Rangordning av pansarförband?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Vysotskij » 29 april 2015, 17:52

Jag undrar om det fanns någon informell rangordning bland våra pansarregementen under efterkrigstiden, och om det i så fall berodde på övningsfaciliteter, geografiskt läge, prestationer eller något annat.

Baserat på vilka som tilldelats moderna stridsvagnar respektive överlevt nedläggningar känns det som att P 4 och P 5 värderats högst, därefter P 2 och P 7, sedan P 6, P 10 och P 18 och sist P 1.

Kan det ligga något i det?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av CvD » 29 april 2015, 17:57

Formellt sett hade väl P1 högst rang eftersom det tillhörde Kungliga Majestäts Liv- och hustrupper.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av CvD » 29 april 2015, 19:16

För övrigt, kan jag tänka mig att P5 var prioriterar då det var det enda pansarförbandet norr om Dalälven.
Medan P18 hade lägre prioritet när det gäller modern utrustning då dels förbandet kommer att enbart vara på Gotland, som dessutom inte är särskilt stort geografiskt. Dessutom tveksam om Warsawapakten hade dedikerat en av sina mest moderna pansarenheter till en invasion av Gotland.
I övrigt torde politik ha varit inblandat, för att hålla lokalpolitiker glada och nöjda.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Vysotskij » 29 april 2015, 20:08

CvD skrev:För övrigt, kan jag tänka mig att P5 var prioriterar då det var det enda pansarförbandet norr om Dalälven.
Medan P18 hade lägre prioritet när det gäller modern utrustning då dels förbandet kommer att enbart vara på Gotland, som dessutom inte är särskilt stort geografiskt. Dessutom tveksam om Warsawapakten hade dedikerat en av sina mest moderna pansarenheter till en invasion av Gotland.
I övrigt torde politik ha varit inblandat, för att hålla lokalpolitiker glada och nöjda.
Säkert en del i nedläggningarna. Men inte var det lokalpolitiker som gav strv 103 till Hässlehåla i stället för Kristianstad, eller 122 till Skövde i stället för Skåne?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av CvD » 29 april 2015, 20:13

Vysotskij skrev:
CvD skrev:För övrigt, kan jag tänka mig att P5 var prioriterar då det var det enda pansarförbandet norr om Dalälven.
Medan P18 hade lägre prioritet när det gäller modern utrustning då dels förbandet kommer att enbart vara på Gotland, som dessutom inte är särskilt stort geografiskt. Dessutom tveksam om Warsawapakten hade dedikerat en av sina mest moderna pansarenheter till en invasion av Gotland.
I övrigt torde politik ha varit inblandat, för att hålla lokalpolitiker glada och nöjda.
Säkert en del i nedläggningarna. Men inte var det lokalpolitiker som gav strv 103 till Hässlehåla i stället för Kristianstad, eller 122 till Skövde i stället för Skåne?
Tänkte inte på lokalpolitiker i sig utan rikspolitiker. Men nej, tror inte att rikspolitiker är fullt ansvariga för det, även om dom kanske kan ha ett finger i spelet ibland. I övrigt var det bara mina spekulationer. :)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Bjernevik » 30 april 2015, 10:19

Vysotskij skrev:122 till Skövde i stället för Skåne?
Fast Skåne hade redan fått Leopard. Så då borde väl P 7 ha rankats högre än P 4 eftersom man ombeväpnades först?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Vysotskij » 30 april 2015, 10:29

Bjernevik skrev:
Vysotskij skrev:122 till Skövde i stället för Skåne?
Fast Skåne hade redan fått Leopard. Så då borde väl P 7 ha rankats högre än P 4 eftersom man ombeväpnades först?
Min bild från Arménytt 1996 är att alla regementen som skulle ha Leopard fick sina första vagnar samtidigt, och att PB 9 samt MekB 19 började utbilda på strv 121 redan innan 122 kom på förband.

TJ1
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 11 augusti 2011, 17:56

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av TJ1 » 1 maj 2015, 09:34

Någon officiell ranking har väl inte funnits frånsett den att P1 som garde hade en högre status, åtminstone i sin egen värld. Sedan beror det från mina minnen från den tiden vi hade alla dessa pansarförband (P1 var redan borta då) vem man frågar. Enligt en P10:are så var det ju bara PANSAR 1-0 som gällde. Gärna fastlaget med brett särade ben, slåendes med handkanten i den andra handflatan: "Följande gäller..." på 08-dialekt. För resten av Pansarsverige var väl Mekbrigaden i Mälardalen knappt riktigt pansar. Bonnapöjkarna från Skaraborg var väl medvetna om att de knappast var finast med myllan under naglarna, men i gengäld var de ju bäst. P7, ja Guds eget säger väl en del. P2 upplevde jag som lite mer diskret men de var ju alltid snabba om att påminna om dragonarvet, alla andra pansarförband härstammade ju från infanteriet. Och P6... Det fanns ju de som på allvar hävdade att man lade ner P6 för att sprida kompetensen till de andra regementena som var så j-vla kassa! P18 existerade ju knappt för fastlandsförbanden med en annan org och därmed annan stridsteknik. Fast var man Gute (=inavlad) så tillhörde man ju den lokala adeln (adeln var ju inte sällan inavlad den heller) i alla fall. P5 hamnade ju i princip i samma klass som P18. Långt borta och var inte med på PS-övningen = SM i pansar. Fanns således inte i verkligheten.

Enligt P6 minnesbok, som jag lånat ut, var det väl nära att P6 och därmed PB26 fick Strv 103?

Tanken från 90-talets början, när P1 och P6 redan var nedlagda, var väl enligt mitt minne att vi skulle ha två pansarbrigader, PB8 & PB9 med Strv 121 (det vi nu kallar 122) och tre mekbrigader, MekB 7, 10 och 18, med Strv 104 (eventuellt moddade till Strv 105). När sedan de begagnade Strv Leopard dök upp och blev Strv 121 ändrades det så klart. P7 och P10 skickade blixtsnabbt ut sina 104 till ön och började utbilda på Strv 121. När P2, och PB8, lades ner så justerades det hela igen. Minns inte hur MekB19 figurerade i sammanhanget. Var ju på truppnivån på den tiden med begränsad insikt i besluten på högre nivå.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av MD650 » 1 maj 2015, 10:04

TJ1 skrev:


Tanken från 90-talets början, när P1 och P6 redan var nedlagda, var väl enligt mitt minne att vi skulle ha två pansarbrigader, PB8 & PB9 med Strv 121 (det vi nu kallar 122) och tre mekbrigader, MekB 7, 10 och 18, med Strv 104 (eventuellt moddade till Strv 105). När sedan de begagnade Strv Leopard dök upp och blev Strv 121 ändrades det så klart. P7 och P10 skickade blixtsnabbt ut sina 104 till ön och började utbilda på Strv 121. När P2, och PB8, lades ner så justerades det hela igen. Minns inte hur MekB19 figurerade i sammanhanget. Var ju på truppnivån på den tiden med begränsad insikt i besluten på högre nivå.
MekB 19 var den brigad som skulle få strf 90 och strv 121(2) först.
Strf 90 var ju framtagen från början att nyttjas I ÖN.
:)

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Wedman » 1 maj 2015, 17:10

Från 1944 års militärkalender kan man hämta Regementenas "Rangordning".
Vid paradering eller annan samfälld uppställning gäller nedan nämnda ordningsföljd mellan staber, regementen, personalkårer m. fl.
Det borde finnas motsvarande regler även för efterkrigstiden, men jag har inte tillgång till den.
Arméen samt kungliga och furstliga staber.
1. Generalitetet jämte övriga officerare med högre tjänsteställning än överste och regementschef.
2. H. M. Konungens stab.
3. H. K. H. Kronprinsens stab.
4. H. K. H. Hertigens av Västerbotten adjutanter.
5. H. K. H. Hertigens av Halland adjutanter.
6. H. K. H. Hertigens av Dalarne adjutant och ordonnansofficer.
7. H. K. H. Hertigens av Södermanland adjutanter.
8. Generalstabskåren.
9. Svea Livgarde.
10. Livregementet till häst.
11. Göta pansarlivgarde.
12. Livregementets husarer.
13. Livregementets grenadjärer.
14. Livgrenadjärregementet.
15. Värmlands regemente.
16. Jämtlands regemente.
17. Norra skånska infanteriregementet.
18. Södra skånska infanteriregementet.
19. Upplands regemente.
20. Kronobergs regemente.
21. Jönköpings-Kalmar regemente.
22. Dalregementet.
23. Hälsinge regemente.
24. Älvsborgs regemente.
25. Hallands regemente.
26. Bohusläns regemente.
27. Gotlands infanteriregemente.
28. Norrbottens regemente.
29. Västerbottens regemente.
30. Västernorrlands regemente.
31. Skånska pansarregementet.
32. Södermanlands pansarregemente.
33. Skaraborgs pansarregemente.
34. Norrlands dragonregemente.
35. Fälttygkåren och tygtrupperna.
36. Svea artilleriregemente.
37. Göta artilleriregemente.
38. Wendes artilleriregemente.
39. Norrlands artilleriregemente.
40. Norrbottens artillerikår.
41. Smålands artilleriregemente.
42. Gotlands artillerikår.
43. Bodens artilleriregemente.
44. Bergslagens artilleriregemente.
45. Luftvärnet
46. Fortifikationskåren.
47. Ingenjörtrupperna.
48. Signaltrupperna.
49. Trängen och trängtrupperna.
50. Intendenturkåren och intendenturtrupperna.
51. Fältläkarkåren.
52. Fältveterinärkåren.
53. Tygstaten.
54. Väg- och vattenbyggnadskåren
55. Landsstormen
56. Frivilliga automobilkåren.
57. Hemvärnet.
Principen verkar vara: först livförband, därefter nummerordning.

Min anmärkning: Hemvärnet må fortfarande ha lägst rang men vi har överlevt många förband :milsmile:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Hans » 1 maj 2015, 18:47

:lol:

Min plats var mellan 12 och 14.

MVH

Hans

TJ1
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 11 augusti 2011, 17:56

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av TJ1 » 2 maj 2015, 09:48

Norrlandsbrigaderna skulle få strf 90 först. De skulle ersätta Bpv-kompanierna med ett till två kompanier Strf 90/brigad. Den planen fullföljdes ju aldrig då nedläggningarna väl körde över den.

Planen med att ha två PB (PB8 och 9) med strv 122 plus ett antal i Norrland tvärdog ju också när optionen på 80 strv 122 till ströks ganska tidigt.

Rangordningslistan är lite intressant. Den utgår från nummerordningen efter 1925 då förband med hög formell rang lades ner och numren frigjordes för överlevande lågrangsförband. Exempelvis blev ju I7 nedlagt varpå södra skånska (fd I34 och sedan I25) blev det nya I7. I6 lades också ned varpå norra skånska (I24) blev det nya I6. I18 lades ner och Gotlands regemente (I27) blev det nya I18. Det vi känner som I2 hette ju I22 innan 1925. Dessutom så är det truppslagsindelat så de före detta infanteriregementerna med ganska hög rang (Skaraborgs och Södermanlands, I9 och I10) kommer efter "lågrangsinfanteriet". Notera också att I9 hade högre rang än I10, men men numreringen i pansartrupperna blev I9 P4 men I10 P3!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av MD650 » 2 maj 2015, 10:20

TJ1 skrev:Norrlandsbrigaderna skulle få strf 90 först. De skulle ersätta Bpv-kompanierna med ett till två kompanier Strf 90/brigad. Den planen fullföljdes ju aldrig då nedläggningarna väl körde över den.

Planen med att ha två PB (PB8 och 9) med strv 122 plus ett antal i Norrland tvärdog ju också när optionen på 80 strv 122 till ströks ganska tidigt.
Off topic men det var NB 19 som skulle mekaniseras med att de två fristående strvbat ÖN skulle ingå i den nya mekbrigaden (MekB 19) där två bat skulle innehålla strv och två bat skulle bara få strf 90.
Ganska snabbt ändrades det så att såväl MekB 19 och MekB 9 skulle se ut som en normal mekbrig med tre mekbat 122/90 och en pvbat.
Det gick ganska snabbt där i mitten av 90-talet när man förändrade organisationen.
:)

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Forskaren » 3 maj 2015, 16:53

Om man under sin utbildning lyssnade på kadetter från P6, så fick man ett väldigt starkt intryck av att P6 var det främsta förbandet i pansartrupperna. Regementet har också "producerat" ett antal generaler, däribland nuvarande ÖB!

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Vysotskij » 3 maj 2015, 17:29

Min tentativa slutsats är alltså att politiker/ÖB/CA/pansarinspektören under perioden 1968 (strv 103 till de andra brigaderna) till 1992 (P 6 går slutligen hädan) gjort en annan bedömning än norringakadetterna...

Skriv svar