Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 25 november 2014, 19:35

Donkeyman skrev:När du nämnde den kände Danske sjöhjälten Jens Munk var det enkelt att placera händelserna i Hudson Bay. Han övervintrade där vid sitt försök att finna NordVästpassagen. Som misslyckades men han fortsatte sin karriär i Danska flottan ytterligare ett antal år efteråt. Men därifrån fick jag googla fram ss "Ithaka". Grundstötningen skedde år 1960 nära Churchill på en plats som heter Bird Cove. Det ansågs som så misstänkt att Lloyds vägrade att betala ut försäkringspengarna. Men eftersom fartyget låg så grunt att det var enkelt att nå det från land lyckades man bärga last och allt värdefullt ombord. Resten ligger och rostar.
Donkeyman hittade utan svårighet resterna av grekiska ångaren ss ITHACA som strandade på Manitobas ''järnkust'' 1960.

http://wikimapia.org/7220643/Wreck-of-the-ship-Ithaca

Din tur!, Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 26 november 2014, 01:25

Då skall jag fråga om ett annat vrak. Det gäller ett fartyg som helt enkelt bara "försvann" i samband med dåligt väder. Hela besättningen försvann med fartyget. 15 år efter händelsen hittade man vraket på ett synnerlägen svårtillgängligt ställe. Och ungefär 25 år efter händelsen hade man genomfört en mycket kostbar och komplicerad utredning som klarlade händelseförloppet.

Detta var i sin tid ett mycket känt fartyg och det började ganska snart gå en mängd med rykten som gick ut på att konstruktionen varit bristfällig. Anhöriga började resa krav mot rederi och byggnadsvarv. Brister hade nämligen upptäckts i ett par andra snarlika byggen från samma varv. Andra menade att det hela berodde på "crew negligence". Men inte något kunde bevisas- eller motbevisas. Men som sagt- med tiden kunde allt klarläggas men i sin tid var detta en mycket omskriven händelse.

J18
Medlem

Inlägg av J18 » 26 november 2014, 13:57

Gissar: Berge Istra ?

J18+1

J18
Medlem

Inlägg av J18 » 26 november 2014, 14:17

Tar tillbaka gissningen, Berge Istra verkar forfarande vara lite av ett mysterium. Fler svar ! J18+1

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 26 november 2014, 15:04

Är det kombinerade malmtankers som efterfrågas?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 26 november 2014, 18:59

Låt mig ge några ledtrådar. Haveriet skedde 1980. Det synnerligen svårtillgängliga ställe där man hittade vraket befann sig flera kilometer under havsytan. Detta skedde 1994. Och den stora haveriundersökning som sedan följde finansierades av flaggstatens regering och fackföreningen. Så tog det ytterligare 10 år innan en av historiens mest omfattande haveriundersökningar kunde lägga fram odiskutabla slutsatser. Men under nästan 25 år var detta ett av de mest mytomspunna och omdebatterade haverierna i världen. Dock inte i den Skandinaviska miljön.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 november 2014, 20:03

...........
derbyshire-wreck.jpg
derbyshire-wreck.jpg (11.55 KiB) Visad 268 gånger
Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 26 november 2014, 20:26

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 27 november 2014, 06:45

Svaret var helt rätt. Detta fartyg var den Brittiska handelsflottans största och man trodde länge att det var "fuskbyggt" så att longitudinalerna inte gick vidare från lastområdet och akterut, dvs att det var inbyggt en svaghet där fartyget kunde brytas av. Det var nämligen så att detta hade konstaterats vara fallet på en del andra bulk carriers från den tiden. Anhöriga och fackföreningarna arbetade särdeles aktivt för att saken skulle undersökas och finansierade delvis detta. I parlamentet togs saken upp och pressen skrev spaltkilometer.

När man väl hade hittat fartyget togs det en enorm bildserie under vatten som sedan analyserades. Då fann man bland annat en däckslucka i bogen där en förtöjningstross "tittade ut". Samt knäckta ventilatorer. Därmed kunde man konstatera att detta var en så kallad "klassisk bulkbåtsolycka". Som en följd av en mängd med bulkbåtshaverier med liknande scenario infördes nya regler. Bland annat kom det som heter "Enhanced Survey", dvs inspektionsreglerna skärptes kraftigt. Bland annat krävs fullständiga ståltjocksmätningar. Men man krävde också att skottet mellan utrymmena under backen och ettaluckan skulle tåla en vattenfyld back. Samt att skottet till tvåan skulle tåla att ettan var vattenfylld. Därför att ett vanligt scenario var att vid vattenfyllt rum så kollapsade skottet, vattnet forsade in i nästa rum och lufttrycket "blåste av" lastluckorna där.

Varjags fråga ...............

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 november 2014, 10:57

Tack Donkeyman. Och CvD för animeringen av händelseförloppet.
Jag kände till förlusten av DERBYSHIRE - men inte alls efterspelet.... :( Eller de förbättringar som infördes efter
olyckan. Och tycker att hittandet av vraket - var den största sensationen! Mycket skicklighet. Och mycken tur......

Hennes lastningshamn - Seven Islands, ringde en klocka för mig - det där varjagen f.f.g. såg vagnvändare ocxh elevatorer för malmlastning
i action....
Och den snabbaste malmlastning jag någonsin sett - vi stod på kajen och s å g - hur ''omningssiffrorna'' tumvis försvann i vattnet.... 8O
2½ timme vad jag minns - och sjöklart. Och - att torskfisket från reling och kaj - tillfredsställde stuertens behov för flera måltider.... :D

Nästa, minst fyra olika fartyg ansåg sig ha hittat ''gärningsberget'' -
''the usual suspects''.jpg
''the usual suspects''.jpg (25.27 KiB) Visad 229 gånger
- och på detta, trodde man sig ha sett rödmönja....= den rykande pistolen......

Vilka var dom fyra fartygen ?

Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 27 november 2014, 22:09

För att starta upp det hela så säger jag SS Prinz Adalbert :)

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 november 2014, 22:33

CvD skrev:För att starta upp det hela så säger jag SS Prinz Adalbert :)

/CvD
Var den första - med frågans, lätt retuscherade bild. Tre till........

Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 28 november 2014, 15:59

Då lägger vi till en till. Kabelläggaren Minia. :)

/CvD

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 28 november 2014, 17:02

Jag såg frågan nu och känner mycket väl igen fotot på isberget. Och har sett fler beskrivningar långt tidigare men minns inte vem och vad. Hur som helst tog jag mig före att googla saken och kika lite i böcker jag har hemma. Däred kommer följande som kan komplettera svaret från CvD:

Minia var ett av de allra första fartygen på plats. Man bärgade både lik och vrakrester. Och fotograferade det enda isberg som de såg i området.

Prinz Adalbert var också där tidigt. Och på morgonen efter olyckan fotograferade man det isberg som är på bilden med det som uppges vara en mängd med avskrapad bottenfärg. Det enda foto som visar sådant.

Bremen var i området flera dagar senare och fotograferade då det enda isberg de såg.

Carpathia var först på plats. Man bärgade de överlevande och där gjordes teckningar av hur överlevande hade upplevt isberget. Bland annat av utkiken på Titanic som egentligen var den enda som verkligen hade sett isberget.

Birma såg ett isberg som såg likadant ut som det på teckningarna från Carpathias överlevande. Detta fotograferade man.

Men experter anser att isberget i fråga borde ha varit nedsmält och försvunnet si så där två veckor efter olyckan.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 november 2014, 19:47

Det var många bud om vilket ''det skyldiga berget'' var, det enda vi vet - är att ett av dom - måste vara det riktiga.

http://rarehistoricalphotos.com/iceberg ... anic-1912/

CvD eller Donkeyman kör nästa enligt kvarnprincipen!

Varjag

Låst