Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 9 september 2014, 10:12

Thule2 skrev:Dra på trissor Rickard" hur många gånger har du inte själv hänvisat till Tunander och dennes uttalande, i denna diskussion.
Jag kräver inget kollektivt besked, men eftersom farkosterna var okända, hur kunde de då lämna kända kölspår efter sig ?
Tycker du att det låter logiskt ? När du inte har egna adekvata svar, går du till angrepp på mig. Inte första gången precis.
Du gillar inte av att det finns ouppklarade frågor som inte passar in i dina egna teorier, så enkelt är det.
Thule
Thule
Du har hänvisat till Carl Bildt men det innebär inte att du ska behöva motivera varför Carl Bildt sa/skrev/twittrade som han gjorde i godtyckligt sammanhang.

PatLin
Medlem

Inlägg av PatLin » 9 september 2014, 10:13

Thule2 skrev:Och du Pat Lin, du dyker alltid upp som gubben i lådan då andra redan gett kommentarer, och sveps med av åsikterna. Har du aldrig några egna? Thule
Jag är ledsen Thule att min svarsfrekvens på forumet inte är högre. Jag skulle önska att jag hade mer tid att deltaga men så är det inte tyvärr. Hoppas dock att man kan få vara med ändå.
Thule2 skrev:Tunander säger, " Det köl spår från en minifarkost som man funnit i Hårsfjärden stämmer till synes med en västlig farkost, men inte med någon känd sovjetisk farkost"
Det jag tyckte de andra hade missat var alltså ordet ”känd” i meningen ovan.

/PatLin

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 9 september 2014, 10:20

Thule2 skrev:Dra på trissor Rickard" hur många gånger har du inte själv hänvisat till Tunander och dennes uttalande, i denna diskussion.

Har jag hänvisat till det uttalande du refererar till nyss? Eller något annat? Visa gärna ett exempel.

Thule2 skrev:Jag kräver inget kollektivt besked,
Det kan ju lätt uppfattas som just det när du skriver uppfordrande till forumet, inklusive utropstecken, att du inte fått svar, men inte riktat till någon specifik person?

Thule2 skrev:När du inte har egna adekvata svar, går du till angrepp på mig. Inte första gången precis.
Visa gärna något exempel på detta.

Thule2 skrev:Du gillar inte av att det finns ouppklarade frågor som inte passar in i dina egna teorier, så enkelt är det.
Nåja, förutom det lite underliga i att du på något sätt argumenterar mot en "teori" som i sig (vad jag vet) inte har framförts här på forumet, så finns det en fullständigt enorm mängd följdfrågor till dig som du undvikit att svara på, gällande hur olika av dina presenterade tankar och teorier skulle kunna fungera ihop med känd fakta.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 9 september 2014, 10:36

Jag har presenterat min teori massor av gånger, i olika inlägg och sammanhang. Vid saker jag sagt så har du replikerat typ" Men enligt Tunander bla bla. så var det ju inte si och så. Eller enligt Öb:s rapport så var det ju inte så, eller ....m.m.
Ni är en lite förutsägbar kader som svetsat er samman i tron att Tunanders konspirationsterorier och Borgnäs bladder är sant.
Fortsätt med det i godan ro, jag skiter fullständigt i vilka åsikter du eller någon annan har. Djungeltrumman gör nog att snart vaknar även Munchausen !! / Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 9 september 2014, 11:03

Hej Thule,
Thule2 skrev:Jag har presenterat min teori massor av gånger, i olika inlägg och sammanhang.
Jo, det stämmer, och du undviker väldigt konsekvent att besvara eller försvara just invändningar mot din uppfattning, vilket enligt mig gör en diskussion svår.

Det kan dessutom uppfattas som lite lustigt att du sedan tycker det är dåligt att "någon" i största allmänhet inte kan förklara bakgrunden till ett påstående ingen här har givit.

Thule2 skrev:Vid saker jag sagt så har du replikerat typ" Men enligt Tunander bla bla. så var det ju inte si och så.
Visa gärna ett exempel på detta.

Thule2 skrev:Eller enligt Öb:s rapport så var det ju inte så, eller ....m.m.
Ja, detta stämmer ju, det är flera gånger som jag visat hur teorier från dig blir omöjliga genom hänvisningar till ÖB:s rapporter.

Thule2 skrev:jag skiter fullständigt i vilka åsikter du eller någon annan har.
"Ok".

Det är ju dock en viss risk att man på ett diskussionsforum kan möta andra som faktiskt inte delar sin egen ståndpunkt, hur man hanterar denna problematik är sedan förstås individuellt.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 9 september 2014, 12:02

Bara se hur du behandlar Probos mening om svepande uttalande Rickard, det är ett svepande uttalande som borde förklaras.
Men du har själv ingen förklaring , därför går du på honom som du gör.
När du fått med håll, brukar du ofta börja inläggen med att , " bra att vi kan hålla en vänlig ton"
Populistiskt och lismande Rickard! Du sätter dig på piedistal i din lilla medhållande kader.

Beklagar Pat lin/ då förstår jag !
Bara att läsa texten av Tunander.
http://lege.net/politiken.biz/sanningen ... andet.html

Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 9 september 2014, 12:20

Thule2 skrev:Bara se hur du behandlar Probos mening om svepande uttalande Rickard, det är ett svepande uttalande som borde förklaras.
Men du har själv ingen förklaring , därför går du på honom som du gör.
Jag har inte skrivit något överhuvudtaget till Probos i dag.

Jag har däremot flera gånger nu begärt att du skall visa exempel på påståenden du gjort kring vad du menar att jag skrivit här tidigare.

Thule2 skrev:När du fått med håll, brukar du ofta börja inläggen med att , " bra att vi kan hålla en vänlig ton"

Jag tycker verkligen det, men självklart inte nödvändigtvis bara när jag får "med håll". Visa gärna ett exempel på detta.

Det handlar fortfarande primärt om hur man hanterar att någon faktiskt tycker annorlunda i en diskussion.

Thule2 skrev:Populistiskt och lismande Rickard!

Utveckla gärna detta.

Thule2 skrev:Du sätter dig på piedistal i din lilla medhållande kader.
"Ok".

De som du föraktfullt kallar "kader" här, det är alltså medlemmar på forumet som inte till fullo instämmer i just dina åsikter? Tror du att möjligheten i alla fall existerar att det kan finnas andra skäl till att inte alla upplever historien som du?

PatLin
Medlem

Inlägg av PatLin » 9 september 2014, 14:00

Thule2 skrev: Beklagar Pat lin/ då förstår jag !
Bara att läsa texten av Tunander.
http://lege.net/politiken.biz/sanningen ... andet.html
Just den texten var ju ett väldigt kort sammandrag där inga ytterligare förklaringar till vilken (västlig) köl det skulle kunna handla om ges. Om du istället kollar "Spelet under ytan" som Wedman länkade till, så kommer du hitta väldigt mycket mera information om bottenspåren. Passa på att läsa hela boken, den innehåller mycket.

/PatLin

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 9 september 2014, 16:36

Jag vill be dig om ursäkt Rickard, jag gjorde ett grovt övertramp och blev förbannad. Jag uttryckte mig klumpigt och nedvärderande. Beklagar det uppriktigt.

Jag redovisar här min teori och uppfattning för allra sista gången. Jag har inget mer att tillföra eller tillägga . För som Stighult sade, det har blivit rundgång, och jag är nog en del av den tyvärr.

Sverige har som västland haft ett nära och många gånger intimt samarbete med Natoländer. Det genomskådade Sovjet tidigt och anpassade sig därefter på många områden , bl.a då det gällde planering för operationer i händelse av ett krig. Den sovjetiska anpassningen bestod bla i att med ubåtar och miniubåtar/dykfarkoster genomföra uppdrag i Svenska , Finska och Norska vatten.
Nato ökade sina ansträngningar att bistå och samtidigt vara uppdaterade efter vårt försvarsbeslut 1970 för det förändrade spelreglerna. Sovjet insåg detta och ökade även dem sitt uppträdande runt och i våra kuster, dessutom litade man inte sedan lång tid tillbaka på vår neutralitet. man utförde planerade aktioner mot våra militära anläggningar där det gick att komma till med ubåtar, det hela var övning och träning för eventuella krigshandlingar. Vi själva var i behov av hjälp från västallierade för att hålla någorlunda koll på dem. Nato fick på det viset själv kunskap om Sovjets taktik och kapacitet .
U137 fadäsen var en operation som gick snett, den var tillsammans med en annan Whiskeyubåt och två troligen tre minubåtar på
ett uppdrag. Resten är historia. Ubåtskränkningarna upphörde inte, utan eskalerade närmast.

I Hårsfjärden 1982 spanade en väst ubåt på sovjetiska minubåtar inne på svenskt territorium. En miniubåt blev instängd tillsammans med västubåten. Saken ledde till dipolomatiska förvecklingar med Sovjet, och regeringen gav klartecken att släppa
ubåtarna och satte munkavle på både sin undtjänst och sin försvarstabs chef. De sidor som fattas i krigsdagboken kan ha haft innehållet från statsministern till Öb och försvarstabchefen Stefensson om hur dessa skulle agera. Västsmarbetet var så känsligt så det fick under inga omständigheter komma fram. Stefensson har avlagt tysthetslöfte om det hela och nekar till att någon ubåt släpptes. Palmes planer på en kärnvapenfri zon i Norden skulle totalt grusas om vi blev ännu mer på kant med Sovjet. För att blidka hemmaopoinionen så skickar han en protest not till Sovjet.

Vad gäller det inspelade sk. 3.47 bandet så sade Arne Åsklint som analyserade bandet dagen efter att det rörde sig om ubåtsljud.
Någon har sedan manipulerat inspelningen , eller bytt ut bandet. Calrl Bildt som inte hade så framträdande position på den tiden trodde att han och Emil Svensson hade ett band med rysk ubåt inspelad. Men politikerna som skickade iväg dem viste bättre.
C Bildt blev grundlurad , det hela var början på ett politiskt spel som fotsatte genom hela ubåtsfrågan. Tunander kom in på ett beställt banaskal och röde om i grytan ett varv till" Nu hade man från politiskt håll flyttat fokus från själva kärnfrågan, VEM kränkte oss. Nu var frågan varför ljög företrädare från marinen. Nu fanns det klara bevis att det inte var Sovjet .Och det hela rullade på.
Usa och CIA tappade förtroendet för Palme när han släppte ut sovjetiska ubåtar 1982 i Hårsfjärden. Samt hans planer på en kärvapenfri zon i Norden. Där tror jag man hittar svaret på mordet. Sovjetunionen fortsatte som vanligt , och Nato likaså.
Men samtliga politiker son varit ansvariga eller på något vis delaktiga i det här tror jag ljuger. Och har ljugit. Dessutom tror jag det har tvingat utredare, försvarsanställda, och vår egen und tjänst att ljuga. Inplantatet av Mossberg och Tunander i utredningrna var en del av spelet. Alltför att mörka det samarbete med väst som
Erlander en gång inledde , och kallade semester resa. För jag är övertygad att det visste vad Sovjet höll på med, och kunde peka ut dem, men då hade det även pekat ut vår förehavanden med väst.

MVH/ Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 9 september 2014, 20:15

Thule2 skrev:Jag vill be dig om ursäkt Rickard, jag gjorde ett grovt övertramp och blev förbannad. Jag uttryckte mig klumpigt och nedvärderande. Beklagar det uppriktigt.
Det är okej Thule, jag tror mig veta att du menar väl.

Jag vill poängtera att jag verkligen menar det när jag skriver att det är trevligt, och produktivt, när diskussionen kan föras på ett bra sätt.

Jag kommenterar förmodligen lite delar av din teoribeskrivning så småningom, men har inte tid i dag.

För att föra in någon form av "ny information" i dagens diskussion:

Göran Wallén 2014-07-14:

"Vi kan inte ens med säkerhet fastställa om Amalia vid aktuell tidpunkt befann sig i närheten av mikrofonerna i Danziger gatt. Vi vet emellertid genom det fotografi som fanns på DN:s förstasida den 13 oktober att en journalist och en fotograf rest ut i området från Nynäshamn på tisdagsförmiddagen.
Fotografen hävdar att man gjort färden med en liten båt – ej med Amalia. Det skulle ha kunnat vara den av Amalias skeppare ägda taxibåten ”Hulken”.
"

Bergman skrev:Jag anser att vi inte bara kan lämna utan avseende (strunta i) det skriftliga uttalande som Göran Wallén gjort, utan att vi måste beakta hans information och uppgifter tills dess att minst två av varandra oberoende källor gör gällande att Walléns uppgiftern inte stämmer.
Jag har nu talat med fotografen som var med på resan. Han minns att han var med journalisten Anders Öhman från DN och att de åkte med båt från Nynäshamn till Mälsten, men han har ingen uppfattning om vad det var för sorts båt. Ingenting märkvärdigt förstås efter 32 år. Han har absolut ingen invändning mot att de åkte med varken Amalia eller något annat fartyg, han minns inte detta.

Som nämnt sedan tidigare är däremot Anders Öhman säker på att de åkte med just Amalia och jag har fått det direkt bekräftat i nutid.

Jag har nu även sett Amalias loggbok där det framgår att både Anders Öhman och fotografen var ombord på Amalia den aktuella dagen och att fartyget bland annat passerade förbi Mälsten.

Jag hoppas att vi nu kan släppa den osäkerhet som Göran Wallén kanske vill introducera huruvida Amalia var i området och gå vidare mot andra diskussioner.

Eftersom det också tidigare väcktes lite frågetecken om hur Amalias ljud kom till FOI kan jag senare presentera hur gången var när marinens bästa bevis avslöjades vara en taxibåt.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 9 september 2014, 20:51

Rickard,

Jag tackar dig för att du lägger ned tid på vår diskussion och att du tar dig tid att prata med de inblandade. Själv väntar jag fortfarande på min DN kopia från KB,.. det kan tydligen ta ett par dagar till,...

En fråga,.. varför har du så bråttom att avsluta det som diskuteras här?? (Amaila),... om du inte längre vill detaga,.. så fattar jag,.. men varför försöker du styra diskussionens innehåll?

Bill.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 9 september 2014, 21:17

Bergman skrev: En fråga,.. varför har du så bråttom att avsluta det som diskuteras här?? (Amaila),... om du inte längre vill detaga,.. så fattar jag,.. men varför försöker du styra diskussionens innehåll?
Hej Bill,

jag försöker inte "styra" någonting, däremot har jag hela tiden varit tydlig med att jag tror denna fokusering på vilka som var ombord Amalia eller hur ljudet kom till FOI är ett stort villospår som endast skapar förvirring.

Jag har även frågat dig flera gånger vad du tror att detta har för betydelse?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 9 september 2014, 21:57

Rickard skrev:Jag hoppas att vi nu kan släppa den osäkerhet som Göran Wallén kanske vill introducera huruvida Amalia var i området och gå vidare mot andra diskussioner.
Rickard skrev: jag försöker inte "styra" någonting, däremot har jag hela tiden varit tydlig med att jag tror denna fokusering på vilka som var ombord Amalia eller hur ljudet kom till FOI är ett stort villospår som endast skapar förvirring.
Rickard, Om jag mistolkar dina avsikter med meningen ovan så ber jag om ursäkt,... Men,... du uttrycker/ skriver ju faktiskt att du vill att vi skall släppa detta och gå vidare mot något annat. Jag uppfattar detta som att du försöker styra eller påverka oss andra att inte skriva mer om just Amalia.

För egen del så är jag inte alls klar,.. men jag vill vänta med att gå vidare tills jag har den Pdf av DN som jag tidigare skrivit om.

Bill.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 9 september 2014, 22:18

Bergman skrev:Jag uppfattar detta som att du försöker styra eller påverka oss andra att inte skriva mer om just Amalia.
Det är klart du får skriva om Amalia i vilken utsträckning du önskar. Däremot är jag själv säker på hur det ligger till med den saken.

Du introducerade tidigare Göran Walléns påstående som något mycket viktigt och skrev att det krävdes två oberoende källor på att fotografen faktiskt var ombord på Amalia. Sedan presenterar jag två källor på det ("journalisten" samt Amalias loggbok), men det kändes fortfarande oklart om jag förstod dig rätt.

Nu har jag som sagt presenterat ytterligare en källa i form av "fotografen" själv, som inte har något specifikt minne av detta och som absolut inte påstår att han inte var på Amalia.
DN-1982-10-13.jpg
Bergman skrev:För egen del så är jag inte alls klar,.. men jag vill vänta med att gå vidare tills jag har den Pdf av DN som jag tidigare skrivit om.
Här är en relativt dålig kopia av DN:s förstasida. Du får naturligtvis vänta på annan version, men det är fortfarande som sagt en smula oklart för mig vad betydelsen kan vara.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 10 september 2014, 04:34

Tack igen för bilden Rickard,

Första sidan på DN är viktig därför att den visar vilket läge vi i Sverige befann oss i under October 1982. Ubåts händelserna var inga små händelser som fick en liten undangömd plats i tidningen, utan detta var stora händelser som prydde första sidorna på alla tidningar, TV o Radio osv. Alla Svenskar talade om det här och alla hade teorier. En MINA hade precis sprängts invid Mälsten och husen i hela Nynäs hade skakat av detonationen,.. osv, osv.

Detta är läget när Fotografen o Journalisten får uppdraget av DN att bege sig till Mälsten,...

DN hyr en båt, Amalia, med skepparen Ulf Busch.,.. och man ger sig ut letandes efter nödbojar, delar av en sprängd Ubåt, skadade från Ubåts besättningen eller något liknande,.. man söker ett Scoop helt enkelt,...

De tre minns följande från den här arbetsdagen:

Fotografen kommer ihåg att han gjort resan till Mälsten, dock inte på vilket datum (men det kan visas med bilden från DNs första sida), Fotografen kommer heller inte ihåg vilken båt han åkt med eller hur den ser ut,,...

Journalisten kommer ihåg resan och att han reste med Amalia.

Skepparen Ulf Busch, kommer inte ihåg uppdraget eller att han hade folk från DN ombord. Han kommer heller inte ihåg att han kört med Amalia ut till Mälsten det aktuella datumet, att vissa delar av farvattnen kring ön var avlyst för civil trafik och att han säkerligen måste ha varit extra noga när han navigerade. Inte heller kommer han ihåg något av chattret som säkerligen pågick på VHFn. Det finns dock anteckningar i fartygets log bok som talar om att fartyget befunnit sig vid Mälsten det aktuella datumet.

Är ovanstående en riktig sammanfattning om hur ovanstående tre personer för dig beskrivet vad de kommer ihåg?

Enligt min erfarenhet så funkar varken Fotografer, Journalister eller skärgårdskeppare på ovanstående vis. Detta är människor som är tränade att komma ihåg och att se detaljer i tillvaron. Detaljer som vi vanliga kanske inte alltid ser. Jag finner det inte troligt att dessa tre människor, med långa o framgångsrika karriärer gemensamt skulle komma ihåg så lite kring den 12 Oktober 1982. Jag inser att de alla säkert upplevt en hel del, jag hävdar dock att den 12 Oktober måste ha varit mycket speciell,.. med en massa förväntningar,.. tryck från arbetsgivaren osv,.. att de även idag borde komma ihåg vad som hände,..

Detta parat med den händelse kedja som Probos tidigare beskrivit hur man upptäckte att det var Amalia på 3.47 bandet gör att jag har svårt att tro på Historien om Amalia. Det är något som e fel,... eller inte stämmer.

Bill.

Skriv svar