Marxistisk frågelåda

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Marxistisk frågelåda

Inlägg av Amund » 15 september 2014, 20:09

BOPE-RJ skrev:
Davian skrev: En företagare kommer aktivt välja att bygga bostadsrätter som de tjänar profit på än hyresrätter som det finns ett större behov av.
Detta köper jag inte alls. Däremot så behöver den som beställer bygget inte ligga ute med pengar lika länge om lägenheterna säljs i stället för att hyra ut dem.

Om man leker med tanken att någon vill bygga hus för folk att bo i. Personen går till banken och säger detta och vill låna pengar. Vad är då enklast, att ha kort eller lång "pay-off" tid? Rimligtvis vill banken ha tillbaka pengarna relativt snabbt och den som bygger vill inte ha en gigantisk skuld utan vill ha tillbaka pengarna och kanske vill reinvestera och bygga fler hus som folk kan bo i.

I slutet så blir det nog samma avkastning på investerat kapital vare sig man säljer eller hyr ut. De är bara en fråga om hur uthållig man är med att ligga ute med pengarna.
Jag håller med, det är knappast mer ”kapitalistiskt” med bostadsrätter än med hyresrätter, möjligen att politiska beslut har gjort det mindre lönsamt att bygga hyresrätter men det är ju inte kapitalistens fel.
Markus Holst skrev: Varenda klok företagare producerar och säljer sådant folk vill ha (vilket ju för dig är synonymt med behov). Det är liksom hela grejen med att driva ett företag. Producerar man saker folk inte vill ha får man svälta.

Alltså är varje företagare en god marxist? Vad är det jag missar?
Ja vad är det du missar? Människor i slummen som saknar rinnande vatten och kanske dyra mediciner har troligen ett behov av dessa saker, om din företagare ger dem dessa saker får han knappast betalt och får därmed svälta, därför kommer han INTE att ge dem dessa saker även om människorna i slummen har ett behov av dem. Skillnaden är alltså att människorna inte kan betala för sig, inte att de inte vill ha dessa produkter.
Blixten skrev: Profit finns inte i en teoretisk välfungerande marknadsekonomi. Däremot förekommer avkastning. Profit förekommer tex om ett företag har monopolställning och kan ta hutlöst betalt. Det är så ordet används inom vanlig nationalekonomi. (På engelska.)
Vad gäller profitbegreppet eller avkastning, vinst, avans eller vad man väljer att kalla det, så är det märkligt hur känsligt det är, det märker man inte minst i dagens politiska debatt om vård och skola. Att man får ett visst överskott för det man utför är helt naturligt menar jag, vem skulle enbart arbeta 40 timmar i veckan för i princip mat och husrum, utan ett överskott att fritt få disponera? Självklart gäller det även näringsidkande där man får ta ansvar för alla ekonomiska minusposter, då måste man även få tillgodogöra sig överskottet. Vad vi kallar det är mindre viktigt men eftersom tråden är en marxistisk frågelåda kanske det är mer passande med det mer marxistiska ordet ”profit”? :)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 16 september 2014, 09:58

Amund skrev:
BOPE-RJ skrev:
Davian skrev: En företagare kommer aktivt välja att bygga bostadsrätter som de tjänar profit på än hyresrätter som det finns ett större behov av.
Detta köper jag inte alls. Däremot så behöver den som beställer bygget inte ligga ute med pengar lika länge om lägenheterna säljs i stället för att hyra ut dem.

Om man leker med tanken att någon vill bygga hus för folk att bo i. Personen går till banken och säger detta och vill låna pengar. Vad är då enklast, att ha kort eller lång "pay-off" tid? Rimligtvis vill banken ha tillbaka pengarna relativt snabbt och den som bygger vill inte ha en gigantisk skuld utan vill ha tillbaka pengarna och kanske vill reinvestera och bygga fler hus som folk kan bo i.

I slutet så blir det nog samma avkastning på investerat kapital vare sig man säljer eller hyr ut. De är bara en fråga om hur uthållig man är med att ligga ute med pengarna.
Jag håller med, det är knappast mer ”kapitalistiskt” med bostadsrätter än med hyresrätter, möjligen att politiska beslut har gjort det mindre lönsamt att bygga hyresrätter men det är ju inte kapitalistens fel.
Som påpekats tidigare, svensk bostadsmarknad har mycket litet med marknadsekonomi att göra.

Skulle jag däremot vara medlem i Kapitalisternas Elaka Råd ihop med Krösus Sork så skulle jag definitivt jobba för just hyresrätter. Att lura arbetarklassen att bo i hyrlägenhet har både i teori och i praktik visat sig vara ett effektivt sätt att hålla den fattig och eftersatt. Mwahahaha!!!
Amund skrev:
Blixten skrev: Profit finns inte i en teoretisk välfungerande marknadsekonomi. Däremot förekommer avkastning. Profit förekommer tex om ett företag har monopolställning och kan ta hutlöst betalt. Det är så ordet används inom vanlig nationalekonomi. (På engelska.)
Vad gäller profitbegreppet eller avkastning, vinst, avans eller vad man väljer att kalla det, så är det märkligt hur känsligt det är, det märker man inte minst i dagens politiska debatt om vård och skola. Att man får ett visst överskott för det man utför är helt naturligt menar jag, vem skulle enbart arbeta 40 timmar i veckan för i princip mat och husrum, utan ett överskott att fritt få disponera? Självklart gäller det även näringsidkande där man får ta ansvar för alla ekonomiska minusposter, då måste man även få tillgodogöra sig överskottet. Vad vi kallar det är mindre viktigt men eftersom tråden är en marxistisk frågelåda kanske det är mer passande med det mer marxistiska ordet ”profit”? :)
Nu är vi där igen, jag försöker prata teorier och då går det inte att bara slänga in en massa ord som man inte har definierat betydelsen av. Du skulle ju tex kunna förklara exakt vad Marx menar med profit? Hur förhåller sig detta till andra etablerade vinstbegrepp?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 16 september 2014, 12:03

[quote="Blixten] Nu är vi där igen, jag försöker prata teorier och då går det inte att bara slänga in en massa ord som man inte har definierat betydelsen av. Du skulle ju tex kunna förklara exakt vad Marx menar med profit? Hur förhåller sig detta till andra etablerade vinstbegrepp?[/quote]

Men är det inte just detta som gör att man lätt missförstår Marxismen. De andra -ismerna inom den ekonomiska vetenskapen använder i grunden samma begreppsvärld eller kanske man skulle saga "Samma Vetenskapliga Språk". Medan Marxismen baseras på den traditionella ekonomiska vetenskapen som den stod i mitten av 1800-talet och därifrån utvecklade en variant av den ekonomiska vetenskapen som arbetar med ett antal egna definitioner. Man skulle kunna kalla det för en "En Dialekt av samma Vetenskapliga Språk".

Vilket gör att det blir ganska rörigt och svårbegripligt för en amatör som till exempel "Donkeyman". Någonstans känner jag att man måste vara ganska avancerad inom ekonomi för att reda ut de här begreppen på ett riktigt sätt. Det är i vart fall inte ett språk som fungerar på "slagords"- eller "appellnivå".

Samtidigt drar jag mig till minnes min ungdoms långa nätter där radikala ungdomar pimplade en myckenhet med rödvin, rökte paketvis med starka cigaretter och diskuterade några kommatecken i en eller annan av de Marxistiska teoretikernas många verk. Timme efter timme. Natten igenom. Diskussioner som nog gick långt over huvudet på den unge "Donkeyman". Men vinet var gott, ciggen smakade och sällskapet var trevligt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 september 2014, 19:40

"Marxists only drink herbal tea because proper tea is theft."

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 23 september 2014, 20:55

Donkeyman skrev:
Blixten skrev: Nu är vi där igen, jag försöker prata teorier och då går det inte att bara slänga in en massa ord som man inte har definierat betydelsen av. Du skulle ju tex kunna förklara exakt vad Marx menar med profit? Hur förhåller sig detta till andra etablerade vinstbegrepp?
... Någonstans känner jag att man måste vara ganska avancerad inom ekonomi för att reda ut de här begreppen på ett riktigt sätt. ...
Eftersom vi lärt oss i tråden att Marx först och främst var ekonom så hoppas jag att vi får lära oss om hans teorier.

Beskrivningen som jag förstått det hittills är att det är ungefär som vanlig marknadekonomi fast utan vinster. Det är ungefär som att säga att "Marxomobilen är som en vanlig Volvo. Fast utan bensin."

Eh...men hur funkar det då?
Donkeyman skrev:Samtidigt drar jag mig till minnes min ungdoms långa nätter där radikala ungdomar pimplade en myckenhet med rödvin, rökte paketvis med starka cigaretter och diskuterade några kommatecken i en eller annan av de Marxistiska teoretikernas många verk. Timme efter timme. Natten igenom. Diskussioner som nog gick långt over huvudet på den unge "Donkeyman". Men vinet var gott, ciggen smakade och sällskapet var trevligt.
Jo, hade det inte varit för politiken hade jag kunnat tänka mig att vara vänster :)

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 23 september 2014, 22:17

Blixten skrev: Nu är vi där igen, jag försöker prata teorier och då går det inte att bara slänga in en massa ord som man inte har definierat betydelsen av. Du skulle ju tex kunna förklara exakt vad Marx menar med profit? Hur förhåller sig detta till andra etablerade vinstbegrepp?

Profit är det som blir kvar när företaget har betalat löner, investeringar, hyror, sociala kostnader, nyinvesteringar osv. Det som blir rena pengar på en privatpersons egna personliga bankkonto. tex SKF har år 2013 företagskostnader på 1000kr, men företaget drar in 1500kr. De 500 övriga kronorna som inte går till företaget utan till Davians plånbok som privat kapital är profit.

Ett företag kan ju gå med enorm vinst, men profiten för ägaren kan ha minskat. Det här kallas lite spännande nog för lagen om profitkvotens fallande tendens.

tex SKF hade i föregående exempel en profit på 500kr, vilket ger en profitkvot på 50%. SKF har 2014 företagskostnader på 2000r, men de drar in 2900kr, vilket blir 900 kr rakt ner i Davians ficka, men 900kr är bara 31% profitkvot. Alltså har Davians profitkvot gått ner och företaget har blivit en belastning, trots att det går stortartat rent vinstmässigt.

Det här är förenklat för att försöka få fram poängen att det är skillnad mellan profit(profitkvot) och vinst och vad det blir för praktiska konsekvenser. Är man intresserad av det här kan man läsa kapitel 13 och framåt ur Kapitalet band 3. :)

https://www.marxists.org/svenska/marx/1 ... 03.htm#h32

Det går i stort sett ut på att det som avgör hur kapitalister agerar i sina företag är hur mycket profit de kan få ut, inte hur mycket vinst företaget går med. När profiten minskar måste kapitalisten ändra på företaget för att hålla upp profiten; och det är den här benägenheten att ändra på företaget som skapar den centrala konflikten mellan arbetare och kapitalister.

jag har skrivit om processen ett par gånger men kanske lite otydligt. Jag försöker igen. :)

1: Värde skapas genom mänskligt arbete. Det enda sättet att konstruera nya värden är genom mänskligt arbete. Maskiner och tekniska hjälpmedel kan inte producera nytt värde utan de kan endast reproducera ett värde.

2: För att ett företag ska växa och tjäna pengar behöver det således mänskliga resurser eftersom tekniska alternativ inte skapar nya värden.

3: Kostnader för ett företag är alltid större med mänsklig personal över sikt än det är med tekniska apparater.

4: Eftersom det finns teknikutveckling och konkurrens från andra företag måste företaget konstant öka sin produktion på något vis. Men ju fler vi har av någonting desto mindre blir det värt, och när profiten för kapitalisten minskar behöver hen också minska sina kostnader i företaget.

5: Eftersom det är den mänskliga resursen som står för de största kostnaderna blir arbetare utbytta mot mer tekniska apparater. För de är billigare i drift.

6: När arbetarna ersätts av maskiner leder det till att företaget inte skapar nya värden, utan endast reproducerar gamla.

7: Det här i sin tur innebär att produktionen måste öka ännu mer för att hålla uppe profiten för kapitalisten.Nu är vi tillbaka på punkt 4. Punkt 4-7 upprepas hela tiden fram tills det inte längre är hållbart och företaget lägger ner, outsourcas till billigare mänskliga resurser osv.

------

Jag utelämnade lönerna helt avsiktligt men det är så under punkt 5 är det andra alternativet för kapitalister att sänka arbetarnas löner, ta bort sociala kostnader osv. Men det är av naturliga skäl de flesta arbetare emot eftersom det blir sämre levnadsstandard för dem. Det politiska i marxismen ligger i kampen mot just sänkandet av arbetarnas villkor.

Vidare: Jag skrev på sida 5 eller något om kapitalismens tendens till monopolbildning eller konglomeratbildning. Att bilda monopol och konglomerat är ett sätt att förhindra/fördröja både teknikutveckling och konkurrens av andra företag. Att göra som Coca-Cola har gjort flera gånger, köpt upp populära konkurrenter för att lägga ner dem är en metod som är relativt vanligt förekommande.

Den praktiska politiska poängen med att vara emot det privata ägandet av produktionsmedel är just för att förhindra processen som leder till försämrade villkor och i slutändan nedläggning av verksamheten. Man vill ta bort den enskilda privata ägaren eftersom det innebär att det inte är profit som är företagets mening och mål, utan själva verksamheten i sig.

Det är jakten på profit som har gjort att vårt samhälle blöder miljarder kronor utomlands till riskkapitalister från skola, vård osv. Det är jakten på profit som får SAAB att lägga ner, att stora företag flyttar verksamhet utomlands osv.

Tar vi bort det privata ägandet tar vi bort profitjakten som mål. Ersätter vi profitjakten med en gemensamt styrd ekonomi kan vi även ta bort konkurrensens negativa sidor. blir vi av med de två kommer vi inte ha företag som lägger ner eller flyttar ut.

I begreppet gemensamt styrd ekonomi ingår det även att man tar den politiska kontrollen av ekonomi. Räntor osv är tex inget som med naturlig rättighet måste existera i en ekonomi. De flesta ekonomiska lagar, regler och teorier vi har existerar just för att förhindra avvecklingen av privat ekonomi och för att förenkla det för privat ekonomi. När vi avskaffar det privata ekonomin avskaffar vi således alla lagar, regler och teorier som inte längre behövs i samma veva. :)

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 23 september 2014, 22:20

Blixten skrev: Beskrivningen som jag förstått det hittills är att det är ungefär som vanlig marknadekonomi fast utan vinster. Det är ungefär som att säga att "Marxomobilen är som en vanlig Volvo. Fast utan bensin."

Eh...men hur funkar det då?
I ett ickevinstdrivande samhälle hade det varit såhär:

Marxomobilen är som en vanlig volvo. Fast du har obegränsat med bränsle eftersom ingen försöker sko sig på dig.

:)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 23 september 2014, 22:55

Davian skrev: Det är jakten på profit som får SAAB att lägga ner, att stora företag flyttar verksamhet utomlands osv.
SAAB nerlagd ? I fallet SAAB är det starka ägare som behövs såsom Investor och GM.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 23 september 2014, 23:04

well, individuella fall är nog så intressanta fast nu slängde jag in SAAB för att illustrera en poäng. Tänk dig valfritt nerlagt företag istället :)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 25 september 2014, 19:19

Tack Davian för ett långt och teoritunngt inlägg! Now we're talking!

Jag har miljarders frågor men jag börjar lätt.
Davian skrev: Det går i stort sett ut på att det som avgör hur kapitalister agerar i sina företag är hur mycket profit de kan få ut, inte hur mycket vinst företaget går med. När profiten minskar måste kapitalisten ändra på företaget för att hålla upp profiten; och det är den här benägenheten att ändra på företaget som skapar den centrala konflikten mellan arbetare och kapitalister.
Men profit i detta fall menar du det du också kallade profitkvot, right?

Isåfall är det vad vanliga företagsekonomer kallar vinstmarginal om jag fattat allt rätt.

Jag påstår att, låt oss säga en kille på Handels som skall bli chef när han blir stor lär sig att givetvis föredra en hög vinstmarginal över en låg dito men att man mycket väl kan ha ett sunt företag som har låg marginal men stor volym och därmed får en stor vinst. Dagligvaruhandel är ett typiskt exempel: ICA-Stig tjänar inte mycket på varje paket makaroner men med riktigt många paket sålda varje dag kan det ändå bli en ny Merca. Varför skulle inte det vara hållbart?

Finns det empiriska stöd för att just profiten, inte vinsten relativt satsat kapital, måste hållas uppe?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 26 september 2014, 18:30

Mmm ... ICA-stig bedriver ju i det närmsta en monopolverksamhet, har man 70% av dagligvaruhandeln? Genom sin storlek kan han pressa leverantörerna mer än sina konkurrenter. Hålla lägre priser men ändå tjäna mer o ta ännu mer marknad. ICA:s upphandlingar torde betyda liv eller död för många av leverantörerna som givetvis slås ut och går mot monopol även de. Det stora utbudet är en skimär, som man bygger med utformning av affärerna och marknadsföring. I de allra flesta fall bara finns ett fåtal tillverkare av varje produkt, alla mindre har slagits ut. På det stora hela så går dagligvaruhandeln, med ICA i spetsen, i praktiken mot en sorts modern form av planekonomi. Vi luras tro att vi har valmöjligheter, när det egentligen inte finns några. Vi kan köpa SMÖR ifrån Arla eller Ica:s egna SMÖR också ifrån Arla.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 26 september 2014, 18:50

LasseMaja skrev:Mmm ... ICA-stig bedriver ju i det närmsta en monopolverksamhet, har man 70% av dagligvaruhandeln? Genom sin storlek kan han pressa leverantörerna mer än sina konkurrenter. Hålla lägre priser men ändå tjäna mer o ta ännu mer marknad. ICA:s upphandlingar torde betyda liv eller död för många av leverantörerna som givetvis slås ut och går mot monopol även de. Det stora utbudet är en skimär, som man bygger med utformning av affärerna och marknadsföring. I de allra flesta fall bara finns ett fåtal tillverkare av varje produkt, alla mindre har slagits ut. På det stora hela så går dagligvaruhandeln, med ICA i spetsen, i praktiken mot en sorts modern form av planekonomi. Vi luras tro att vi har valmöjligheter, när det egentligen inte finns några. Vi kan köpa SMÖR ifrån Arla eller Ica:s egna SMÖR också ifrån Arla.
:D Du har helt rätt Lassemaja! Monopol är kanske att ta i men i princip så stämmer det.

Eftersom den här tråden är en marxistisk frågelåda så känns det som att den här diskussionen ska vara i en egen tråd, det här handlar ju om marxistisk teori medan ekonomiska teorier är mer allmänna, kanske i en egen tråd?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 26 september 2014, 19:43

LasseMaja skrev:Mmm ... ICA-stig bedriver ju i det närmsta en monopolverksamhet, har man 70% av dagligvaruhandeln? Genom sin storlek kan han pressa leverantörerna mer än sina konkurrenter. Hålla lägre priser men ändå tjäna mer o ta ännu mer marknad. ICA:s upphandlingar torde betyda liv eller död för många av leverantörerna som givetvis slås ut och går mot monopol även de. Det stora utbudet är en skimär, som man bygger med utformning av affärerna och marknadsföring. I de allra flesta fall bara finns ett fåtal tillverkare av varje produkt, alla mindre har slagits ut. På det stora hela så går dagligvaruhandeln, med ICA i spetsen, i praktiken mot en sorts modern form av planekonomi. Vi luras tro att vi har valmöjligheter, när det egentligen inte finns några. Vi kan köpa SMÖR ifrån Arla eller Ica:s egna SMÖR också ifrån Arla.
Förutom ICA finns Coop och Axfood (Hemköp) och Willys mfl så något monopol är det knappast frågan om. Dessutom konkurrrerar ICA-Stig med ICA-Lars mfl i själva försäljningsledet. Visst har många volymprodukter ett fåtal leverantörer men det betyder ju inte att de inte konkurrerar. Jag vet inte var du handlar men när jag var liten fanns bara Arla-smör. Nu kan jag välja på ett flertal märken, varav några är små och lokala.

Det är ju klart att leverantörer slås ut. Sådan är kapitalismen. Men det uppstår också nya leverantörer. I mina butiker iallfall.

Det enda jag möjligen kan hålla med dig om är att ICA försöker komma så nära en monopolsituation som möjligt.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 26 september 2014, 19:58

Blixten skrev:Tack Davian för ett långt och teoritunngt inlägg! Now we're talking!

Jag har miljarders frågor men jag börjar lätt.
tack! och kör hårt :)
Blixten skrev:
Davian skrev: Det går i stort sett ut på att det som avgör hur kapitalister agerar i sina företag är hur mycket profit de kan få ut, inte hur mycket vinst företaget går med. När profiten minskar måste kapitalisten ändra på företaget för att hålla upp profiten; och det är den här benägenheten att ändra på företaget som skapar den centrala konflikten mellan arbetare och kapitalister.

Blixten skrev: Men profit i detta fall menar du det du också kallade profitkvot, right?

Isåfall är det vad vanliga företagsekonomer kallar vinstmarginal om jag fattat allt rätt.

Det var länge sen jag studerade nationalekonomi och det gjordes med marxistisk grund så jag är inte helt säker på om det går att översätta profitkvot till vinstmarginal. I mitt inlägg användes profit/profitkvot som ungefär samma sak men det är dem inte, egentligen. Profitkvot är det centrala och relevanta begreppet och det handlar om de pengarna kapitalisten får ut av verksamheten. Den är så att säga helt frånkopplad företaget. Vinstmarginal är ju ett mått som fortfarande är relaterat till företagets ekonomi.

En vinstmarginal är ju inte synonymt med de pengarna du får i fickan som företagsägare, medan profitkvot är det. :)
Ditt exempel nedan pekar ju på vinstmarginal som en rent företagsekonomisk metod, medan profitkvot inte bryr sig det minsta om högtpris/låg volym eller lågt pris/hög volym.

Jag påstår att, låt oss säga en kille på Handels som skall bli chef när han blir stor lär sig att givetvis föredra en hög vinstmarginal över en låg dito men att man mycket väl kan ha ett sunt företag som har låg marginal men stor volym och därmed får en stor vinst. Dagligvaruhandel är ett typiskt exempel: ICA-Stig tjänar inte mycket på varje paket makaroner men med riktigt många paket sålda varje dag kan det ändå bli en ny Merca. Varför skulle inte det vara hållbart?

Finns det empiriska stöd för att just profiten, inte vinsten relativt satsat kapital, måste hållas uppe?
[/quote]

Det är hållbart för Ica-Stig. Dels för att Ica-Stig är ute efter att tjäna pengar och så länge han tjänar pengar på sitt smör bryr han sig inte så mycket om produktionen av smöret. Det ditt exempel handlar om är inte samma sak som vad marxistisk teori handlar om. Marxismen sysslar med produktionsförhållanden och ägar/maktfrågor.

Marxismen sysslar med produktionsmedel. Det är produktionsmedlen som ska vara gemensamt ägda och kontrollerade. Ett produktionsmedel definieras enklast som något som tillverkar något. (men det är mer komplicerat än så. Exalt vad som är ett produltionsmedel är olika på olika ställen och i olika kulturer.) Tillverkningsindustri skulle man kunna säga. Vilket gör att ICA-Stigs smörbryderi egentligen inte hanteras av marxismen då det är en tjänst som köps/säljs och inte ett produktionsmedel.

Om du läser igenom tråden igen ser du att jag vid flera tillfällen när jag ger exempel gör det i form av tillverkningsindustri. Sågverk, SAAB, Fabriker osv. :)

Om man tar Kuba som exempel vilka många på högerkanten gillar att ta upp kan man nämna att det är helt tillåtet att äga sina egna hus, bilar, kläder, driva småföretag osv. Företag i allmänhet är inget som marxismen funderar så mycket på utan det handlar om makten och ägarförhållandena i företagen.

(jag håller med för övrigt om att det är bättre att sälja billigt och många. Det känns lättare att få kunder då tycker jag!)

Empiriska stöd till profit...

ja, hela Kapitalet är fyllt med exempel. Det finns exempel sen så långt vi kan hitta bokföring för företag. :) Vill du ha ett modernare exempel är det bara att läsa diskussionerna och debatten om resturangmomsen. Eller att svenska bönder inte kunde sälja sina produkter till ryssland pga bojkott och får EU-ersättning för förlusten, mot att de förstör maten för att inte sänka marknadspriser, istället för att tex ge bort den till svältande länder.

Varje företag som delar ut aktieutdelning samtidigt som det ombildar heltidstjänster till deltid eller timanställning gör det här. Almega i tågkonflikten i Skåne sysslade precis med vad jag beskrivit. Varvsindustrin i Sverige på 70-talet gjorde det, bilindustrin i Detroit har gjort det. :)

Jag kan skriva en flera meter lång lista på företag där ägarnas profit är viktigare än företagets verksamhet och betydelsen av alla jobb det kan generera.
Senast redigerad av 2 Davian, redigerad totalt 26 gång.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 26 september 2014, 20:00

Blixten skrev: Det är ju klart att leverantörer slås ut. Sådan är kapitalismen. Men det uppstår också nya leverantörer. I mina butiker iallfall.

Det enda jag möjligen kan hålla med dig om är att ICA försöker komma så nära en monopolsituation som möjligt.

Skönt att du delar några av marxismens ekonomiska teorier iallafall ;)

Skriv svar