Der Löwe skrev:Ja, men jag ser inget problem med det. Vi har 120 stridsvagnar, de borde all vara bemannade av yrkesanställda soldater. Stridsvagnskompani är en kostnadseffektiv enhet vid nationellt yrkesförsvar. Utbilda förare till fordonsmekaniker, skytten till tornmekaniker och laddaren till kock? så de blir lite självgående. Vi måste prioritera varje soldat så de gör maximal nytta. Sen vet jag att det finns behov av viss infrastruktur, men låt den avpassas till de operativa kraven inte tvärtom. Om det var möjligt borde man jämställa tjänstgöring på Gotland med en utlandsmission, tyvärr ställer väl skattemässiga regler hinder för det.
Nej varför ha alla 120 stridsvagnar bemannade av yrkessoldater? Känns helt onödigt i de flesta fall. Det naturliga borde väl vara att fördela dem på olika kategorier soldater, vissa yrkesmilitärer, vissa tillfälligt och vissa i beredskap med soldater som slutat men kvarstannar i mobiliseringsreserv. Ungefär som det fungerar nu.
Däremot kanske det behövs ett stående förband av något slag på Gotland, men då skulle jag nog hellre se ett kompani eller bataljon med pansarvärn före stridsvagnar. Betydligt lättare att gömma och förflytta.