Från Libau till Tsushima – en Flottas Golgatavandring
Re: Från Libau till Tsushima – en Flottas Golgatavandring
Du är inte utsatt för lika mycket dryckenskap och skörlevnad som jag så du har förmodligen rätt. Men vad som jag saknar, vad förlorade japanerna, typ inget?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Va?Hans skrev:Du är inte utsatt för lika mycket dryckenskap och skörlevnad som jag så du har förmodligen rätt. Men vad som jag saknar, vad förlorade japanerna, typ inget?
MVH
Hans
Går facit lite i förväg här.......menHans skrev:Du är inte utsatt för lika mycket dryckenskap och skörlevnad som jag så du har förmodligen rätt. Men vad som jag saknar, vad förlorade japanerna, typ inget?
MVH
Hans
Japanska förluster:
3 jagare (torpedbåtar) - varav två kolliderade. En sänktes av NAVARIN (se ovan)
117 man döda
Omkring 250 sårade
Skador på slagskeppen, mest MIKASA - men inga ''livshotande''
= Förintelseslag!
Eller hur?
mvh, Varjag
Re: Kapitulation på öppet hav
Klockan 09.3o morgonen den 28e, siktar Togos slagflotta återstoden av den ryska som sakta linkar norrut. Nebogatov, med sin flagg i
NIKOLAI I har med sig OREL (svårt skadad), ADMIRAL SENYAVIN, APRAXIN, IZUMRUD och ett ( ?) transportfartyg.
Japanerna ‘’omringar’’ den lilla ryska eskadern – och öppnar eld på 12000 meters avstånd. Inget av de ryska skeppen kan besvara
elden över det avståndet varför Nebogatov låter hissa den internationella kapitulationssignalen XGE….och beordrar alla de ryska
fartygen att kapitulera samtidigt. De ryska flaggorna halas ned….maskinerna stoppas (det var då IZUMRUD stack iväg…se ovan)
Signalen ‘’vi kapitulerar’’ – existerade inte i de japanska signalböckerna! (
) – eldgivningen forsätter.
Nebogatov låter då hissa
vita lakan – och slutligen (sägs det) en japansk flagga…..
Först då inställer japanerna elden – och Togo accepterar den ryska kapitulationen.
Nebogatov var ovillig offra sina sjömäns liv – för sin egen ära……han accepterar nederlagets nesa, väl medveten om att han kommer
att skjutas i Ryssland för ‘’feghet inför fienden’’.
Till slagskeppets besättning säger han följande ord :
Ni är unga. Det är ni – som en dag skall återerövra den Ryska Flottans Ära. De 2400 ryska liven i dessa fartyg – är värda mera än min ära.
Denna japanska målning visar en, i modernare sjökrigshistoria – helt unik händelse. Flaggskeppet NIKOLAI I’s kapitulation till sjöss.
En japansk gigg med officerare och marinsoldater klättrande uppför fallrepet för att formellt ta över fartyget och förklara den uppställda
besättningen som – krigsfångar. Den ryska flaggan har halats till däcksnivån som tecken på total underkastelse.
Liknande scener utspelades på de andra fartygen – bara på slagskeppet OREL blev det bråk……Delar av besättningen ville inte under-
kasta sig, några rusade ned i maskinrummen – för att öppna bottenventilerna…..Japanska marinsoldater anade vad som pågick – sprang
efter – och skjöt ihjäl ett par mannar innan ordningen återställdes.
Flaggskeppet – bara lindrigt skadat, reparerades och införlivades med den japanska flottan som IKI Amiral Enkvist’s kryssare – som fått Rozhestvensky direkta order att falla tillbaka till kön – för att försvara transportfartygen, uppfattade
sin order på ett konstigt sätt…..han ‘’försvann’’ från valplatsen !
Men dök upp igen – en vecka senare och i Manila på Filippinerna ! Här ser vi - Där han begärde internering.......
Andra och nog mera värdiga flyktingar – var jagarna BRAVY och GROZNY som tog sig fram till Vladivostok – utan vidare förvecklingar med förföljande japaner. Skickligt gjort !
Det enda större fartyget som lyckades med samma trick – var Hjälpkryssaren Som ‘’rundade Japan österom’’ – och kom oantastad till Vladivostok i början av juni.
Även jagaren BODRY begagnar tillfället att fly – den blev internerad i Shanghai två dagar senare.
Och nu till Tsushimaslagets grymma facit…..
Ryssarnas förluster var :
8 slagskepp, 3 kustpansarskepp, 6 kryssare, 6 jagare plus 6 stödfartyg
4380 man döda
5917 man krigsfångar
Japanerna :
3 Torpedbåtar (No. 34,35 och 69, varan 69 sänktes av NAVARIN, de andra två 34 och 35 - kolliderade
117 döda
250 sårade
Siffrorna talar för sig själva – sjöhistoriens verkliga Förintelseslag !
forts följer....
Varjag
NIKOLAI I har med sig OREL (svårt skadad), ADMIRAL SENYAVIN, APRAXIN, IZUMRUD och ett ( ?) transportfartyg.
Japanerna ‘’omringar’’ den lilla ryska eskadern – och öppnar eld på 12000 meters avstånd. Inget av de ryska skeppen kan besvara
elden över det avståndet varför Nebogatov låter hissa den internationella kapitulationssignalen XGE….och beordrar alla de ryska
fartygen att kapitulera samtidigt. De ryska flaggorna halas ned….maskinerna stoppas (det var då IZUMRUD stack iväg…se ovan)
Signalen ‘’vi kapitulerar’’ – existerade inte i de japanska signalböckerna! (
Nebogatov låter då hissa
vita lakan – och slutligen (sägs det) en japansk flagga…..
Först då inställer japanerna elden – och Togo accepterar den ryska kapitulationen.
Nebogatov var ovillig offra sina sjömäns liv – för sin egen ära……han accepterar nederlagets nesa, väl medveten om att han kommer
att skjutas i Ryssland för ‘’feghet inför fienden’’.
Till slagskeppets besättning säger han följande ord :
Ni är unga. Det är ni – som en dag skall återerövra den Ryska Flottans Ära. De 2400 ryska liven i dessa fartyg – är värda mera än min ära.
Denna japanska målning visar en, i modernare sjökrigshistoria – helt unik händelse. Flaggskeppet NIKOLAI I’s kapitulation till sjöss.
En japansk gigg med officerare och marinsoldater klättrande uppför fallrepet för att formellt ta över fartyget och förklara den uppställda
besättningen som – krigsfångar. Den ryska flaggan har halats till däcksnivån som tecken på total underkastelse.
Liknande scener utspelades på de andra fartygen – bara på slagskeppet OREL blev det bråk……Delar av besättningen ville inte under-
kasta sig, några rusade ned i maskinrummen – för att öppna bottenventilerna…..Japanska marinsoldater anade vad som pågick – sprang
efter – och skjöt ihjäl ett par mannar innan ordningen återställdes.
Flaggskeppet – bara lindrigt skadat, reparerades och införlivades med den japanska flottan som IKI Amiral Enkvist’s kryssare – som fått Rozhestvensky direkta order att falla tillbaka till kön – för att försvara transportfartygen, uppfattade
sin order på ett konstigt sätt…..han ‘’försvann’’ från valplatsen !
Men dök upp igen – en vecka senare och i Manila på Filippinerna ! Här ser vi - Där han begärde internering.......
Andra och nog mera värdiga flyktingar – var jagarna BRAVY och GROZNY som tog sig fram till Vladivostok – utan vidare förvecklingar med förföljande japaner. Skickligt gjort !
Det enda större fartyget som lyckades med samma trick – var Hjälpkryssaren Som ‘’rundade Japan österom’’ – och kom oantastad till Vladivostok i början av juni.
Även jagaren BODRY begagnar tillfället att fly – den blev internerad i Shanghai två dagar senare.
Och nu till Tsushimaslagets grymma facit…..
Ryssarnas förluster var :
8 slagskepp, 3 kustpansarskepp, 6 kryssare, 6 jagare plus 6 stödfartyg
4380 man döda
5917 man krigsfångar
Japanerna :
3 Torpedbåtar (No. 34,35 och 69, varan 69 sänktes av NAVARIN, de andra två 34 och 35 - kolliderade
117 döda
250 sårade
Siffrorna talar för sig själva – sjöhistoriens verkliga Förintelseslag !
forts följer....
Varjag
Re: Epilog
Det ‘’marina kommentariatet’’ i världen gick upp i högvarv så klart. Det fanns ingen gräns för beundran för japanerna och – förakt
för ryssarnas prestationer. Eller – i det senare fallet – frånvaron därav….På den tekniska sidan, konstaterades att de enda vapen som
varit verkligt effektiva i striden – var den tunga slagskeppskanonerna, tolvtummarna. Alla lättare kanoner, 2-3-6 tummare – varmed
de flesta skepp varit väl försedda – hade ringa eller ingen räckvidd eller verkan.
Slutsatsen – var att alla framtidens slagskepp, skulle enbart beväpnas med tungt artilleri och avstå från massvis med lättare vapen.
En slutsats vartill man redan tidigare kommit i England. När Rozhestvensky’s eskader bekämpade japanska spöken – vid
Doggerbanken, oktober 1904, kölsträcktes ett nytt fartyg på His Majesty’s Dockyard i Portsmouth…… ….året efter Tsushima togs hon i tjänst
I ett – blev alla världens slagskepp plötsligt föråldrade. En helt ny epok - randades.
Varken Rozhestvensky eller Nebogatov – blev skjutna efter hemkomsten. Men – bägge ställdes inför krigsrätt, anklagade för att
‘’ha förlorat slaget…’’.
Den förre, axlade villigt hela ansvaret för debaklet och försvarade sina underlydande och deras handlande. Rätten var helt medveten
om att Nebogatov, hade kapitulerat flottan – och att Rozhestvensky varit svårt sårad och medvetslös under mycket av striden och
tvekade acceptera hans skuld. Som väntat fälldes han – men benådades av tsaren.
Nebogatov, redan under hans japanska fångenskap – degraderades till menig, fråntogs alla sina titlar och medaljer. I december
1906 ställdes han med 77 andra underordnade officerare inför krigsrätten.
Hans argument, att hand ålderstigna defekta fartyg, kanoner och ammunition – bara hade lett till en meningslös slakt – avvisades.
Han, med tre andra fartygschefer – dömdes den 25e december till döden medelst arkebusering……
Dödsdomarna verkställdes inte – utan ändrades på Tsarens order – till 10 års fängelse.
Han inspärrades på Peter & Paulfästningen i St Petersburg, men frigavs i maj 1909.
Nebogatovs slutord till Krigsrätten förtjänar minnas :
Jag skulle aldrig tvekat offra femtio tusen mäns liv – om det hade haft ett en mening, men vilken rätt hade jag att offra deras liv
helt meningslöst ?
Den förkrossande japanska segern vid Tsushima, ja hela rysk-japanska kriget – innebar en väldig förstärkning av den Kejserliga
Japanska Flottan. Förutom de ‘’priser’’ som togs i maj 1905, bärgade och reparerade man fyra relativt moderna slagskepp och två
kryssare i Port Arthur, som införlivades med den Kombinerade Flottan.
POLTAVA blev TANGO, RETVIZAN – HIZEN, POBIEDA – SUWO, PERESVIET – SAGAMI –medan kryssarna PALLADA
och BAYAN blev respektive TSUGARU och ASO.
OREL, svårt skadad vid Tsushima – blev japanska IWAMI medan ‘’pensionärerna’’ur Nebogatovs eskader – SENYANVIN –
MISHIMA, APRAXIN – OKINOSHIMA och NIKOLAI – IKI.
Varjag
för ryssarnas prestationer. Eller – i det senare fallet – frånvaron därav….På den tekniska sidan, konstaterades att de enda vapen som
varit verkligt effektiva i striden – var den tunga slagskeppskanonerna, tolvtummarna. Alla lättare kanoner, 2-3-6 tummare – varmed
de flesta skepp varit väl försedda – hade ringa eller ingen räckvidd eller verkan.
Slutsatsen – var att alla framtidens slagskepp, skulle enbart beväpnas med tungt artilleri och avstå från massvis med lättare vapen.
En slutsats vartill man redan tidigare kommit i England. När Rozhestvensky’s eskader bekämpade japanska spöken – vid
Doggerbanken, oktober 1904, kölsträcktes ett nytt fartyg på His Majesty’s Dockyard i Portsmouth…… ….året efter Tsushima togs hon i tjänst
I ett – blev alla världens slagskepp plötsligt föråldrade. En helt ny epok - randades.
Varken Rozhestvensky eller Nebogatov – blev skjutna efter hemkomsten. Men – bägge ställdes inför krigsrätt, anklagade för att
‘’ha förlorat slaget…’’.
Den förre, axlade villigt hela ansvaret för debaklet och försvarade sina underlydande och deras handlande. Rätten var helt medveten
om att Nebogatov, hade kapitulerat flottan – och att Rozhestvensky varit svårt sårad och medvetslös under mycket av striden och
tvekade acceptera hans skuld. Som väntat fälldes han – men benådades av tsaren.
Nebogatov, redan under hans japanska fångenskap – degraderades till menig, fråntogs alla sina titlar och medaljer. I december
1906 ställdes han med 77 andra underordnade officerare inför krigsrätten.
Hans argument, att hand ålderstigna defekta fartyg, kanoner och ammunition – bara hade lett till en meningslös slakt – avvisades.
Han, med tre andra fartygschefer – dömdes den 25e december till döden medelst arkebusering……
Dödsdomarna verkställdes inte – utan ändrades på Tsarens order – till 10 års fängelse.
Han inspärrades på Peter & Paulfästningen i St Petersburg, men frigavs i maj 1909.
Nebogatovs slutord till Krigsrätten förtjänar minnas :
Jag skulle aldrig tvekat offra femtio tusen mäns liv – om det hade haft ett en mening, men vilken rätt hade jag att offra deras liv
helt meningslöst ?
Den förkrossande japanska segern vid Tsushima, ja hela rysk-japanska kriget – innebar en väldig förstärkning av den Kejserliga
Japanska Flottan. Förutom de ‘’priser’’ som togs i maj 1905, bärgade och reparerade man fyra relativt moderna slagskepp och två
kryssare i Port Arthur, som införlivades med den Kombinerade Flottan.
POLTAVA blev TANGO, RETVIZAN – HIZEN, POBIEDA – SUWO, PERESVIET – SAGAMI –medan kryssarna PALLADA
och BAYAN blev respektive TSUGARU och ASO.
OREL, svårt skadad vid Tsushima – blev japanska IWAMI medan ‘’pensionärerna’’ur Nebogatovs eskader – SENYANVIN –
MISHIMA, APRAXIN – OKINOSHIMA och NIKOLAI – IKI.
Varjag
- fregor0800
- Medlem
Stort tack till Varjag för ännu en fantastisk tråd och historia varom jag innan inget visste!
-
pandersson2
- Medlem
Hoppas Varjag tillåter att jag försvarar Oskar Enkvists beslut lite grann. Det var ju inte så att Enkvist inte deltog i slaget, det var först efter slutet av dagen när katastrofen var konstaterad som han tog beslutet att lämna striden. Resultatet av beslutet var ju faktiskt att Ryssland räddade något av sina styrkor. Han blev ju inte heller dömd vid återkomsten, utan fick lämna flottan i november 1907.
Enkvist var förövrigt en svensk. Hans föräldrar var svenskar där hans far hade en tjänst inom den ryska flottan.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Oskar_Enkvist
Franska Wikipedia har listat följande orsaker till det ryska nederlaget:
Man hade inte förberett en stridsplan.
Enda instruktionen var att bryta sig igenom till varje pris.
Flottans hastighet var reducerad pga äldre fartyg.
Försvagningen av flottans eldkraft genom att kryssarna skickades bakåt för att skydda transportfartygen.
Ammunitionstypen. Ryssarna hade svårt att observera sina träffar. Japanerna hade ammunition som startade eldar vilket underlättade insiktningen.
Eldhastighet. Japanernas eldhastighet var dubbelt så hög som den ryska. Delvis pga bättre pjäser, delvis pga bättre kompetens på bemanningen.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Bataille_de_Tsushima
Som åskådare könns hela företaget märkligt. Vi verkar ha en flotta som skickats utan någon direkt organisation där man inte är sams inom flottan och där man inte litar på sina kollegor utan ser dem som fiender. Därtill stora kompetens och disciplinproblem. Allt verkar kännetecknas av en låt gå-mentalitet där alla sköter sitt och en helhetsbild saknas. Jag minns hur jag som ung läste att det utbröt revolution efter kriget pga nederladet. Jag undrar idag om det inte snarare är så att moralen var så låg att det i praktiken nästan utbrutit revolution mentalt och man därför inte var kapabla till att få fungerade styrkor för att kunna bedriva krig mot en jämnbördig motståndare.
Enkvist var förövrigt en svensk. Hans föräldrar var svenskar där hans far hade en tjänst inom den ryska flottan.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Oskar_Enkvist
Franska Wikipedia har listat följande orsaker till det ryska nederlaget:
Man hade inte förberett en stridsplan.
Enda instruktionen var att bryta sig igenom till varje pris.
Flottans hastighet var reducerad pga äldre fartyg.
Försvagningen av flottans eldkraft genom att kryssarna skickades bakåt för att skydda transportfartygen.
Ammunitionstypen. Ryssarna hade svårt att observera sina träffar. Japanerna hade ammunition som startade eldar vilket underlättade insiktningen.
Eldhastighet. Japanernas eldhastighet var dubbelt så hög som den ryska. Delvis pga bättre pjäser, delvis pga bättre kompetens på bemanningen.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Bataille_de_Tsushima
Som åskådare könns hela företaget märkligt. Vi verkar ha en flotta som skickats utan någon direkt organisation där man inte är sams inom flottan och där man inte litar på sina kollegor utan ser dem som fiender. Därtill stora kompetens och disciplinproblem. Allt verkar kännetecknas av en låt gå-mentalitet där alla sköter sitt och en helhetsbild saknas. Jag minns hur jag som ung läste att det utbröt revolution efter kriget pga nederladet. Jag undrar idag om det inte snarare är så att moralen var så låg att det i praktiken nästan utbrutit revolution mentalt och man därför inte var kapabla till att få fungerade styrkor för att kunna bedriva krig mot en jämnbördig motståndare.
Vill även jag tacka varjag för ännu en fenomenal följetong! Tragiken i Politovskys och flottans resa och öde griper mig. Jag har försökt hitta en bild på honom utan att lyckas. Finns det någon i forumet som sitter på ryska kontakter/kunskaper och har tid och möjligthet att söka i den ryska delen av internet? Politovsky förtjänar att bli ihågkommen, en bild skulle bidra till det.
Dålig organisation och märklig strategi, ja - men också envishet och i många fall hjältemod inför en omöjlig uppgift.
j18+1
Dålig organisation och märklig strategi, ja - men också envishet och i många fall hjältemod inför en omöjlig uppgift.
j18+1
Senast redigerad av 2 J18, redigerad totalt 16 gång.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Stort tack även från mig, som följt tråden med stort intresse och dagligen varit in här för att se om nästa avsnitt har kommit. Nu får jag ett tag skaffa mig en annan hobby.
Detta var som ett klassiskt Greikiskt Drama. Man vet slutet men ändå är det spännande hela tiden. Eller som att läsa en riktigt god bok. Man kan inte lägga den från sig och när man kommer till slutet så saknar man den. Tack för ännu en fascinerande tråd.
Donkeyman formulerar väl det jag tänkt.
Stort tack för ytterligare en underbar cliffhanger.
MVH
Hans
Stort tack för ytterligare en underbar cliffhanger.
MVH
Hans
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Ett hjärtligt tack till varjag, och även alla andra som har hjälpt till att göra den här tråden till en av skalmans glanspunkter - och varför inte hylla vår mästerberättare med Крейсер "Варяг", just det, Varjag-marschen...
https://www.youtube.com/watch?v=ZFvSWTlI14s
Mvh Hans K
https://www.youtube.com/watch?v=ZFvSWTlI14s
Mvh Hans K
Tyvärr saknar jag föregående skribenters stilistiska förmåga, men återigen; stort tack för att du tog oss med på resan!
/Håkan
/Håkan
En får tacka för en spännande sjöresa, omän med ett tragiskt slut - tack varjag!
Ett stort tack för en fantastiskt levande och välskriven berättelse!
Efter denna underbara skildring har jag två frågor som poppar upp:
1. Hur har detta slag påverkat utvecklingen fram till Skagerackslaget? Det är ju i verklig strid som vapen visar sitt rätta värde. Betydelsen av riktigt tunga pjäser förstår jag men jag upplever inte att jagarna visat sig särskilt effektiva under detta Rysk-Japanska krig. Under Skagerackslaget förfogade Tyska flottan över 61 torpedbåtar och Britterna hade 77 st om jag har rätt uppgifter, fast fram till VK1 hade kanske utvecklingen av torpeden gjort att man insåg jagarnas värde?
2. Hade den Ryska eskadern någon chans egentligen eller var utgången given på förhand?
Efter denna underbara skildring har jag två frågor som poppar upp:
1. Hur har detta slag påverkat utvecklingen fram till Skagerackslaget? Det är ju i verklig strid som vapen visar sitt rätta värde. Betydelsen av riktigt tunga pjäser förstår jag men jag upplever inte att jagarna visat sig särskilt effektiva under detta Rysk-Japanska krig. Under Skagerackslaget förfogade Tyska flottan över 61 torpedbåtar och Britterna hade 77 st om jag har rätt uppgifter, fast fram till VK1 hade kanske utvecklingen av torpeden gjort att man insåg jagarnas värde?
2. Hade den Ryska eskadern någon chans egentligen eller var utgången given på förhand?