Försvarsbudgeten under efterkrigstiden?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Försvarsbudgeten under efterkrigstiden?

Inlägg av Ragnar Svedje » 19 januari 2006, 09:24

Det har diskuterats om försvarsbudgeten den senaste tiden och då blir jag nyfiken på att sätta in den i ett historiskt perspektiv. Har någon uppgifter om hur försvarsbudgetens andel av BNP har varierat 1945 och frammåt?

Har någon siffror eller mått på hur försvarsförmågan har varierat. Extremt svårt att sätta siffror på men vad jag vill komma till är att de senaste årens nedskärningar verkar ha gått hårt åt själva försvarskraften medan budgeten påverkats ganska marginellt.

Har någon motsvarande siffror av försvarsbudget som andel av BNP för ett jämförbart land, t ex Österrike eller Finland vore glädjen dubbel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Försvarsbudgeten under efterkrigstiden?

Inlägg av Hans » 19 januari 2006, 11:48


Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 19 januari 2006, 17:49

Militära Fakta med totalförsvarsfakta 1985-1986 har en graf över försvarsanslagens del av BNP mellan 1950 och 1985. Som bonus får du andelen i procent av statsutgifterna mellan 1962/93 och 85/86: :)

/Johan
Bilagor
forsvarsbnp.jpg
forsvarsbnp.jpg (246.21 KiB) Visad 4247 gånger

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Trend mot minskat försvar

Inlägg av Ragnar Svedje » 19 januari 2006, 19:09

Det ser ut att vara ett kontinuerligt fall om man räknar som andel av BNP. Vi rustade mest relativt sett 1955 då vi avsatte 5% av BNP på försvar och sedan har det successivt sjunkit till 1.5% idag. Detta är likartat med andra länder, Norge t ex avsatte 2.5% 1996. Kanske ligger vi något lägre än andra länder, men en klar trend internationellt under hela efterkrigstiden har varit minskad andel försvar. Detta gäller inte enbart perioden efter 1990 då Sovjetunionen upplöstes utan även tidigare, vilket var en nyhet för mig.

Nu har ju ekonomierna i västeuropa haft god tillväxt också så försvarsbudgeten har växt i absoluta tal även fast den minskat som andel av BNP.

Ett lands typiska försvar har kostat 2-3% av BNP för ett NATO-land i västeuropa och en stormakt har haft en dito försvarsbudget runt 5%. Sedan finns det särskilda fall med små länder och höga utgifter, Grekland och Turkiet har höga försvarsutgifter t ex och anledningen är säkert det spända läget mellan dessa länder.

Än mer extrema försvarsutgifter hittar man säkert om man studerar ännu mer utsatta länder som t ex Israel, Sydkorea och Taiwan kan jag tänka mig.

Skriv svar