Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Raphael Semmes?
/Håkan
/Håkan
Japp. Det var den jag tänkte på. Han har hedrats med att flera ting har fått hans namn. Vi har staden Semmes i Alabama. Det finns Semmes Avenue och inte minst- mitt favorithotel i de trakterna. "Admiral Semmes Hotel" som ligger i Mobile, Alabama. Där finns också Admiral Semmes House, en full size staty plus information i stadens museum.
PS. Googlade på Admiral Semmes Hotel och ser att man har renoverat hotellet. Dess värre fruktar jag det värsta. Tidigare var det som att kliva in i 1940-talet ungefär som att delta i en gammal film från Sydstaterna. Undrar hur det ser ut i dag.
HJ fortsätter seglatsen.
PS. Googlade på Admiral Semmes Hotel och ser att man har renoverat hotellet. Dess värre fruktar jag det värsta. Tidigare var det som att kliva in i 1940-talet ungefär som att delta i en gammal film från Sydstaterna. Undrar hur det ser ut i dag.
HJ fortsätter seglatsen.
Tack Donkeyman!
Nu är jag en inbiten landkrabba, så jag är mottaglig för diverse myter. Om jag kom ombord på ett fartyg och beordrades mata kölsvinet skulle jag direkt gå och leta efter lämpligt foder. Med hopp om att jag inte blivit lurad: Vilken rättighet erhåller den som seglat runt Godahoppsudden?
/Håkan
Nu är jag en inbiten landkrabba, så jag är mottaglig för diverse myter. Om jag kom ombord på ett fartyg och beordrades mata kölsvinet skulle jag direkt gå och leta efter lämpligt foder. Med hopp om att jag inte blivit lurad: Vilken rättighet erhåller den som seglat runt Godahoppsudden?
/Håkan
Gissar HJ eftersöker deras ''skryträttigheter''......HJ skrev:Tack Donkeyman!
Nu är jag en inbiten landkrabba, så jag är mottaglig för diverse myter.....
Vilken rättighet erhåller den som seglat runt Godahoppsudden?
/Håkan
Det handlade om guldring/guldringar - i vänster öra & - att tillåtas lägga en/två fötter - på mässbordet....
Vad jag minns berättigade den svårare passagen - runt Kap Horn, till EN guldring och EN fot på mässbordet.
De som gjort bägge, dvs också rundat Good Hope - kunde anlägga TVÅ guldringar i vänster öra - och lägga
bägge fossarna på mässbordet.....(om med eller utan sjötövlar på - förtäljer inte sägnen)......
Varjag
Precis det svar jag eftersökte. I vissa historier talas det om rätten att lägga en eller två armbågar på mässbordet, men gemensamt är att det finns två tecken, ett för Godahoppsudden, och den andra för Kap Horn. Guldringar i respektive öra, fötter eller armbågar på mässbordet.
varjag tar ner fötterna från bordet och ställer ny fråga!
/Håkan
varjag tar ner fötterna från bordet och ställer ny fråga!
/Håkan
Tackar HJ
''De gråa Bolagen'' - har ju gång efter annan - producerat de mest bisarra skapelser.....här en; - men ser fan anamma så ut.....
vad var det för ett fartyg?, Varjag
''De gråa Bolagen'' - har ju gång efter annan - producerat de mest bisarra skapelser.....här en; - men ser fan anamma så ut.....
vad var det för ett fartyg?, Varjag
Fransk? 
Omisskänligt fransk! Vilka andra - kunde komma på såna''husbåtsidéer''.......gunship skrev:Fransk?
Är det någon av Marceau-klassen?
/Håkan
/Håkan
Nej, tidigare - fanns bara ett fartyg av hennes klass - kallades även skämtsamt förHJ skrev:Är det någon av Marceau-klassen?
/Håkan
Varjag
Då försöker jag med Hoche.
/Håkan
/Håkan
Bingo! Ett av de fulsnyggaste och mest opraktiska slagskepp som ngnsin byggts!HJ skrev:Då försöker jag med Hoche.
/Håkan
HJ äger frågan, Varjag
Tack varjag! Fulsnyggt och opraktiskt, det byggdes under en tidseopk när man 'nnu inte visste hur slagskepp skulle se ut...
Sjöfarten på de stora sjöarna i nordamerika var under lång tid oerhört viktig för ekonomin (det är ingen slump att den amerikanska bilindustrin hamnade i just Detroit). Trots insjöar är sjöfarten här snarare mer utsatt för stormar än oceanerna, och en särskilt känd sådan inträffade då ett kraftigt lågtryck vandrade upp från sydväst. På Lake Michigan gick bland annat tre 4000+ tons bulklastare under, med sammanlagt 66 förolyckade sjömän. I det snöoväder om följde i stormens spår frös uppemot 1.5 miljoner kalkoner ihjäl.
Vilken storm var detta? Den brukar benämnas efter den bemärkelsedag som den inträffade på, en bemärkelsedag som idag inte har riktigt samma dignitet.
/Håkan
Sjöfarten på de stora sjöarna i nordamerika var under lång tid oerhört viktig för ekonomin (det är ingen slump att den amerikanska bilindustrin hamnade i just Detroit). Trots insjöar är sjöfarten här snarare mer utsatt för stormar än oceanerna, och en särskilt känd sådan inträffade då ett kraftigt lågtryck vandrade upp från sydväst. På Lake Michigan gick bland annat tre 4000+ tons bulklastare under, med sammanlagt 66 förolyckade sjömän. I det snöoväder om följde i stormens spår frös uppemot 1.5 miljoner kalkoner ihjäl.
Vilken storm var detta? Den brukar benämnas efter den bemärkelsedag som den inträffade på, en bemärkelsedag som idag inte har riktigt samma dignitet.
/Håkan
Stormen inträffade på "stilleståndsdagen", den 11 november.
Vilket år? (Det måste varit under mellankrigstiden, för sedan hade man "större" krig att fira slutet på.)
/Håkan
Vilket år? (Det måste varit under mellankrigstiden, för sedan hade man "större" krig att fira slutet på.)
/Håkan