Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Nog fasen känner jag igen cocos, därför att jag har suttit på en liten pall och rivit cocos i all oändlighet. Samt tryckt ned detta i ett uppskuret oljefat för att suga upp vatten. Så har man plockat upp genomdyngad cocos ur hotwell (eller cascadtanken som man säger i vårt land) och förpassat in dyngan i fyren. För att slutligen packa ned ny och fräsch cocos i tanken igen.
Och när varjagen säger det så visst vet jag att man hade cocos i en sabb. Men minnet är visserligen gott- fast väldigt kort.
Så nu skall jag ta en fråga som funkar både i moderna och gamla tider. Och som har en liten anknytning till cocos. Vad är en "hanfot" och var använder man en sådan ?
Och när varjagen säger det så visst vet jag att man hade cocos i en sabb. Men minnet är visserligen gott- fast väldigt kort.
Så nu skall jag ta en fråga som funkar både i moderna och gamla tider. Och som har en liten anknytning till cocos. Vad är en "hanfot" och var använder man en sådan ?
Hanfot är en anordning som fördelar kraften från en lina på flera punkter. Används inom segling tex i skot och akterstag men kan också användas för bogsering mm.
Anknytningen till cocos vet jag inte, möjligen att cocostamp har en begränsad styrka vilket kanske var ursprunget till hanfoten. Eller så var det elasticiteten som var lämplig för vissa ändamål.
Anknytningen till cocos vet jag inte, möjligen att cocostamp har en begränsad styrka vilket kanske var ursprunget till hanfoten. Eller så var det elasticiteten som var lämplig för vissa ändamål.
Helt rätt. Hanfot används i dag speciellt inom bogsering. Från bogserwiren kopplas två wires till det bogserade föremålet. Därmed får det föremål som bogseras en betydligt stadigare gång i sjön. Utan hanfot kan det annars gå som en orm i sjön. Det Norska uttrycket för hanfot är väldigt talande: "Skrev".
Anknytningen till cocos är att man vanligen kopplar en kortare så kallad "förlöpare mellan bogserwire och hanfot. Denna skall vara av ett elastiskt material och i gamla tider var en sabb av cocos användbar till detta.
Millgard fortsätter navigera.
Anknytningen till cocos är att man vanligen kopplar en kortare så kallad "förlöpare mellan bogserwire och hanfot. Denna skall vara av ett elastiskt material och i gamla tider var en sabb av cocos användbar till detta.
Millgard fortsätter navigera.
Så gärna!
Vilken är den gemensamma nämnaren?
Vilken är den gemensamma nämnaren?
Båda bärs av vatten?
Visserligen i sak rätt, men lite mer utstuderade svar får man kräva i en skalmankviss. 
Ledtråd: Det finns kopplingar till denna.
- Bilagor
-
- goding.jpg (88.71 KiB) Visad 154 gånger
Ledtråd: Den fina ritningen kan associeras med denna:

Sedan kan man fundera vidare på hur detta är kopplat till de två vackra segelbåtarna.

Sedan kan man fundera vidare på hur detta är kopplat till de två vackra segelbåtarna.
Det här är inte min bästa svit -med ritningens ''linjer'' erinrar mig om dom s.k. BH-kryssarna från 1949 eller så....
Där BH - inte hade ngt att skaffa med damernas brösthållare - utan betydde Botten-Hav - ?????
Varjag
Där BH - inte hade ngt att skaffa med damernas brösthållare - utan betydde Botten-Hav - ?????
Varjag
Hehe, nej inte alls. Det finns också kopplingar till en invention som sedan exakt åttio år befrämjar komforten i kajutan för seglare runtom i världen.
Var inne på riggen först. Men sen slank polletten ned. Det är vad som hamnar i den. 
- Bilagor
-
- genua.jpg (48.74 KiB) Visad 122 gånger
Nu kanske du tänkte på Sven Saléns bravader men se det är fel. 
En till ledtråd:
Börja nysta i ledtrådarna så skall vi se att vi närmar oss.
En till ledtråd:

Börja nysta i ledtrådarna så skall vi se att vi närmar oss.
Båtarna är döpta efter fåglar 
Nej, inte det heller.
Studera linjeföringen. Mycket vacker, likaså funktionell och tyder på.. Ja vadå?