Antiken&Medeltiden

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 31 mars 2003, 23:22

Anno skrev:och sen kan man säga att Rom vara vackrare än Konstantinopel, eller hur Patrick! :wink:
Njaej, det skulle jag nog inte säga. Den bysantiska konsten var oerhört högtstående, och som Patrik nämner en spännande blandning av östliga och västliga impulser. Den romerska känns mer som en militaristisk förenkling av den grekiska (som blommade i Konstantinopel).

För övrigt ligger Istanbul oerhört mycket vackrare än Rom, vad gäller naturläget, med sammanflödet mellan Bosporen, Marmarasjön och Gyllene Hornet. Rekommenderas storligen (även om jag själv älskar även Rom ...)!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 31 mars 2003, 23:26

Jag visste att jag kunde lita på stödet från Lindir i den här frågan. :roll: :lol:

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Jag måste nog debattera i all fall...

Inlägg av Dan Koehl » 31 mars 2003, 23:48

Känner plötsligt att jag nog måste gå i polemik i alla fall.

Jag är mycket skeptisk till att romarna behärskade "konsten att bygga med betong". Det är en mycket, mycket, stor skillnad att använda kalkbaserade bindemedel vid tegelstens och valvkonstruktioner. En murare använder också bindemedel för att foga samman stenar. En vacker dag för en ny murare göra om det, när putsen vittrat. Oavsett vad man använde för bindemedel för att sammanfoga stenar i valvkonstruktioner under medeltiden eller innan, så är detta inte att jämföra med "att bygga i betong" när man med trä bygger en form och häller i cement, sand och sten där och på detta vis gjuter en vertikal vägg som bär sig själv, och klarar av flera våningar ovanpå.

Kände romare, greker eller egyptier till denna teknik vore jag glad för en liten fingervisning om var detta är dokumenterat?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 31 mars 2003, 23:54

Lindir skrev: Njaej, det skulle jag nog inte säga. Den bysantiska konsten var oerhört högtstående, och som Patrik nämner en spännande blandning av östliga och västliga impulser. Den romerska känns mer som en militaristisk förenkling av den grekiska (som blommade i Konstantinopel).
Äh, kan du och Patrick tycka, men Rom med dess pelare med guldstatyer, putsade fasader, marmorgolven, den gigantsiak staden med över 1 miljon invånare..ahhhhh :)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 april 2003, 00:21

Hålla till godo Kohl:

Byggnadskonst i antiken
Antikens verktyg skrev:Pantheon i Rom är en ett monument över antikens ingenjörskonst, färdigställd AD 184.. Den mäter 43 m i diameter Den är gjord i betong, med tung marmorbaserad betong i botten, och lätt lavasten mot toppen.Pantheon är en helt fantastiks testament till ingenjörskonsten i den antika Rom.
Källa: Antikens verktyg

Roman concrete

Buildings of Artificial Stone

Romanconcrete.com

o.s.v.
(orkar inte leka Analytikern idag) :)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 1 april 2003, 00:30

Anno skrev:Enligt både Populär historia och Discovery (och nu senast NE som Lindir visade), så behärskade romarna tekniken att bygga med cement under dom sista hundra åren av romarriket, och det bevisas med den där kyrkan i rom som har ett håll längst upp i taket (kommer inte ihåg vad dne heter, men innan helgade man antika gudar där).
Byggnaden är Pantheon, som uppfördes 120 e Kr. Den har en fribärande betongkupol med en spännvidd på 43 m, som är ett av många exempel på betongbyggnader från antiken som ännu står kvar (se Olika bindemedels funktion vid djupstabilisering, s 44). Kupolen är byggd enligt följande teknik:

The dome is constructed of stepped rings of solid concrete with less and less density as lighter aggregate (pumice) is used, diminishing in thickness to about 1.2 m (4 feet) at the edge of the oculus. The dome rests on a cylinder of masonry walls 6 m (20 feet). (http://www.greatbuildings.com/buildings/Pantheon.html)

Betongen/cementen är med andra ord inte använd bara som "murbruk".

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 april 2003, 00:31

Anno skrev:Äh, kan du och Patrick tycka, men Rom med dess pelare med guldstatyer, putsade fasader, marmorgolven, den gigantsiak staden med över 1 miljon invånare..ahhhhh :)
Låter som Konstantinopel under dess glans dagar... :roll:

Bild

Bild

Bild
Kejsarpalatset

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 april 2003, 00:32

Antikens verktyg skrev:Pantheon i Rom är en ett monument över antikens ingenjörskonst, färdigställd AD 184.. Den mäter 43 m i diameter Den är gjord i betong, med tung marmorbaserad betong i botten, och lätt lavasten mot toppen.Pantheon är en helt fantastiks testament till ingenjörskonsten i den antika Rom.
Det var det templet jag tänkte på, Pantheon är otroligt bra bevarat och det är väl tack vare att den är gjord av betong? Dessutom är det snyggast betong byggnad jag har sett, tittar man på betong hus idag så är det fula betonglådor utanför dom svenska städerna.

****EDIT***
såg inte dit meddelande Lindir.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 april 2003, 00:35

Givetvis kan man inte vara utan bilder på Hagia Sofia.

Bild
(Givetvis fanns inga texter på arabiska under dess glansdagar)

Bild

Bild
Utsidan, fast under det Bysantiska styret så fanns det inga minaret, de sattes dit senare.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 april 2003, 00:35

Patrik skrev:
Anno skrev:Äh, kan du och Patrick tycka, men Rom med dess pelare med guldstatyer, putsade fasader, marmorgolven, den gigantsiak staden med över 1 miljon invånare..ahhhhh :)
Låter som Konstantinopel under dess glans dagar... :roll:

Bild

Bild

Bild
Kejsarpalatset
Nä, tittar man på din bilder och på dom romerska statyerna, med starka och stora män så slår Rom Konstantinopel några gånger om, och jag hoppas att det där "Kejsarpalatset" är köksingången, för så imponernade var det inte, dessutom hade rom mer invånare än Konstantinopel!
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 1 april 2003, 00:36

Patrik skrev:Låter som Konstantinopel under dess glans dagar... :roll:
Fast de där bilderna föreställde ju mest mosaiker - ett av de områden där den bysantiska konsten/arkitekturen slog Rom med hästlängder. Där romarna hade sina kala och primitivt målade väggar fyllde bysantinarna sina med fyrverkerier av mosaiker och guld!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 april 2003, 00:38

Lindir skrev:Fast de där bilderna föreställde ju mest mosaiker - ett av de områden där den bysantiska konsten/arkitekturen slog Rom med hästlängder. Där romarna hade sina kala och primitivt målade väggar fyllde bysantinarna sina med fyrverkerier av mosaiker och guld!
Jo jag vet, men scannern har ballat ur (den pallade tydligen inte att scanna av alla bildern på dottern) så jag kan tyvärr inte delge de vackra bilderna på hur det *troligen* såg ut under glansdagarna.
Men istället så fick det bli lite mosaiker, vilka också förgyllde dagarna hos bysantierna.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 april 2003, 00:40

Anno skrev:Nä, tittar man på din bilder och på dom romerska statyerna, med starka och stora män så slår Rom Konstantinopel några gånger om, och jag hoppas att det där "Kejsarpalatset" är köksingången, för så imponernade var det inte, dessutom hade rom mer invånare än Konstantinopel!
Jag vet inte vilken av palatsen det där är, möjligt att det är ett av de "sommarpalats" som fanns utspridda lite överallt i Konstantinopel.
Huvudpalatset lär iaf varit något alldeles extra, få se om jag får fart på scannern så kan jag kan scanna av en bild på hur det en gång såg ut.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 april 2003, 00:41

Bild

Bild
Hagia sofia är inget mot Pantheon utsmyckning.(titta ovan på patricks bild på hagia sofia som är smutsigt och fult utsmyckat 8) )

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 april 2003, 00:43

Tyvärr förstördes mycket av det invändiga i samband med att turkarna byggde om Hagia Sofia till moske (de vitmålade alla väggarna).
Idag har dock den turkiska staten inlett en efterlängtad restorering av den gamla kyrkan. Vi får se vad de hittar för något...

Skriv svar