Vietnam-the ten thousand day war av Michael Maclear från 1981
Blev rekomenderad att börja med denna av en Svensk äldre man som arbetat länge i landet b.l.a med projektet Bai bang. Måste säga att man inte blir besviken. Den sträcker sig från april 45 - 75, den är en bra och som jag ser det en rättvis beskrivnig av kriget, där Amerikas misstag tas med utan att för den sakens skulle överdriva. Och lugn reaktionärer, massakern i Hue tas också med.
Mycket saker som jag undrat över får sin förklaring men trots allt förstår jag inte hur LJB luras in i det hela. Finns det nån machiavelisk dvärg i kulissen?
Och hur många rådgivare sa att det var idioti att gå in där (som fiende) från den första OSS agenten som sammarbetade med Onkel Ho och framåt var det ju flera stycken, Vietnam hade potentsialen till ett Asiatiskt Jugoslavien, menade man. Men det sumpade man....flera ggr dessutom. Och detta med att USA´s ledning senare under Nixon inte hade en aning om vem som ens bestämde i norr.
Sedan gillar jag alltid lite kuriosa som man får som sido information som att Vietnameserna i gerillan var förtjusta i Budweiser.
Sedan får jag bekräftat att bilden av det här kriget i Sverige är mer 68 retorik än historia, och jag undrar hur länge det dröjer innan en mer nyanserad bild kommer framträda i media, till 50 års minnet? (Ja menar hur kan man påstå att FNL kastade ut amerikanerna 75, när varken den ena eller andra är där egentligen?)
Men en sak slår mig, är det nått krig som var helt och hållet onödigt, tragiskt och meningslöst så var det detta krig.
Rekomenderar starkt denna bok (och för den sakens skulle även Marco Smedbergs som jag läste när den kom ut).
Sonderling