Thule2 skrev:Jag vill be dig om ursäkt Rickard, jag gjorde ett grovt övertramp och blev förbannad. Jag uttryckte mig klumpigt och nedvärderande. Beklagar det uppriktigt.
Det är okej Thule, jag tror mig veta att du menar väl.
Jag vill poängtera att jag verkligen menar det när jag skriver att det är trevligt, och produktivt, när diskussionen kan föras på ett bra sätt.
Jag kommenterar förmodligen lite delar av din teoribeskrivning så småningom, men har inte tid i dag.
För att föra in någon form av "ny information" i dagens diskussion:
Göran Wallén 2014-07-14:
"
Vi kan inte ens med säkerhet fastställa om Amalia vid aktuell tidpunkt befann sig i närheten av mikrofonerna i Danziger gatt. Vi vet emellertid genom det fotografi som fanns på DN:s förstasida den 13 oktober att en journalist och en fotograf rest ut i området från Nynäshamn på tisdagsförmiddagen.
Fotografen hävdar att man gjort färden med en liten båt – ej med Amalia. Det skulle ha kunnat vara den av Amalias skeppare ägda taxibåten ”Hulken”."
Bergman skrev:Jag anser att vi inte bara kan lämna utan avseende (strunta i) det skriftliga uttalande som Göran Wallén gjort, utan att vi måste beakta hans information och uppgifter tills dess att minst två av varandra oberoende källor gör gällande att Walléns uppgiftern inte stämmer.
Jag har nu talat med fotografen som var med på resan. Han minns att han var med journalisten Anders Öhman från DN och att de åkte med båt från Nynäshamn till Mälsten, men han har ingen uppfattning om vad det var för sorts båt. Ingenting märkvärdigt förstås efter 32 år. Han har absolut ingen invändning mot att de åkte med varken Amalia eller något annat fartyg, han minns inte detta.
Som nämnt sedan tidigare är däremot Anders Öhman säker på att de åkte med just Amalia och jag har fått det direkt bekräftat i nutid.
Jag har nu även sett Amalias loggbok där det framgår att
både Anders Öhman och fotografen var ombord på Amalia den aktuella dagen och att fartyget bland annat passerade förbi Mälsten.
Jag hoppas att vi nu kan släppa den osäkerhet som Göran Wallén kanske vill introducera huruvida Amalia var i området och gå vidare mot andra diskussioner.
Eftersom det också tidigare väcktes lite frågetecken om hur Amalias ljud kom till FOI kan jag senare presentera hur gången var när marinens bästa bevis avslöjades vara en taxibåt.