Fotomontage?
- Kretschmer
- Medlem
Fotomontage?
Det finns en mycket känd bild där en rysk soldat placerar den ryska flaggan på riksdagshuset i Berlin vid krigsslutet. Jag har hört att den bilden är ett fotomontage/förfalskad. Kan någon hjälpa till och berätta vad är det som är förfalskat på fotot?
Man har retucherat bort att en av soldaterna bär en massa klockor, eftersom detta bevisade att de sovjetiska soldaterna hängav sig åt plundring, något som givetvis inte erkändes av Sovjet.
Finns förövrigt ännu mer kända "fotomontage", t.ex. ett på ett fält där en massa ryska kvinnor går runt bland några avrättade soldater (eller möjligen partisaner), där fotografen lade på en lite mer passande bakgrund än den som ursprungligen fanns...
Finns förövrigt ännu mer kända "fotomontage", t.ex. ett på ett fält där en massa ryska kvinnor går runt bland några avrättade soldater (eller möjligen partisaner), där fotografen lade på en lite mer passande bakgrund än den som ursprungligen fanns...
Bakgrunden? Andra kända halvsanna bilder under AV
Vadå bakgrunden? Jag har för mig att bilden ifråga föreställer en lång tom stäpp; alltihop höstgyttjigt (alt vårgyttjigt). Hur var det då på originalbilden??
De här två angivna exemplen kom från den sovjetiska sidan. Jag vill påminna att även den amerikanska sidan kunde mixtra med sanningen-sanningen utan att ljuga för det; t.ex. den välkända flaggresningen på Ivo Jjima
är en rekonstruktion; om det var så att fotografen inte hann med trupperna, eller om fotografen gärna ville ha det ännu mera fotogenisk låter jag vara osagt; men flera seriösa källor har påpekat att det var en omtagning.
De här två angivna exemplen kom från den sovjetiska sidan. Jag vill påminna att även den amerikanska sidan kunde mixtra med sanningen-sanningen utan att ljuga för det; t.ex. den välkända flaggresningen på Ivo Jjima
är en rekonstruktion; om det var så att fotografen inte hann med trupperna, eller om fotografen gärna ville ha det ännu mera fotogenisk låter jag vara osagt; men flera seriösa källor har påpekat att det var en omtagning.
- Johan Elisson
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
Kretschmer - jag ar en av dem som har 'utmanat' den dar bilden. Enligt (vad jag nu kommer ihaag) sovjetiska kallor saa 'planterades' en sovjetfana paa Riksdagens tak omkring kl. 02.oo pa natten till den 1:a maj. 'BILDEN' ar uppenbarligen tagen i dagsljus paa okant datum, men antalet 'åskådare' paa gatan nedanfor tyder paa att har raader intet krig langre utan freden 'har brutit ut'. Dessutom forefaller motivet, finna det synnerligen riskfyllt att kravla omkring paa riksdagshusets tak, nara kanten (haaller helt med honom...) och 'planterar' ingen fana dar - utan haaller med darrande hand upp den i en lamplig posé for fotografen over en av statyerna for effektens skull. Du kan dra dina egna slutsatser - jag har dragit mina.
Re: Bakgrunden? Andra kända halvsanna bilder under AV
Fotografen lade till mer "hotfulla moln" (hans egna ord) för att göra bilden ännu mer laddad.Stefan skrev:Vadå bakgrunden? Jag har för mig att bilden ifråga föreställer en lång tom stäpp; alltihop höstgyttjigt (alt vårgyttjigt). Hur var det då på originalbilden??
Gick ett program om honom på SVT för några år sedan...
hotfulla moln
Tja, man kan använda filter som gör att molnen framträder tydligare - blir mer hotfulla. Inget speciellt mysko med det. Är det fotografens fel kanske att han inte hade tillgång till filtret ifråga och var tvungen att göra jobbet i mörkrummet istället? *ler skälmskt*Patrik skrev:Fotografen lade till mer "hotfulla moln" (hans egna ord) för att göra bilden ännu mer laddad.Stefan skrev:Vadå bakgrunden? Jag har för mig att bilden ifråga föreställer en lång tom stäpp; alltihop höstgyttjigt (alt vårgyttjigt). Hur var det då på originalbilden??
Gick ett program om honom på SVT för några år sedan...
- SuperPalle
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Hittade sanningen. Så här ligger det till:
Den första flaggresningen ägde rum ett par timmar tidigare på förmiddagen den 23 februari, då man intog berget Mount Suribachi för första gången. Men man tyckte att flaggan var för liten, den syntes nästan inte ner till kusten där bl.a. den amerikanska flottstyrkan befann sig. Man skickade därför upp en patrull med en större flagga, och det var då det berömda kortet togs.
Den föll alltså inte som jag tidigare trodde.
/Johan
Den första flaggresningen ägde rum ett par timmar tidigare på förmiddagen den 23 februari, då man intog berget Mount Suribachi för första gången. Men man tyckte att flaggan var för liten, den syntes nästan inte ner till kusten där bl.a. den amerikanska flottstyrkan befann sig. Man skickade därför upp en patrull med en större flagga, och det var då det berömda kortet togs.
Den föll alltså inte som jag tidigare trodde.
/Johan
Läste i en bok som fans på skolbiblioteket som handlade olika kända fotografier. Självklart var flaggresningen Iwo Jima med. Det stod att fotografen tog bilden först utan att arrangera den, men efter han hade tagit bilden så trodde han att den blivit dålig, så Då arrangerade han bilden. Men det fotot som användes sen var inte det arrangerade.
Apropå ovanstående flaggresning så kan jag bara inte låta bli. Här är ett arrangerat foto från min värnplikt:Johan Elisson skrev:...flaggresningen vid Iwo Jima för några år sedan, och om jag inte minns fel så var det så att flaggan restes en gång, men föll. Andra gången man reste den fanns fotografen på plats.
/Johan

Källa: http://hem.passagen.se/gribing/lumpen/lumpenset.html
För övrigt har jag en jobbarkompis vars farsa tvingades jobba som retuschör åt tyskarna i tjeckien. Han fick bla snygga till städer som skulle se obombade ut och tvärtom. På den tiden var det förstås ett hantverk. Photoshop kom ju först senare i samband med Star Wars
/Gribing
Senast redigerad av 1 Gribing, redigerad totalt 8 gånger.