Quiz: Andra världskriget
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Andra världskriget
Tackar. Under VK 2 uppträdde en brittisk officer med bl a ett "Claymore" tvåhandssvärd. Vem?
-
Kenth Wasserman
- Medlem
Jag hade lite tid över och nappar direkt:
Överstelöjtnant Jack Churchill!
Jag, som är ny här, måste säga att det är väldigt roligt och bildande att hänga med i alla turer, frågor och klurigheter ni fixar.
Det här är t.ex. en sak som jag inte ens kunde tänka mig ha hänt.
Överstelöjtnant Jack Churchill!
Jag, som är ny här, måste säga att det är väldigt roligt och bildande att hänga med i alla turer, frågor och klurigheter ni fixar.
Det här är t.ex. en sak som jag inte ens kunde tänka mig ha hänt.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, nog träffar din pil med långbågen rätt man! Ja, Skalman-quiz är en bildande hobby. Frågan till dig.
-
Kenth Wasserman
- Medlem
Tack igen!
Var är denna bild tagen och vad gör dom?
Jag kan avslöja att det inte är i Europa.
Det är ''Station HYPO'' - Fleet Radio Unit Pacific i Pearl Harbor. Dekrypteringscentral för USN, Varjag
-
Kenth Wasserman
- Medlem
Hur f-n gick det till?
Det är rätt varjag, kör nästa!
Det är rätt varjag, kör nästa!
Tack Kenth - och
Ett par analytiska hjärnor - varav den ena led nervsammanbrott -
och - Vad hette dom, vad gjorde dom och - vilken fick nervsammanbrottet???
Varjag
Ett par analytiska hjärnor - varav den ena led nervsammanbrott -
och - Vad hette dom, vad gjorde dom och - vilken fick nervsammanbrottet???
Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Mannen längst ner är major William Friedman som knäckte japanska chiffer och fick ett nervsammanbrott - helt förståeligt, vem skulle inte fått det av ett sånt jobb.
Kan den första vara Frank Rowlett, som jobbade åt Friedman?
Man byggde en Enigma liknande maskin, kallad Purple. Och de lösta japanska chiffren kallades väl Magic.
Man byggde en Enigma liknande maskin, kallad Purple. Och de lösta japanska chiffren kallades väl Magic.
Very good tommyjonason! Majoren och han med nervsammanbrottet - är rätt.tommyjonason skrev:Mannen längst ner är major William Friedman som knäckte japanska chiffer och fick ett nervsammanbrott - helt förståeligt, vem skulle inte fått det av ett sånt jobb.
Löjtnanten - är inte Rowlett - men var instrumentell i dekrypteringen av de japanska signalerna.
Bägge, fann efter kriget ny karriär i NSA.........
Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Då kan det vara Francis Raven.
Japp!tommyjonason skrev:Då kan det vara Francis Raven.
Din fråga, Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
En norsk jaktplanspilot som sköt ner flest plan av norrmännen. Flög mest Spitfire, det sista halvåret av kriget dock Mosquito. Överlevde kriget, avslutade sin karriär i Norska Flygvapnet som Generalmajor.
1. Vad hette han?
2. Vad tror ni har hänt med spinnern?
1. Vad hette han?
2. Vad tror ni har hänt med spinnern?
-
Kenth Wasserman
- Medlem
Piloten heter Svein Heglund och skadan på planet kom då en huv av en nedskjuten FW190 träffade hans Spitfire 
Han hade tur att propellern inte fick bladbrott - då hade han oxå måst ''stiga ur...''då en huv av en nedskjuten FW190 träffade hans Spitfire
-
tommyjonason
- Medlem
Japp.
Den 16 aug 1943 över Abbeville. Enligt Cato Guhnfeldts förnämliga Spifire bok-serie var det tydligen en Focke Wulf med italiensk nationalitetsbeteckning som Heglund sköt ner!
Det var huven som träffade spinnern , men något märkligt, när mekanikern bytte spinnern hittade han en 8-10 cm stor träbit som hade låst propellern i fine pitch, dvs med så liten vinkel som möjligt på propellerbladen i rotationsriktningen. Det var tydligen bra för hade den låst sig i grov pitch skulle han ha fått motorproblem över Frankrike.
En träbit?
Var kom den ifrån, fanns det nåt trä i cockpiten? Eller var propellern av trä på F-W?
Heglund fick, enligt Guhnfeldt 16 nedskjutna, 4 troligen nedskjutna och 6 skadade. Mest FW 190.
Han var en kortare tid norsk flygattache i Stockholm direkt efter kriget förresten.
Ja, han hade en otrolig tur att inte skrotet ställde till värre skador.
Varsågod nästa Kenth!
Den 16 aug 1943 över Abbeville. Enligt Cato Guhnfeldts förnämliga Spifire bok-serie var det tydligen en Focke Wulf med italiensk nationalitetsbeteckning som Heglund sköt ner!
Det var huven som träffade spinnern , men något märkligt, när mekanikern bytte spinnern hittade han en 8-10 cm stor träbit som hade låst propellern i fine pitch, dvs med så liten vinkel som möjligt på propellerbladen i rotationsriktningen. Det var tydligen bra för hade den låst sig i grov pitch skulle han ha fått motorproblem över Frankrike.
En träbit?
Var kom den ifrån, fanns det nåt trä i cockpiten? Eller var propellern av trä på F-W?
Heglund fick, enligt Guhnfeldt 16 nedskjutna, 4 troligen nedskjutna och 6 skadade. Mest FW 190.
Han var en kortare tid norsk flygattache i Stockholm direkt efter kriget förresten.
Ja, han hade en otrolig tur att inte skrotet ställde till värre skador.
Varsågod nästa Kenth!