Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Denna tingest användes bland annat på HMS Drott
Frågan är alltså: Vad är det för pryl?
Frågan är alltså: Vad är det för pryl?
-
hasse lindquist
- Medlem
Ett teleskop dvs en tubkikare. Alldenstund manicken funnits på OskarII:s kungajakt Drott är det sannolikt att majestätet begagnade instrumentet vid bekikandet av naturella badnymfer utanför Marstrand, vilket han enligt legenden brukade göra. 
Oscar lär ju ha varit en storsamlare av erotica men du har inte helt rätt, instrumentet är inte till för att spana in badnymfer.
Det är en tidig och ganska primitiv avståndsmätare.
Minns inte exakt, men den hade ett flera speglar - som reglerades med ratten i ''tittändan'' varpå man kunde avläsa avståndet
på den graderade skalan på det stora hjulet vid linsen......tror jag
Varjag
Minns inte exakt, men den hade ett flera speglar - som reglerades med ratten i ''tittändan'' varpå man kunde avläsa avståndet
på den graderade skalan på det stora hjulet vid linsen......tror jag
Varjag
Rätt!!
Dessutom hette ju HMS Drott något annat från början, nämligen Ran och Ran var ett minfartyg, så det blev en koppling till din egen fråga varjag
Dessutom hette ju HMS Drott något annat från början, nämligen Ran och Ran var ett minfartyg, så det blev en koppling till din egen fråga varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Parentetiskt. HMS Ran (I) sedermera Drott kallades visserligen minfartyg, men det var på den tiden torpeder var självgående minor. Hon hade torpedtuber, men inga minor i dagens bemärkelse.
Då hette definitionen att en torped är en självgående mina, medan en mina är en stillaliggande torped. Slut parentes.
Då hette definitionen att en torped är en självgående mina, medan en mina är en stillaliggande torped. Slut parentes.
Tack TomTop
Vi prövar en konstrik akvarell av - - vilande på ossianens botten...
Men vad var det för flygplanstyp?, Varjag
Vi prövar en konstrik akvarell av - - vilande på ossianens botten...
Men vad var det för flygplanstyp?, Varjag
ok... eftersom trådarna hanger ihop lite här och där så chansar jag på ett Swordfish torpedplan
Ingen dålig gissning - men fel. Fpl - var flottörförsett, vilket inte syns på bilden......TomTop skrev:ok... eftersom trådarna hänger ihop lite här och där så chansar jag på ett Swordfish torpedplan
Varjag
Det avmålade flygplanvraket ligger faktiskt
, Varjag
Det ska finnas Mitsubishi F1M som hittats på havets botten, så det kan vara en sådan.
Jodå Gott & well done, då det inte var så lätt att se - utan den stora centralflottören!Gott skrev:Det ska finnas Mitsubishi F1M som hittats på havets botten, så det kan vara en sådan.
En japansk Mitsubishi F1M - - vilar på bottnen av hamnen i Rabaul (New Britain)
F.ö. ett av de modernaste och vackraste sjöflygplanen från 2:a VK (tycker varjag)
Din tur förbluffa oss - Varjag
Den första bilden är en av världens första obemannade "drone" - eventuellt kallades den för Aerial Torpedo. Vet inte om det har någon bäring på frågan...
Det var det enda jag också kunde identifiera. Jag följer den intreserata frågan med spänning från åskådarplats.
MVH
Hans
MVH
Hans