Om jag förstått det rätt så hölls det två rättegångar. Först i oktober 1906 den som rörde Biedovys kapitulation där Rozhestvensky och fyra officerare anklagades. Därefter drcember 1906 den som rörde Nebogatovs kapitulation där han och sjuttiosju officerare anklagades för kapitulation. Nebagotv och tre till dömdes till döden medelst skjutning och fyra dömdes till kortare fängelsestraff. Dödsdomarna omvandlades av tsaren till 10 års fängelse. Enqvist verkar, märkligt nog, inte blivit anklagad för sin flykt. Åtminstone har inte jag hittat något om en rättegång mot honom.
Såg även en tidningsartikel från när flottan skulle lämna Reval/Tallin. Artikeln var neutral ur ryskt perspektiv, men läsar man nedanstående så känns det som att man tvivlade på den ryska kapaciteten.
"This boldly announced programme seems to stake the whole issue upon sea fighting. The Japanese ships, it must be remembered, have been in active service seven months. No matter how greatly the efficiency of the guns and the speed of the vessels have been Impaired the crews of Admiral Togo's ships have enjoyed the prestige of continuous victories, while opposed to them will be a fleet of brand new ships, more or less untried and none of which have fired a shot in actual warfare, and whose crews have never yet been under flre."
http://cdnc.ucr.edu/cgi-bin/cdnc?a=d&d=SFC19041003.2.12
En tidningsartikel från november 1904 om hur ryssarna förklarade sitt angrepp på trålarna. Man hade tydligen fått reda på att Japan hyrt båtar (sex brittiska jagare) i Hull, Southhampton, Hamburg, Christiania m.fl. Fyra torpedbåtar (eller sex jagare) hade kolat i en norsk fjord och förföljt transportfartyget Kamtjakta som man kontaktat med wireless (radio?) på perfekt ryska. Torpedbåtarna hade därefter styrt in i trålarflottan, skickat nödsignaler för att locka till sig ryska flottan och riktat in sökljus. Därefter öppnade ryska flottan eld. Vissa av trålarna, som verkade samarbeta med japanerna, hade närmat sig flottan utan lysen med den troliga avsikten att lägga ut minor.
http://paperspast.natlib.govt.nz/cgi-bi ... 108.2.21.1
Även jag vill tacka Varjag. Han har gett mig motivationen att titta efter gamla tidningsartiklar i ämnet, vilket är bra betyg.