För helhetens skull är det nu dags i korthet återvända till amiral Folkersams ‘’detacherade eskader’’ som vi sist nämnde den 3:e november
när den avseglade från Tangier – mot Kreta och Suda Bay (Souda Bay idag..) och anlände omkring 12 :e november.
Och- vår sveahk’s poster om dess besättningars framfart på Minoernas ö……(lås in era döttrar…. !) Som bl.a. annat bekräftar att
besättningarna fick landpermission i Cania.
viewtopic.php?f=76&t=45569&start=30
Kanske inte en så brilliant, om även human – idé, i en mycket liten stad – med ett par tusen kåta ryska sjögrabbar, blandade med raki
eller vad som nu annat stod tll buds för törstiga matroser……
Det fanns i Cania några byggnader kallade ‘’ryssbarackerna’’

- ryska barrackerna Chania Kreta.jpg (106.09 KiB) Visad 1478 gånger
Jag vet inte om dessa användes som logement för – speciellt jagarbestättningarna (dessa var oerhört trångbodda !) – eller om namnet
härrörde från den ryska truppinterventionen (tillsammans med England/Frankrike/Italien) på Kreta 1897 ( ??)
Men det skulle inte förvåna om dessa gav ryska matroser en chans ‘’sträcka på benen…’’ under en så lång väntan.
Folkersams eskader kom att stanna i Suda Bay

- Suda Bay Kreta - en naturlig bra hamn....jpg (124.23 KiB) Visad 1478 gånger
i flera veckor. Han hade nämligen order att invänta anslutning av K/kaptenen Dobrotvorski’s förstärkningsförband,
som avseglade från Libau den 16 :e november och vilket jag nämnt ovan.
(Suda Bay på nordvästra Kretas kust, en väderskyddad bra hamn med god ankargrund - har varit känd sedan feniciernas tid
av sjöfarande och nyttjats i minst 3500 år - före den ryska flottans besök....)
Jag skrev där att han hade med sig (fem – eller åtta ? – jagare). Uppgiften är troligen fel - han kolade vid Fredrikshavn – och hans nästa -
mig kända kolstation – var Algiers i franska Algeriet den 4 :e december. (Ingen jagare kunde ta sig Skagen-Algiers – utan bunkring…Jag tror att
uppgiften om jagare med Dobrotvorsky’s förband – är fel, fast den förekommer i flera källor på ‘’nätet’’. Den ryska slagordning som
fanns vid Tsushima visar samma 9 jagare, som Rozhestvensky tog med bortom Skagen i oktober – inga andra)
Däremot – fick han förstärkning av hjälpkryrssaren KUBAN (f.d. tyska AUGUSTA VICTORIA) som sålts till Ryssland samma år.
KUBAN som förefaller varit ett ‘’halvcivilt’’ fartyg hade kolat/provianterat i Vigo – och anslöt utanför Portugals kust omkring den 25 :e
november.
Dobrotvorsky kom till Suda Bay den 6 :e december och de förenade styrkorna, under Folkersam – avseglade inte mot Port Said och
Suez-kanlen förrän första veckan av januari 1905.
Dom hade ingen brådska – i vetskapen att Rozhestvensky efter den långa omvägen runt Afrika, inte kunde väntas till Madagaskar
förrän mitten av januari och Kreta säkert var en trevligare väntplats – än någon bortom Suez……
f.f.
Varjag