Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
En lätt fråga......
Hur lyder ''brödbitsregeln'' vid framfart med små båtar bland stora......???
Varjag
Hur lyder ''brödbitsregeln'' vid framfart med små båtar bland stora......???
Varjag
Har att skaffa med väjningsreglerna......
Varjag
Såg inte frågan förrän nu. Man brukar väl säga ungefär så här: "Den som seglar för sitt nöje håller undan för den som seglar för sitt bröd". Men väjningsreglerna i "Colreg", dvs havets trafikregler, säger inte riktigt så. Där skiljer man inte på nöjesbåtar och andra. Däremot skall man visa hänsyn till den som har svårt att manöverera, till exempel på grund av sin storlek.
Sitter för övrigt på Corner Pub i maritim miljö i Honningsvåg (nära Nordkap) och intar en pilsner efter att ha avslutat ett projekt ombord i en liten tankbåt.
Sitter för övrigt på Corner Pub i maritim miljö i Honningsvåg (nära Nordkap) och intar en pilsner efter att ha avslutat ett projekt ombord i en liten tankbåt.
Re: Brödbitsregeln!
Just det Donkeyman - ''Brödbitsregeln'' hamrades in i en redan i mycket unga år...."Den som seglar för sitt nöje håller undan för den som seglar för sitt bröd"
You have another beer - and carry on!
Dessutom säger väl väjningsregeln att även om man inte ska hålla undan enl. regeln, så är man skyldig att väja för undvika en olycka.
Nu har Donkeyman förflyttat sig från Honningsvåg till Bodø och skall snart gå ut på ett etablissemang och dricka sina eftermiddagspilsner. Men det dåliga samvetet gnager då han inte skrivit någon ny fråga. Men nu är det dags.
En enkel och kort sådan. Fartyg har många olika ritningar som visar olika ting. Några av de mest centrala är GA- General Arrangement och CP- Capacity Plan. De är ganska lika men visar trots detta olika ting. Beskriv i korta ord vad man kan se på dessa.
En enkel och kort sådan. Fartyg har många olika ritningar som visar olika ting. Några av de mest centrala är GA- General Arrangement och CP- Capacity Plan. De är ganska lika men visar trots detta olika ting. Beskriv i korta ord vad man kan se på dessa.
Uff. Det där trodde jag skulle vara "lätt som en plätt". Men Donkeyman är nog fackidiot som tror att sådant är allmän kunskap. Svårt att ge en ledtråd men om jag säger att de Engelska namnen på de här ritningarna egentligen bara behöver översättas så har man lösningen.
GA: En slags översiktsritning, visar hur fartyget ser ut, varpå man ser var alla viktiga saker finns.
CP: speciellt användbar för i och urlastning, anger kapacitet om olika lastutrymmen (hur mycket de rymmer), men också hur stora luckorna är och annat väsentligt för att avgöra vid vilken kaj som är lämpligt att angöra och hur länge man blir kvar där.
Kan tänka mig att det inte är ovanligt att en person som inte är insatt i branchen och vill ta reda på något om fartyget ber om GA för att själv räkna ut det som står i klartext på CP.
/Håkan
20 dec 2012
CP: speciellt användbar för i och urlastning, anger kapacitet om olika lastutrymmen (hur mycket de rymmer), men också hur stora luckorna är och annat väsentligt för att avgöra vid vilken kaj som är lämpligt att angöra och hur länge man blir kvar där.
Kan tänka mig att det inte är ovanligt att en person som inte är insatt i branchen och vill ta reda på något om fartyget ber om GA för att själv räkna ut det som står i klartext på CP.
/Håkan
20 dec 2012
Det var helt riktigt. CP innehåller förutom alla detaljer om lastrummen också information om tankar och vad de rymmer. Det brukar också finnas info om krankapaciteter inklusive räckvidd, hur mycket elström som kan genereras och så vidare. Alltså fartygets kapacitet.
Som du skriver- den som inte är insatt i branschen ber alltid om ett GA. Men GA är egentligen en utgångspunkt för en mängd andra ritningar som har mer detaljerad information om olika ting. CP är baserad på GA men även till exempel en Tankplan, en Säkerhetsplan och mycket annat har sin utgångspunkt i vad som visas i GA. Till dessa finns sedan underritningar med mer detaljer på de olika områdena. Man kan se ritningsportföljen som "ett träd". Skall jag studera en båt jag inte känner så börjar jag med CP och har GA för referenser.
HJ frågar vidare.
Som du skriver- den som inte är insatt i branschen ber alltid om ett GA. Men GA är egentligen en utgångspunkt för en mängd andra ritningar som har mer detaljerad information om olika ting. CP är baserad på GA men även till exempel en Tankplan, en Säkerhetsplan och mycket annat har sin utgångspunkt i vad som visas i GA. Till dessa finns sedan underritningar med mer detaljer på de olika områdena. Man kan se ritningsportföljen som "ett träd". Skall jag studera en båt jag inte känner så börjar jag med CP och har GA för referenser.
HJ frågar vidare.
Tack. Då ställer jag en fråga i samma härad.
Om jag kör min bil till besiktningen kan jag få bilen underkänd. En "2:a" innebär att jag får fortsätta köra, men felet måste åtgärdas och fordonet måste kontrolleras igen inom en given tid. Vad är motsvarande benämning av åtgärd som måste utföras inom given tid för att ett fartyg skall få behålla sin klass? (Enligt IACS förekommer det lite olika termer för detta beroende på sällskap).
(Jag litar i detta avseende mer på Donkeymans eventuella svar än mitt eget....)
/Håkan
Om jag kör min bil till besiktningen kan jag få bilen underkänd. En "2:a" innebär att jag får fortsätta köra, men felet måste åtgärdas och fordonet måste kontrolleras igen inom en given tid. Vad är motsvarande benämning av åtgärd som måste utföras inom given tid för att ett fartyg skall få behålla sin klass? (Enligt IACS förekommer det lite olika termer för detta beroende på sällskap).
(Jag litar i detta avseende mer på Donkeymans eventuella svar än mitt eget....)
/Håkan
Klassen har en liknande "verktygslåda". En Surveyor kan kräva att något skall åtgärdas till hans "satisfaction" innan fartyget seglar vidare. Men han kan också "Issue" en "Condition of Class", populärt kallad CC. Där beskrivs vad som måste åtgärdas och inom vilken tidsram detta måste ske, vanligen 1-3 månader. Efter åtgärd tillkallas en ny Surveyor som kollar och "Deletar" samma CC. Det finns också en tredje möjlighet som innebär att det utfärdas ett så kallat "Memo". Det innebär att man inte behöver göra en åtgärd just nu, men det kan innebära att saken skall kontrolleras med vissa mellanrum, till exempel vid varje "Annual Survey" eller att åtgärd skjuts upp till i samband med en framtida händelse som nästa Dockning eller "Class Renewal". Men som HJ skriver- språket är lite olika hos de olika sällskapen.
Tack för ett fullödigt svar. Det var "CC" (Condition of Class) som jag var ute efter, som om jag förstått det rätt är DNV:s beteckning. "Recommendation" förekommer hos några andra sällskap.
Tack också för ditt beskrivande av de mindre och mer akuta begreppen som motsvarar bilbesiktningens 1:or (åtgärdas under eget ansvar, kollas vid nästa ordinarie kontroll) och 3:or (omedelbart körförbud).
Donkeyman är 1A1 och ställer nästa fråga!
/Håkan
Tack också för ditt beskrivande av de mindre och mer akuta begreppen som motsvarar bilbesiktningens 1:or (åtgärdas under eget ansvar, kollas vid nästa ordinarie kontroll) och 3:or (omedelbart körförbud).
Donkeyman är 1A1 och ställer nästa fråga!
/Håkan
Tack för det. Då kör jag vidare på Klassen. I förra frågan nämndes IACS (International Society of Class Societies). Denna sammanslutning beskrivs av vissa som "De Seriösa Klassällskapen" medan andra beskriver dem som en Internationell Maffia som uppehåller sin position tack vare kartellverksamhet.
Det får vara som det vill med den beskrivningen. Men min fråga gäller- vilka är de här sällskapen och var hör de hemma. Flest rätta svar vinner.
Det får vara som det vill med den beskrivningen. Men min fråga gäller- vilka är de här sällskapen och var hör de hemma. Flest rätta svar vinner.
Får se vilkan man kommer ihåg. 
Det Norska Veritas (DNV)- Norge
Germanischer Lloyds (GL) - Tyskland (har gått samman med DNV till DNVGL)
Bureau Veritas (BV)- Frankrike (grundades dock i Antwerpen)
Lloyds Register of Shipping (LR) - Storbritannien
American Bureau of Shipping (ABS) - USA
Nippon Kaiji Kyoki (NK) - Japan
RINA - Italien
Korean Register of Shipping (KRS) - Sydkorea
RS - Ryssland
Det Norska Veritas (DNV)- Norge
Germanischer Lloyds (GL) - Tyskland (har gått samman med DNV till DNVGL)
Bureau Veritas (BV)- Frankrike (grundades dock i Antwerpen)
Lloyds Register of Shipping (LR) - Storbritannien
American Bureau of Shipping (ABS) - USA
Nippon Kaiji Kyoki (NK) - Japan
RINA - Italien
Korean Register of Shipping (KRS) - Sydkorea
RS - Ryssland