Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 26 augusti 2014, 13:22

Thule2 skrev: Men att han fick order om det, de borde ju varit Palme som gav orden vidare i systemet.
Om det var så att han handlade under order så borde det varit från exempelvis ÖB eller statsminister. Men jag kan inte se att någonting tyder på det.

Och i just den bemärkelsen tror jag han också talar sanning när han även 25 år senare mycket uttryckligt förnekar order från exempelvis Olof Palme.

Thule2 skrev:Och misstanken att man släppte en ubåt kvarstår .
Jo, väldigt mycket tyder på det.

Thule2 skrev:Det märkliga är bara om man släppte en Nato ubåt, varför då protestera mot Sovjetiska kränkningar. Det stämmer inte tycker jag.

Varför skulle det inte stämma? Resultatet av det utpekandet blev ju mycket bra så att säga: kraftigt förstärkt negativ svensk opinion mot Sovjetunionen och förbättrad motsvarande mot NATO, samt dessutom hundratals miljoner kronor förstärkning till Marinen.

Thule2 skrev:Och om den var sovjetisk så måste någon rimligen på politisk nivå gett den ordern, jag tror knappast Steffenson tog ett sån beslut själv.
Absolut, det håller jag helt med om. Det känns mycket orimligt att han på eget bevåg avaktiverat minlinjer för att rädda sovjetisk ubåt.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 26 augusti 2014, 13:34

Jag kan inte tro att man släppte en Nato ubåt, och använde det så att säga som politisk propaganda mot Sovjet. Någon måtta får det väl ändå vara ! Hade ubåten varit från ett Nato land så fanns ju redan etablerade kontakter och inget ståhej" behövdes.
Jag tror själv den var Sovjetisk , och släpptes på order från BL.a Palme. Tyst diplomati , men en liten protest för att visa vår goda vilja fick vi kosta på oss. Det stärker självkänslan och visar allmänheten att vi agerar kraftfullt" /Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 26 augusti 2014, 14:38

Thule2 skrev:Någon måtta får det väl ändå vara !
Jo, det håller jag ju med om, men det ändrar förstås inte hur saker och ting var eller inte var.

Thule2 skrev:Hade ubåten varit från ett Nato land så fanns ju redan etablerade kontakter och inget ståhej" behövdes.

Vad tänker du på kring "ståhej" här?

Att det faktiskt var ett enormt ståhej kring Hårsfjärden 1982 kom sig ju av att den första "spionerande" ubåten som "upptäcktes" åkte runt precis invid svenska flottans huvudbas och under en minut övertydligt exponerade sitt periskop strax intill svensk militärbåt.

Sedan var det ju uppvisande ubåtar i ytläge vid både Sandhamn och Dalarö under dagarna efter, plus en stor mängd andra indikationer inne själva Hårsfjärden.

Efteråt så var ju som sagt det bästa beviset på att dessa ubåtar var sovjetiska en inspelning på propellerljud från okänd tidpunkt med oklart ytläge..

Thule2 skrev:Jag tror själv den var Sovjetisk , och släpptes på order från BL.a Palme.

Jag kan inte se någonting överhuvudtaget som tyder på politisk inblandning i detta. Vad känner du pekar på det?

Vi får komma ihåg att Bror Stefensson i sin bok i nutid kraftigt förnekar att det var något medvetet eldförbud (och lyckas få ihop två delvis skilda versioner om vad som hände den kvällen), samt att han i DN för ett par år sedan direkt förnekar order från Olof Palme.

Andra Sovjet-teoriförespråkare som Emil Svensson och Göran Wallén fortsätter också i modern tid att på alla sätt förneka att något medvetet eldförbud ägde rum den kvällen. Detta även långt efter att 1995-utredningen offentligt avslöjat att "bevisen" från utpekandet 1983 inte höll överhuvudtaget.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 26 augusti 2014, 15:40

Sven Olof Kviman säger att kvällen den 13:3 Oktober kom order om eldförbud, risken att skada egna enheter" var orsaken.
Fast han själv säger att ytan var fri.
Ljuger Kviman ?

Förstår jag dig rätt Rickard , att du menar marinen släppte ut en väst ubåt med Stefenssons bemyndigande. Denne och resten av det ansvariga i marinen lyckades med den bedriften lura sin egen regering även Öb, och hela Sverige att det jagat en sovjetisk ubåt.
Samt fortsatte att hålla god min i detta spektakel för att få en ekonomisk oponion till stånd, samt ett närmade till Nato bland "Svedalas invånare" ?
Och på det viset gick man på i närmare 20 år. Samspelet med väst var ju etablerat sedan decennier, vad skulle marinen vinna på att låta väst länder agera lockbeten. Och politikerna hade ju även de i decennier känt till västsamarbetet, utan att berätta.
Så jag förstår inte vad skillnaden skulle bli om den svenska allmänheten blev varse att vi besöktes av ryssen. Vi har fått itutat oss sedan barnsben genom historien att "Hotet kommer från öst". Hela vår krigsplanering under kalla kriget gick ut på det .
Vad skulle dessa charader vara bra för , och leda till som slutresultat? Thule
Senast redigerad av 1 Thule2, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 26 augusti 2014, 17:53

Thule2 skrev:Sven Olof Kviman säger att kvällen den 13:3 Oktober kom order om eldförbud, risken att skada egna enheter" var orsaken.
Fast han själv säger att ytan var fri.
Ljuger Kviman ?
Det har jag absolut ingen anledning att tro. Jag förstår dock inte vad du menar?

Thule2 skrev:Och politikerna hade ju även de i decennier känt till västsamarbetet, utan att berätta.
Du återkommer ofta till detta Thule, och jag är inte alltid med exakt hur du menar? Ibland känns det som att du talar om "Ett Västsamarbete", i form av något som var ungefär av eller på. Min uppfattning är att det självklart fanns olika samarbetsformer med västliga länder, men att detta skedde på hundratals mindre sätt, mer eller mindre auktoriserat av politiker under olika tidsperioder och ofta på lägre nivåer.

Thule2 skrev:Förstår jag dig rätt Rickard , att du menar marinen släppte ut en väst ubåt med Stefenssons bemyndigande. Denne och resten av det ansvariga i marinen lyckades med den bedriften lura sin egen regering även Öb, och hela Sverige att det jagat en sovjetisk ubåt.
Det som är faktiskt spännande och fascinerande med hela ubåtsfrågan är att det finns (minst) två alternativa förklaringar, som båda tveklöst har enormt otroliga inslag:

Alternativ 1: Det var västliga farkoster i Hårsfjärden, som provocerande visade upp sig intill svenska flottans huvudbas. Knappt ett år efter U-137 var det självklart att dessa skulle uppfattas som sovjetiska. Minst en enhet blir instängd, men efter att minlinjen stängts ned av Försvarsstabschefen kan den undkomma.

Samma person sitter sedan med i den ubåtsskyddskommission som tillsattes och hjälper till att intala politikerna i kommissionen att det finns ett antal "entydiga" tecken på att det var just sovjetiska miniubåtar, även fast det inte existerar några sådana, men detta avslöjas inte förrän 1995.

Resultatet av 1983-utredningen och efterföljande protestnote blir kraftigt förstärkt negativ svensk opinion mot Sovjet och början på återuppbyggnad av svensk ubåtsjaktsförmåga.

Alternativ 2: Det var sovjetiska farkoster i Hårsfjärden. Knappt ett år efter att Sovjet misslyckats med att köra en 76 meter lång och 14 meter hög Whiskey-ubåt in i den fem meter grunda Gåsefjärden för att spionera på något - kommer man på en ny plan. Exakt en vecka innan Europas troligen mest sovjetvänliga statsminister, Olof Palme, skall tillträda sin position med sitt kommande program om "Gemensam säkerhet" och avspänning - så inser man att en massiv ubåtsoperation mot Hårsfjärden är lämplig! Man använder nu avancerade miniubåtar som även 30 år senare kommer förbli fullständigt okända.

Man åker runt med periskop exponerat strax intill en svensk militärbåt i över en minut (extremt lång tid i sådana sammanhang), avviker sedan inte från platsen då det borde vara uppenbart att man är upptäckt utan fortsätter se till att man blir sedd på många olika sätt.

Efter att man blivit instängd kommer en svensk f.d. marinofficer och numera försvarsstabschef att på ett ytterst egendomligt sätt stänga ned minlinjen precis när den sista ubåten skall löpa ut. Personer från marinen som i övrigt tror på just sovjetiska ubåtar kommer senare göra allt vad de kan för att det skall verka som att minlinjen inte medvetet stängdes av.

Man har sedan så pass tur att man på svensk sida tappar bort en större mängd insamlade bevismaterial så att allt som återstår är en taxibåtsinspelning!

Då det trots alla borttappade bevis ändå blir en svensk protestnote, som man från officiell sovjetisk sida förnekar, bestämmer man sig för att någon enstaka dag efter noten anlända med miniubåtar till Sundsvall och där på nytt bli "upptäckt" ett mycket stort antal gånger på kort tid inne i hamnområdet.

Man fortsätter sedan med miniubåtsintrången under åren, och trots att man blir instängd i, minst, Hårsfjärden 1982, Sundsvall 1983, Töre 1983, Karlskrona 1984, Gullmarsfjorden 1985, Töre 1987, Stigfjorden 1988 och Djurö 1990 så lyckas svenska marinen lyckligtvis aldrig vid något tillfälle varken fånga en miniubåt och otroligt nog heller aldrig någonsin insamla ett enda användbart bevis mot de sovjetiska miniubåtarna. Här hade man verkligen tur eftersom av okänt skäl gärna uppträdde enormt oförsiktigt, inte sällan i helt eller delvis ytläge nära svenska åskådare.

Eftersom man planerar anfalla Sverige gäller det att för Spetsnaz att utföra ANFALLSFÖRBEREDELSER! Det spelar ingen roll att det blir fullständigt övertydligt för Sverige att det finns ett hot mot kustförsvarsinstallationer och att de kan utföra eventuella motåtgärder. Det är också oviktigt hur detta påverkar officiella relationer med Sverige, även efter glasnost och perestrojka. Dessa i princip öppna anfallsförberedelser är ytterst viktigt att utföra i fredstid!

Man har även på sovjetisk sida så pass tur också att den svenska analysgruppen tänkt ut att det är bättre för svensk ubåtsjakt att endast följa de sovjetiska miniubåtarna medan de planerar hur de skall döda svenska soldater. Därför kan Spetsnaz utföra sina krigsförberedelser utan att svenska marinen lyder regeringens IKFN-instruktioner och istället skall ubåtsjaktstyrkan endast samla bevis. Återigen har man lite tur att inget bevis lyckas samlas in!

Till sist, efter att det korrupta och på alla sätt inkompetenta Sovjetunionen rasat samman vill den nya svenska statsministern ha officiella förhandlingar med det nya Ryssland om att reda ut ubåtsfrågan. Här skulle det kunnat bli lite genant, men som tur var, så trots förhandlingarna under flera år, presenterar den svenska sidan endast bandinspelningar på däggdjur och ytfartyg.

Så - två alternativ, både med otroliga och fantastiska inslag. Det är kanske därför som ubåtsfrågan fortsätter att väcka sådana frågor.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 26 augusti 2014, 18:38

Vad gäller det svenska västsamarbetet. Det har ju skett på många olika nivåer, militärtekniskt, militära utbyten,idrottsliga samman drabbningar, flygoperativa och informationsutbyte. Samt även på stabs och ambassads nivå m. m.

Jag håller fullständigt med dig att det är märkligt att efter så många år av ubåtsjakt i svenska vatten , inte ett enda hållbart bevis finns för att det var Sovjet som stod för intrången. Men min åsikt är fortfarande den att både nato och Wp har varit runt i våra vatten. Jag är övertygad in i benmärgen att man har fullständig koll på detta både politiskt och försvars tekniskt. Men av olika anledningar som är svårdefinierade så väljer man att tiga. Den enda förklaring jag själv har är att man inte vill röja försvarshemligheter. För till skillnad från dig( tror jag) så litar jag inte på politiker. Jag tror att dessa ljuger när det passar, och om syftet är så att säga gott. Och G:Wallens slutsats angående Töre 1987 har inte gjort mitt misstroende mindre. För det försvunna underättelse materialet vi pratat om så länge , det är jag övertygad att det finns någonstans, men är för känsligt för att visa fram. Och vi har som medspelare till andra stater en plikt att hålla inne med det. Det är våra politiker medvetna om också, för det är dem som satt upp spelreglerna, och försvarets personal har bara gjort vad det varit satta att göra. Och vad beträffar bilder , vittnesuppgifter m.m. så finns ju dessa enligt mängder av utsagor och vittnesmål. Ändock säger ansvariga politiker att vi har inga bevis. Och där går vår skiljelinje Rickard, jag tror de ljuger . Det finns personer som jobbat inom und tjänst jag själv varit i kontakt med som säger, VI har bevis / MVH Thule

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 26 augusti 2014, 19:46

Tycker vi har kommit tillbaka till ruta ett nu. :lol:

En nyckelfigur i såpan om Hårsfjärden är trots allt Bror Stefenson. I sin egen bok har han enligt uppgift kommit med olika tidpunkter om eldförbudet för minspärren.
Har läst uppgifter om att det var generellt eldförbud också.
Så red ut vad som gällde vid tidpunkten och hände kring Bror, så har ni svaret.

Tror verkligen någon att Bror Stefenson skulle skydda någon politiker och släppa ut en Sovjetisk ubåt.
Och nu 30 år senare fortfarande hålla tyst om det?
Sedan förse politiker och egen militär med felaktigt material på besök i Ryssland för att få ett erkännande.
Och sitta och hålla på bevisen på ett land som inte finns längre?

Vänd på steken.
Lite osmidigt att sänka en väst/nato/USA -båt och stå där och förklara vad de gjorde där.
Har man inga bevis, så bluffa och hoppas inte bli synad.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 26 augusti 2014, 21:27

Rickard skrev:
Man fortsätter sedan med miniubåtsintrången under åren, och trots att man blir instängd i, minst, Hårsfjärden 1982, Sundsvall 1983, Töre 1983, Karlskrona 1984, Gullmarsfjorden 1985, Töre 1987, Stigfjorden 1988 och Djurö 1990 så lyckas svenska marinen lyckligtvis aldrig vid något tillfälle varken fånga en miniubåt och otroligt nog heller aldrig någonsin insamla ett enda användbart bevis mot de sovjetiska miniubåtarna. Här hade man verkligen tur eftersom av okänt skäl gärna uppträdde enormt oförsiktigt, inte sällan i helt eller delvis ytläge nära svenska åskådare.
Enligt en tidigare svensk militärattaché i Washington som jag har lite kontakt med så var regeln när det gällande ALLA kontakter med någon utav stormakterna att ALLTID lämna dem en väg ut så att de inte skulle förlora ansiktet.

Man vågade alltså inte offentligt tala om att denna gången var det en kränkning från öst men förra året i XXXXX var det NATO utan man lät stormakten veta om att man visste exakt vad de sysslade med via militära och politiska kanaler och sedan lät man dem slippa undan.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 27 augusti 2014, 01:15

Wedman,

Jag har full förståelse för alla dessa saker som du beskriver som måste fungera runt omkring en Ubåtsjakt. Jag vet att det inte är ett enkelt jobb.

Vad jag menar med att jag älskar cititet "Eftersom det nu dessutom stod klart att man inte kände till ytläget 1982-10-12, räckte detta för att FOI tillsammans med Musac under hösten 2007 skulle resa ett frågetecken om ubåtshypotesen var korrekt eller inte." är att man på uppdragsgivarens order hittat ett sätt att FÖRKLARA att 3.47 ljuden inte var Ubåts ljud. (om de sedan var Ubåtsljud eller inte spelar mindre roll,..)

Jag tror att samma sak hade hänt om du och dina kollegor spelat in ljud på era uppdrag som Marin ledningen inte önskade redovisa i organisationen. Man hade säkerligen kunnat finna ett antal anledningar att kritisera era operationer och sedan förklara bort ev inspelade ljud.

Tunander skriver såhär om saken.

"Men det märkliga är att det är samma person, på FOA
senare FOI, Erland Sangfelt, som gjorde analysen 1993 och 2008.
Han vet mycket väl varför han kom fram till en annan konklusion
idag jämfört med för 15 år sedan. Han skriver i den senare rapporten
att undersökningen 1993 ‘hade till uppgift att stärka ubåtshypotesen’.
FOA var kort sagt anmodat att komma fram med information
som pekade på ubåt. Nu tycks man däremot utelämna information
som inte stämmer med Amalia (’motortändarfrekvensen’ uppträder
även när Amalia inte är ute). FOI-rapporten tycks ha haft till ‘uppgift
att stärka ytfartygshypotesen’, kanske för att alternativet vore långt
värre."

Bill.

BOPE-RJ
Medlem

Inlägg av BOPE-RJ » 27 augusti 2014, 02:10

Jag kan inte förstå varför man inte hade bättre kontroll på ytan. När jag var på Ubskydd så var det senare än denna och andra händelser. Men att ha kontroll på vad som händer på ytan är av högsta vikt för att förstå vad som händer under. Exempelvis kunde utrymmet mellan Kungsholmen och Aspö lysas upp för att kunna se eventuella företag i mörker och det var optisk spaning dygnet runt. Vid skarpt läge fanns det spanare i varje buske. Nu var jag som sagt aktiv senare och hädelser som denna skapade rutinerna för oss och KAFUS kom senare. Men jag kan inte förstå hur det kan missas.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 27 augusti 2014, 05:44

Egentligen finns ju bara två alternativ. Stefensson agerar på order från sin regering, eller så hjälper han främmande makt på eget beslut. /Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 27 augusti 2014, 07:59

Rickard skrev: Jag kan inte se någonting överhuvudtaget som tyder på politisk inblandning i detta. Vad känner du pekar på det?
Rickard,

Nedan är klipp ur ÖBs dagbok. Politikerna var mycket involverade.

Utdrag ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker1982-83:

21 september 1982: “Statsministern (Fälldin) ringde för att
ställa en del frågor kring ubåtsjakten.”
”Fälldin ville bl a veta om de många rykten som pågått
senaste tiden i massmedia om landstigningar på svensk
mark, om ubåtsvrak som skulle ligga på botten efter vår
bekämpning o s v på någon punkt var sanna. Jag kunde
förneka att så var fallet”.
”Han (Fälldin) sa sig nu förstå att det var nödvändigt att
åstadkomma en skärpning och han gick t o m så långt att
han sa att man nu var i en situation när han inte var
främmande för att man behövde lägga verkningseld direkt
mot en inträngande ubåt även om detta skulle medföra
mycket stora risker för ubåten”.

5 oktober 1982: ”jag har idag på morgonen orienterat
försvarsministern (Gustafsson) och statssekreteraren
(Hirdman) om situationen. De är helt införstådda med vad
vi f n gör, bl a att verkningselden nu läggs mycket nära
ubåtarna. Minst ett tiotal sjunkbomber har fällts. Vi har
ocksåklarat ut med försvarsministern att vi omgående kan
få ett regeringsbeslut att kvarhålla en ubåt som kommer i
övervattensläge”.

”Kl 16.40 ringde Palme och blev orienterad. Han hade inte
några invändningar som han framförde, inte heller, i fråga
om mineringarnas utnyttjande”

”Kl 09.00 så ringde Adelson. Han orienterades. Han var
intresserad av varför minlinjen hade utlösts bakom ubåten
och inte mitt under den. —”Jag förklarade att syftet
fortfarande var att icke sänka men att allvarligt skada
ubåten. Han tycktes ha en viss irritation över detta och
frågade om jag givit anvisningar i denna riktning.

OSV.

Bill.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 27 augusti 2014, 08:23

Tack flera för ett antal intressanta inlägg och roligt att diskussionen förs i en sådan bra ton.

Bergman:
Rickard skrev:Jag kan inte se någonting överhuvudtaget som tyder på politisk inblandning i detta. Vad känner du pekar på det?
Bergman skrev:Rickard,

Nedan är klipp ur ÖBs dagbok. Politikerna var mycket involverade.
Hej Bill, ja självklart var politiker involverade i ubåtsjakten i Hårsfjärden. Mitt svar till Thule gällde dock om en politiker hade stängt ned minlinjen, och där kan jag inte se någonting alls som tyder på att det gjordes på politisk order.

Thule:
Thule2 skrev:Jag håller fullständigt med dig att det är märkligt att efter så många år av ubåtsjakt i svenska vatten , inte ett enda hållbart bevis finns för att det var Sovjet som stod för intrången.

Detta är naturligtvis oerhört märkligt och som säkert skulle förvåna många som "var med". En förklaring kan ju vara att det faktiskt gjordes omfattande dokumentation på vad man på fältet naturligt antog var just sovjetiska miniubåtar, men som möjligen inte var det.

Thule2 skrev:Jag är övertygad in i benmärgen att man har fullständig koll på detta både politiskt och försvars tekniskt.

Försvarstekniskt är man väldigt tydlig med att man inte har koll. Nedan från ett nyligen delvist avhemligat dokument:
871218-b2-s5.PNG
Ovan stycke från bilaga 2, sid 5, i dåvarande hemlig rapport från Överbefälhavaren 1987-12-18 som sändes som orientering till alla högre chefer inom Försvaret.

Det finns alltså inga hemliga bevis mot Sovjet och detta så sent som i slutet av år 1987, d.v.s. även efter Töre-incidenten.

Thule2 skrev:För till skillnad från dig( tror jag) så litar jag inte på politiker.

Det är väl lite svårt att säga om man litar på "politiker" tycker jag. Det finns ju bokstavligen tusentals sådana, och de finns med all säkerhet de som ljuger/har ljugit och sådana som inte gör det.

Just när det gäller ubåtsfrågan tror jag dock inte någon politiker ljuger, jag ser faktiskt inget skäl alls att anta det. Noterbart i sammanhanget är bland annat Ingvar Carlssons bok från 1999 där han ägnar en stor del av bokens innehåll åt ubåtsfrågan och det svåra för regeringen att handskas med frågan när Försvaret aldrig kunde lämna några besked om nationalitetsfrågan. Man tillsätter även t ex den stora 1995-utredningen för att få klarhet, men även där man från militär sida inte kan lämna några användbara nationalitetsbestämmande bevis.

Thule2 skrev:Jag tror att dessa ljuger när det passar, och om syftet är så att säga gott. Och G:Wallens slutsats angående Töre 1987 har inte gjort mitt misstroende mindre.

Fast Göran Wallén är ju inte politiker utan före detta marinofficer.

Thule2 skrev:Och vad beträffar bilder , vittnesuppgifter m.m. så finns ju dessa enligt mängder av utsagor och vittnesmål. Ändock säger ansvariga politiker att vi har inga bevis.

Fast det är ju inte politikerna som säger detta. Det är Försvaret som uppger detta, både internt och när politiker ställt frågan. Det mystiska i denna historia är vad jag kan se till 100 % en militär fråga och ej politisk.

Sedan håller jag helt med dig om det med absolut största sannolikhet finns tydliga och användbara bilder. Du har ju själv sett sådana. Men trots det rapporterar ÖB internt, i hemliga dokument, att några vettiga bilder ej finns. Se nedan:

871218-b2-s3.PNG
871218-b2-s3.PNG (134.16 KiB) Visad 491 gånger
Från hemlig rapport 1987-12-18. Det vill säga några månader efter Töre-incidenten, där Lars Lindberg sett glasklara bilder på främmande ubåtar djupt inne i Töre-fjärden och även du själv sett andra flygfotografier på undervattensfarkoster.

Dock så anger alltså ÖB att även efter omfattande analys av insamlade fotografier kan ingenting mer än "viss tilläggsinformation" ges och bilderna från Töre hörs aldrig av igen.

Thule2 skrev:Det finns personer som jobbat inom und tjänst jag själv varit i kontakt med som säger, VI har bevis.
Det finns flera tänkbara förklaringar till ett sådant påstående tror jag:

1. Det finns verkligen bevis på sovjetiska ubåtsintrång, men ÖB och övrig militär väljer att ljuga inför regering och flera utredningar för att ingen annan skall få veta att det var sovjetiska ubåtar.

2. Personer med en agenda kan (tyvärr) fara med direkt osanning i olika syften.

3. Personer inom Försvaret/Underrättelsetjänst som du nämner kan mycket väl veta att det samlats in mycket bevis. (För det är jag personligen övertygad om att det har gjorts.) Däremot kanske man då TRODDE att det bör ha varit sovjetiska ubåtar och när detta aldrig sedan hörs av igen gör man ett antagande att det tystats ned av politiker. Men som verkligen ingenting tyder på.

Kent:
Kent skrev:Enligt en tidigare svensk militärattaché i Washington som jag har lite kontakt med så var regeln när det gällande ALLA kontakter med någon utav stormakterna att ALLTID lämna dem en väg ut så att de inte skulle förlora ansiktet.

Man vågade alltså inte offentligt tala om att denna gången var det en kränkning från öst men förra året i XXXXX var det NATO utan man lät stormakten veta om att man visste exakt vad de sysslade med via militära och politiska kanaler och sedan lät man dem slippa undan.
Hej Kent,

jag tror att samma resonemang som ovan gäller på detta. Det finns säkert många militärer som gör sådana antaganden, men OM man skulle medvetet släppt ut sovjetiska ubåtar i stor skala så är det enormt märkligt om man skulle gjort detta utan att informera regeringen och aldrig någonsin i samband med detta ordna ett enda bevis.

Sedan tror jag absolut att det faktiskt har medvetet släppts ubåtar vid ett flertal tillfällen. Att haft miniubåtar med begränsad uthållighet instängda vid ett flertal gånger och alltid misslyckas med att uppbringa någon av dessa är ej sannolikt. Hade det handlat om sovjetiska sådana finns ingen anledning för ÖB att förfalska hemliga rapporter till regeringen och ange att man ej vet nationalitet.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 27 augusti 2014, 10:07

Det finns tycker jag motsägelser i det där försvarsrapporterna. För om det finns beskrivningar, och vissa på nära mycket håll så borde man kunnat få minst en antydan varifrån företagen kom. Men jag anser att det finns inte en chans överhuvudtaget att , med den mängden observationer bilder m.m. som inkommit under närmare 20 år inte går att bestämma nationalitet. För då kan man ju hävda att det kan lika gärna KAN" ha varit sovjetiska företag.

Jag tror så här Rickard . Ubåtsintrån har skett sedan krigsåren. 72 så förändrades bilden genom det nya försvarsbeslutet
Vårt samarbete med väst ökade, och deras agerande i vår närområde ökade. Ryssarna hade återkommande operationer i våra vatten som Nato" följde på nära håll. Det fick praktiskt lära hur Ryssen" agerade och hjälpte även oss genom att följa det ryska företagen. Sovjet visste om det hela , och man lekte katt och råtta .
1983 så tror jag det var en brittisk Oberon med medföljande miniubåt/farkost som iakttogs i Luleå skärgård. denna förfölje och spionerade på sovjetiska enheter som var ute på uppdrag.Därav händelsen i Töre 1983. Det här fortsatte på olika platser under hela 80 talet. i Hårsfjärden 1982 så blev en Nato" ubåt instängd tillsammans med en sovjetisk miniubåt. Ryssen fick 12 timmar på sig att reparera och båda släpptes på politisk agenda. 1987 så blev en Nato" farkost/miniubåt instängd i Törefjärden tillsammans med 2 sovjetiska miniubåtar. Samtliga släpptes på politisk agenda.
!988 Hävringe, samma procedur, Nato" farkost skuggar sovjetisk miniubåt och båda kom på marinens sonarbilder.

Jag tror inte att folk med lägre befattningar inom försvaret varit medvetna eller fått kännedom om det nära samarbetet med väst makterna. Därav den frustration och ilska många uttryckt som deltog i det här och än idag inte kan förstå vad som hände.
Men högre befattningshavare har vetat om, och alla på politisk nivå som haft behov av att känna till. Man har haft vattentäta skott.

Palmes protest not var ett spel för hemma publiken" så att man visade att vi tar allvarligt på händelserna, men spelet med västmakterna fick inte komma i dagen.
Och jag tror inte en sekund på att Stefensson släppte ut en ubåt på eget bevåg. Så agerar inte en Svensk officer utan sin regerings medgivande.

Vill tillägga det också Rickard, varför jag ständigt återkommer till västsamarbetet är för att jag anser det är en stor orsak
till det som inträffade under det här åren. Det är en betydelsefull faktor för det sovjetiska agerandet.
Thule
Senast redigerad av 1 Thule2, redigerad totalt 27 gånger.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 27 augusti 2014, 10:15

En fråga? det finns en rapport från Luleå skärgård 1987 där man tydligt sett en fyrkantig svart låda ca 20 cm med flänsar komma upp ut vattnet , lådan satt på ett rörlikande föremål som visade sig några dec ovanför vattenytan. Bakom flänsarna blänkte det
som om det kunnat vara glas eller liknande. Någon som känner till vad beskrivningen skulle kunna vara, eller rent av känner igen den rent tekniskt? Thule

Skriv svar