Från Libau till Tsushima – en Flottas Golgatavandring

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Hårpiskor, ätpinnar och 3:e Eskadern ansluter

Inlägg av varjag » 7 oktober 2015, 12:14

E.S.P : Tyska ångaren DAGMAR kommer tilbaka från Saigon med mera kol för oss. Flera av besättningen är kineser och, säkert
japaner, spioner alltså - också….
Dom har ett effektivt underrättelsenät, deras spioner finns överallt.
Det är snart påsk – men känns inte så….intressant se hur kineserna äter. Med pinnar som dom skickligt tvinnar i matfatet.
Alla har långa hårpiskor – en del uppsatta i nacken. Andra har dem hängande över ryggen.
Alla kinesiska djonker, har ögon målade på förstäven. Det är för att båtarna skall kunna se – vart dom går..(tror kineserna)

28e april . Våra radiotelegrafister har uppsnappat signaler som dom tror är från NICHOLAS I – amiral Nebogatovs flaggskepp
för den 3 :e Stillahavseskadern. Vi skickar ut kryssare för att lokalisera hans flotta.
Om 3 :e skadern ansluter, behöver dom bara ett par dagar för att reparerart och kola – sen kan vi sätta kurs mot Vladivostok.
Vi behöver knappast vänta på SLAVA eller andra fartyg.......
( 8O )

(SLAVA var det femte slagskeppet av BORODINO-klassen. Hon blev inte leveransklar förrän oktober 1904 och var aldrig
påtänkt för fjärran östern. Hon behövde månader för provturer, bemanning med utbildad besättning etc…
Begriper inte varifrån Politovsky fått en så befängd idé…men det spekulerades tydligen i mässarna….min anm.)

Påskgudstjänst i hela Flottan….Å Gud vilket armod ! Besättningen uppställd – barfota. Vita uniformer, men trasiga och lappade.
Till och med officerarnas uniformer är i dåligt skick, men det finns inga utbyten. Värmen är sådan att en del officerare
sitter på sdina poster med bar överkropp - ☺ Det vore otänkbart i ryska hamnar. Men värmen här – påverkar disciplinen hos alla
korum - mycket slarvigare än i Libau....jpg
korum - mycket slarvigare än i Libau....jpg (87.64 KiB) Visad 2378 gånger
Detta är den andra påsken jag firar till sjöss.Den första, var då slagskeppet
GENERALAMIRAL KNIAZ APRAXIN.jpg
GENERALAMIRAL KNIAZ APRAXIN.jpg (136.43 KiB) Visad 2378 gånger
gick på grund på Hogland 1898 och höll på att bli vrak. Då som nu – var Rozhestvensky min fartygschef på isbrytaren
YERMAK som till slut lyckades dra slagskeppet loss.

9e maj. Äntligen! Rök, master och skorstenar vid horisonten….Nebogatovs flotta har siktats – salutskotten knallar…..
Jag är överlycklig – det snurrar i huvudet.
Vi samlas alla på däck och först kommer APRAXIN. Så korta och låga de ser ut och fåniga med sina långa skorstenar –
de ser ut som vanskapta barn med för långa lemmar…..
Amiral Nebogatov kommer ombord, han mottags med champagne och lunch i gunrummet. Han rapporterar om sin resa, de
gamla fartygen har funerat väl – inga större problem.
Hans kutter har också med sig post – som togs direkt till min hytt. Det är oartigt att resa sig från amiralens bord – men jag kan
inte bärga mig, jag bugar tackar – och går till hytten där posten väntar….Brev, paket, påsar – jag måste lugna ner mig !

Och vad du har skickat ! Sockar, näsdukar, hängslen….karameller, cigaretter, tvål och Eau de Cologne !!!
Jag snyftar av glädje….jag måste sätta mig och ta in alltsammans – det är rena Julafton !

Jag är så lycklig att jag bara kan skriva korta lösryckta meningar….det snurrar i skallen på mig.

10e maj. Jäklar ! Två jagare har kolliderat – GROZNY och BEZUPRECHNY, dom måste repareras omedelbart. Är inte hela
oceanen stor nog att få plats för två små jagare ???? Hur bär dom sig åt ?

11e maj. Arbetet på BEZUPRECHNY avslutat. Vi avseglar mot Vladivostok i övermorgon. Kära du – för Guds skulle oroa dig
inte om du inte hör av mig på nån tid. Vi ligger vid obebodda kuster. Brev kan bara skickas när tillfällighet ges……

13e maj. KOSTROMA – har anlänt från Saigon – hon har med mera post.
KOSTROMA kommer med posten....jpg
KOSTROMA kommer med posten....jpg (77.24 KiB) Visad 2378 gånger
15e maj.Vår kurs utlagd mot Formosas (Taiwan idag) sydspets, vi skall gå öster om ön som är en del av Kina – men tillhör Japan.
Det talas om kolning…IGEN. Jagarna bogseras av transportfartygen – precis som i Indiska Oceanen.
Förutom de vanliga stoppen på grund av fel med OREL – är allt väl.

Idag är det sju månader – sedan vi lämnade Ryssland !![/i]

f.f.

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Det sista brevet hem.....

Inlägg av varjag » 12 oktober 2015, 21:02

'' -17e maj. Imorgon kolar vi – om havet är lugnt. Efter kolningen, skall TAMBOV och MERKUR återvända till Saigon.
Kanske vi kan skicka brev med dom….
Nära Shanghai – skall dom civila transportfartygen lämna oss. Bara de militära under örlogsflagg stannar kvar, KAMCHATKA,
ANADYR, IRTYSH och KOREYA. När det är klart är amiralen beredd ta en sjöstrid mot japanerna – innan vi kommer
till Vladivostok.
Det är en klar månljus natt och allting är lugnt – till och med havet. Vi ser måsar så land är inte långt borta. Imorgon
är solen i zenith för oss – för sjätte och sista gången. Snart blir det svalare också, Formosa är nära och alla är intresserade
av denna ö.
Med lite tur kommer vi att vara i Vladivostok om tolv-fjorton dagar !

18e maj. Flottan kolar, havet är lugnt men det går dyning och slagskeppen rullar – hoppas kolöverföringen går bra
i alla fall. Vi är alla utledsna på detta evinnerliga kolande…..

19e maj. Vi är i Södra Kinesiska Sjön
...i KInesiska Sjøn...jpg
...i KInesiska Sjøn...jpg (39.61 KiB) Visad 2293 gånger
Igår avgick TAMBOV och MERKUR till Saigon, den senare tog all vår post. Amiralen avser detachera RION, DNIEPR,
KUBAN och TEREK för kaparkrig öster om Japan. Men det bestämdes att inte sända URAL, hennes kapten är
defatist och han litar inte på honom. Han kan kapitulera sitta fartyg vid första chans…..

OLEG prejade en engelsk lastångare idag. s/s OLDHAMIA, var på resa till Japan från New York. Kaptenen påstod att han
inte visste exakt vad lasten innehöll…( 8O ). Eftersom detta var kontraband p.v.t. Japan – togs OLDHAMIA med till Flottan
och undersöktes. Besättningen påstod att det fanns både vapen och ammunition med ombord. Men överst i alla lastrummen
fanns tusentals fat av fotogen – och det var omöjligt att snabbt kontrollera vad, som fanns under fotogenlasten.
Ångaren arresteras, från SUVOROV avstås en ‘’prisbesättning’’ för att ta henne till rysk hamn.
Men, hon har inte nog med kol för att nå Vladivostok, därför tas hon långsides med LIVONIA (ett tranportfartyg som
kommit med 3:e Stillahavseskadern)
Hela affären sinkade oss en hel dag – hade det inte varit bättre att ta av besättningen och sänka fartyget ? Kaptenen
och styrmännen får dock stanna hos oss som fångar.

OLDHAMIA under prisbesättningen, lyckas ta sig till Etorofu Island (i japanska Kurilerna) där hon jagas iland av japanska
krigsfartyg och sätts på grund den 8e juni. Prisbesättningen sätter eld på fartyget, som var splitternytt – och det blir vrak.
Det följer rättegång av denna händelse – amerikanska Standard Oil stämmer ryska regeringen för förlusten av fartyg och
dess last…
Bok om rættegaangen.jpg
Bok om rættegaangen.jpg (48.67 KiB) Visad 2293 gånger
(hur den utföll – vet jag inte)

Medan vi befattar oss med den engelska ångaren, kommer ZHEMCHUG med en till misstänkt lastbåt.
Det är den norska s/s OSKAR II – men hon är ‘’på lätten’’ – d.v.s. har ingen last – så hon får löpa.

21a maj. I Stilla Oceanen, även kallad Det Stora Oceanen då den är världens största.
Imorgon mera kolning till sjöss…..skall detta eviga kolande någonsin få en ände ? Idag passerade vi Kräftans Vändkrets.
OLDHAMIA lämnade under natten, om hennes kol tryter skall hon gå in till Korsakov (på Sakhalin) för mera…
KUBAN eskorterade henne en bit på vägen.
Vid middagstid signalerar ZHEMCHUG att dom siktat en ballong ! ( :lol: ) Dom på vårt skepp som såg den – sade att den
liknade en lång orm……(ormliknande ballonger över öppna havet…..undrar om det var nånting i téet ? Min anm.)

22a maj. Det blev inget kolande av – sjön går för hög. TEREK har lämnat oss för att föra kaparkrig i Stilla Havet.
Amiral Folkersam är mycket sjuk hör vi – han överlever nog inte till Vladivostok…..
Afton i Norra Kinesiska Sjön
(TEREK och KUBAN’s första egentliga uppgift var att ‘’demonstrera’’ utanför Japans sydostkust – för att avleda japansk
uppmärksamhet från slagflottans passage)

....vi närmar oss Shanghai, dit alla transportfartygen skall sändas. Vi har bara kvar Koreasundet och Japanska Sjön – till
det efterlängtade Vladivostok.
Vad gör japanerna ? Utan tvekan förbereder dom ett hett mottagande för oss. Det blir troligast frenetiska torpedangrepp
Koreasundet – mn, blir det eldstrid ? Nog bättre för japanerna att angripa oss vid Vladivostok….dom har säkert minerat
infarterna.
Vår flotta har gjort en fantastisk resa – vi måste skydda transportfartygen.

23e maj. IRTYSH signalerar att hon inte kan gå fortare än 8 knop. Vad göra ? Om hon går till Shanghai blir hon internerad
då hon är ett krigsfartyg. Om hon följer oss – en kvarnsten om halsen……

Om sju dagar – kommer hela världen att tala om vår flotta.......''

(Stackars Politovsky har bara ingen aning om – hur profetiska dom orden skulle bli…. !)

Dessa, var de sista rader vår berättare, Eugen Politovsky, skickade till sin fru Sophie. Hans brev gick med ngt fartyg till
Shanghai – och fru Sophie fick det i juni 1905 i St. Petersburg.

De föregående två kolningarna till sjöss – har uppenbarligen inte varit kompletta nog för amiral Rozhestvensky’s smak.
Han går denna dag in till Saddle Islands (i Yangtzeflodens delta) **** och kolar sin flotta för sista gången. Jag vet inte hur
länge den tog i anspråk, men gisssar två dagar – 24e och 25e.
Att notera här, är att inga ‘’överlaster’’ av kol togs ombord. Amiralens order – var att varje fartyg bara skulle kola så att det – 26 :e maj
skulle ha reglemensenligt fulla kolbunkers – inte mera. Vilket tyder på att han väntade att ‘’holmgången’’mot den japanska flottan
skulle inträffa den dagen. Och att striden inte skulle hämmas av kol utanför bunkerutrymmena.
Samtidigt detacherar han ytterligare två av sina hjälpkryssare – RION och DNIEPR, att som avledande manöver, försöka ta sig
igenom Tsushimasundet individuellt till Vladivostok…….
(Ingen av de fyra, KUBAN, TEREK, RION eller DNIEPR – lydde ordern, alla satte bara så långt som möjligt – mellan japanska
flottan och sig själva….)
Amiral Folkersam avled den 24e. Med hemlig order via kurirbåt till OSLYABYA’s flaggkapten, beordrar Rozhestvensky denne
att överta kommandot. Samt att inte nedhala Folkersams befälstecken – utan låta flottan tro att amiralen fortfarande kommenderade..
Hans död blev givetvis känd på OSLYBYA, men inte bortom. (Folkersams lik – följde med hans flaggskepp i djupet tre dagar senare….)

Därefter seglar han vidare mot sitt och Flottans öde……
...aangar mot sitt øde.......jpg
Den 26e händer ingenting, amiralen försöker öva flottan med några enklare evolutioner, går med sakta fart – för att befinna sig i
det östra Tsushimasundet i gryningen den 27e.
På grund av Flottans nedsatta fart, dels genom riklig växtlighet på undervattensskroven från den långa pausen vid Madagaskar, dels
de äldre långsammare kustpansarskeppen i Nebogatovs eskader – beordras att Stridsfart – betyder 11 knop.
Aftonen den 26e sätter hela 2:a Stillahavseskadern medelst flagg- och semaforsignalering, på krigsfot….

Förbered sjöstrid. Vid flagghissning imorgon bitti – sätter alla fartyg stridsflaggor.

(Stridsflaggor - är jättestora som hissas på masttopparna)

f.f.

Varjag

HJ
Stödjande medlem 2026

Re: Från Libau till Tsushima – en Flottas Golgatavandring

Inlägg av HJ » 13 oktober 2015, 07:12

varjag skrev: dels genom riklig växtlighet på undervattensskroven från den långa pausen vid Madagaskar
Tack! Tänkte inte på att man låg stilla så länge i Madagaskar. Då blir den kraftiga beväxningen mer rimlig i mina öron.

Vi får vara tacksamma för Politovslys oro om vad som lurade den sista korta biten av resan, så han skickade breven via Shanghai. Han hade kunnat väntat med att skicka dem tills ankomsten till Vladivostok, därifrån hade breven kommit snabbare och säkrare till sin destination.

/Håkan

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 13 oktober 2015, 09:04

Letade lite efter fallet Standard Oil v. Russia. Visar sig att Standard Oil (ägaren av lasten) och Manchester and Salford Co (redaren) stämde ryska kronan för förlusten av last (24000 £) och fartyg (61500 £) vid en rysk prisdomston i Libau.

Såvitt jag förstått det var det en sedvanligt intressant rysk rättegång: domstolen bedömde först att kronan inte kunnat visa att lasten innehöll kontraband (dvs fotogenen som hittades var inte att anse som kontraband), men då avpolletterades snabbt den rättens ledamöter. Efter att på så sätt hastigt och lustigt fått nya domare dömde så domstolen att fotogen visst var kontraband, då den kunde användas som bränsle till örlogsfartyg (redan 1905!?) och att pristagningen således varit laglig. Uppgifterna om vapen i lasten kunde aldrig bekräftas eller dementeras.

Domen överklagades då Standard Oil menade att lysfotogen var en strikt civil förnödenhet, inte krigsmateriel och ifrågasatte om fotogen verkligen användes till bränsle till örlogsfartyg (en högst rimlig fråga vid denna tidpunkt). Det här var ju före det totala kriget och vad man legalt kunde ta i beslag var, i teorin, ganska begränsat. Högsta domstolen fastställde dock domen från Libau, dock med ändringen att Standard Oil tilldömdes ersättning för 200 tomma oljefat (då dessa inte var att betrakta som kontraband). :D Såväl den brittiska som den amerikanska regeringen knorrade över domslutet men utan framgång, så sex år efter den där Majdagen i Kinesiska sjön hade de juridiska kvarnarna malt färdigt.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 oktober 2015, 11:04

Stort tack Sarvi f. detaljerna om Standard Oil- versus Ryssland.
Intressant läsning, inte minst hur ''lokaliserat'' rättsväsendet opererade då. Tvungna stämma i rysk domstol?
Modern lagvrängare hade ju styrt mot amerikansk - med juryrättegång och all skit det innebär.....
HJ skrev:
Tack! Tänkte inte på att man låg stilla så länge i Madagaskar. Då blir den kraftiga beväxningen mer rimlig i mina öron.
Donkeyman redogjorde lite om växtlighet på fartygsskrov nu - och då. Jag har fattat att denna är värst i varma hav -
d.v.s. mellan ''vändkretsarna''. Men finns överallt - även kalla hav, fast i mindre grad.
Det gäller f.ö. inte bara vegetabilia, utan även snäckor, sniglar och limpets, frisimmande vattendjur som sätter sig fast som fan! - på
skroven och ökar vattenmotståndet vid gång.

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 13 oktober 2015, 19:54

Ja, ordningen var så att redare mfl kunde föra talan mot en pristagning. Det var alltid kaparnationen som hyste domstolen. Ursprunget är 1700-talets kaparverksamhet, där kaparna enligt reglementet var tvungna att visa upp det kapade fartyget för att rätten skulle bedöma om kapningen var laglig eller ej. I Sverige var det amiralitetsrätten som var prisdomstol för t.ex den livliga kaparverksamheten under Lasse i Gatan mfl. Just institutet med nationella prisdomstolar och fallet med Oldhamia var faktisktfröet till en av de allra första överstatliga domstolarna som föreslogs - den internationella prisdomstolen, dit de nationella prisdomstolarnas avgöranden skulle kunna överklagas. Den inrättades vid Haag-konferensen 1907 genom en särskild konvention (inte den mer kända Haag-konventionen), men eftersom ingen stat (utom Nicaragua, av någon underlig anledning?) ratificerade konventionen blev den aldrig verklighet. Ja, sen kom ju första världskriget och det oinskränkta ubåtskriget och allt det där...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 13 oktober 2015, 21:19

Jag måste också tacka varjagens hejdukar som ger ytterligare en dimension till tråden.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 oktober 2015, 21:52

Hans skrev:Jag måste också tacka varjagens hejdukar som ger ytterligare en dimension till tråden.

MVH

Hans
That goes for me too

varjag
Saknad medlem †

Re: Förintelsen vid Tsushima

Inlägg av varjag » 14 oktober 2015, 05:57

De sista nyheterna den japanske amiral Togo hört om den ryska flottans position – var att den avseglat från Yangtze-floden den 25e.
Med normal marschfart skulle den nått Tsushimasundet kvällen den 26e, men inga ryska fartyg hade siktats av de japanska
spaningsfartygen. Han torde ibland tvivlat på sin egen uppfattning – fruktat att ryssarna istället valt att segla öster om Japan. Vilket
inneburit att han tvingats möta dem några dagar senare – och mycket längre norrut. Kvällen den 26e fick han inga siktningsrapporter…
Men – hans farhågor skulle snart skingras. Klockan 02.45 den 27e, en disig men månljus natt – siktade den japanska -
Hjælpkryssaren SHINANU MARU.jpg
Hjælpkryssaren SHINANU MARU.jpg (52.96 KiB) Visad 2187 gånger
en del av den japanska spaningskedjan – navigationsljus. Kapten Narukawa närmade sig för att undersöka –
och fann att det var ett ryskt lasarettsfartyg. (OREL ?)
Han hängde osedd med – tills han i det första gryningsljuset bortom lasarettsfartyget, kunde se silhuetter av många krigsfartyg mot
den ljusnande horisonten i öster.
Äran av att först ha siktat fienden – blev hans. Med radiosignal alarmerade han siktningen – och klockan 05.oo var rapporten i
amiral Togo’s händer.

Togo’s stora ögonblick hade randats. Fienden hade siktats där han gissat, var på väg mot Tsushimasundet. Där skulle han möta dem.

Stolt dikterade han sitt telegram till Kejsaren :

‘’Jag har just erhållit rapport att fiendens flotta har siktats. Vår egen flotta går nu till sjöss för att angripa och förinta honom….’’

Klockan 06.34 går han ut mot ön Okinoshima i mitten av sundet där han sakta cirklar i väntan på ryssarna.
Med sig har sina fyra slagskepp – MIKASA,(flagg) SHIKISHIMA, FUJI och ASAHI. Vidare pansarkryssarna KASUGA och NISSHIN –
(bägge byggda i Italien för Argentina, men köpta av Japan. Vi har mött dem tidigare i Gula Havet-tråden)
I följe också amiral Kamimura’s sex pansarkryssare, IDZUMO,ADZUMA, TOKIWA, YAKUMO, ASAMA och IWATE.

Söderut om Togo’s styrka – hittar vi våra gamla bekanta från Gula Havet – ‘’Dewas drevhundar’’ – Amiral Dewa’s kryssardivision
som på kedja söker den ryska flottan där SHINANO MARU rapporterat den.
I dimman och diset – missar dom ryssarna, de är för långt söderut och akter om Rozhestvensky’s flotta.
För en gångs skulle var de ryska utkikarna bättre än sina japanska kollegor – dom rapporterar diffusa fartyg i söder.
Amiralen, återkallar genast de tre kryssare – ALMAZ, SVETLANA och URAL som ligger i täten. Med order falla in i kön
och försvara de sårbara transportfartygen.
Men klockan 07.oo – siktar den gamla pansarkryssaren IZUMI ryssarna. Och – stationerar sig på parallellkurs styrbord om dessa –
på respektfulla 12000 meters avstånd.

Klockan 09.oo – faller amiral Kataoka’s 5:e kryssardivison (ibland kallad Skrattdivisionen) av urgamla kryssare och pansarskepp – in
babord om den ryska flottan, likaledes på respektfullt avstånd.

Rozhestvensky befinner sig fortfarande i ‘’kryssningsformering’’ – två kolonner slagskepp, med transportfartygen ni mitten –
men kl. 10.oo ändrar han denna till stridsformering. Slagfartygen formerar en kolonn – med kryssarna och transportfartygen
om styrbord – vilken sida han förväntar skall bli den ‘’skyddade’’….

Så här har vi den ryska flottan, artigt ‘’eskorterad’’ av japanska fartyg, både om styrbord och babord, som ngn sorts hedersvakt.
Eller kanske – bättre beskrivet ; som en hjord fogliga oxar – som leds till slakten……. :roll:

Ett par timmar senare, har Dewa’s kryssare hunnit ifatt och lägger sig babord om de ryska slagskeppen – på ungefär 8000 meters
avstånd. Kl. 11.4o – öppnar OREL eld mot dem, kort senare följd av Nebogatovs fartyg.......
OREL - skjuter førsta skottet.jpg
OREL - skjuter førsta skottet.jpg (83.4 KiB) Visad 2187 gånger
Dessa är de första skotten – i det följande
sjöslaget. Omkring 30 granater avfyrades – innan flaggskeppet beordrar Eld upphör ! Rozhestvensky vill spara sin ammunition
till viktigare mål finns inom skjuthåll….. Japanerna – ökar snabbt avståndet. Inga ryska träffar har noterats.

Då tätnar dimman igen, inga japanska fartyg är längre i sikte. Rozhestvensky, som korrekt gissat att den japanska slagflottan befinner
sig norrut – beslutar utnyttja den dåliga sikten för att ändra sin formering till en linje. (= alla slagfartygen parallellt)
Manövern har bara påbörjats – när dimman lättar och hans ‘’överaskning’’ för Togo – annuleras genast.
Detta innebär – att i.s.f. linjen – befinner sig den ryska flottan i två separata kolonner. SUVOROV med tre slagskepp om styrbord,
Folkersams OSLYABYA i spetsen med Nebogatovs fartyg om babord och något för om styrbordskolonnen. Flottan kör 9 knop
men Rozhestvensky ökar till 11 för att komma före OSLYABYA. Det är nu slagflottorna siktar varandra.
Klockan 13.39 siktar Togo’s division de ryska fartygen, ryssarna ett par minuter senare de japanska. Skillnaden, uppges bero
på målningen. Alla de japanska skeppen är gråmålade – de ryska har svarta skrov med khakifärgade skorstenar – och är lättare
att se i diset.
Vinden har också friskat hela morgonen – det går sjögång och slagskeppen gungar en hel del. (vilket försvårar artilleristernas
uppgift)

Togo’s division, som gör 14 knop - siktar ryssarna ‘’fint om styrbord’’ – han girar styrbord för att närma sig med sin babordsida engagerad
så att flottorna ligger på mötande kurser.
Detta är en annan amiral Togo – än den försiktige man vi mött i Gula Havet. Där han hela tiden måst vara medveten om existensen
av en annan stark ryska flotta – på andra sidan jordklotet. Nu – har han denna andra flotta i sikte och är beredd ta chanser som han inte
gjorde nio månader tidigare.

Det är här och nu – som MIKASA hissar den berömda Z-flaggan –
Z-flaggan.png
Z-flaggan.png (4.29 KiB) Visad 2187 gånger
vars signal betyder :

Kejsardömets framtid – beror av denna drabbning. Låt varje man göra sitt yttersta !

(I Japans historia har den Z-Flaggans signal samma valör – som Nelson’s ….’’England väntar….’’ i De Förenade Kungadömena !
För den som inte vet det, bevarades den som en helig relik. Och hissades igen på Amiral Nagumo's flaggskepp AKAGI - innan
flygplanen startade mot Pearl Harbor trettiosex år senare... Min.anm.)

forts. följer

Varjag

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 14 oktober 2015, 08:46

varjag skrev:Donkeyman redogjorde lite om växtlighet på fartygsskrov nu - och då. Jag har fattat att denna är värst i varma hav -
d.v.s. mellan ''vändkretsarna''. Men finns överallt - även kalla hav, fast i mindre grad.
Det gäller f.ö. inte bara vegetabilia, utan även snäckor, sniglar och limpets, frisimmande vattendjur som sätter sig fast som fan! - på
skroven och ökar vattenmotståndet vid gång.
Hittade en publikation från 1952 som beskriver påväxtproblematiken med olika tumregler. Där anges att man vid fartygsdesign räknade man med 0,25 % ökning av friktionen per dag (0,5% i tropiska vatten). För en kryssare på 10,000 ton uppskattades fartsänkningen vara 1,2 knop efter 6 månader (efter 3 månader i tropiska vatten). Detta utifrån bottenfärger utvecklade under mellankrigstiden (min tolkning). Ett typiskt intervall för torrdocka (rengörning och målning, tog runt en vecka) var 9 månader för krigsfartyg.

Min tanke var att eftersom tidningarna rapporterade om den kraftiga påväxten gjorde de det eftersom den var oväntat stor, annars hade de inte skrivit om det. Den resa varjag låtit oss följa var 7 månader, så även om det varit dags att besöka torrdocka för rengöring borde det inte varit allvarligt. Det tycks som att påväxten sker snabbare vid stillaliggande (jag hittar inga siffror på det), så min tolkning är att det ideliga kolandet och väntandet vid Madagaskar gjorde ett "märkbart" problem till ett "stort" problem.

Publikationen
https://darchive.mblwhoilibrary.org/bit ... sequence=8
I artikeln beskrivs att under andra världskriget infördes ny bottenfärg som gjorde att man kunde verka upp till 18 månader utan att få påväxt som påverkade prestanda. Det frigjorde mycket värdefull kapacitet i torrdockorna som behövdes för reparationer stridsskador. Effektiv bottenfärg är alltså en av många viktiga kugghjul som behövs för en flottas uthållighet.

/Håkan

varjag
Saknad medlem †

Re: Förintelsen - vid Tsushima

Inlägg av varjag » 14 oktober 2015, 13:01

Togo’s slagskepp – ligger alltså på mötande kurs – mot ryssarnas. Mötande kurser, vet han – innebär inget avgörande.
Men artilleristrid på parallella kurser ger kanonerna chans till en avgörande strid.

Togo söker ett avgörande – han beordrar sin division gira 180° till kontrakurs med MIKASA i ledningen.

Detta är riskfyllt, då ‘’vändplatsen’’ för varje fartyg i kolonnen är stationär – och ett lätt mål för fienden att koncentrera sin eld mot
då avståndet – när det väl hittats, förblir konstant en bra stund.
Men har tar chansen, ja han girar babord hän – MOT den ryska flottan varvid avståndet minskas till ungefär 5500 meter !
De ryska linjerna befinner sig i en viss oreda, SUVOROV har svårt komma ifatt och om – OSLYABYA,
Men när MIKASA gör sin helomvändande gir – öppnar SUVOROV kl. 14.o8 eld med förliga tornet. Hans tre ledande ryska slagskepp
följer exemplet, så även OSLYABYA. Vattenfontäner stiger runt det japanska flaggskeppet – men man noterar inga träffar.

MIKASA tar sin tid – skjuter långsamt gafflande eld från 14.11– för att ‘’få in avståndet’’. När man väl fått avståndet rätt – öppnar
de japanska slagskeppen elden. De koncentrerar på SUVOROV och OSLYABYA, de ledande fartygen – ryssarna skjuter på MIKASA.
Oredan i de ryska formationerna ökar…..OSLYABYA tvingas stoppa för att inte kollidera med OREL, andra följande fartyg minskar
farten – alltsammans beroende på amiralens olyckliga försök ändra sin formation – under insyn av en farlig och skicklig motståndare.
Dessutom kan de bakersta ryska fartygen inte skjuta – avståndet är för långt….inte förrän efter en kvarts strid – kan Nebogatovs skepp
öppna eld.
Japanerna ökar till 15 knop – för att koncentrera på de fem ledande ryska slagskeppen. OSLYABYA beskjuts av SHIKISHIMA, FUJI,
KASUGA och NISSHIN. En träff i hennes förliga Tio-tums tunga torn – gör det obrukbart…(efter att bara ha skjutit tre salvor. Vi måste
erinra här att eldhastigheten – för dessa grova kanoner, bara var ungefär ett skott var 60e sekund för en topptränad servis, 90 sekunder
för en otränad).

Eld utbryter ombord när två tunga japanska granater träffar hennes förskepp i vattenlinjen
OSLYABYA træffas babords bog.....jpg
OSLYABYA træffas babords bog.....jpg (110.49 KiB) Visad 2158 gånger
och vatten forsar in.Hon får babords slagsida och stäven sjunker djupare…….på SISSOI VELIKI, som följer efter OSLYABYA ses
bränder bryta ut, hon beskjuts av IWATE och ASAMA.
MIKASA med ASAHI och ADZUMA koncentrerar på SUVOROV och efter tio minuter börjar de träffa oupphörligt ! Med avståndet
nere till 5000 meter ökar eldgivningens intensitet……En rysk stabsofficer ombord beskriver :

Aldrig tidigare har jag sett sån eldgivning – granaterna regnar ned på oss, den ena efter den andra….dom exploderar vid första kontakt
...granaterna regnar ned....jpg
...granaterna regnar ned....jpg (8.64 KiB) Visad 2158 gånger
Våldsamma bränder bryter ut ombord. Den japanska elden skiftar då och då till det andra fartyget i den ryska kolonnen – ALEXANDR III.
Inom kort brinner det ombord även på detta slagskepp – ‘’knappast synligt i bruna rökmoln….’’

Klockan 14.3o, beskjuts SUVOROV och OSLYABYA intensivt, granaterna träffar – master och skorstenar faller under den intensiva elden
som vid denna tidpunkt når sitt crescendo. Den ryska formationen upplöses – den japanska ‘’förblir perfekt – precis som under övningsskjutning’’

Amiral Rozhestvensky är sårad, många på dess kommandobrygga är redan döda eller svårt sårade
træff kommandobryggan....jpg
træff kommandobryggan....jpg (99.44 KiB) Visad 2158 gånger
– flaggskeppet har svåra skador-
Klockan 14.5o – förstör en japansk granat styranordningen ! Med en mast och en skorsten redan fällda – gör SUVOROV en okontrollerbar
styrbordsgir och börjar cirkla i en timme eller så….

Vid samma tid – är OSLYABYA illa ute. Klockan 15.oo är förskeppet under vatten – hon kapsejsar 90 grader, ligger på sidan i några minuter
innan hon dyker ned i evigheten…..Jagare plockar upp 385 man – 515 följer henne i djupet.
När SUVOROV föll ur formationen tar ALEXANDR III ledningen – och girar hårt babord, för att gå akter om den japanska slaglinjen. Togo –
observerar manövern, beordrar ‘’samtidig gir till kontrakurs’’ – och tvingar ryssarna falla tillbaka på sydostkurs.
Kamimuras pansarkryssare ändrade inte kurs genast – ett av hans kurirfartyg CHIHAYA kom ryssarna nära nog att skjuta två torpeder mot
BORODINO – bägge bommade. Avståndet kom ner till 2500 meter – och den japanska elden kunde inte missa….ALEXANDR III blev helt
i flammor och brun rök medan havet runt henne ‘’kokade av nedslag…’’ En salva sågs träffa kommandobryggan och babords 15-centimeterstorn –
kort efter girade slagskeppet ur linjen…..flera japanska fartyg avfyrade torpeder – inga träffar.
Klockan 15.34 – hittade Kamimura den brinnande SUVOROV i villervallan - kortade till 2000 meter och rakade vraket med kanoneld.
Vad som fanns kvar av överbyggnader och master, skorstenar – kollapsade eller föll, hon var en flytande brinnande skrothög – ‘’elden dånade
som ur en vulkan….
SUVOROVs sista minuter.jpg
SUVOROVs sista minuter.jpg (86.62 KiB) Visad 2158 gånger

Vittnen beskriver hennes förskepp så totalt sönderskjutet att – ‘’hon liknade en monitor framtill….’’.

forts. följer...

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re:Förintelsen - vid Tsushima

Inlägg av varjag » 15 oktober 2015, 04:01

I den dåliga sikten och all röken, tappade Togo kontakten med ryssarna – han vände norrut igen med sina skepp ‘’på linje’’ för att försöka hitta
fienden. Det tillfälliga lugnet begagnade ryssarna till att evakuera Rozhestvensky och dennes (överlevande…) stabsmedlemmar till jagaren
BUINY. Avsikten var att transferera honom till ett ännu stridsdugligt slagskepp, men amiralen hade hjärnskakning och svåra sår – allt han
orkade viska var : Nebogatov – Vladivostok, kurs Nord 23 öst
Tre officerare, löjtnanterna Nikolai Bogdanov, Pjotr Vyrubov och Verner Kursel, vägrar överge besättningen - de stannar och delar sitt fartygs öde.
Heder åt deras minne !

Jagaren BEZUPRECHNY skickades att informera Nebogatov att denne nu var chef för flottan och skulle överta befälet. Men även med den
uppgiften slarvades det – Nebogatov fick bara veta att han skulle fortsätta mot Vladivostok….
Jagaren BIEDOVY sändes för att ta av SUVOROV’s överlevande – men kunde inte henne i dimman och röken.
(BIEDOVY övertog den sårade amiralen från BUINY dagen därpå - senare prejades BIEDOVY av japanska SAZANAMI, kapitulerade – och
bogserades till Sasebo där den hårt prövade ryske amiralen – föll i japansk fångenskap.
Sasebo.jpg
Sasebo.jpg (28.37 KiB) Visad 2113 gånger
(Amiral Togo besöke sin motståndare på sjukbädden i Sasebo...)

BIEDOVY’s farygschef, Kapten Baranov – fick ‘’avsked på grått papper’’ redan samma år för den handlingen !

(BUINY’s fartygschef – Kdr-kapten Nicolai Kolomeitsev, sänkte sitt fartyg – överlevde slaget och – förtjänar åminnas för en ovanlig
hädanfärd….som ‘’exilryss’’ i Paris – blev han överkörd och dödad av en överförfriskad amerikansk armélastbilschaufför – 1944 8O )

Klockan 18.oo träffade Togo igen på ALEXANDR III, vars eldar hade släckts, och hon gjorde fart genom vattnet – fast hon klart syntes ligga
mycket djupare än normalt. Ännu en japansk kanonad – och hon föll ur linjen, hissade signalen ‘’fartyget omanövrerbart’’ .
Bara minuter senare, började hon kantra åt babord – vände plötsligt ‘’buken upp’’ och flöt i ett par minuter med män desperat klättrande på
hennes botten – innan hon slutligen försvann för evigt. Av hennes 830 mans besättning – räddades bara sex man.

De återstående båda slagskeppen BORODINO och OREL, var bägge synliga mot solnedgången när de försökte leda resterna av flottan norrut.
Japanskt artilleri hamrade vidare – BORODINO’s stormast rasade, flammorna från en stor eld midskepps färgade havet rött. Omkring kl. 19.oo
skjöt FUJI en 12-tums salva mot det brinnande slagskeppet. En granat – detonerade ett av hennes magasin med ‘’en mordssmäll’’….
Inom en minut kapsejsade och sjönk BORODINO. En enda man överlevde, en officer – som klättrade ut genom en kanonport, kravlade upp
på undervattenskroppen och – blev uppfiskad av en japanska jagare några timmar senare. Omkring 860 man drunknade.

Kustpansarskeppet ADMIRAL USHAKOV, tappar i den usla sikten, kontakten med Nebogatov’s andra fartyg. Men – hittas av Kamimuras
pansarkryssare. Som öppnar en veritabel eldstorm mot det lilla fartyget

Kamimura signalerar erbjudande om att kapitulera…..USHAKOV’s fartygschef, Kommendörkapten V.N. Mikluko-Maklay är en dundergubbe
av annan kaliber - Kapitulera ?….Sånt nonsens besvarar vi med….
....dundret fraan ryska kanoner....jpg
....dundret fraan ryska kanoner....jpg (98.33 KiB) Visad 2113 gånger
En halvtimme senare kapsejsar och sjunker USHAKOV – utan överlevande……
USHAKOVs mæn betalade priset..alla drunknade.jpg
USHAKOVs mæn betalade priset..alla drunknade.jpg (166.68 KiB) Visad 2113 gånger
Slagskeppet NAVARIN, tillhörande Nebogatovs eskader undkom ganska lätt under middagens kanonad. Men tog tre tunga träffar i förskeppet
sent på eftermiddagen som sakta fyllde fören tills däcket överspolades
NAVARIN i svaarigheter...jpg
NAVARIN i svaarigheter...jpg (73.95 KiB) Visad 2113 gånger
Klockan 21 på kvällen tvingades hon stoppa för reparationer. Blev angripen av två japanska jagare – som tycks ha bommat med sina torpeder –
men lyckades skada den ena så svårt att den sjönk samma natt. Vid 02.oo-tiden den 28e, anföll flera jagare igen. Dessa sista – fällde sex flytande s.k.
strängminor i hennes väg. Två av dom detonerade – varpå NAVARIN hastigt kapsejsade och sjönk med svår manspillan. Omkring 70 man
kom av i vattnet, men bara tre levde 16 timmar senare då de fiskades upp pav ett passerande engelskt handelsfartyg. 670 man drunknade.
(Strängminor, bestod var och en av fyra flytande kontaktminor, förenade med en kabel så att ett fartyg som kolliderade med kabeln – skulle
ha stor chans dra in en eller flera minor – mot skrovet. Ett föga känt marint vapen, men det var vad som drabbade NAVARIN)

forts. följer....

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Förintelsen - vid Tsushima

Inlägg av varjag » 15 oktober 2015, 04:31

Återstår berätta om flaggskeppets, SUVOROV öde. Strax efter klockan 19.oo hittas hon av japanska 11e jagardivisionen som får ‘’minst tre’’
träffar med 14-tumstorpeder. I ett jättemoln av gulsvart rök kapsejsar hon, flyter upp-och-ned någon minut – 19.2o – sticker hon fören mot
himlen och glider fräsande ned i havet och försvinner.
Ingen enda av hennes tappra besättning, som utstått timtals av japanskt bombardemang men bemannat de enda två små fungerande kanoner som
fanns kvar till sista ögonblicket – överlevde
...tappra mæn - skjuter tills slutet....jpg
...tappra mæn - skjuter tills slutet....jpg (107.83 KiB) Visad 2111 gånger
Natten faller över den blodiga majdagen, på amiral Nebogatovs axlar vilar nu det tunga ansvaret för resterna av den ryska flottan.
Men Togo – vilar inte på sina lagrar – nej, i nattmörkret beordrar han sina jagare att hitta och torpedera de ryska fartyg de kan finna i mörkret.
Omkring 50 jagare/torpedbåtar – hittar SISSOI VELIKI, som efter att avslagit två attacker – tar en torped i den tredje. Hon skeppar in
tonvis med vatten – har skadade maskiner och propellrar men – kan fortfarande manövreras. Fartygschefen Cdr Ozerov, inser att han aldrig
kan nå Vladivostok, men försöker med backmanöver – styra sitt skadade fartyg mot Tsushima-ön, i avsikt att sätta det på grund där.
Klockan 06.oo morgonen därpå – tvingas Ozerov stoppa maskinerna. Kort efteråt kommer den japanska Hjälpkryssaren SHINANO MARU –
Ozerov signalerar ‘’mitt fartyg sjunker – begär assistans’’. Japanen svarar – ‘’kapitulerar ni ?’’
Ozerov hissar en vit flagg – klockan 08.15 kommer ett japanskt kommando om 31 man ombord – hissar den japanska flaggan men – halar aldrig den ryska ( :) )
Dom försöker ta slagskeppet på släp – men inser snart det omöjliga, halar ned sin japanska flagg och tar av besättningen….
10.o5 kapsejsar SISSOI VELIKI och sjunker – hon har förlorat 47 man under striden. Men 613 räddas. Ryska flaggan vajade – tills ned i djupet

På sin mödosamma resa mot Tsushimaön – passeras SISSOI VELIKI, av den lika illa skadade kryssaren VLADIMIR MONOMAKH.
Liksom slagskeppet – har kryssaren också ‘’tagit en torped’’ under det japanska nattangreppet vid 20.4o-tiden. En kolbunker öppnades mot
havet, men besättningen kan hålle henne flytande – och maskinerna gående.
Kapten Popov – styr också mot Tsushima, i hopp om att sätta sitt fartyg på grund. I gryningen den 28e – börjar han evakuera sina sårade
till livbåtar när att par japanska hjälpkryssare, SADU- och MANCHU MARU dyker upp…..hellre än att kapitulera sitt fartyg – öppnar man
bottenventilerna….Besättningen räddas – kryssaren sjunker 10.2o.

Men det är inte bara torpeder den natten – verkstadsfartyget KAMCHATKA (känt sedan Doggerbankincidenten…) får förintande träffar av
passerande japanska kryssare – som stoppar hennes maskiner och – rodermaskineri….besättningen tar till livbåtarna men bara ett 50-tal
lyckas. Innan KAMCHATKA vänder stäven mot stjärnorna och försvinner i djupet….

Den gamla kryssaren ADMIRAL NAKHIMOV träffades av en torped i förskeppet vid 22.oo-tiden på kvällen. Med svårt vattenintag
hålls hon flytande med kurs mot Tsushima....
NAKHIMOV - paastaatt skattskepp.....jpg
NAKHIMOV - paastaatt skattskepp.....jpg (90.92 KiB) Visad 2111 gånger
I gryningen den 28e, övergavs hon av besättningen – som i stort sett räddades av japanska
SADO MARU (523 man). Ytterligare 131 plockades upp från livbåtar dagen efter.
(Vraket av ADMIRAL NAKHIMOV har långt senare tillskrivits ‘’avdelningen sjunkna skatter’’ – då hon skulle haft guldreserver
ombord. Otaliga dykningar har gjorts på vraket – enda resultat är en kanon, utställd på Marinmuséet i Tokyo)
NAKHIMOV 20cms kanon.jpg
NAKHIMOV 20cms kanon.jpg (58.09 KiB) Visad 2111 gånger
Kryssaren DMITRI DONSKOI överlevde den fatala 27e – bara för att råka i strid med japanska kryssare e.m. den 28e. Hon hade omkring
250 överlevande från OSLYABYA och jagaren BUINY. Kapten Lebedev försökte sätta fartyget på grund vid Ulleungdo Island – men
ankrade istället där. Morgonen den 29e öppnades bottenventilerna, hon sjönk och folket togs upp av jagaren FUBUKI och KASUGU MARU.

Kryssaren IZUMRUD, under sin kapten Vasily Fersen, vägrade acceptera Nebogatovs kapitulationsorder den 28e och – satte iväg norrut
utan att observeras då hon höll sig mycket nära land. Dagen efter – körde hon på grund i Vladimir Bay norr om Nahodka (Sibirien) och
sprängdes av besättningen. De flesta av dessa – tog sig landvägen till Vladivostok. :thumbsup:

SVETLANA, en annan kryssare träffades svårt i förskeppet vid 15-tiden den 27e – och var för svårt skadad för att kunna följa Amiral Enkvist
på dennes flykt från valplatsen….
SVETLANA tillsammans med jagaren BYSTRY satte kurs mot Vladivostok, med upphanns vid Koreas kust morgonen därpå av japanska
kryssarna NIITAKA och OTOWA. Japanerna öppnade eld 09.3o och en timme senare var hon i sjunkande tillstånd. Japanerna schasade
vidare norrut på jakt efter andra ryska fartyg – men AMERIKA MARU plockade upp 290 överlevande. 169 man hade stupat i striden.

Som lök på laxen prejas/kapitulerar även hjälp/transport/lasarettsfartygen – IRTYSH, ANADYR, KOREYA, URAL, OREL och KOSTROMA
inom dagar efter sjöslaget.

forts. följer.....

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 15 oktober 2015, 18:08

Sluta nu, min nästa date kommer att undra varför jag har så nerbitna naglar :wink:

Underbart beskrivet och mycket tragik.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 15 oktober 2015, 19:01

Om jag fattat det rätt och hängt med i alla fartygsnamnen, så är vår brevskrivare död nu?

Skriv svar