Two Towers-Soundtracket

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Kazi Wappa
Ny medlem

Inlägg av Kazi Wappa » 6 februari 2003, 22:43

Min personliga favorit är dock
samwise the brave, höll nästan på att börja gråta
under den scenen. så vackert :)

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 27 februari 2003, 14:19

En sak jag har funderat på länge är dom textslingor som står i häftet som följer med när man köper TTT-soundtracket. Det är förutom texten till Gollum's Song två andra texter "The missing" och "The ents". Vart förekommer dom egentligen?

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 2 april 2003, 19:30

jag har fastnat totalt för "Forth eorlingas" och "Gollums song". men när i filmen är egentligen "forth eorlingas"?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 2 april 2003, 22:41

Är inte det då Théoden bestämmer sig för att rida ut från Helms klyfta då? Då skriker han väl "Forth Eorlingas!", har jag för mig. Var så länge sen jag såg filmen känns det som.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 3 april 2003, 12:08

jag satt och kollade på den idag...jag tyckte det lät som när Gandalf och Rohirrim kommer nerför braten vid Helms Deep och det är ju när Théoden&CO lämnar Hornborgen... men den musiken tycker jag är så himla härlig

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 4 april 2003, 12:05

Eowyn,

en mycket korrekt iaktagelse. Ben Del Maestro börjar sjunga i Forth Eorlingas efter ca två minuter. Kort efter sången slutar är det då Gandalf störtar rakt in i dom bländade Uruk-haina...

Beleg Strongbow
Medlem

Inlägg av Beleg Strongbow » 4 april 2003, 17:37

För folk som tyckte att det var konstigt när folk påstår att de två soundtracken låter lika:

Klart dom låter lika, det är ju en trilogi, konceptet är ju detsamma. MEN det finns små olikheter men han har använt ungefär samma "ackordanalys" om man nu kan säga det med orkestral musik. Han har iaf inte variterat sig så mycket rent musikaliskt enligt min analys.
Tyckte verkligen om LoTR ost men TTT känns bara som en lång, seg, utdragen kopia. En sak han har förändrat LITE är dock temat som fanns i LoTR.. jag måste säga att hans tema i TTT inte är hälften så bra. (temat i !.an är melodislingan som tex hördes när de springer emot Khazad-dum-bron ,och när nästan allt annat "maffigt" händer.)

Till er som tycker er känna att det inte är nån idé att köpa TTT ost för likheten är slående:

Jag håller med er, men det är faktiskt en viss skillnad. Men det finns inga nya element i musiken annat än en mer manlig röstprojicering till skillnad ifrån LoTR ost där det mer var riktat på kvinnliga sounds.. Enya, alverna i Lothlorien tex. så man missar inte så fantastiskt mycket alls.. (tycker jag)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 4 april 2003, 20:34

MEN det finns små olikheter men han har använt ungefär samma "ackordanalys" om man nu kan säga det med orkestral musik.
Det kan man... men "samma harmonik", "samma harmoniska bas" eller nåt kanske låter riktigare... :P

Beleg Strongbow
Medlem

Inlägg av Beleg Strongbow » 7 april 2003, 17:58

Vad är det med dig Danne? Håller du inte med mig? ;) Är du musiknisse du med eller bara rent utav provocerande i personligt syfte? :P

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 7 april 2003, 18:56

Musiknisse i allra högsta grad... :) That's what I do, that's who I am... 8)

Men jag håller med dig om att mycket av musiken i TT bygger på teman från "Fellowship". Det beror nog på att vi inte bör se på TT som ett "nytt" soundtrack i egentlig mening (det fick ju inte nomineras till en Oscar av den anledningen) utan som mellanakten i en opera.

Faramir
Ny medlem

Inlägg av Faramir » 8 april 2003, 18:58

underbart soundtrack enligt mig forth eorlingas är bäst :)

Beleg Strongbow
Medlem

Inlägg av Beleg Strongbow » 9 april 2003, 18:40

Men det finns ju faktiskt inte mycket nytt i TTT, blev faktiskt riktigt besviken på det ur den aspekten att jag väntat mig ett helt nytt sound.. trots att det vore förfärligt trist eftersom man inte kunnat sammanlänka den med den första filmen. Men som jag sa så är det ju en triologi å då blir musiken densamma, samma stuk på alla tre. Hoppas lille Howard gör maffiga verk till RoTK när det blir en massa slag å grejer! (hade hellre sett Williams göra soundtracket till LoTR men det kanske hade blivit för likt SW)

Visste inte att dom inte fick nominera TTT ost pga av att do tyckte att det var en del i samma opera typ.. men det ligger ju nått i det! :wink:

Pysslar du mycket med musik Danne? å vad gör du då? *nyfiken*

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 10 april 2003, 11:34

hade hellre sett Williams göra soundtracket till LoTR
Nej, bevare mig väl!
Missförstå mig inte: älskar en del av Williams sountrack (Star Wars exempelvis), och ET är enligt mig det bästa sountrack som har gjorts, typ, men till Jacksons LotR hade det varit helt fel!
Pysslar du mycket med musik Danne? å vad gör du då? *nyfiken*
Går sista terminen (typ, i alla fall...) på Musikhögskolan i Stockholm.

Skriv svar