Hans: En annan gångHans skrev:Tack VL. Grämer mig dock då jag läser detta på Kastrup nu och inte i förrgår då jag var i Malmslätt. Nästa gång får du vara ute i tid![]()
MVH
Hans
/VL
Hans: En annan gångHans skrev:Tack VL. Grämer mig dock då jag läser detta på Kastrup nu och inte i förrgår då jag var i Malmslätt. Nästa gång får du vara ute i tid![]()
MVH
Hans
Det fanns fyra grupper i en LA-division, dock bara tre gruppchefer. Utifrån personalens sammansättning antar jag att divisionschefen/stf ibland var gruppchef, men jag har inte sett det i skrift. Det fanns 47 SK60B och 30 SK60C - totalt 76 flygplan.Grönis skrev:Tack för intressant information. Blir till att köpa boken. Hur många grupper fanns det, tre eller fyra? Var divisionschefen även gruppchef för en av grupperna?
Tycker antalet flygplan, dvs, B varianten som kunde beväpnas känns aningen lågt?
Japp, det gjordes många försök med olika typer av beväpning till SK60 - allt ifrån bomber till jaktrobotar. Detta skedde i SAABs regi inför olika försäljningsförsök till bla. Finland, Pakistan med flera länder. I slutändan blev det dock intet av dessa, men det är skälet till att det finns bilder på kraftigt bestyckade SAAB 105:or. För svensk del kom man fram till att den svaga motorn kraftigt begränsade vilken beväpning som var effektiv på flygplanet varvid man avgränsade sig till akankapslar och raketer.Camarilo skrev:Två frågor
Det finns ju bilder på SK60 med bomber under vingarna. Jag antar att det är det 120-kg bomben som användes av AJ37. Hur kommer det sig att bomber inte kom att ingå i den ordinarie beväpningen.
Flygvapnet hade ju en målflygdiv, lansen, in på 90-talet. Vad jag vet hade inte målflyg någon krigsuppgift. Var målflygpiloterna krigsplacerade på LA?