Cobbler skrev:Min fråga rör den tekniska utvecklingen under antiken och medeltiden. I många böcker och skrifter beskrivs den tekniska utvecklingen under antiken och medeltiden som "stagnerande" och inte speciellt revolutionerande i något avseende.
Vad är det för böcker som påstår att den tekniska utvecklingen under antiken var stangerande???
Visst innebar användadet av slavar - vilket de facto var något som troligen använts i de flesta av de för-antika samhällena - något som delvis hämade utvecklingen av t.ex. arbetsbesparande uppfinningar som vattenhjul, bättre jordbruksredskap o.s.v..
Men det krävde trots allt ett visst mått av utveckling för att konstruera de enorma vattenledningarna som t.ex. romarna byggde.
För att kunna bygga de enorma byggnaderna uppfann man t.ex. cementen o.s.v.
Vad gäller medeltiden så håller jag verkligen inte heller med, framförallt uppfinningar för att förenkla jordbruket i form av t.ex. väderkvarnar, skodda plogar, selen och betsel till hästarna o.s.v.
En av de kanske viktigaste uppfinningarna under medeltiden var definitivt av teknisk art och det var rodret och nya typer av segelkombinationer vilket gjorde handel och transport mycket enklare att företa sig.
Man började även så smått att bygga enklare maskiner för att trycka böcker o.s.v.
Tyvärr är det fortfarande så att medeltiden - vilket i själva verket var en otroligt dynamisk tidsperiod - fått otroligt dåligt rykte och tydligen har perioden än idag (trots den renässans perioden fått från bl.a. Dick Harrisons arbete) lider av bilden som den Mörka medeltiden.
Sen är frågan vad som är revolutionerande uppfinningar och inte, man ska trots allt ha i åtanke att de flesta uppfinningar för att de överhuvudtaget ska få någon genomslagskraft kräver vissa förutsättningar i form av efterfrågan och tekniskt kunnande. Ta en sån sak som ångkraften som utvecklas under antiken, kunskapen fanns, men inte efterfrågan
Cobbler skrev:Jag tycker att detta förefaller underligt, då jag i litteratur läst om många viktiga innovationer som kommit till under dessa perioder.
Se ovan...
Cobbler skrev:Uppfattar ni den tekniska utveckligen under antiken och medeltiden som stagnerande? I så fall, med vilken motivering?
Nej, verkligen inte.
Medeltiden var en dynamisk och högintressant tidsperiod som onekligen fortfarande lider av renässansens omdöme om den.