Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 18 januari 2015, 23:23

Rickard skrev:
JohnT skrev:kan härledas ur att det finns 238 observationer där iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter om hela ubåtar eller ubåtstorn.
Varifrån kommer siffran gällande 238 observerade föremål och att det är utifrån just det specifika antalet som observerade ubåtstorn anges som undantagsfall?
Fel av mig, det är 365 observationer av klassificering 1 eller 2 under de 14 åren.
Det fick dig att lämna min fråga
Intressant diskussionsmetod, du frågar om klarifiering in din post "sön jan 11, 2015 12:29 pm"
när jag då ger den klarfieringen och formulerar min fråga mer i detalj, så väljer du att inte svara på min fråga om
"Rapporter om iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter om hela ubåtar eller ubåtstorn. "

till

"miniubåtar uppträdde bevisligen oerhört oförsiktigt, gärna i helt eller delvis ytläge nära svenska åskådare"

?
kan härledas ur att det finns 238[Fel: ska vara 365 ] observationer där iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter om hela ubåtar eller ubåtstorn. Vanligare är däremot uppgifter om iakttagna detaljer; detaljer; kupoler, bulor, periskop, master och rör.

Så orden "oerhört oförsiktigt och gärna" är förstärkningsord som du tycker är relevanta för att föra sakfrågan framåt?
Frågan kvarstår, men då du formulerar dig mer korrekt de senaste dagarna så kan jag låta det bero.

Rickard skrev:
JohnT skrev:Först ska man notera att vi faktiskt vet att det inte bara var miniubåtar som orsakade alla dessa observationer,
ett fåtal gäller konventionella ubåtar då man har sett skrov och torn.

Det är möjligt, men t ex säger chefen för svensk underrättelsetjänst Ulf Samuelsson år 1989 att det sannolikt inte varit någon konventionell främmande ubåt i våra vatten sedan 1983.
En konventionell främmande ubåt skulle det vara en ubåt med konventionellt framdrivningsmaskineri, alltså diselelektriskt?

Kommentaren lämnar ju öppet för att det kunde vara sovjetiska ubåtar med icke konventionellt maskineri.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 19 januari 2015, 01:23

Hej Bergman, eftersom du på nytt riktar dig till mig så utgår jag från att du nu kommer att svara och inte bara hoppa över detta på det sätt du gjort så många gånger tidigare i diskussionen?
Bergman skrev:Rickard. Jag finner det intressant att du drar upp ovanstående gamla exempel när du vill avfärda någons argument,..

Kan du först förtydliga vad du menar med ovanstående? Vad menar du med "gammalt" som att det vore något negativt i sammanhanget? Att dessa uttalanden är från 1989 då själva denna fråga utspelade sig gör ju att det är i allra högsta grad relevant med vad som faktiskt sades då.

Här gäller det alltså tydliga uttalanden från myndighetspersoner, i detta fall marin- och försvarsstabschefer, kring en specifik sakfråga som diskuterats så omfattande och som omgärdas av så mycket ryktesspridning.
Bergman skrev:Varför istället inte diskutera Sven-Olof Kvimans uttalande nyligen i DN,..

Men dels, om du önskar diskutera Sven-Olof Kvimans personliga uppfattning i detta får väl du göra det, men du kan inte direkt begära att andra på forumet skall göra det om de inte finner frågan intressant.

Och förstår jag dig rätt alltså att du finner det viktigare vad en enskild pensionerad KA-officerare tror än vad en marinchef faktiskt sade och att det är lite dåligt av mig att inte diskutera det som du önskar?

Jag uppfattar personligen Sven-Olof Kviman som vettig och trovärdig, men vad en f.d. militär tror är inte för mig specifikt relevant. Vill man helst diskutera känslor och tankar är detta kanske viktigt, men allvarligt talat, om det hade något bevisvärde vad olika f.d. militärer tror och tycker i olika frågor så skulle nog de flesta problem vara "lösta".

Bergman skrev:du undviker väl inte detta eftersom det inte är i linje med "din" teori?
Bergman, du som vanligen undviker precis alla frågor som jag ställer till dig gällande det som du direkt skriver här, är du verkligen allvarlig med att du angriper andra för att "undvika" något som de inte ens diskuterat?

Och varför vänder du dig till mig? Ingen annan på forumet verkade heller vara specifikt intresserade av detta. Som jag frågat dig tidigare, visa gärna någonstans där jag garanterar att jag kommer besvara alla inlägg här i tråden?

Bergman skrev:Jag finner Kvimans nyligen gjorda uttalande otroligt intressant eftersom han runt år 2000 verkade hålla med Tunander (o dig)

Vad har du för källa till det?

Själv minns jag tvärtom att han på presskonferenser i samband med lanseringen av Ola Tunanders "Hårsfjärden" sade något i stil med att han var, "90 % säker på att det var sovjetiska ubåtar i Hårsfjärden" och på frågor om han trodde det kunde ha varit västliga ubåtar svarat främst att han inte ville spekulera.

Bergman skrev:(du hade väl inte bytt åsikt än år 2000?)

Nej, som du givetvis redan vet, på den tiden var jag personligen inte alls särskilt inläst och trodde definitivt på de gamla klassiska teorierna ungefär för att det "kändes rätt". Men efter att senare konstaterat att det inte i praktiken fanns, och inte heller fortfarande finns, något enda trovärdigt skäl att antaga detta så har jag "bytt åsikt". Det känns dock nästan som du antyder att det skulle vara något dåligt i att "byta", kan du förtydliga var du menar med din mening ovan?

Bergman skrev:Han framträdde även mycket välvilligt om jag minns rätt i UG 2007 när man presenterade "nyckeln till Hårsfjärden".

Ja, absolut, Sven-Olof Kviman har alltid varit helt övertygad om att dåvarande Försvarsstabschefen Bror Stefensson medvetet stängde ned minlinjen för att en främmande ubåt skulle kunna gå ut. Händelserna den kvällen kring Mälsten var ju det som Kviman redogjorde för i programmet.

(För övrigt, gällande tanken att eldförbudet den kvällen var medvetet och hade för avsikt att låta en ubåt undkomma så har ett flertal av de mest aktiva Sovjettroende marinofficerarna, t ex Emil Svensson, Göran Wallén, Nils-Ove Jansson och Bror Stefensson själv, lagt ned mycket kraft på att försöka visa att detta absolut ej skedde.)

Bergman skrev:Dvs,.. Kviman har bytt uppfattning från att år 2000 haft en som låg nära Ola Tunaders,.. till att idag 2015 helt backa upp Thules teorier.
Sven-Olof Kviman backar helt upp Thules teorier? Det är ett minst sagt radikalt påstående från dig, mängden inlägg/påståenden/teorier från Thule här på forumet är ju betydande.

Var vänlig ange belägg för detta.

JohnT:

JohnT skrev:kan härledas ur att det finns 238 observationer där iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter om hela ubåtar eller ubåtstorn.
Rickard skrev:Varifrån kommer siffran gällande 238 observerade föremål och att det är utifrån just det specifika antalet som observerade ubåtstorn anges som undantagsfall?
JohnT skrev:Fel av mig, det är 365 observationer av klassificering 1 eller 2 under de 14 åren.
Fast vad finns det för skäl att antaga att 1995-utredningens mening om observationer av ubåtstorn skulle dras från just de 1- och 2-klassade, alltså de 365 som du hänvisar till? Det finns väl inget i texten som visar på det?

Jag utgår snarare att man menar utifrån de sammanlagda 2587 optiska observationer som inkommit under åren. "Undantagsfall" av tal i den storleksordningen kan ändå vara ganska betydande. Det finns till och med en möjlighet att det skulle vara fler tornexponeringar än dito med periskop som faktiskt blir högt klassade just genom möjligheten att faktiskt se dem tydligt.

Men, skall det vara helt korrekt, och det tycker jag det skall, så HAR du rätt i att vi inte vet hur dessa proportioner mellan observationstyper var och jag borde inte ha skrivit att:

"miniubåtar uppträdde bevisligen oerhört oförsiktigt, gärna i helt eller delvis ytläge nära svenska åskådare", då det inte är känt hur ofta de uppträdde i ytläge, däremot uppträdde de definitivt oerhört oförsiktigt och lyckades ordna många hundratals goda observationer på avstånd kortare än 100 meter från svenska åskådare.

Min poäng kvarstår fortfarande, och är enligt mig kritisk: de främmande ubåtarna uppträdde vid ett enormt stort antal gånger på ett sådant oförsiktigt sätt som gjorde att de ständigt "upptäcktes" på svenskt vatten och de har vid ett antal kända tillfällen exponerat sig i helt ytläge inom synhåll för svenska åskådare.

Rickard skrev:Det är möjligt, men t ex säger chefen för svensk underrättelsetjänst Ulf Samuelsson år 1989 att det sannolikt inte varit någon konventionell främmande ubåt i våra vatten sedan 1983.
JohnT skrev:En konventionell främmande ubåt skulle det vara en ubåt med konventionellt framdrivningsmaskineri, alltså diselelektriskt?
Jag uppfattar "konventionell ubåt" i det sammanhanget mycket mer som "icke-miniubåt", men det utesluter inte alternativ gällande framdrivningssystemet heller.

Jag har även ställt en hel del frågor till dig de senaste veckorna. Ett par stycken angående källor till specifika uppgifter och uppåt ett tiotal förfrågningar om förtydligande av resonemang från dig, men som jag inte sett besvarade ännu?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 19 januari 2015, 02:07

Rickard skrev: Och varför vänder du dig till mig? Ingen annan på forumet verkade heller vara specifikt intresserade av detta.
Jag vänder mig till dig eftersom jag och många andra här uppfattar det som att du utsett dig själv till "informell" moderator på det här forumet och att det kan uppfattas som att du hela tiden vill styra diskussionen mot ett utsatt mål.
Rickard skrev:
Bergman skrev:Jag finner Kvimans nyligen gjorda uttalande otroligt intressant eftersom han runt år 2000 verkade hålla med Tunander (o dig)

Vad har du för källa till det?

Själv minns jag tvärtom att han på presskonferenser i samband med lanseringen av Ola Tunanders "Hårsfjärden" sade något i stil med att han var, "90 % säker på att det var sovjetiska ubåtar i Hårsfjärden" och på frågor om han trodde det kunde ha varit västliga ubåtar svarat främst att han inte ville spekulera.
Min källa, Kviman får nedanstående fråga av Aftonbladet:

Tror du att det var en Natoubåt?

" – Jag vill inte gissa. Men jag anser att det måste utredas fullt ut vad det fanns för överenskommelser under den här tiden.
– Om man nu gått in med Natoubåtar inomskärs under den här tiden när vi hade sådana besvärligheter med en massa indikeringar och observationer av fientlig verksamhet då är det ju märkligt. "

Jag ser en avsevärd skilland I ovanstående uttalande och hur han svarade DN för en vecka sedan (2015).

" Jag är helt övertygad att det var Sovjet som kränkte oss tidigare och Ryssland nu. Motivet skulle kunna vara rutinmässig krigsplanering – eller att skrämma oss från att inte ha för nära band med, eller gå med i Nato."

Kviman hade om han velat,.. kunnat svara på Aftonbladets fråga år 2000 som han gjorde på DNs fråga år 2015. Jag ser en skillnad och jag finner det märkligt att du nedvärderar skillnaden och inte vill diskutera vad den beror på.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/08/ubat.html
Rickard skrev: Nej, som du givetvis redan vet, på den tiden var jag personligen inte alls särskilt inläst och trodde definitivt på de gamla klassiska teorierna ungefär för att det "kändes rätt". Men efter att senare konstaterat att det inte i praktiken fanns, och inte heller fortfarande finns, något enda trovärdigt skäl att antaga detta så har jag "bytt åsikt". Det känns dock nästan som du antyder att det skulle vara något dåligt i att "byta", kan du förtydliga var du menar med din mening ovan?
Naturligtvis är det inte dåligt att byta åsikt om man samlar på sig nya kunskaper och finner nya fakta, det är en bra sak. I ditt fall uppfattar jag dock saken som att du uttalade dig lika tvärsäkert om hur det låg till med Ubåtarna innan du bytte åsikt som du gjort efter det att du bytt åsikt. Det är detta förfarande som jag inte är bekväm med.
Rickard skrev: Ja, absolut, Sven-Olof Kviman har alltid varit helt övertygad om att dåvarande Försvarsstabschefen Bror Stefensson medvetet stängde ned minlinjen för att en främmande ubåt skulle kunna gå ut.
Har du någon källa på ovanstående?

Bill.
Senast redigerad av 1 Bergman, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 19 januari 2015, 02:30

Noterar att det finns vissa likheter men också skillnader mellan den teckning som Thule tidigare gett oss från Töre 1983? och den som DN idag publicerat angående Runmarö hösten 2014??

Bill.
Bilagor
file.png
file.png (130.78 KiB) Visad 1125 gånger
Runmaro 2014.png

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 19 januari 2015, 06:46

Bergman skrev:Jag vänder mig till dig eftersom jag och många andra här uppfattar det som att du utsett dig själv till "informell" moderator på det här forumet och att det kan uppfattas som att du hela tiden vill styra diskussionen mot ett utsatt mål.
Nu är det, som väl är, så att du och dina "många andra" faktiskt har exakt samma möjlighet som vem som helst att skriva saker här. Det är ingen som hindrar dig från det, men i en forumdebatt det kan också vara så att andra faktiskt svarar på det du skriver och gör invändningar som ifrågasätter eller till och med visar varför olika framlagda teorier är omöjliga. Det kan kanske kännas jobbigt och som att någon "styr diskussionen", men då får man argumentera för varför sin idé ändå kan vara sann eller rimlig.

Bergman skrev:Kviman hade om han velat,.. kunnat svara på Aftonbladets fråga år 2000 som han gjorde på DNs fråga år 2015.
Ja, men det går även att uttrycka sig annorlunda vid två tillfällen med femton års mellanrum. Vem vet, förutom Sven-Olof Kviman själv.

Bergman skrev:Jag ser en skillnad och jag finner det märkligt att du nedvärderar skillnaden och inte vill diskutera vad den beror på.
Men Bergman - och jag försöker verkligen tänka ut ett sätt som inte låter som en vuxen som talar till ett barn, men det är väldigt svårt - bara för att du tycker det är mycket viktigt vad en enskild f.d. officer tänker och känner så behöver inte alla andra också göra det.

Jag tycker inte det är särskilt intressant vad någon tror, men det hindrar inte dig från att diskutera detta. Det är en så enormt konstig situation, du är dels upprörd över att jag försöker "styra diskussionen" och samtidigt upprörd över att jag inte vill diskutera det som du vill. Märk väl att jag inte på något sätt försökt hindra dig från det.

Bergman skrev:Naturligtvis är det inte dåligt att byta åsikt om man samlar på sig nya kunskaper och finner nya fakta, det är en bra sak.
Ja, det är självklart bra, snarast något som borde vara en grundförutsättning för allt som inte handlar om t ex religiös tro.

Bergman skrev:I ditt fall uppfattar jag dock saken som att du uttalade dig lika tvärsäkert om hur det låg till med Ubåtarna innan du bytte åsikt som du gjort efter det att du bytt åsikt.

Så var det inte. Vad har du för grund till det? Jag har inte diskuterat frågan mer än ytterst marginellt innan cirka år 2012.

Bergman skrev:Det är detta förfarande som jag inte är bekväm med.
Förtydliga vad du inte är "bekväm" med. Vad menar du exakt?

Bergman skrev:Har du någon källa på ovanstående?
Från Sven-Olof Kviman personligen, jag pratade med honom för en del år sedan för att kontrollera olika detaljer kring eldförbudet vid Mälsten den aktuella kvällen.

Du glömde förresten att förklara ditt påstående att Sven-Olof Kviman nu "helt" backar upp Thules teorier?

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 19 januari 2015, 08:07

Kent skrev:
Om det är ryska ubåtar så vad är syftet med att visa sig så här öppet??

I mina ögon kan det bara sig om NATO ubåtar som tjänar på att visa upp sig och skapa ny rysskräck
Båtmekanikern Robin Klameth gjorde sin observation utanför Stavsnäs tre timmar före vittneslarmet om en ubåt nära Lidingö.

”Jag ser en del av tornet och vattnet som skummar framför båten”, säger Robin Klameth till DN.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jag-va ... ed-ubaten/

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 19 januari 2015, 08:28

Kent skrev:
Kent skrev:
Om det är ryska ubåtar så vad är syftet med att visa sig så här öppet??

I mina ögon kan det bara sig om NATO ubåtar som tjänar på att visa upp sig och skapa ny rysskräck
Båtmekanikern Robin Klameth gjorde sin observation utanför Stavsnäs tre timmar före vittneslarmet om en ubåt nära Lidingö.

”Jag ser en del av tornet och vattnet som skummar framför båten”, säger Robin Klameth till DN.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jag-va ... ed-ubaten/
Ett sätt kan vara för Ryssland att ytterligare förlöjliga den svenska (o)förmågan att freda sitt territorium. Lite som att visa att, vi kan om vi vill och ni kan inte göra något för att stoppa oss.

Om Nato hade velat skapa ryssskräck hade nog gjort det betydligt mer rafinierat än på detta sättet.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 19 januari 2015, 09:52

Jag tycker inte att det är tydligt att Kviman ändrat uppfattning. Anders Jallai la 2013 ut två intervjuer gjorda 2008 och Kviman beskriver i sak de märkliga turerna kring eldförbudet vid Mälsten men när det gäller kärnfrågan säger han:
- Vad är din uppfattning om allt det här? [AJ]
- Jag kan inte ha någon uppfattning om att de skyddar en NATO-ubåt, eller något annat, för att det finns så många möjligheter. Det kan vara så att flottan absolut inte ville att kustartilleriet skulle få upp en ubåt.
Kviman del 1 (youtube)
Kviman del 2 (youtube)

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 19 januari 2015, 10:06

Grafiken från artikeln http://www.dn.se/nyheter/sverige/jag-va ... ed-ubaten/
Bild
Jag har varit ganska skeptisk till dessa observationer men nu när jag hör hans redogörelse så verkar den väldigt vederhäftig.
Om vi resonerar från att observationen är en ubåt så uppstår många frågeställningar t.ex.

1. Platsen för observationen är vid en 50 m kurva.
2. Platsen är en av de mest trafikerade i skärgården, Stavsnäs är en knutpunkt för skärgårdstrafiken.
3. En modern ubåt byggd för infiltration i fientliga vatten antas ha tillgång till alla toppmoderna navigationshjälpmedel och t.ex. förstås högupplöst passiv sonar.
4. Den antas inte behöva bryta ytan för att kommunicera t.ex. dubbelriktad laserkommunikation med satellit kan ske strax under ytan likaså envägs radiokommunikation.
5. Det verkar inte vara någon tekniskt fel
6. Det kanske finns någon okänd bergsklack eller vrak som plötsligt motiverar en hastig undanmanöver men inte troligt.
7. Via passiv sonar så måste ubåten varit väl medveten om den annalkande motorbåten.
8. Min slutsats är att med ovanstående resonemang så visades sig ubåten avsiktligt! Varför då? Är resonemanget felaktigt?

(en långsökt teori är att Sverige har tillgång till någon speciell utrustning som man vill provocera fram ett användande av för att mäta prestanda på , men samtidigt måste man vara säker på att inte åka fast) (en annan teori är att man vill påverka politiskt i en viss riktning men med risk att åka fast), (en tredje är att det är ren försöksverksamhet eller övningsverksamhet), (en fjärde är att det är något rent brottsligt, t.ex. flykting/narkotikasmuggling osv)
Många resonemangskedjor faller på just risken att åka fast, varför kan man uppträda så offensivt och vara säker på att komma undan?

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 19 januari 2015, 10:11

Den här bilden påstås föreställa en okänd typ av miniubåt ca 35 m vid Olenya Bay. Vet inte om bildanalysen är korrekt men det är en nytagen satellitbild.

https://www.google.se/maps/place/69%C2% ... !1s0x0:0x0
Mini-Sub_Olenya.jpg

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 19 januari 2015, 12:29

Probos skrev:Den här bilden påstås föreställa en okänd typ av miniubåt ca 35 m vid Olenya Bay. Vet inte om bildanalysen är korrekt men det är en nytagen satellitbild.

Mini-Sub_Olenya.jpg
Vart påstås det att detta är moderna minubåtar?

Olenya Bay är väl en skeppskyrkogård

Är detta din "källa" ? :D en svensk som skriver på ett ryskt forum :thumbsup:
Re: пр.10830 / пр.10831 / пр.210 - LOSHARIK
Hi Dimmi!
I know I must be wrong with this…but could it be that there is a 35m Mini Sub at Olenya Bay?
Look at 69.216772° 33.369767° -at least it looks like a sub

rambo54
Пт 16 янв 2015 11:02 pm

Форум: пр.10831 / пр.210 - LOSHARIK
Тема: пр.10830 / пр.10831 / пр.210 - LOSHARIK
Ответы: 169
Просмотры: 61172
http://www.militaryrussia.ru/forum/sear ... 2&sr=posts

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 19 januari 2015, 12:58

Två olika miniubåtar observerade den 31 oktober på två helt olika platser i Stockholms skärgård, med tre timmars mellanrum, bägge i högt trafikerade farleder och i ytläge, mitt på dagen. Besättningarna på dessa miniubåtar uppträder inte skyddat. Det är precis som på 1980-talet. Då var det mängder av observationer av miniubåtar, även under oktober månad, av olika slag som syntes mitt på dagen i trafikerade farleder. Det är än idag inte känt att det fanns mer än en torr sovjetisk miniubåt i bruk från början av 1989 och en till från 1990. Det är känt att det fanns ganska många olika västliga miniubåtar.

Hur är det idag? Enligt vad som är känt för allmänheten finns inga torra ryska miniubåtar tillgängliga i Östersjön. Svensk försarsmakt ger inga svar, ingen vägledning.

Ryssar raljerar över Sveriges ubåtskränkningar, det gör tidskriften Foreign Policy också.

https://foreignpolicy.com/2015/01/15/th ... ks1%2F15RS

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 19 januari 2015, 13:00

Kent skrev:
Probos skrev:Den här bilden påstås föreställa en okänd typ av miniubåt ca 35 m vid Olenya Bay. Vet inte om bildanalysen är korrekt men det är en nytagen satellitbild.

Mini-Sub_Olenya.jpg

Jag påstår ingenting, bilden finns tillgänglig på nämnda forum för var och en att analysera och dra sina slutsatser.
Det enda påståendet kommer från den text du citerat in på forumet.

Huruvida signaturen Rambo54 är svensk eller inte låter jag vara osagt. På forumet kan man se att signaturen Rambo har gjort 916 inlägg, en hastig granskning ger inget som tyder på svensk, möjligen tysk. Vad ser du? Den nyfikna kan alltid ställa frågan direkt (vi kan låta en ev. meta diskussionen stanna vid detta) Utöver forumet så diskuterar de också i en FB grupp.
Mer intressant är om bilden föreställer en mindre ubåt överhuvudtaget och om det är en känd/okänd sådan. Sedan går det förstås inte att binda detta till höstens händelser mer än i möjligtvis som indicier.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 19 januari 2015, 13:44

Ola Frithiofson skrev:Ryssar raljerar över Sveriges ubåtskränkningar, det gör tidskriften Foreign Policy också.

https://foreignpolicy.com/2015/01/15/th ... ks1%2F15RS
Och det är då ingen skillnad om en fristående tidning raljerar eller om det handlar om uttalanden från regering/försvarsmakt/myndighet? Antar jag eftersom du verkar likställa dessa två med din länk och din kommentar om länken.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 19 januari 2015, 15:38

Probos skrev:
Kent skrev:

Mini-Sub_Olenya.jpg

Jag påstår ingenting, bilden finns tillgänglig på nämnda forum för var och en att analysera och dra sina slutsatser.
Det enda påståendet kommer från den text du citerat in på forumet.

Huruvida signaturen Rambo54 är svensk eller inte låter jag vara osagt. På forumet kan man se att signaturen Rambo har gjort 916 inlägg, en hastig granskning ger inget som tyder på svensk, möjligen tysk. Vad ser du? Den nyfikna kan alltid ställa frågan direkt (vi kan låta en ev. meta diskussionen stanna vid detta) Utöver forumet så diskuterar de också i en FB grupp.
Mer intressant är om bilden föreställer en mindre ubåt överhuvudtaget och om det är en känd/okänd sådan. Sedan går det förstås inte att binda detta till höstens händelser mer än i möjligtvis som indicier.
Du får ursäkta Probos, jag brukar uppskatta dina inlägg som driver tråden framåt men antingen är din engelska knapphändig eller så har du skrivit fel i ditt inlägg.

Det står
I know I must be wrong with this…but could it be that there is a 35m Mini Sub at Olenya Bay?
alltså på svenska "Jag vet att jag måste vara fel med detta ... men kan det vara så att det finns en 35m Mini Sub på Olenya Bay?"

Och du skriver
Probos skrev:Den här bilden påstås föreställa en okänd typ av miniubåt ca 35 m vid Olenya Bay.
Du skriver påstås, alltså inte en fråga "är det möjligt att..."

Skriv svar