnä
Men luckan uti golvet den öppnades till slut
och Fritiof Andersson fick komma ut
Där stod två långa negrer och Fritiof frågade:
Var innerst i helsikotan är min portmonnä?
De skakade på huvena och ville draga kniv
Då tänkte han: "Här blir ett tidsfördriv!"
Och knivarna de blänkte, men Andersson han slog
den ene mitt i skallen så han hickade och dog
Då kommer en polis och han säger: "Det är nog!"
"Ja", svarte Andersson, "det slaget tog!"
Alltjämt lika käck och rask förs Fritiof sen till sinkabirum, alltmedan kreolskan kan fortsätta sitt dunkla värv att locka sjömän i fällor:
I dörren till ett hus där man hör musik och sång
står flickan från Paséo de Colón.......
Visan heter rätt och slätt ''Fritiof Andersson''. Läsarna förstår säkert varför just den Taubevisan - förvisats till giftskåpet -
fråga kommer, Varjag
Har inte varit på ''the Cross'' på många år - men vad du hört är nog rätt...mycket litet har förändrats. Utom,priserna -
När vi ändå är inne på detta ämne vill jag inte undanhålla forumnisterna - en av Evert Taube's bästa......
Om hans hjältesjöman Fritiof Andersson... som PC-maffian lyckats trampa ned i glömskan då den ''inte passar'' deras moderna världsbild......
I visan hamnar den frejdige och muntre karlakarlen Fritiof i klorna på en lömsk och förförisk kreolska – "akten er, I sjömän, för kreolskorna
de små..''. –
på Paséo de Colón i Buenos Aires. Han tar henne i famn, ty – "så gör en sjöman när han går i land".
Detta skulle han naturligtvis inte ha gjort: när han vaknar upp på morgonen har skeppet gått och själv sitter han inlåst under kreolskans krog:
Där satt han i mörkret uti en källare
och undra var han lagt sin portmonnä
Men luckan uti golvet den öppnades till slut
och Fritiof Andersson fick komma ut
Där stod två långa negrer och Fritiof frågade:
Var innerst i helsikotan är min portmonnä?
De skakade på huvena och ville draga kniv
Då tänkte han: "Här blir ett tidsfördriv!"
Och knivarna de blänkte, men Andersson han slog
den ene mitt i skallen så han hickade och dog
Då kommer en polis och han säger: "Det är nog!"
"Ja", svarte Andersson, "det slaget tog!"
Alltjämt lika käck och rask förs Fritiof sen till sinkabirum, alltmedan kreolskan kan fortsätta sitt dunkla värv att locka sjömän i fällor:
I dörren till ett hus där man hör musik och sång
står flickan från Paséo de Colón.......
Visan heter rätt och slätt ''Fritiof Andersson''. Läsarna förstår säkert varför just den Taubevisan - förvisats till giftskåpet -
fråga kommer, Varjag
Helt övertid här, men när Varjag för PC-maffian på tal så gav komikern Robert Gustavsson uttryck för samman tankar i Skavlan (ett av de få program man kan se på SVTPlay i utlandet), där han sa att det förekommer en utbredd PK-fascism i Sverige. Kanske bara en komiker kan komma undan med sådana kommentarer.