Quiz: Heraldik
- Dag den vise
- Medlem
Re: Heraldik-quiz
Efter att just detta rike föll under slutet av fjortonhundratalet, vilket annat rike kan detta vapen då sammankopplas med? Och det är inte det land det nu tillhör som jag syftar på.
-
jean-jacques
- Medlem
Det var en knepig fråga. Det vapen som visas ovan är ju idag vapnet för den franska provinsen Bourgogne - men eftersom du skriver att du inte syftar på det land "det nu tillhör" så kan det ju knappast vara Frankrike som åsyftas. De burgundiska områdena delades ju upp mellan Frankrike och Tyskland - så det är kanske det Tysk-Romerska riket du syftar på? Här är kejsar Karl V:s vapen, och som synes finns Burgund bland de många fälten:
Men efter Karl V delades ju de habsburgska länderna upp på två släktgrenar: en österrikisk och en spansk gren. Strängt taget var det ju den spanska grenen som fick de icke-franska länder som ingått i det burgundiska riket (främst Nederländerna) vilket förorsakade så många krig under 1500- och 1600-talen. Så mitt svar skulle nog bli Spanien.
Men saken kompliceras av att både den österrikiska och den spanska grenen av huset Habsburg använde sig av Burgunds vapen i sina vapen. Det var nämligen oerhört fint att räkna sin härstamning från de burgundiska hertigarna av huset Valois. Bägge grenarna hade dessutom den burgundiska Gyllene Skinnets Orden som sin husorden. Så om inte Spanien är rätt svar... ja, då gissar jag på Österrike.
Men saken kompliceras av att både den österrikiska och den spanska grenen av huset Habsburg använde sig av Burgunds vapen i sina vapen. Det var nämligen oerhört fint att räkna sin härstamning från de burgundiska hertigarna av huset Valois. Bägge grenarna hade dessutom den burgundiska Gyllene Skinnets Orden som sin husorden. Så om inte Spanien är rätt svar... ja, då gissar jag på Österrike.
- Dag den vise
- Medlem
Det var Spanien jag syftade på(även om jag erkänner att det lika gärna kunde ha varit Österrike). Jean-Jacques tar därmed över nästa hertigvapen!
-
jean-jacques
- Medlem
Okay, vems vapen är detta:
-
jean-jacques
- Medlem
Ett tips: en svensk ärkebiskop.
-
jean-jacques
- Medlem
Man skulle nog kunna säga: Sveriges mest berömde ärkebiskop efter Johan Olof Wallin och Laurentius Petri.
- Dag den vise
- Medlem
Peder Winstrup?
-
jean-jacques
- Medlem
Hmm... vem är det? Någon obskyr utlänning? En person som blivit känd inte för någonting han uträttat under livet, utan bara för att han är död?
Nej det här är en av våra andliga stormän. Dock är vapnet lite konstigt - jag vill gärna diskutera det så småningom. Ett tips: han tog sig nog vapnet (tror jag) när han blev serafimerriddare. Inte kan väl Peder Winstrup ha blivit serafimerriddare? Nä, jag kunde väl tro det!
Nej det här är en av våra andliga stormän. Dock är vapnet lite konstigt - jag vill gärna diskutera det så småningom. Ett tips: han tog sig nog vapnet (tror jag) när han blev serafimerriddare. Inte kan väl Peder Winstrup ha blivit serafimerriddare? Nä, jag kunde väl tro det!
- Dag den vise
- Medlem
Det är denne Peder Winstrup jag syftar på.http://www.sydsvenskan.se/taggar/peder-winstrup/
-
jean-jacques
- Medlem
Ja, jag såg ett inslag om honom på TV härom kvällen. Men han var det alltså inte.
-
jean-jacques
- Medlem
Han var en mycket karismatisk person, som formligen dyrkades av många beundrare. Höjdpunkten på hans karriär var nog det stora ekumeniska mötet i Stockholm 1925; då fick han ta emot representanter för alla världens kristna samfund. Han upphör ännu inte att fascinera. Förra året kom det ut två nya böcker om honom, där det framgick att han även hade mörka sidor...
-
jean-jacques
- Medlem
I heraldiska sammanhang är han känd för ceremonien i Rydboholms kyrka, när den sista medlemmen av ätten Brahe begravdes. Då krossade han Brahes sköld på traditionellt vis, och sedan Per Magnus Brahe bisatts i kyrkans krypta lät ärkebiskopen sig ros ut på den närbelägna sjön. Där sänkte han nyckeln till kryptan i vattnet; när nu ätten är utslocknad behövs inte nyckeln längre.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Nathan Söderblom?
-
jean-jacques
- Medlem
Rätt! Nathan Söderblom var det. Sveriges siste kyrkofurste i stor stil
Vapnet har tre egendomligheter:
1. Första och fjärde fältet är "i silver ett rött kors". Vad är det för vapen? Jag skulle vänta mig antingen "i guld ett rött kors" (svenska kyrkan) eller "i rött ett gyllene kors" (Uppsala ärkestift). Men silver - vad är det för vapen?
2. Andra fältet blasoneras som "i blått fält en bild av Trönö kyrna" (Nathan S. kom från Trönö i Hälsingland). Det strider ju mot en av heraldikens grundläggande lagar, som säger att man inte får använda en specifik byggnad i ett vapen.
3. För fjärde fältet sägs det att draken ska vara "naturfärgad". Vad är naturfärgen för ett sagodjur?
Är det någon av er som vet svaret på dessa frågor?
I alla händelser var Nathan Söderblom rätt svar. TyskaOrden har frågan-
Vapnet har tre egendomligheter:
1. Första och fjärde fältet är "i silver ett rött kors". Vad är det för vapen? Jag skulle vänta mig antingen "i guld ett rött kors" (svenska kyrkan) eller "i rött ett gyllene kors" (Uppsala ärkestift). Men silver - vad är det för vapen?
2. Andra fältet blasoneras som "i blått fält en bild av Trönö kyrna" (Nathan S. kom från Trönö i Hälsingland). Det strider ju mot en av heraldikens grundläggande lagar, som säger att man inte får använda en specifik byggnad i ett vapen.
3. För fjärde fältet sägs det att draken ska vara "naturfärgad". Vad är naturfärgen för ett sagodjur?
Är det någon av er som vet svaret på dessa frågor?
I alla händelser var Nathan Söderblom rätt svar. TyskaOrden har frågan-
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Angående Söderbloms vapen är det faktiskt möjligt att fältet i första och fjärde fälten skall vara guld. Tittade nu på vapnet i boken Kungl Serafimerorden 1748-1998 och där kan fältet tolkas som en mycket ljus nyans av guld. Men det kan vara så att det verkligen är silver. För ett antal andra ärkebiskopar har korset i ett silverfält. I ny svensk vapenbok av Clara Neveus nämns också att färgerna i ärkestiftets vapen har skiftat under historiens gång men att kombinationen rött och guld varit den vanligaste och dessa fastställdes slutligen 1964. Visst skall helst inte en specifik byggnad finnas i ett vapen, dock finns det som synes en del avsteg från detta. Vilket naturligtvis inte betyder att detta ses som god heraldik. En naturfärgad drake ja vad betyder det? I Söderbloms serafimersköld är draken i alla fall guld.
Nå en ny fråga skall jag ju också komma med, i heraldiken skall man försöka att undvika att avbilda en särskild person. Men i vapnet för en av våra mest namnkunniga bildhuggare (med ett berömt torg uppkallat efter sig) förekommer ett av hans mest kända verk. Vem är personen och vad föreställer hans vapen?
Nå en ny fråga skall jag ju också komma med, i heraldiken skall man försöka att undvika att avbilda en särskild person. Men i vapnet för en av våra mest namnkunniga bildhuggare (med ett berömt torg uppkallat efter sig) förekommer ett av hans mest kända verk. Vem är personen och vad föreställer hans vapen?