japaner, spioner alltså - också….
Dom har ett effektivt underrättelsenät, deras spioner finns överallt.
Det är snart påsk – men känns inte så….intressant se hur kineserna äter. Med pinnar som dom skickligt tvinnar i matfatet.
Alla har långa hårpiskor – en del uppsatta i nacken. Andra har dem hängande över ryggen.
Alla kinesiska djonker, har ögon målade på förstäven. Det är för att båtarna skall kunna se – vart dom går..(tror kineserna)
28e april . Våra radiotelegrafister har uppsnappat signaler som dom tror är från NICHOLAS I – amiral Nebogatovs flaggskepp
för den 3 :e Stillahavseskadern. Vi skickar ut kryssare för att lokalisera hans flotta.
Om 3 :e skadern ansluter, behöver dom bara ett par dagar för att reparerart och kola – sen kan vi sätta kurs mot Vladivostok.
Vi behöver knappast vänta på SLAVA eller andra fartyg....... (
(SLAVA var det femte slagskeppet av BORODINO-klassen. Hon blev inte leveransklar förrän oktober 1904 och var aldrig
påtänkt för fjärran östern. Hon behövde månader för provturer, bemanning med utbildad besättning etc…
Begriper inte varifrån Politovsky fått en så befängd idé…men det spekulerades tydligen i mässarna….min anm.)
Påskgudstjänst i hela Flottan….Å Gud vilket armod ! Besättningen uppställd – barfota. Vita uniformer, men trasiga och lappade.
Till och med officerarnas uniformer är i dåligt skick, men det finns inga utbyten. Värmen är sådan att en del officerare
sitter på sdina poster med bar överkropp - ☺ Det vore otänkbart i ryska hamnar. Men värmen här – påverkar disciplinen hos alla Detta är den andra påsken jag firar till sjöss.Den första, var då slagskeppet gick på grund på Hogland 1898 och höll på att bli vrak. Då som nu – var Rozhestvensky min fartygschef på isbrytaren
YERMAK som till slut lyckades dra slagskeppet loss.
9e maj. Äntligen! Rök, master och skorstenar vid horisonten….Nebogatovs flotta har siktats – salutskotten knallar…..
Jag är överlycklig – det snurrar i huvudet.
Vi samlas alla på däck och först kommer APRAXIN. Så korta och låga de ser ut och fåniga med sina långa skorstenar –
de ser ut som vanskapta barn med för långa lemmar…..
Amiral Nebogatov kommer ombord, han mottags med champagne och lunch i gunrummet. Han rapporterar om sin resa, de
gamla fartygen har funerat väl – inga större problem.
Hans kutter har också med sig post – som togs direkt till min hytt. Det är oartigt att resa sig från amiralens bord – men jag kan
inte bärga mig, jag bugar tackar – och går till hytten där posten väntar….Brev, paket, påsar – jag måste lugna ner mig !
Och vad du har skickat ! Sockar, näsdukar, hängslen….karameller, cigaretter, tvål och Eau de Cologne !!!
Jag snyftar av glädje….jag måste sätta mig och ta in alltsammans – det är rena Julafton !
Jag är så lycklig att jag bara kan skriva korta lösryckta meningar….det snurrar i skallen på mig.
10e maj. Jäklar ! Två jagare har kolliderat – GROZNY och BEZUPRECHNY, dom måste repareras omedelbart. Är inte hela
oceanen stor nog att få plats för två små jagare ???? Hur bär dom sig åt ?
11e maj. Arbetet på BEZUPRECHNY avslutat. Vi avseglar mot Vladivostok i övermorgon. Kära du – för Guds skulle oroa dig
inte om du inte hör av mig på nån tid. Vi ligger vid obebodda kuster. Brev kan bara skickas när tillfällighet ges……
13e maj. KOSTROMA – har anlänt från Saigon – hon har med mera post. 15e maj.Vår kurs utlagd mot Formosas (Taiwan idag) sydspets, vi skall gå öster om ön som är en del av Kina – men tillhör Japan.
Det talas om kolning…IGEN. Jagarna bogseras av transportfartygen – precis som i Indiska Oceanen.
Förutom de vanliga stoppen på grund av fel med OREL – är allt väl.
Idag är det sju månader – sedan vi lämnade Ryssland !![/i]
f.f.
Varjag