Hans skrev:Det var det enda jag också kunde identifiera. Jag följer den intreserata frågan med spänning från åskådarplats.
MVH
Hans
Me too! Tycker bilkarossen ser ut som en Porsche 911??????
Varjag
Hans skrev:Det var det enda jag också kunde identifiera. Jag följer den intreserata frågan med spänning från åskådarplats.
MVH
Hans
Med så finurliga frågor - tvingas även jag inta plats ''i galleriet''Hans skrev:Försök inte, du följer inte från åskådarplats![]()
MVH
Hans
Kettering-Bug, kunde lika gärna dråsa ner bland egen trupp - som den lede Fi.Hans skrev:Är lufttorpeden inte mer kryssningsrobot än drönare?
MVH
Hans
Det är Charles Kettering som efterfrågas. Förutom "the Kettering Bug" eller "Aerial Torpedo" uppfann han även Tetraetylbly (TEL) dvs blyad bensin (bild 2 som egentligen visar en pump med blyfri bensin) som medgav högre oktantal och därmed möjligheten att höja kompressionen och effektuttagen i bensinmotorer (liksom bieffekten att sprida det giftiga blyet i miljön).sveahk skrev:Den första bilden föreställer den första amerikanska drönaren från 1918, ihoppusslad av Orville Wright och Charles F. Kettering - med det kärleksfulla namnet "The Kettering Bug"...
Resten av bilderna ???- no idea...
Hans K
Där har kollegan Hans inte så orätt..."Although by today’s standards, the Kettering Bug has more in common with a guided missile than a drone, its conception as a pilotless plane represents an important step in the historical development of unmanned aerial vehicles."...skriver Smithsonian-gubbarna och de bör väl veta - men obemannad var den aligevel...Hans skrev:Är lufttorpeden inte mer kryssningsrobot än drönare?
MVH
Hans
En Mauser 98:a mycket riktigt, men ingen K(arabiner) utan den tidigare G(ewehr) - inte helt lätt att bestämma i det "avklädda" tillståndet, som f.ö. såg ut så här i otvättat skick...TomTop skrev:k98