Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
OK vi gör ett litet avsteg från det vanligste och visar ett -
Vad var det?, Varjag
Monsterfångstverktyg? Något som garanterat skall på Nessie eller Storsjöodjuret i båten.... Med föga framgång hittills verkar det
No one can prevent me from raising towers in babylon
dc skäller under rätt träd - men mera prosaiskt än Nessie & Co..........dc skrev:Monsterfångstverktyg? Något som garanterat skall på Nessie eller Storsjöodjuret i båten.... Med föga framgång hittills verkar det
Varjag
Isbjörn?
/CvD
/CvD
För att fånga Storsjöodjuret i Östersund?
gissar
/ currahee
gissar
/ currahee
Handlade om ''skadedjursutrotningt'' - på den tiden det beghaf shig.....
Varjag
Trodde också det var en "sax" för Storsjöodjuret när jag såg bilden. Skadedjur? Trut är nog svåra att få i saxen, att kalla säl för skadedjur gör en del Stockholmare ledsna. Men det måste vara säl som fångades. 
Sälsax - är det!Stighult skrev:Trodde också det var en "sax" för Storsjöodjuret när jag såg bilden. Skadedjur? Trut är nog svåra att få i saxen, att kalla säl för skadedjur gör en del Stockholmare ledsna. Men det måste vara säl som fångades.
Sälar förstörde fiskeredskap - nät, mjärdar. ryssjor - och betraktades som skadedjur på 1800-talet.
Du gillrar nästa fälla, Varjag
Tack varjag. Här kommer ett fartyg smidig som en säl.
Vad heter fartyget och vad kan man säga om det?
Vad heter fartyget och vad kan man säga om det?
Det där ser inte komfortabelt ut. 
/CvD
/CvD
CvD skrev:Det där ser inte komfortabelt ut.
/CvD
För att ge nådeskott till den stackars frågan...
MOL Comfort som fick en spricka i skrovet på grund av feldesign. Innan bogserbåtar hann fram, så hade sprickan vuxit så mycket att fartyget sprack i två delar. De två delarna sjönk sedan inom några dagar från varandra.
/CvD
MOL Comfort som fick en spricka i skrovet på grund av feldesign. Innan bogserbåtar hann fram, så hade sprickan vuxit så mycket att fartyget sprack i två delar. De två delarna sjönk sedan inom några dagar från varandra.
/CvD
CvD plockar fram rätt svar. Berodde det på felkonstruktion som bekräftats eller träts det fortfarande.
Knappt att garantin gått ut
Trots allt var fartyget bara några år gammalt.
http://en.wikipedia.org/wiki/MOL_Comfort
CvD får leta fram något nytt
Knappt att garantin gått ut
http://en.wikipedia.org/wiki/MOL_Comfort
CvD får leta fram något nytt
Tackar.
När jag letade runt efter Varjags MS Lilleaa hittade jag en annan skuta som blev minsprängd i ett av våra grannländer efter kriget och 48 människor följde med i djupet.
Vilket är fartyget?
/CvD
När jag letade runt efter Varjags MS Lilleaa hittade jag en annan skuta som blev minsprängd i ett av våra grannländer efter kriget och 48 människor följde med i djupet.
Vilket är fartyget?
/CvD
Den danska last/passagerarångaren Kjøbenhavn, som gick på en mina 11:e juni 1948 utanför Aalborg
Varjag
Varjag