Rickard skrev:
jag har ägnat några dagar åt att försöka få lite mer klarhet kring Amalia eftersom du finner det viktigt, och även om jag själv tror att det är ett villospår så är ju bra att inte trådar lämnas "ouppklarade".
Jag tror först och främst generellt att de som vill påvisa dessa frågetecken gör det för att så en smula tvivel kring det ytterst genanta faktum att det enda beviset på sovjetiska ubåtar (förutom U-137 som själv körde upp på land) från hela 80-talet var fartyget Amalia.
Redan för ett par år sedan hade jag lite kontakt med den DN-journalist som var ombord 1982. Han minns mycket väl Amalia och vet helt säkert att de inte använde någon annan båt. Däremot var han mera osäker på vilken exakt dag de var ute.
Gällande Amalias ägare har jag haft direkt kontakt med honom nu. Han har kört Amalia yrkesmässigt med samma maskin- och propellerinstallation i 28 år och berättar att han har "ljuden i ryggmärgen".
Han är fullständigt övertygad om att det är Amalias propeller som hörs på det så kallade 3.47-bandet - utan några tveksamheter.
Rickard,
Jag tackar dig för ditt arbete som du nu lagt ned för att få ytterligare klarhet kring Amalia!
Ditt svar tillsammans med Wedmans svar (som han gav oss för någon vecka sedan) gör att jag nu har en betydligt klarare bild av händelserna vid Mälsten och jag tackar er båda.
Jag tycker att ditt svar är mycket rimligt, och den bild som du målar upp angående Göran Walléns sätt att argumentera stämmer väl med den känsla jag har sedan tidigare efter att ha läst bla Emil Svenssons bok. Svensson lägger ned en del tid på att förklara att minorna o deras avkännings system kring Mälsten var mycket oexakta och inte alls skapade för att avkänna Ubåtar.
Jag funderar nu på varför Marinens representanter lägger ned så mycket tid o möda på att förklara o bevisa för oss intresserade att det inte var en Ubåt vid Mälsten (o om det var en Ubåt så var det inte en NATO Ubåt).
Bill.